Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-1123/15-4/JK
z 2 grudnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2015 r. (data wpływu 1 października 2015 r.) uzupełnione pismem z dnia 5 listopada 2015 r. (data nadania 5 listopada 2015 r., data wpływu 6 listopada 2015 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 2 listopada 2015 r. Nr IPPB4/4511-1123/15-2/JK (data nadania 2 listopada 2015 r., data doręczenia 4 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty pracownikom zadośćuczynienia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty pracownikom zadośćuczynienia.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 2 listopada 2015 r. Nr IPPB4/4511-1123/15-2/JK (data nadania 2 listopada 2015 r., data doręczenia 4 listopada 2015 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.


Pismem z dnia 5 listopada 2015 r. (data nadania 5 listopada 2015 r., data wpływu 6 listopada 2015 r.) Spółka uzupełniła powyższe w terminie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest pracodawcą w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 1502, z późn. zm. - dalej: Kodeks pracy). W związku z dokonywaniem wypłat wynagrodzeń oraz innych świadczeń na rzecz pracowników, Spółka jest obowiązana jako płatnik do obliczania i pobierania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (dalej: pdof). Szczegółowe zasady wynagradzania pracowników Spółki określa regulamin wynagradzania (dalej: Regulamin), opracowany i wdrożony na podstawie art. 772 Kodeksu pracy. Pracownicy Spółki nie są objęci zakładowym (ponadzakładowym) układem zbiorowym pracy. Spółka planuje wprowadzenie zmian do Regulaminu, które będą stanowiły podstawę prawną do przyznania i ustalenia pracownikowi, w związku z doznanym przez niego uszczerbkiem niemajątkowym, zadośćuczynienia pieniężnego (dalej: Zadośćuczynienie). Wypłata Zadośćuczynienia będzie miała na celu wyrównanie uszczerbku niemajątkowego, jakiego pracownik doznał w następstwie zmiany przez Spółkę warunków pracy lub płacy na niekorzyść pracownika, w związku ze zwolnieniem z pracy bądź w związku z rozwiązaniem stosunku pracy za porozumieniem stron. Z uwagi na okoliczność powstania uszczerbku niemajątkowego, jak również charakter naruszonego dobra osobistego pracownika, wysokość Zadośćuczynienia będzie podlegała indywidualnemu ustaleniu przez Spółkę. Regulamin będzie określał maksymalną kwotę Zadośćuczynienia.

W uzupełnieniu z dnia 5 listopada 2015 r. (data nadania 5 listopada 2015 r., data wpływu 6 listopada 2015 r.) doprecyzowano, że zadośćuczynienie nie stanowi odprawy pieniężnej, której wysokość i zasady ustalania wynikają z Regulaminu. Jednocześnie Spółka podkreśliła, że zadośćuczynienie, stanowi świadczenie, którego wypłata ma na celu wyrównanie uszczerbku niemajątkowego, jakiego pracownik doznał w przypadkach wymienionych powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Spółka, jako płatnik, będzie zobowiązana do obliczenia i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu Zadośćuczynienia wypłaconego pracownikom na podstawie Regulaminu?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do obliczenia i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu Zadośćuczynienia wypłaconego pracownikom na podstawie Regulaminu.


Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm. - dalej updof), osoby prawne są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od nich przychody ze stosunku pracy.

Na podstawie art. 12 ust. 1 updof, za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 3 updof, wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, oraz otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z postanowień układów zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów, o których mowa w art. 9 § 1 Kodeksu pracy, z wyjątkiem:

    1. określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
    2. odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,
    3. odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,
    4. odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,
    5. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,
    6. odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o których mowa w art. 30c,
    7. odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.


Tym samym, zwolnienie z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 updof, znajduje zastosowanie do otrzymanych odszkodowań (zadośćuczynień), jeżeli:

  • ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, lub
  • ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z postanowień układów zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów, o których mowa w art. 9 § 1 Kodeksu pracy, oraz
  • nie stanowią one odszkodowań lub zadośćuczynień wprost wymienionych w wyjątkach wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 3 updof.


Zgodnie z art. 9 § 1 Kodeksu pracy, ilekroć w Kodeksie jest mowa o prawie pracy rozumie się przez to przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw i aktów wykonawczych określających prawa i obowiązki pracowników i pracodawców oraz postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy.

Jak wynika z powyższego wyliczenia, jednym ze źródeł prawa pracy są regulaminy określające prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Za taki regulamin niewątpliwie może zostać uznany regulamin wynagradzania, o którym mowa w art. 772 Kodeksu pracy. Zgodnie z treścią powołanego przepisu, regulamin wynagradzania określa bowiem prawa i obowiązki stron stosunku pracy w zakresie warunków wynagradzania oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą.

Tym samym, w świetle definicji zawartej w art. 9 § 1 Kodeksu pracy, Regulamin obowiązujący w Spółce, przyjęty na podstawie art. 772 Kodeksu pracy, może być uznany za źródło prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 Kodeksu pracy.


W konsekwencji, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zostaną spełnione wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 updof, uzasadniające zwolnienie z opodatkowania kwot Zadośćuczynienia wypłacanego przez Spółkę na podstawie postanowień Regulaminu. Wniosek ten potwierdzają następujące okoliczności:

  • Regulamin będzie określał w jakich okolicznościach pracownikowi może zostać przyznane i ustalone Zadośćuczynienie,
  • Zadośćuczynienie będzie miało na celu wyrównanie uszczerbku niemajątkowego, poniesionego przez pracownika w związku z działaniami Spółki jako pracodawcy,
  • Regulamin stanowi regulamin, o którym mowa w art. 9 § 1 Kodeksu pracy,
  • wypłacone Zadośćuczynienie nie będzie stanowiło świadczenia, które zostało wskazane w wyjątkach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 3 updof.


Możliwość zwolnienia z opodatkowania odszkodowań i zadośćuczynień, których obowiązek wypłaty wynika z przyjętych przez pracodawcę regulaminów wynagradzania, znajduje, potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, wydawanych na gruncie aktualnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 3 updof, obowiązującego od 4 października 2014 r.

Przykładowo, w interpretacji z dnia 20 stycznia 2015 r., Nr IPPB4/415-825/14-3/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, „Skoro bowiem, jak wskazuje Wnioskodawca, wypłata odszkodowania nastąpi na podstawie Regulaminu Pracy i Zakładowego Regulaminu Wynagradzania, które obowiązują w Spółce, to spełniona zostanie w tym zakresie przesłanka do zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...) Reasumując, wypłacone przez Wnioskodawcę odszkodowanie będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na mocy znowelizowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wynika z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wysokość i zasady wypłaty przedmiotowego odszkodowania zostały określone w Zakładowym Regulaminie Wynagradzania. Spółka natomiast jako płatnik nie będzie obowiązana do poboru i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych”.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 30 grudnia 2014 r., Nr IBPBII/1/415-881/14/BD.


Podsumowując, Spółka nie będzie obowiązana do obliczenia i poboru zaliczek na pdof z tytułu wypłaconego na rzecz pracownika Zadośćuczynienia, ponieważ będzie ono korzystało ze zwolnienia z opodatkowania zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 updof.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Krańcowo należy podkreślić, że przywoływane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj