Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-657/15-2/IŚ
z 22 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2015 r. (data wpływu 27 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego w związku dofinansowanieniem innych podmiotów realizujących cele objęte tym zwolnieniem (wsparcie potwierdzone zapisem w statucie) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego w związku dofinansowanieniem innych podmiotów realizujących cele objęte tym zwolnieniem (wsparcie potwierdzone zapisem w statucie).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Fundacja została utworzona zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203, z późn. zm.). Fundacja posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Fundacja nie jest podmiotem wymienionym w katalogu art. 17 ust. 1c ustawy o PDOP.

Zgodnie ze Statutem Fundacji (dalej: „Statut”), Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2014 r., poz. 1118, z późn. zm.). Ponadto, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą.

Głównym obszarem działania Fundacji jest prowadzenie działalności na rzecz osób niepełnosprawnych – niewidomych i słabowidzących. Zgodnie ze Statutem, Fundacja prowadzi działalność na rzecz osób niewidomych i słabowidzących, podgrupy wyodrębnionej z grupy osób niepełnosprawnych biologicznie i prawnie ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową i materialną w stosunku do całej grupy i do całego społeczeństwa.


W ramach działalności, Fundacja zamierza prowadzić:

  • nieodpłatną działalność pożytku publicznego;
  • odpłatną działalność pożytku publicznego;
  • działalność gospodarczą

Według postanowień Statutu, Fundacja może prowadzić następującą odpłatną działalność pożytku publicznego, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności 2007 (dalej: PKD 2007):

  1. Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) (56.21.Z);
  2. Pozostała usługowa działalność gastronomiczna (56.29.Z);
  3. Przygotowywanie i podawanie napojów (56.30.Z);
  4. Wydawanie książek (58.11.Z);
  5. Wydawanie wykazów oraz list (np. adresowych, telefonicznych) (58.12.Z);
  6. Wydawanie gazet (58.13.Z);
  7. Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (58.14.Z);
  8. Pozostała działalność wydawnicza (58.19.Z);
  9. Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność (63.11.Z);
  10. Działalność portali internetowych (63.12.Z);
  11. Działalność agencji informacyjnych (63.91.Z);
  12. Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana (63.99.Z);
  13. Badania i analizy związane z jakością żywności (71.20.A);
  14. Pozostałe badania i analizy techniczne (71.20.B);
  15. Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych (72.19.Z);
  16. Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (72.20.Z);
  17. Badanie rynku i opinii publicznej (73.20.Z);
  18. Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania (74.10.Z);
  19. Działalność fotograficzna (74.20.Z);
  20. Działalność związana z tłumaczeniami (74.30.Z);
  21. Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (74.90.Z);
  22. Wypożyczanie i dzierżawa pozostałych artykułów użytku osobistego i domowego (77.29.Z);
  23. Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery (77.33.Z);
  24. Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane (77.39.Z);
  25. Dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (77.40.Z);
  26. Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników (78.10.Z);
  27. Pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników (78.30.Z);
  28. Działalność organizatorów turystyki (79.12.Z);
  29. Działalność pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (79.90.A);
  30. Działalność w zakresie informacji turystycznej (79.90.B);
  31. Działalność centrów telefonicznych (call center) (82.20.Z);
  32. Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (85.51.Z);
  33. Pozaszkolne formy edukacji artystycznej (85.52.Z);
  34. Działalność wspomagająca edukację (85.60.Z);
  35. Działalność fizjoterapeutyczna (86.90.A);
  36. Działalność paramedyczna (86.90.D);
  37. Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana (86.90.E);
  38. Pomoc społeczna z zakwaterowaniem zapewniająca opiekę pielęgniarską (87.10.Z);
  39. Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób z zaburzeniami psychicznymi (87.20.Z);
  40. Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych (87.30.Z);
  41. Pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem (87.90.Z);
  42. Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych (88.10.Z);
  43. Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana (88.99.Z);
  44. Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych (90.01.Z);
  45. Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych (90.02.Z);
  46. Artystyczna i literacka działalność twórcza (90.03.Z);
  47. Działalność obiektów kulturalnych (90.04.Z);
  48. Działalność bibliotek (91.01.A);
  49. Działalność archiwów (91.01.B);
  50. Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (93.29.Z);
  51. Działalność organizacji profesjonalnych (94.12.Z);
  52. Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (94.99.Z);
  53. Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana (96.09.Z).

Ponadto, zgodnie ze Statutem, Fundacja może prowadzić następującą działalność gospodarczą, zgodnie z PKD 2007:

  1. nauka języków obcych (85.59.A);
  2. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (85.59.B).

Działalność gospodarcza Fundacji, zgodnie z postanowieniami Statutu, może być prowadzona w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych, a cały dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację przeznaczany jest na realizację jej celów statutowych.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że zakres (zgodnie z PKD 2007), w którym Fundacja będzie prowadzić odpłatną działalność pożytku publicznego oraz działalność gospodarczą, może ulec modyfikacjom.


Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski, przyznany w oświadczeniu woli o ustanowieniu Fundacji oraz składniki majątkowe nabyte w trakcie działalności Fundacji.


Działalność Fundacji finansowana jest z jej przychodów. Środki na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności mogą pochodzić w szczególności z:

  • darowizn, spadków, zapisów;
  • dofinansowań, subwencji i dotacji od osób fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej;
  • wpływów pochodzących z wkładów na rachunkach bankowych i depozytach terminowych i innych dochodów kapitałowych oraz z odsetek od udzielonych pożyczek;
  • dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego oraz praw majątkowych;
  • dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację;
  • dochodów ze zbiórek publicznych i niepublicznych.


Zgodnie z § 7 Statutu, Fundacja może prowadzić działalność o charakterze pożytku publicznego m.in. poprzez realizację następujących celów:

  • działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób niewidomych i słabowidzących jako osób niepełnosprawnych szczególnie zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  • działalności charytatywnej na rzecz osób niewidomych i słabowidzących;
  • ochrony i promocji zdrowia osób niewidomych i słabowidzących;
  • szeroko rozumianej działalności wspierającej na rzecz osób niepełnosprawnych biologicznie i prawnie, w szczególności osób niewidomych i słabowidzących;
  • promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób niewidomych i słabowidzących, w szczególności osób niewidomych i słabowidzących pozostających bez pracy, zagrożonych zwolnieniem z pracy lub będących w wieku emerytalnym;
  • szeroko rozumianej działalności wspierającej na rzecz osób niewidomych i słabowidzących w wieku emerytalnym;
  • działalności wspomagającej rozwój gospodarczy osób niepełnosprawnych, w tym rozwój przedsiębiorczości niewidomych i słabowidzących;
  • działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych na rzecz osób niewidomych i słabowidzących oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych, organizacyjnych i marketingowych polepszających sytuację życiową i materialną osób niewidomych i słabowidzących;
  • nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania osób niewidomych i słabowidzących;
  • turystyki i krajoznawstwa osób niewidomych i słabowidzących;
  • ratownictwa oraz ochrony zdrowia i życia osób niewidomych i słabowidzących;
  • działalności na rzecz organizacji pozarządowych, niezależnie od formy prawnej, prowadzących działalność o charakterze pożytku publicznego w zakresie edukacji oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych.

Fundacja może realizować swoje cele w następujący sposób, określony w § 8 Statutu:

  • przeciwdziałanie patologiom społecznym dotyczącym osób niewidomych i słabowidzących;
  • organizowanie i współfinansowanie akcji promujących rehabilitację zawodową i społeczną oraz zatrudnianie osób niewidomych i słabowidzących;
  • organizowanie i współfinansowanie imprez okolicznościowych z okazji lokalnych i globalnych świąt osób niewidomych i słabowidzących;
  • organizowanie i współfinansowanie konferencji, warsztatów, wykładów, prelekcji, spotkań i dyskusji na temat możliwości, potrzeb i celów osób niewidomych i słabowidzących;
  • współpracę z instytucjami organizującymi życie naukowe, kulturalne i zawodowe osób niewidomych i słabowidzących;
  • wspieranie działań służących dialogowi i integracji różnych grup, środowisk i ludzi z osobami niewidomymi i słabowidzącymi;
  • współpracę z organami ustawodawczymi i wykonawczymi w zakresie ustaw i rozporządzeń dotyczących osób niewidomych i słabowidzących;
  • wspieranie korzystnych rozwiązań legislacyjnych dotyczących osób niewidomych i słabowidzących;
  • organizowanie wolontariatu na rzecz pomocy osobom niewidomym i słabowidzącym;
  • organizowanie zbiórek publicznych i niepublicznych na rzecz pomocy osobom niewidomym i słabowidzącym;
  • dofinansowywanie kosztów leczenia osób niewidomych i słabowidzących;
  • organizowanie zajęć artystyczno-ruchowych dla osób niewidomych i słabowidzących;
  • organizowanie, prowadzenie i wspieranie działań badawczo-rozwojowych oraz szkoleniowo-doradczych polepszających sytuację życiową i materialną osób niewidomych i słabowidzących;
  • dofinansowywanie zakupu pomocy naukowych i dydaktycznych oraz sprzętu dla osób niewidomych i słabowidzących;
  • fundowanie stypendiów naukowych i socjalnych osobom niewidomym i słabowidzącym;
  • organizowanie lokalnych i globalnych szkoleń dla osób niewidomych i słabowidzących;
  • organizowanie stacjonarnych i niestacjonarnych zajęć edukacyjnych, wychowawczych, sportowych i rekreacyjnych dla osób niewidomych i słabowidzących;
  • wspieranie lokalnych i globalnych inicjatyw służących rozwojowi nauki, kultury i sztuki osób niewidomych i słabowidzących;
  • organizowanie różnych form wypoczynku dla osób niewidomych i słabowidzących;
  • organizowanie wyjazdów turystycznych i krajoznawczych dla osób niewidomych i słabowidzących;
  • dofinansowywanie działalności podmiotów publicznych i niepublicznych, niezależnie od formy prawnej, prowadzących działalność o charakterze pożytku publicznego w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych;
  • wspieranie merytoryczne i finansowe organizacji pozarządowych, niezależnie od formy prawnej oraz powiązań kapitałowych i osobowych z Fundacją, prowadzących działalność służącą realizacji celów Fundacji;
  • gromadzenie środków finansowych oraz innych zasobów materialnych i niematerialnych służących realizacji celów Fundacji;
  • inicjowanie, organizowanie i prowadzenie akcji społecznych służących realizacji celów Fundacji;
  • organizowanie i prowadzenie biur służących realizacji celów Fundacji;
  • organizowanie szkoleń dla wolontariuszy, instruktorów i pracowników Fundacji;
  • organizowanie, prowadzenie i wspieranie działań fund-raising służących realizacji celów Fundacji.


W ramach prowadzonej działalności Fundacja ma zamiar nawiązać współpracę z podmiotami, których profil działalności pokrywa się z celami statutowymi Fundacji. Tego rodzaju współpraca jest uzasadniona, ponieważ inne podmioty mogą dysponować większym doświadczeniem lub większymi możliwościami w prowadzeniu niektórych działań pokrywających się z celami statutowymi Fundacji.

Wnioskodawca przewiduje, że podmiotami, z którymi nawiąże współpracę, mogą być zarówno inne fundacje oraz stowarzyszenia, jak i inne osoby prawne, w tym spółki handlowe nieprowadzące działalności gospodarczej. Mogą to być zarówno podmioty niepowiązane, jak i podmioty powiązane kapitałowo lub osobowo z Fundacją. Współpraca Fundacji z innymi podmiotami może mieć różne formy.

Jednym z celów Fundacji jest działalność na rzecz organizacji pozarządowych prowadzących działalność o charakterze pożytku publicznego w zakresie edukacji oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych. Wnioskodawca przewiduje realizowanie celów Fundacji, w tym powyższego, m.in. poprzez dofinansowywanie działalności innych podmiotów oraz ich wsparcie finansowe, zgodnie z wymienionymi w pkt 21 i 22 sposobami realizacji celów Fundacji. Tym samym, realizacja celów statutowych Fundacji może następować w sposób „pośredni”, poprzez wsparcie działalności innych podmiotów.


Wnioskodawca planuje, że współpraca z innymi podmiotami, których działalność może dofinansowywać będzie przebiegać wedle następujących kryteriów:

  • Wnioskodawca będzie dofinansowywał działalność podmiotów, których profil działalności pokrywa się z celami statutowymi Fundacji. W szczególności, Wnioskodawca przewiduje dofinansowywanie działalności podmiotów prowadzących działalność w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych.
  • Przekazywane na rzecz podmiotów współpracujących dofinansowania będą miały charakter celowy, tj. będą wydatkowane przez podmioty otrzymujące dofinansowania bezpośrednio na działania pokrywające się z działaniami realizującymi cele statutowe Fundacji, np. rehabilitację społeczną i zawodową niepełnosprawnych poprzez wspieranie kontaktów z osobami pełnosprawnymi, wspieranie miejsc pracy osób niepełnosprawnych itp.
  • Warunki współpracy z innymi podmiotami będą szczegółowo określone. Wnioskodawca zakłada, że w miarę możliwości będzie podpisywał pisemne porozumienia o współpracy z podmiotami współpracującymi, określające m.in. charakter współpracy, cele realizowane w ramach porozumień, przeznaczenie otrzymanego dofinansowania.
  • Podmioty otrzymujące środki przekazane przez Fundację na realizację celów zbieżnych z celami statutowymi Fundacji będą zobowiązane do rozliczenia ich wykorzystania w sposób potwierdzający ich wydatkowanie zgodnie z przeznaczeniem. Rozliczenie będzie następować w sposób uzgodniony przez Fundację oraz podmioty współpracujące.

W związku z powyższym Wnioskodawca oczekuje potwierdzenia co do możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP w przypadku przeznaczenia i wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych zbieżnych z określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP w formie dofinansowania działalności innych podmiotów prowadzących działalność w tym samym zakresie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku realizacji celów statutowych Fundacji zawierających się w katalogu określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP poprzez dofinansowanie działalności innych podmiotów zbieżnej z celami Fundacji, dochód Fundacji w tej części korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W opinii Wnioskodawcy, w przypadku realizacji celów statutowych Fundacji zawierających się w katalogu określonym w art . 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.; dalej: ustawa o PDOP) poprzez dofinansowanie działalności innych podmiotów zbieżnej z celami Fundacji, dochód Fundacji w tej części korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych określonego w art . 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o PDOP, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o PDOP, tj.:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze;
  3. zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powyższego wynika, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP jest zwolnieniem warunkowym i zależy od spełnienia następujących przesłanek:

  • podatnik nie jest podmiotem wymienionym w art. 17 ust. 1c ustawy o PDOP;
  • celem podatnika musi być działalność statutowa wskazana w ww. przepisie PDOP (przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności);
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone na cele wskazanej w ustawie o PDOP działalności statutowej, a następnie, bez względu na termin, wydatkowane na te cele.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP nie uzależnia przy tym możliwości stosowania rozpatrywanego zwolnienia od realizacji celów statutowych określonych w tym przepisie w sposób bezpośredni lub pośredni. Oznacza to, że z punktu widzenia podatku dochodowego od osób prawnych istotne jest, aby dochód był przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe, natomiast sposób ich realizacji (bezpośredni lub pośredni) jest kwestią wyboru podatników.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Fundacja ma zamiar realizować cele, które pokrywają się z zakresem poszczególnych celów statutowych określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP. Ze względu na korzyści wynikające ze współpracy z innymi podmiotami (większe doświadczenie lub możliwości organizacyjne tych podmiotów), Fundacja rozważa dofinansowanie działalności innych podmiotów. Dofinansowania będą przeznaczane i wydatkowane przez podmioty otrzymujące na realizację celów zbieżnych z celami statutowymi Fundacji zawierającymi się w katalogu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP. Przeznaczenie i wydatkowanie kwot dofinansowania przez podmioty otrzymujące w sposób zgodny z celami statutowymi Fundacji będą zapewniały przyjęte procedury wewnętrzne (zawieranie porozumień, określenie sposobu rozliczenia środków itp.).

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP mogą być realizowane zarówno w sposób pośredni, jak i bezpośredni. Zatem gdy cele statutowe Fundacji będą się zawierały w katalogu określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, natomiast realizacja tych celów statutowych będzie następowała m.in. poprzez dofinansowanie działalności innych podmiotów zbieżnej z celami Fundacji, dochód Fundacji w tej części będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP.

Wnioskodawca zauważa, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów w zbliżonych stanach faktycznych.


Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 18 czerwca 2013 r. (nr ILPB3/423-122/13-4/KS), która dotyczyła możliwości pośredniego wydatkowania dochodu na podstawie innego niż rozpatrywane zwolnienia, przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o PDOP, Minister Finansów – Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał za prawidłowe stanowisko, zgodnie z którym „dochód Fundacji przekazany na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji filmów, na realizację celu określonego w statucie Fundacji jakim jest m.in. kultura, sztuka i ochrona dóbr kultury i tradycji, z przeznaczeniem na produkcję filmów, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. l pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Analogiczne stanowisko zajął w interpretacji indywidualnej z dnia 8 kwietnia 2013 r. (nr IPPB5/423-31/13-2/KS) Minister Finansów – Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdzając, że „pod pojęciem „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w odniesieniu do tych jednostek organizacyjnych, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. w zakresie dobroczynności, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, bądź też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez powołane do tego celu wyspecjalizowane placówki, tj. wspierają tę działalność. Oznacza to, że przez pojęcie: „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez daną jednostkę organizacyjną np. prowadzenie dobroczynności, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie uznaje się za prawidłowe prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj