IPPB4/415-145/12-5/MP, Dyrektor - IPPB4/415-145/12-4/MP">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-145/12-4/MP
z 17 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-145/12-4/MP
Data
2012.05.17


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
Komisja Europejska
pomoc bezzwrotna
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Wynagrodzenie Wnioskodawczyni nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b) powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.



Wniosek ORD-IN 716 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 16.02.2012 r. (data wpływu 20.02.2012 r.) oraz piśmie z dnia 27.04.2012 r. (data nadania 27.04.2012 r., data wpływu 02.05.2012 r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 17.04.2012 r. Nr IPPB4/415-145/12-2/MP (data nadania 17.04.2012 r., data odbioru 24.04.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego w ramach programu „Leonardo da Vinci” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.02.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego w ramach programu „Leonardo da Vinci”.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 17.04.2012 r. Nr IPPB4/415-145/12-2/MP (data nadania 17.04.2012 r., data odbioru 24.04.2012 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Pismem z dnia 27.04.2012 r. (data nadania 27.04.2012 r., data wpływu 02.05.2012 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Od 2006 roku Wnioskodawczyni pracuje przy przygotowaniu i realizacji projektów zagranicznych staży zawodowych finansowanych ze środków Komisji Europejskiej w ramach podprogramu pomocowego „Leonardo da Vinci” stanowiącego część programu „Uczenie się przez całe życie”. Środki przeznaczane na realizację tego programu pochodzą z budżetu Komisji Europejskiej na podstawie jednostronnej deklaracji - Decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15/11/2006 r. ustanawiającej program działań w zakresie uczenia się przez całe życie, opublikowanej w Dzienniku Urzędowym UE L327/45 z dnia 24/11/2006 r. W Polsce środki na ten cel są przekazywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków - Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Umowa o dofinansowanie projektu finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu „Leonardo da Vinci” została podpisana pomiędzy Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji - Narodową Agencją Programu „Uczenie się przez całe życie”, którego częścią jest program „Leonardo da Vinci”, a Zespołem Szkół. Realizowany projekt, zgodnie z zawartą umową, jest finansowany w 100% ze środków Komisji Europejskiej, których dysponentem w Polsce jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji - Narodowa Agencja Programu „Uczenie się przez całe życie”. Okres realizacji projektu to 15.01.2012 r. - 31.01.2013 r..

Komisja Europejska corocznie ogłasza konkursy w całej Unii Europejskiej i krajach stowarzyszonych za pośrednictwem Narodowych Agencji programu, fundacje analogiczne do Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji na dofinansowanie projektów. Pisane przez Wnioskodawczynię dla Promotorów Projektów - jednostek samorządu terytorialnego (organów prowadzących szkół zawodowych) projekty otrzymują dofinansowanie. W ramach umów i decyzji wymienionych wyżej Komisja Europejska, jako strona umowy zobowiązana jest do finansowania 100% środków przeznaczanych na realizację tych projektów. Wnioskodawczyni jest zatrudniana przez promotorów projektów, na zasadzie umowy cywilnoprawnej, do zadań bezpośrednio związanych z realizacją celów programu. Wykonywane przez Nią zadania to: koordynacja projektu - bezpośrednie nadzorowanie zgodności realizacji celów projektu z zatwierdzonymi założeniami oraz poprawności i terminowości realizacji celów projektu; przygotowanie i realizacja programu przygotowania kulturowego projektu, które jest jednym z ważnych elementów prowadzących bezpośrednio do realizacji celów projektu i całego programu Leonardo da Vinci; ewaluacja projektu - ocena zgodności przebiegu projektu z jego założeniami, zakładanymi celami i rezultatami projektu.

Wnioskodawczyni wskazała, iż wypłata wynagrodzenia będzie dokonywana bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej przekazanych pracodawcy. Pracodawca nie wnosi wkładu własnego (ani rzeczowego, ani finansowego), jest jedynie dysponentem przekazanych środków na cel realizacji projektu.

Pracując przy realizacji projektów w latach 2008-2010 Wnioskodawczyni korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie interpretacji indywidualnej wydanej promotorowi projektu: Zespołowi Szkół (Interpretacja Nr IPPB2/415-450/08-2/AS wydana w dniu 10.06.2008 r.). Obecnie Wnioskodawczyni pracuje na podobnych zasadach przy innych projektach w ramach programu Leonardo da Vinci dla promotorów realizujących projekty na podstawie analogicznych umów zawartych z Komisją Europejską za pośrednictwem Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Promotorzy ci nie występowali o indywidualne interpretacje. Po zapoznaniu się z innymi interpretacjami wydanymi przez Dyrektora Izby Skarbowej w bardzo podobnych sytuacjach prawnych (np. interpretacja indywidualna IPPB4/415-443/10-4MP) Wnioskodawczyni wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów osiąganych na podstawie przedstawionych wyżej umów. Jednocześnie prosi o wydanie interpretacji dotyczącej zdarzeń przyszłych: potencjalnie zwieranych umów cywilno-prawnych, które dotyczyć będą zadań związanych z realizacją celów projektów mobilności finansowanych ze środków Komisji Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku wykonywania przez Wnioskodawczynię przedstawionego wyżej zakresu pracy na podstawie umów cywilno-prawnych, może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni,

W związku z otrzymanymi do tej pory, przez byłych pracodawców, interpretacjami wydanymi przez tutejszą Izbę Skarbową zwalniającą Wnioskodawczynię jako pracownika realizującego cele projektu z płacenia podatku dochodowego od dochodów uzyskanych ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej – Wnioskodawczyni wnosi o wydanie interpretacji zwalniającej Ją z płacenia podatku dochodowego od dochodów pochodzących ze środków przedstawionych wyczerpująco w punkcie 68 niniejszego wniosku ORD-IN.

Dotacje otrzymywane w walucie EURO od instytucji zagranicznych udzielających pomocy finansowej dla instytucji polskich, zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są zwolnione z podatku dochodowego. Na tej podstawie dochody uzyskane przez Wnioskodawczynię w ramach realizacji zadań związanych z bezpośrednią realizacją celów programu są wolne od podatku dochodowego. Wnioskodawczyni uważa, że może korzystać z tego zwolnienia jak inni pracownicy merytoryczni projektów finansowanych ze środków pomocowych opisanych we wniosku.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest stan faktyczny przedstawiony we wniosku, natomiast w zakresie zdarzenia przyszłego zostanie wydana odrębna interpretacja.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. Poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Powołany na wstępie przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) cyt. ustawy wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.” Tak więc, z owego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie określonych tylko czynności (np. w oparciu o umowy cywilno-prawne).

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba (podmiot), która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania jeżeli są przychodami podatnika bezpośrednio realizującego cel programu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż Wnioskodawczyni jest zatrudniana przez promotorów projektów, na zasadzie umowy cywilnoprawnej, do zadań bezpośrednio związanych z realizacją celów programu pomocowego „Leonardo da Vinci”. Umowa o dofinansowanie projektu finansowanego ze środków Komisji Europejskiej w ramach ww. programu została podpisana pomiędzy Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji - Narodową Agencją Programu „Uczenie się przez całe życie”, którego częścią jest program „Leonardo da Vinci”, a Zespołem Szkół.

Realizowany projekt, zgodnie z zawartą umową, jest finansowany w 100% ze środków Komisji Europejskiej, których dysponentem w Polsce jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji - Narodowa Agencja Programu „Uczenie się przez całe życie”.

Program „Uczenie się przez całe życie” został ustanowiony Decyzją nr 1720/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006r . Jest to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji i doskonalenia zawodowego przewidziany na lata 2007-2013. Celem programu jest rozwój różnych form uczenia się przez całe życie poprzez wspieranie współpracy między systemami edukacji i szkoleń w krajach uczestniczących. Program ten jest finansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach środków przewidzianych do dyspozycji Komisji Europejskiej.

Z wniosku wynika, iż wypłata wynagrodzenia Wnioskodawczyni będzie dokonywana bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej przekazanych pracodawcy. Pracodawca nie wnosi wkładu własnego (ani rzeczowego, ani finansowego), jest jedynie dysponentem przekazanych środków na cel realizacji projektu.

Jeżeli zatem w istocie w dniu dokonywania wypłaty wynagrodzenie Wnioskodawczyni będzie finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas – w stosunku do wynagrodzeń, które są finansowane ze środków Komisji Europejskiej - zostanie spełniona przesłanka z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać jednakże należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni, wprawdzie wykonuje czynności związane z programem pomocowym, jednakże robi to na zlecenie i dla podmiotu bezpośrednio realizującego cel tego programu (na mocy zawartej z nim umowy cywilnoprawnej) i przy wykorzystaniu środków od niego otrzymanych (a nie przekazanych przez podmiot upoważniony).

Innymi słowy, co prawda Wnioskodawczyni bierze udział w realizacji celu programu, jednak nie realizuje programu bezpośrednio, ale pośrednio poprzez wykonanie zadania powierzonego przez pracodawcę.

Skoro w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj zawartej umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, iż podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego programu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie, a tym podmiotem w niniejszej sprawie jest wyłącznie Zespół Szkół Ekonomiczno - Gastronomicznych.

Wobec powyższej analizy w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie została spełniona przesłanka wynikająca z lit. b) ww. artykułu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Stąd środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody pracowników tychże podmiotów. Pracownicy ci otrzymują wynagrodzenie za pracę, która z natury swej jest uniezależniona od rodzaju wykonywanej przez pracodawcę działalności oraz źródeł jej finansowania (np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe).

W przedmiotowej sprawie, w ramach wykonywania swych obowiązków, Wnioskodawczyni wykonuje określone czynności w związku z realizacją ww. programu, na podstawie umowy cywilnoprawnej. Realizuje zatem cel programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez wykonywanie powierzonych jej w ramach obowiązków zadań. Zapłatę za wykonanie zadań Wnioskodawczyni otrzymuje od promotorów projektów jako pracodawców, którzy za tę wypłatę odpowiadają na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej i którą są zobowiązani zrealizować ze środków finansowych, jakimi dysponują, niezależnie skąd one pochodzą (np. ze środków własnych, zaciągniętego kredytu, otrzymanych dotacji).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wynagrodzenie Wnioskodawczyni nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b) powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Wnioskodawczynię interpretacji organu podatkowego należy stwierdzić, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj