Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/4511-487/15-2/MH
z 7 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w mieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku, który wpłynął w dniu 14 sierpnia 2015 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów z tytułu wykonywania czynności biegłego sądowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów z tytułu wykonywania czynności biegłego sądowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi działalność gospodarczą (wpis do ewidencji działalności gospodarczej) pod firmą x w zakresie następujących grupowań PKD:

  • 71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne,
  • 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem,
  • 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,
  • 62.03.Z - Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,
  • 62.09.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,
  • 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi mieszczące się w powyżej wskazanych grupowaniach PKD na rzecz osób fizycznych oraz przedsiębiorstw. Dla potrzeb podatku od towarów i usług Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Podatek dochodowy z działalności gospodarczej Wnioskodawca rozlicza na zasadach ogólnych (skala podatkowa), zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, ze zm., dalej „ustawa”), w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Wnioskodawca jest ponadto z imienia i nazwiska (jako osoba fizyczna) wpisany na listę biegłych sądowych w sądach okręgowych kilku miast w Polsce w zakresie: informatyka i technika komputerowa oraz informatyka i technika telekomunikacyjna, elektronika, wycena maszyn i urządzeń. W ramach posiadanego wpisu Wnioskodawca realizuje profesjonalne opinie na zlecenie sądów, prokuratur oraz innych organów o podobnym charakterze (sądowe i śledcze) na podstawie postanowień wydanych przez uprawnione do tego osoby. Za wykonane opinie Wnioskodawca wystawia faktury (jako osoba fizyczna – biegły sądowy) z uwzględnieniem podatku VAT.

Z racji uznania przychodów uzyskiwanych jako biegły sądowy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, Sąd wypłacając wynagrodzenie za wykonywane przez Wnioskodawcę czynności biegłego sądowego pomniejsza kwotę netto z wystawionej faktury VAT o zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych (przekazywana jest ona na konto właściwego urzędu skarbowego). Sąd po zakończeniu roku kalendarzowego przesyła do Wnioskodawcy oraz do właściwego urzędu skarbowego informację PIT-11, w której wykazuje wypłacone kwoty stanowiące wynagrodzenie za czynności biegłego w pozycji dotyczącej przychodów z osobiście wykonywanej działalności, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy. Przychodów uzyskanych jako osoba fizyczna – biegły sądowy – Wnioskodawca nie uwzględnia w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako przychodu z działalności gospodarczej. Wnioskodawca nadmienia, że w przypadku wykonania czynności biegłego, zlecający podmiot (sąd, prokuratura, etc.) nie bierze odpowiedzialności za opinie i ekspertyzy, ponieważ ta spoczywa wyłącznie na Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może zaliczyć przychody z tytułu wymienionego w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wynagrodzenia uzyskiwane jako osoba fizyczna – biegły sądowy do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 5a pkt 8 ww. ustawy) oraz w rezultacie, czy Wnioskodawca może ujmować przychody uzyskiwane z powyższego tytułu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów łącznie z innymi przychodami uzyskiwanymi dotychczas w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zgodnie ze wskazanymi w rejestrze ewidencji działalności gospodarczej rodzajami działalności PKD, i po uwzględnieniu kosztów uzyskania tych przychodów, dokonywać samoobliczenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach obowiązujących w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, bez pobierania tych zaliczek przez podmioty zlecające wykonanie opinii (sądy, prokuratury, etc.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z brzmieniem przepisów art. 5a pkt 6, art. 5b ust. 1, art. 10 pkt 2, art. 10 ust. 1 pkt 3, art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód uzyskany przez Wnioskodawcę jako osobę fizyczną – biegłego sądowego – z tytułu opinii realizowanych na zlecenie sądów, prokuratur i innych jednostek sądownictwa i ścigania może stanowić przychód z działalności gospodarczej, a nie przychód z działalności wykonywanej osobiście.

W związku z tym Wnioskodawca może ujmować przychody uzyskiwane z powyższego tytułu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów łącznie z innymi przychodami uzyskiwanymi dotychczas w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i po uwzględnieniu kosztów uzyskania tych przychodów, dokonywać samoobliczenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach obowiązujących w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm., dalej: „ustawa”), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ustawy, źródłami przychodów są m.in.:

  • pkt 2 - działalność wykonywana osobiście,
  • pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 cyt. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Definicję powyższą uzupełnia regulacja zawarta w art. 5b ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którą za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zatem – co do zasady – nie są przychodami z działalności gospodarczej takie przychody, które zostały zaliczone przez ustawodawcę do pozostałych źródeł przychodów znajdujących się w katalogu źródeł przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ww. ustawy), tj. m.in. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Ustawodawca wyraźnie bowiem rozróżnił w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródła przychodu m.in. z działalności wykonywanej osobiście oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej; dokonany podział ma charakter rozłączny.

Zgodnie z art. 13 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z działalność wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie prawa podatkowego nie ma przeszkód, aby osoby prowadzące działalność gospodarczą równocześnie wykonywały na zlecenie sądu, prokuratury, czy innych organów określone czynności i osiągały z tego tytułu przychody. W takim przypadku zachodzi jednak konieczność zakwalifikowania osiąganych w ten sposób przychodów do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Minister Finansów w dniu 22 maja 2014 r. wydał interpretację ogólną, sygn. DD2/033/30/KBF/14/RD-47426, która miała na celu ujednolicenie stanowiska w sprawie możliwości zaliczenia w określonych warunkach, przychodów wymienionych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, do źródła – działalność gospodarcza. Zgodnie z wyjaśnieniami Ministra Finansów, w przypadku, gdy podatnik uzyskuje przychody z działalności wykonywanej osobiście, wymienionych w art. 13 pkt 2-8 ustawy może dla celów podatku dochodowego zaliczyć te przychody do działalności gospodarczej, pod warunkiem, że uzyskuje je w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w powoływanym już wyżej art. 5a pkt 6 ustawy i jednocześnie nie zachodzą łącznie przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy.

Nie ulega wątpliwości, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi stanowią działalność zarobkową prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły. Jednocześnie, zgodnie z wyjaśnieniami Ministra Finansów, zawartymi w powołanej interpretacji ogólnej, sam fakt, że dany rodzaj przychodów został wymieniony w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście nie powoduje, że przychód ten nie jest możliwy do zakwalifikowania jako przychód z działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, można stwierdzić, że w stosunku do przychodów uzyskiwanych z wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności jako osoby fizycznej – biegłego sądowego, spełnione zostały pozytywne przesłanki uznania ich za przychody z działalności gospodarczej. Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy, kolejnym krokiem jest rozważenie, czy w opisanym przypadku nie zachodzą łącznie przesłanki negatywne, zawarte w art. 5b ust. 1 ustawy. Jak wskazywał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego, w przypadku wykonania przez Wnioskodawcę czynności biegłego, zlecający podmiot nie bierze odpowiedzialności za opinie i ekspertyzy, które wykonał. Zatem, jak wynika z przytoczonych powyżej argumentów, negatywne przesłanki zawarte w art. 5b ust. 1 ustawy, nie mają zastosowania w opisywanym przypadku.

Minister Finansów wyraził analogiczny do Wnioskodawcy pogląd m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej w jego imieniu przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 lipca 2015 r., Nr IPTPB1/4511-247/15-2/MM oraz przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 czerwca 2015 r., Nr IBPBI/1/4511-353/15/ESZ.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj