Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-62/12/JP
z 16 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-62/12/JP
Data
2012.04.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
promocja
teren


Istota interpretacji
prawa możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2012r. (data wpływu 18 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maca 2012r. (data wpływu 28 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 maca 2012r. (data wpływu 28 marca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 marca 2012r. nr IBPP3/443-62/12/JP.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2012r. ukształtowało się następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt o numerze identyfikacyjnym … pn. „…” został wybrany do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Z uwagi na fakt, iż Gmina, jako samorządowa osoba prawna z założenia wykonuje swoje zadania poprzez jednostki organizacyjne, we wniosku aplikacyjnym założono, że realizacją projektu zajmuje się Urząd Miejski. Beneficjent projektu, Gmina nie jest również zarejestrowany jako podatnik VAT, bowiem zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z dnia 2 marca 2005r. NR PP-1-0602-10/OP/BM6-138/2005 samorządowe osoby prawne działają za pośrednictwem Urzędu, który jest zarejestrowany jako podatnik VAT pod numerem NIP. Jednym z warunków podpisania umowy z Instytucją Zarządzającą RPO jest dostarczenie informacji z Krajowej Informacji Podatkowej dotyczącej potwierdzenia, że Beneficjent nie może w ramach projektu odzyskać podatku VAT. W tym konkretnym przypadku poprzez Beneficjenta należy rozumieć Gminę działającą poprzez Urząd Miejski.

Przedmiotem Projektu będzie promocja terenów przeznaczonych pod inwestycje, znajdujących się na terenie Gminy. W ramach zaproponowanych działań przewidziano udział w targach nieruchomości i inwestycji w kraju i zagranicą, przeprowadzenie kampanii promocyjnej, wykonanie materiałów promocyjnych. Praktycznie wszystkie usługi zakupywane w projekcie są obciążone podatkiem VAT. Zgodnie z zasadami stosowanymi przy realizacji projektów dofinansowanych ze Środków UE podatek VAT uznaje się za kwalifikowany, tylko wtedy gdy Beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania tego podatku. Gmina realizując przez Urząd Miejski projekt pn. „…” nie będzie mogło odzyskać podatku VAT, ponieważ usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Wytworzone w ramach projektu produkty (udział w targach, materiały promocyjne, kampania promocyjna) nie będą odsprzedawane, lub udostępniane za odpłatnością. Tereny objęte projektem w 88 % stanowią własność Gminy. Celem projektu nie jest sprzedaż czy dzierżawa terenów. W ramach projektu promocją objęto 5 obszarów, na których zlokalizowane są działki przeznaczone pod inwestycje o łącznej powierzchni 17,2521 ha. Przeznaczenie terenów jest zgodne z wytycznymi konkursu w ramach RPO W, Poddziałanie 1.12. Gmina jest właścicielem 15,2009 ha terenów objętych promocją w ramach projektu. Natomiast tereny o powierzchni 2,0512 ha stanowią własność Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Gminy. Koszty realizacji projektu pokrywane są ze środków RPO W na lata 2007-2013 oraz budżetu Gminy.

We wniosku o dofinansowanie cele projektu zdefiniowano w następujący sposób:

Celem ogólnym projektu jest zwiększenie liczby inwestycji gospodarczych w Gminie.

Celem operacyjnym jest promocja terenów pod inwestycje zlokalizowanych na terenie Gminy.

Cele szczegółowe:

  • wypromowanie terenów zlokalizowanych na terenie Gminy zarówno w kraju, jak i za granicą, jako atrakcyjnych inwestycyjnie,
  • pozyskanie nowych inwestorów, którzy utworzą nowe miejsca pracy,
  • wykorzystanie nowych inwestorów, którzy utworzą nowe miejsca pracy,
  • wykorzystanie istniejącego potencjału Gminy do rozwoju nowych inwestycji,
  • umożliwienie rozwoju dla nowoczesnych gałęzi gospodarczych, w tym w szczególności opartych na nowych technologiach.

Oddziaływanie: poprawa sytuacji na rynku pracy, zróżnicowanie oferty pracy większy wybór, zmniejszenie wrażliwości rynku pracy związanej z koniunkturą, złagodzenie lub zmiana niekorzystnych tendencji demograficznych, dywersyfikacja struktury gospodarczej Gminy, poprawa wizerunku Gminy, poprawa jakości życia mieszkańców, zwiększenie dochodów podatkowych Gminy.

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie finansowa realizacja projektu miała rozpocząć się 2 czerwca 2011r. jednakże pismem z dnia 23 stycznia 2012r. Gmina zwróciła się z prośbą o możliwość dokonania korekty tego terminu na 1 października 2012r.

W ramach projektu przewidziano zakup następujących towarów i usług: wykonanie materiałów promocyjnych (wykonanie katalogów ofert inwestycyjnych, realizacja filmu, spotu, gadżetów reklamowych), rozbudowa i aktualizacja podstrony internetowej z ofertami inwestycyjnymi, konferencje prasowe, kampania promocyjna, udział w targach oraz promocja projektu.

Beneficjentem projektu jest Gmina, natomiast faktury będą wystawiane na Urząd Miejski. Celem projektu nie jest sprzedaż czy dzierżawa terenów.

Wyłonienie nabywców odbywa się w drodze przetargów lub rokowań organizacyjnych w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Gmina swoje tereny zbywa na podstawie umów sprzedaży prawa własności nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania gruntów Skarbu Państwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 27 marca 2012r.):

Czy w odniesieniu do projektu pn. „…” realizowanego przez Urząd Miejski - jednostkę organizacyjną samorządowej osoby prawnej Gminy, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 27 marca 2012r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części w odniesieniu do projektu pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (…) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest „wykreowanie” sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. „…”.

Przedmiotem projektu będzie promocja terenów przeznaczonych pod inwestycje, znajdujących się na terenie Gminy. W ramach projektu promocją objęto 5 obszarów, na których zlokalizowane są działki przeznaczone pod inwestycje. Gmina jest właścicielem 15,2009 ha terenów objętych promocją w ramach projektu., natomiast tereny o powierzchni 2,0512 ha stanowią własność Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Gminy.

W ramach zaproponowanych działań przewidziano udział w targach nieruchomości i inwestycji w kraju i zagranicą, przeprowadzenie kampanii promocyjnej, wykonanie materiałów promocyjnych. Wytworzone w ramach projektu produkty (udział w targach, materiały promocyjne, kampania promocyjna) nie będą odsprzedawane, lub udostępniane za odpłatnością.

Celem ogólnym projektu jest zwiększenie liczby inwestycji gospodarczych w Gminie. Celem operacyjnym jest promocja terenów pod inwestycje zlokalizowanych na terenie Gminy.

Cele szczegółowe:

  • wypromowanie terenów zlokalizowanych na terenie Gminy zarówno w kraju, jak i za granicą, jako atrakcyjnych inwestycyjnie,
  • pozyskanie nowych inwestorów, którzy utworzą nowe miejsca pracy,
  • wykorzystanie nowych inwestorów, którzy utworzą nowe miejsca pracy,
  • wykorzystanie istniejącego potencjału Gminy do rozwoju nowych inwestycji,
  • umożliwienie rozwoju dla nowoczesnych gałęzi gospodarczych, w tym w szczególności opartych na nowych technologiach.

W ramach projektu przewidziano zakup następujących towarów i usług: wykonanie materiałów promocyjnych (wykonanie katalogów ofert inwestycyjnych, realizacja filmu, spotu, gadżetów reklamowych), rozbudowa i aktualizacja podstrony internetowej z ofertami inwestycyjnymi, konferencje prasowe, kampania promocyjna, udział w targach oraz promocja projektu.

Faktury będą wystawiane na Urząd Miejski. Celem projektu nie jest sprzedaż czy dzierżawa terenów.

Wyłonienie nabywców odbywa się w drodze przetargów lub rokowań organizacyjnych w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Gmina swoje tereny zbywa na podstawie umów sprzedaży prawa własności nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania gruntów Skarbu Państwa.

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Gminy (czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy lub będących w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy). Zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Gminę celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez udział w targach nieruchomości i inwestycji w kraju i za granicą, przeprowadzenie kampanii promocyjnej, Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego „produktu” (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo wskazania Wnioskodawcy, iż usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, wytworzone w ramach projektu produkty (udział w targach, materiały promocyjne, kampania promocyjna) nie będą odsprzedawane lub udostępniane za odpłatnością, niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Opis stanu faktycznego jednoznacznie wskazuje, że długookresowym – pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualną sprzedaż, (czynność opodatkowana podatkiem VAT). Wnioskodawca wskazał, że wyłonienie nabywców odbywa się w drodze przetargów lub rokowań organizacyjnych w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Gmina swoje tereny zbywa na podstawie umów sprzedaży prawa własności nieruchomości lub prawa wieczystego użytkowania gruntów Skarbu Państwa.

W treści wniosku Wnioskodawca wskazał na cele szczegółowe projektu, którymi są:

  • wypromowanie terenów zlokalizowanych na terenie Gminy zarówno w kraju, jak i za granicą, jako atrakcyjnych inwestycyjnie,
  • pozyskanie nowych inwestorów, którzy utworzą nowe miejsca pracy,
  • wykorzystanie nowych inwestorów, którzy utworzą nowe miejsca pracy,
  • wykorzystanie istniejącego potencjału Gminy do rozwoju nowych inwestycji,
  • umożliwienie rozwoju dla nowoczesnych gałęzi gospodarczych, w tym w szczególności opartych na nowych technologiach.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne i informacyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży.

Sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów Skarbu Państwa są niewątpliwie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów.

Sprzedaż konkretnych terenów inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych. Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do gminy lub będące w jej użytkowaniu wieczystym tereny inwestycyjne.

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (z zainteresowanymi z zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.

Tut. organ zauważa, że kampania informacyjna i materiały promocyjne są „narzędziem”, dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. dokonać komercyjnego przeznaczenia gruntów objętych promocją (dokonywaną w ramach ww. projektu) na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i sprzedaż.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi – cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż terenów inwestycyjnych, których dotyczy realizacja projektu, a więc promocja terenów inwestycyjnych.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano kwestii prawidłowości zarejestrowania Urzędu Miasta jako czynnego podatnika podatku VAT, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj