Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1026/11-2/IF
z 2 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-1026/11-2/IF
Data
2012.02.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
cele mieszkaniowe
dokumentowanie wydatków
małżonek
podatek dochodowy od osób fizycznych
remonty
wspólność majątkowa
zakup mieszkania
zamiana
zbycie nieruchomości
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości



Wniosek ORD-IN 622 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 31.10.2011 r. (data wpływu 17.11.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.11.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

27 czerwca 2006 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyła własność lokalu mieszkalnego. Małżonków łączy ustawowa wspólność majątkowa. W związku z tym przedmiotowa nieruchomość stanowi współwłasność łączną bezudziałową. W lokalu mieszkała Wnioskodawczyni wraz mężem, córką, mężem córki oraz wnuczkami. Przedmiotowa nieruchomość została w formie aktu notarialnego zbyta 12 września 2011 r. za kwotę 550.000,00 zł. Dnia 23 września 2011 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem złożyła oświadczenie według ustalonego wzoru (deklaracja PIT-23) do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze przeznaczenia przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a lub lit. e. Środki w kwocie 415.000,00 zł uzyskane ze sprzedaży powyższej nieruchomości 20 września 2011 r. Wnioskodawczyni z małżonkiem przeznaczyła na cele mieszkaniowe – nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Nabyty lokal wymaga remontu, który małżonkowie zamierzają sfinansować również z przychodów otrzymanych ze sprzedaży własności lokalu mieszkalnego z dnia 12 września 2011 r. W zakresie realizowanego remontu zamierzają małżonkowie dokonać niezbędnych czynności w zakresie wymiany urządzeń sanitarnych, glazury, drzwi, paneli podłogowych oraz odmalowanie całego mieszkania. Przychód pozostały po wyżej wymienionych czynnościach Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć na zakup w formie współwłasności (wraz z córką) drugiego lokalu na cele mieszkaniowe. Zakup lokalu mieszkalnego lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu planowany jest w przeciągu najbliższych dwóch lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy w zakresie zwolnienia przedmiotowego mogę wraz z mężem przeznaczyć środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości w ramach celów mieszkaniowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 na zakup dwóch mieszkań tzn. jednego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu i udziału we współwłasności w spółdzielczym prawie do lokalu lub jednego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu i udziału we współwłasności nieruchomości mieszkaniowej...
  2. Czy w zakres remontu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o pdof zalicza się:
    1. wymianę urządzeń sanitarnych, zakup farb, zaprawy, klejów,
    2. zakup oraz montaż glazury,
    3. zakup oraz montaż drzwi,
    4. zakup oraz montaż paneli podłogowych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1.

Do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaży przedmiotowej nieruchomości stosuje się ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych biorąc pod uwagę stan prawny sprzed 1 stycznia 2007 roku. Takie stanowisko wynika z dyspozycji art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 29 listopada 2006 r.).

Artykuł ten stanowi, iż: „Do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy wymienionej w art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007”.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.91.80.350 z dnia 10 września 1991 r. dalej: „ustawa pdof”) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości przed upływem 5 lat od jego nabycia/wybudowania. W przedmiotowym stanie faktycznym nieruchomość została nabyta 27.06.2006 roku, a sprzedaż nastąpiła 12.09.2011 roku. W związku z powyższym zdaniem wnioskodawczyni sprzedaż podlega opodatkowaniu 10-procentowym zryczałtowanym podatkiem od przychodu pomniejszonego o koszty związane ze sprzedażą nieruchomości.

Artykuł 28 ust. 2 ustawy pdof wskazuje, iż podatnik zobowiązany jest do samodzielnego obliczenia podatku i wpłacenia go do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika urzędu skarbowego bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia. Zasada określona w art. 28 ust. 2 ustawy pdof nie ma zastosowania jeżeli podatnik w terminie 14 dni od dokonania sprzedaży złoży oświadczenie w ustalonej formie (PIT-23), iż przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Ustawodawca w artykule 21 ust. 1 pkt 32 ustawy pdof ustanowił zwolnienie przedmiotowe w przypadku przeznaczenia przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na:

  • "na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.”

Wnioskodawczyni nadmienia, iż nie prowadzi działalności gospodarczej, ani działalności rolniczej. Wnioskodawczyni wraz z mężem ze sprzedaży nieruchomości uzyskała przychód w wysokości 550.000,00 zł. Dnia 12.09.2011 r. przeznaczyła 415.000,00 zł ze sprzedaży nieruchomości na nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu na cele mieszkaniowe. W związku z tym mając na uwadze przytoczone przepisy, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż kwota ta podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni w okresie dwóch lat ma zamiar zakupić wraz z córką oraz mężem w formie współwłasności lokal mieszkalny. Zdaniem wnioskodawczyni wykładnia literalna art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy pdof wskazuje, iż zwolnieniu podmiotowemu podlega nie tylko własność nieruchomości przeznaczonej na cele mieszkaniowe, ale również udział we współwłasności nieruchomości przeznaczonej na cele mieszkaniowe. W związku z powyższym przychód przeznaczony na udział we współwłasności nieruchomości przeznaczonej na cele mieszkaniowe będzie podlegał zwolnieniu przedmiotowemu określonemu w przytoczonym artykule.

Ad. 2.

Nabyta nieruchomość wymaga gruntownego remontu przez, który Wnioskodawczyni rozumie wymianę urządzeń sanitarnych, glazury, drzwi, paneli podłogowych oraz odmalowanie całego mieszkania. Przytoczony art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a. ustawy pdof wskazuje, iż zwolnieniu przedmiotowemu podlega również przychód ze sprzedaży nieruchomości przeznaczony na remont lub modernizacje własnego lokalu mieszkalnego. W indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 września 2010 roku organ podatkowy wskazał, iż „(...) zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też korzystanie z przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie.” (sygn. akt ILPB2/41 5-787/10-5/AP). Artykuł 21 ust. 1 pkt 32 lit. a. odnosząc się do przedmiotowej sytuacji wskazuje, iż aby można było korzystać ze zwolnienia przychody muszą być przeznaczone na remont własnego lokalu mieszkaniowego.

W wyroku z dnia 27 kwietnia 2006 roku NSA w Warszawie (sygn. akt II FSK639/05) wskazał, iż na gruncie omawianych przepisów określenie remont oraz modernizacja należy rozumieć autonomicznie. Definiowanie zakresu słowa „remont” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a. stał się przedmiotem wielu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego. Mimo, iż indywidualne interpretacje prawa podatkowego nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa mogą one stanowić wskazówkę w zakresie interpretacji prawa podatkowego. W indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 27 stycznia 2011 roku (sygn. akt ILPB2/415-1180/10-4/WM) Dyrektor Izby wskazał, iż: przedmiotowe zwolnienie dotyczy również wydatków poniesionych przez Wnioskodawczynię z tytułu wymiany urządzeń sanitarnych, jak i zakupu farb, zaprawy, klejów, glazury, drzwi, paneli podłogowych”. Przytoczone stanowisko organu podatkowego wskazuje, iż wymienione przez Wnioskodawczynię czynności znajdują się w zakresie definicji „remontu”.

Drugim wskazywanym w orzecznictwie warunkiem korzystania ze zwolnienia jest obowiązek przeznaczenia przychodu na remont modernizacje własnego lokalu mieszkalnego (wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 października 2007 roku sygn. akt I SA/Wr 1040/06). Wnioskodawczyni wraz z mężem jest współwłaścicielką (współwłasność małżeńska) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Wszystkie wydatki na remont poniesione będą po nabyciu własności nieruchomości w związku z tym spełnia warunek wskazany w ustawie pdof.

Mając na uwadze przytoczone przepisy, indywidualne interpretacje podatkowe oraz orzecznictwo sądów administracyjnych, zdaniem Wnioskodawczyni przychód przeznaczony na remont, w zakresie przytoczonej definicji, w okresie dwóch lat od nabycia lokalu mieszkalnego będzie podlegał zwolnieniu przedmiotowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych oraz orzeczeń sądów administracyjnych należy stwierdzić, iż ww. interpretacje oraz orzeczenia zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj