Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-1065/11/BD
z 28 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-1065/11/BD
Data
2012.03.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
nagrody
nagrody w konkursach
opodatkowanie
płatnik
sport
środki masowego przekazu
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy prawidłowym będzie opodatkowanie nagród uzyskanych przez zawodników i trenerów z tytułu wygrania konkretnego meczu piłkarskiego lub uzyskania wyniku remisowego wg zasad określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem zwolnienia nagród określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 przedmiotowej ustawy, otrzymujących jednocześnie wynagrodzenie z klubu osobiście wykonywanej działalności sportowej?



Wniosek ORD-IN 903 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura – 28 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród sportowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród sportowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) jest klubem sportowym, którego celem statutowym jest upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i rekreacji oraz organizacji zajęć z tych dziedzin. Działalność klubu sportowego koncentruje się w szczególności wokół sekcji piłki nożnej. W ramach tejże sekcji klub sportowy prowadzi drużynę piłki nożnej, która występuje w rozgrywkach piłkarskich. Dla realizacji celów statutowych wypłacane są zawodnikom i trenerom świadczenia z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowej, określone w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stowarzyszenie oprócz wypłat określonych w zdaniu poprzednim zamierza również przyznawać swoim zawodnikom klubowym jak również ich trenerom nagrody. Wypłacane nagrody dotyczyłyby konkretnych sytuacji i nie byłyby związane z całokształtem działalności sportowej zawodnika, czy też trenera. Nagrody te przyznawane byłyby w przypadku wygrania meczy piłkarskich w ramach rozgrywek piłkarskich (ligowych), jak również w sytuacji uzyskania wyniku remisowego; w jednym miesiącu możliwe byłoby wypłacanie kilku nagród (za kilka meczy). Rozgrywki ligowe piłki nożnej przeprowadzane są w oparciu o ściśle określony regulamin rozgrywek obowiązujący w danym sezonie sportowym. Zasady nagradzania byłyby określone w regulaminie ustalonym przez Zarząd Klubu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowym będzie opodatkowanie nagród uzyskanych przez zawodników i trenerów z tytułu wygrania konkretnego meczu piłkarskiego lub uzyskania wyniku remisowego wg zasad określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem zwolnienia nagród określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 przedmiotowej ustawy, otrzymujących jednocześnie wynagrodzenie z klubu z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje definicji konkursu. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego, za konkurs należy uznać przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminacje najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Mając na względzie powyższą definicję Wnioskodawca uważa, iż rozgrywki ligowe są konkursem sportowym – współzawodnictwem, rywalizacją, mającą na celu wyłonienie najlepszych i uhonorowanie zwycięzcy. Zatem jeżeli nagrody związane bezpośrednio z rozgrywkami przyznane zostaną, zgodnie z regulaminem rozgrywek zatwierdzonych przez Zarząd Klubu oraz nagrody te nie są związane z całokształtem działalności sportowej zawodnika i trenera, to należy je oddzielić od przychodu zawodników i trenerów, uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście i opodatkować według zasad określonych art. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 przedmiotowej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, od wypłaconych zawodnikom i trenerom nagród sportowych, których jednorazowa wartość przekroczy kwotę 760 zł podatek wynosi 10%. Natomiast nagrody sportowe dla zawodników i trenerów, których jednorazowa wartość nie przekroczy 760 zł zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy źródłami przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 powyższej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż co do zasady przychody z osobiście wykonywanej działalności trenerskiej jak również przychody z uprawiania sportu jako wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winny być zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 tejże ustawy opodatkowane wg skali, a płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Niemniej, z brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż w przypadku przychodów z tytułu wygranych w konkursach pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m.in. wygranych w konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z zakresu nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

W przepisach podatkowych brak jest definicji pojęcia konkursu. Zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac, itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Co prawda, rozgrywki sportowe, o których mowa we wniosku z definicji mają wyłonić najlepszych zawodników w danej konkurencji sportowej, tym, niemniej aby mogły być uznane za konkurs niezbędne jest sporządzenie jego regulaminu, w którym zostanie określona nazwa konkursu, wskazany organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z treści wniosku wynika, iż działalność klubu sportowego koncentruje się w szczególności wokół sekcji piłki nożnej. W ramach tejże sekcji klub sportowy prowadzi drużynę piłki nożnej, która występuje w rozgrywkach piłkarskich. Dla realizacji celów statutowych wypłacane są zawodnikom i trenerom świadczenia z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowej, określone w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Klub sportowy oprócz wypłat zamierza również przyznawać swoim zawodnikom klubowym jak również ich trenerom nagrody. Wypłacane nagrody dotyczyłyby konkretnych sytuacji i nie byłyby związane z całokształtem działalności sportowej zawodnika, czy też trenera. Nagrody te przyznawane byłyby w przypadku wygrania meczy piłkarskich w ramach rozgrywek piłkarskich (ligowych), jak również w sytuacji uzyskania wyniku remisowego; w jednym miesiącu możliwe byłoby wypłacanie kilku nagród (za kilka meczy). Rozgrywki ligowe piłki nożnej przeprowadzane są w oparciu o ściśle określony regulamin rozgrywek obowiązujący w danym sezonie sportowym. Zasady nagradzania byłyby określone w regulaminie ustalonym przez Zarząd Klubu.

Jeżeli zatem przyznawane nagrody dla zawodników klubowych i ich trenerów wiążą się bezpośrednio z wygranymi lub remisami w poszczególnych meczach czyli, związane są bezpośrednio z zajęciem odpowiedniego miejsca w trakcie całych rozgrywek – to nagrody te należy zaliczyć do przychodów uzyskanych w związku z uczestnictwem w rywalizacji sportowej. Dodatkowo, jeżeli ww. zasady rywalizacji zostały określone w regulaminie konkursu, to należy je oddzielić od przychodu zawodników i trenerów uzyskanego z działalności wykonywanej osobiście - opodatkowanych zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej ustawy i opodatkować je na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, o ile wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760 zł, to nagrody te będą objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 wymienionej ustawy. Natomiast w przypadku nagród o wyższej wartości, Wnioskodawca (płatnik) zobowiązany jest do poboru podatku od całości wartości nagrody. Zatem opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy będą podlegały w całości wygrane, których wartość przekroczy 760 zł. W przypadku otrzymania nagród rzeczowych o wyższej wartości obdarowany podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku dochodowego przed udostępnieniem nagrody, co wynika z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pobrany podatek płatnik zobowiązany jest przekazać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatek pobrano, a w terminie do końca stycznia roku następnego przesłać roczną deklarację - PIT-8AR.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj