Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-134/12-4/UNR
z 23 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-134/12-4/UNR
Data
2012.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
odliczenie podatku
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
przedszkole


Istota interpretacji
Wnioskodawczyni nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „….”, gdyż poniesione wydatki nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 304 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 21 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 kwietnia 2012 r. w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorstwo. Zainteresowana rozpoczęła prowadzenie działalności 01.09.2008 r. Rodzaj prowadzonej działalności - przedszkole o charakterze niepublicznym pod nazwą „....”,. Zamierzeniem placówki od momentu utworzenia było stworzenie idealnych warunków dla rozwoju poznawczego, społecznego i fizycznego dzieciom w wieku od 2 do 6 lat. Klientami przedszkola są rodzice posyłający dzieci do placówki. Są to zarówno osoby bezpośrednio zamieszkujące miasto, jak również osoby z terenu gminy.

Miejscem prowadzenia działalności jest dom jednorodzinny odpowiednio zaadoptowany na potrzeby przedszkola, jednak to nie pozwala niestety w pełni wykorzystać potencjału jakim on dysponuje. Małe gabaryty domu uniemożliwiają przyjęcie większej ilości dzieci. Mając na względzie prośbę rodziców Zainteresowana postanowiła, korzystając ze wsparcia w ramach projektu wybudować nowy budynek w pełni odpowiadający wszelkim obowiązującym normom unijnym i wytycznym.

Został złożony wniosek o dofinansowanie projektu w ramach działania III.6 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w Urzędzie Marszałkowskim pod nazwą „....". Wniosek został pozytywnie oceniony pod względem zgodności z kryteriami oceny merytorycznej projektów i został zakwalifikowany do dofinansowania. W obecnej chwili Zainteresowana czeka na ewentualne podpisanie umowy.

Zakres projektu będzie obejmował budowę budynku przedszkola, wyposażenie pomieszczeń w nim znajdujących się oraz budowa placu zabaw dla dzieci. Głównym założeniem realizacji projektu jest znaczące polepszenie warunków technicznych placówki, znaczny wzrost jakości i zakresu usług świadczonych przez przedszkole, lepszej obsługi klienta a także wzmacniania konkurencyjności placówki na rynku, co w konsekwencji spowoduje zwiększenie dochodu firmy.

Głównym: celami projektu są:

  1. Wybudowanie budynku przedszkola
  2. Wyposażenie budynku przedszkola
  3. Przygotowanie placu zabaw dla dzieci

Ponadto Wnioskodawczyni, nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą dokumentowane fakturami VAT i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Faktury VAT związane z realizacją projektu będą wystawione na Małe Niepubliczne Przedszkole „....”. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu wykorzystywane będzie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy przepisów zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 24, pkt 26 -29 ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 19-20 rozporządzenia w sprawie VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „….” w ramach RPOW – działanie III.6 ...

Zdaniem Wnioskodawczyni, ze względu na prowadzoną działalność – wychowanie przedszkolne (kod PKD 8510 Z) Zainteresowana nie będzie miała możliwości prawnej odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od realizowanego projektu. Wychowanie przedszkolne jest sklasyfikowane w sekcji P w dziale 85 klasyfikacji PKWiU – Usługi w zakresie edukacji. Sekcja ta obejmuje usługi korzystające ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24, pkt 26-29 ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 19-20 rozporządzenia w sprawie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorstwo. Rodzaj prowadzonej działalności - przedszkole o charakterze niepublicznym pod nazwą „...”. Zainteresowana złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w ramach działania III.6 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w Urzędzie Marszałkowskim. Zakres projektu będzie obejmował budowę budynku przedszkola, wyposażenie pomieszczeń znajdujących się w nim oraz budowę placu zabaw dla dzieci. Głównym założeniem realizacji projektu jest znaczące polepszenie warunków technicznych placówki, znaczny wzrost jakości i zakresu usług świadczonych przez przedszkole, lepsza obsługa klienta a także wzmacnianie konkurencyjności placówki na rynku. Ponadto, Wnioskodawczyni nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury VAT związane z realizacją projektu będą wystawione na Małe Niepubliczne Przedszkole „...”. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu wykorzystywane będzie do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów, które nie są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem. Brak będzie zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowana nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „….”, gdyż poniesione wydatki nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez Zainteresowaną, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zdarzenia przyszłego), w którym jednoznacznie wskazano, iż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystane wyłącznie do świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawczynię opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (np. przeznaczenia zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o zdarzenie przyszłe w nim przedstawione.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j.Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj