Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-1/4515-51/15/MD
z 9 września 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015r., poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 czerwca 2015 r. (data wpływu do Organu – 2 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych powstałych dla Wnioskodawcy z tytułu zebrania środków będących przedmiotem darowizny – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2015 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych powstałych dla Wnioskodawcy z tytułu zebrania środków będących przedmiotem darowizny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 31 stycznia 2015 r., w pożarze budynku mieszkalnego w miejscowości D., gmina J., województwo P. – zginęła B.P., która osierociła czworo dzieci w wieku od 2 do 9 lat. W związku z tym, że rodzice dzieci nie żyją Sąd Rejonowy w K. ustanowił dziadków macierzystych rodziną zastępczą dla małoletnich dzieci – do czasu zakończenia postępowania w sprawie ustanowienia opieki nad dziećmi.

W wyniku pożaru małoletnie dzieci pozostały bez dachu nad głową, albowiem budynek spłonął i nie nadaje się do zamieszkania.

W związku z powyższym Wójt Gminy J. zwrócił się do mieszkańców o pomoc finansową dla poszkodowanych. Powstał też Komitet Społeczny Wsi D., któremu zostało udostępnione subkonto Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w J., na które dokonywane były wpłaty od osób nieznajomych oraz okolicznych firm z dopiskiem „D. – pomoc dzieciom”.

Wpłaty dokonywane były w różnych wysokościach, wyższe kwoty były dokonywane przez firmy, najwyższa wpłata wynosiła 20.000,00 zł i pochodziła ze zbiórki.

Osobami uprawnionymi do dysponowania środkami zgromadzonymi na subkoncie są imiennie wskazani członkowie Komitetu Społecznego Wsi D.

Równocześnie Sąd ustanowił kuratora zarządu majątkiem małoletnich, upoważniając go w szczególności do założenia w instytucji bankowej lokat terminowych na nazwiska małoletnich i ulokowania na nich pieniędzy pochodzących z darowizn na rzecz małoletnich, które wpłynęły na konto otwarte przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w J.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy podatek od spadków i darowizn obciąża Wnioskodawcę?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym obdarowanymi są małoletnie dzieci, a nie Wnioskodawca, zatem ewentualny obowiązek podatkowy ciążyłby na obdarowanych.

Powyżej powołano tylko tę część stanowiska, która odnosi się do skutków podatkowych powstałych dla Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca skutków podatkowych powstałych dla Wnioskodawcy. W zakresie skutków podatkowych powstałych dla obdarowanych dzieci, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2015 r., poz. 83, ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Stosownie zaś do art. 2 przytoczonej ustawy, nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od spadków i darowizn – w myśl art. 5 powoływanej wyżej ustawy – ciąży na obdarowanym, jako nabywcy.

Zatem, w świetle powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca jako podmiot, który gromadzi, a następnie przekazuje środki, nie będzie z tytułu wymienionych darowizn obciążony podatkiem od spadków i darowizn. Na Wnioskodawcy – z tytułu zgromadzenia jak również przekazania zgromadzonych kwot dla osób obdarowanych (na ich rachunki bankowe) – nie ciążą żadne obowiązki w podatku od spadków i darowizn.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj