Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1503/14/BS
z 18 lutego 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z póżn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2014 r. (data wpływu 1 grudnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z budową i modernizacją chodników i alejek na cmentarzach komunalnych, budową kolumbarium i budową kaplicy – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 grudnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z budową i modernizacją chodników i alejek na cmentarzach komunalnych, budową kolumbarium i budową kaplicy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest zobowiązana na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz w oparciu o ustawę o cmentarzach i chowaniu zmarłych do wykonywania zadań związanych z funkcjonowaniem cmentarzy. Gmina ponosiła w latach 2012-2014 wydatki inwestycyjne na cmentarzach komunalnych polegające na budowie chodników, alejek i kolumbarium oraz ich modernizacji, a także poniosła wydatki na przyszłą inwestycję - budowę kaplicy na cmentarzu komunalnym (dokumentacja projektowa i dokumentacja dotycząca rozbiórki starej kaplicy). Realizacja inwestycji była dokumentowana fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Na cmentarzach Gmina świadczy usługi, za które pobiera opłaty z tytułu:
- pogrzebu,
- za miejsce pod grób,
- za wykupienie miejsca rezerwowego,
- przedłużenia ważności grobu,
- za miejsce pod grób murowany,
- za niszę urnową w kolumbarium,
- za wynajęcie kaplicy cmentarnej do ceremonii pogrzebowej,
- za ekshumację.
Usługi te są sklasyfikowane do grupy PKWiU 96.03 tj. usługi pogrzebowe i pokrewne i opodatkowane stawką VAT 8%. Na administrowanie cmentarzy Gmina podpisała umowę z podmiotem zewnętrznym. Podmiot ten wykonuje dane czynności w imieniu i na rzecz Gminy. Niemniej jednak to Gmina dokumentuje powyższe czynności wystawianymi fakturami VAT na podstawie paragonów z kasy fiskalnej, wykazuje w swoich rejestrach sprzedaży oraz deklaracjach VAT-7 i rozlicza z tego tytułu podatek należny. Za administrowanie podmiot wystawia Gminie fakturę, z której podatek naliczony jest na bieżąco rozliczany z podatkiem należnym.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych wydatków inwestycyjnych związanych z budową i modernizacją chodników i alejek na cmentarzach komunalnych, budową kolumbarium, budową kaplicy?
Gmina stoi na stanowisku, że ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową i modernizacją chodników i alejek na cmentarzach komunalnych, budową kolumbarium i budową kaplicy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Gmina wskazuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek:
- nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
- nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zdaniem Gminy, stosownie do przytoczonego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od poniesionych wydatków poprzez korektę deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.