Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/4512-375/15-2/AW
z 12 maja 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zainteresowanego, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2015 r. (data wpływu 20 kwietnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania wydania klientom voucherów, gift cardów, pakietów - jest prawidłowe
  • opodatkowania pośrednictwa w sprzedaży voucherów, gift cardów i pakietów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wydania klientom voucherów, gift cardów, pakietów oraz opodatkowania pośrednictwa w ich sprzedaży.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie organizowania na zamówienie, w systemie przedpłaconym, różnego rodzaju prezentów w formie przeżyć wybieranych z listy ofert przeżyć zamieszczonej na stronie internetowej Spółki lub po zakupie znaków legitymacyjnych w sklepach sprzedaży bezpośredniej. Spółka zorganizowała specjalne centrum obsługi do realizacji usług. Zasady korzystania z usług Spółki opisane są w treści Regulaminu znajdującego się na stronie serwisu.

Potwierdzeniem zamówienia prezentu jest Voucher - dokument uprawniający jego okaziciela (osobę obdarowaną) do otrzymania prezentu określonego w tym dokumencie. Nabywca może także wybrać specjalny kupon (zwany Gift Card), a osoba, która go otrzyma sama wybierze sobie prezent z serwisu (za dopłatą lub nie w zależności od wartości nominalnej Gift Cardu), tj. wymieni kupon na wybrany przez siebie Voucher, który z kolei uprawniać będzie do realizacji wybranego prezentu. Na Voucherze i na kuponie Gift Card określony jest termin, w ciągu którego można zarezerwować termin wykorzystania prezentu lub wymiany kuponu na Voucher. Spółka posiada także produkt zwany Pakietem. Jest to zbiór co najmniej dwóch różnych od siebie prezentów, z których obdarowany może wybrać i zrealizować tylko jeden prezent. Do Pakietu dołączony jest Voucher określający termin, w ciągu którego można będzie dokonać wyboru jednego prezentu i zrealizować go. Cena dla Pakietów jest określona jako cena jednostkowa za cały Pakiet, z tym, że zrealizowany może być tylko jeden prezent ze znajdujących się w Pakiecie. Klient dokonuje wyboru jednego prezentu ze wszystkich, które zawiera Pakiet. Dokonanie takiego wyboru w czasie procesu rezerwacji oznacza, że klient traci możliwość zrealizowania pozostałych prezentów, jakie zawiera Pakiet. Po dokonaniu wyboru prezentu, dalsza realizacja od momentu rezerwacji aż do wykonania, odbywać się będzie na zasadach ogólnych wynikających z w/w Regulaminu, tj. właściwych dla Voucherów.

W okresie ważności Vouchera obdarowany może dokonać wymiany otrzymanego Vouchera na inny wybrany Voucher. Wymiany takiej obdarowany może dokonać na następujących zasadach:

  • na Voucher uprawniający do realizacji droższego prezentu, po dokonaniu stosownej dopłaty,
  • na Voucher uprawniający do realizacji prezentu o tej samej wartości, co Voucher otrzymany, bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów,
  • na Voucher uprawniający do realizacji prezentu o niższej wartości od Vouchera otrzymanego, ale w tym wypadku obdarowanemu nie należy się zwrot różnicy w stosunku do dokonanej przedpłaty.


Nowy Voucher będzie miał ten sam termin ważności co Voucher podlegający wymianie. W sposób analogiczny odbywa się wymiana Gift Cardów oraz Pakietów.


W wyniku zakupu prezentu przez zamawiającego na stronie internetowej Spółki lub podczas zakupu w Punktach Handlowych Spółki lub w zewnętrznych sieciach sprzedaży, osoba obdarowana, którą może być sam zamawiający lub inna osoba przez niego wskazana, otrzymuje wyczerpującą informację o wybranym prezencie umieszczone w zależności od wybranego prezentu i miejsca zakupu prezentu na: ozdobnym papierze lub eVoucherze (przesłanym pocztą elektroniczną w postaci PDF) lub w broszurze opisującej wiele prezentów do wyboru lub na karcie prezentowej. W każdym zakupionym prezencie znajduje się aktywny Voucher/Gift Card, który upoważnia osobę obdarowaną do rezerwacji, w czasie określonym na Voucherze/Gift Cardzie, wybranego przeżycia lub wymiany Gift Cardu na Voucher. Warunkiem otrzymania aktywnego Vouchera/Gift Cardu, o którym mowa wyżej, jest dokonanie całkowitej zapłaty za prezent 100% wartości prezentu. Bez względu na sposób zakupu Voucherów/Gift Cardów/, tzn, przez internet lub w sklepach sprzedaży bezpośredniej, nabywca Vouchera/kuponu ma możliwość odstąpienia od zakupu w ciągu 14 dni.

Rezerwacji dokonuje się poprzez wypełnienie formularza rezerwacyjnego na stronie Spółki lub telefonicznie bezpośrednio u partnerów bądź w centrum obsługi Spółki. Osoba obdarowana podaje numer rezerwacyjny umieszczony na Voucherze i uzgadnia termin i miejsce skorzystania z prezentu, jak również uzyskuje wszystkie niezbędne informacje. Jeśli rezerwacja odbywa się za pośrednictwem Spółki, zamawia ona u partnera na rzecz obdarowanego, wybrany przez tego ostatniego prezent. Osoby obdarowane przedstawiają Vouchery partnerom przed ich realizacją.

Spółka zamierza teraz przejść na system pośrednictwa, tj. sprzedaży usług, do realizacji których uprawniają Vouchery, oraz Gift Cardów, podlegających wymianie na Vouchery. Spółka będzie pośrednikiem partnerów, którzy będą realizować prezenty (przeżycia). Vouchery, także te objęte Pakietami, będą dystrybuowane w imieniu i w interesie oraz na rzecz partnerów za pośrednictwem infrastruktury Spółki (tj. strony internetowej Spółki oraz sklepów sprzedaży bezpośredniej wskazanych przez Spółkę). Vouchery będą emitowane przez Spółkę, ale partnerzy będą akceptowali ich treść. Dodatkowo Spółka będzie emitowała we własnym imieniu Gift Cardy, które będzie można wymienić na Vouchery (za dopłatą lub nie w zależności od wartości nominalnej Gift Cardu), tj, wymieni Gift Card na wybrany przez siebie Voucher, który z kolei uprawniać będzie do realizacji wybranego prezentu u partnerów. Spółka będzie zawierała umowy z partnerami na usługi pośrednictwa w sprzedaży Voucherów oraz wsparcia (rezerwacji terminów realizacji i zamiany Voucherów) w zamian za uzgodnioną prowizję. Integralną częścią umów z partnerami będzie Regulamin Spółki, zamieszczony na stronie internetowej Spółki, gdzie opisana będzie m. in. sprzedaż Gift Cardów i ich możliwość wymiany na Vouchery partnerów emitowane przez Spółkę w imieniu i na rzecz partnerów. Umowy z partnerami będą określały, że prowizja należna Spółce będzie naliczana od wartości zrealizowanych przez partnerów Voucherów (tj. wykorzystanych przez nabywców Voucherów zakupionych od Spółki). W terminach określonych w umowach Spółka będzie dokonywać na rzecz partnerów przelewu na kwotę odpowiadającą wartości wszystkich zrealizowanych przez partnerów Voucherów (tj. wykorzystanych przez nabywców Voucherów zakupionych od Spółki) w przyjętym okresie rozliczeniowym pomniejszoną o łączną wartość prowizji należnej Spółce wynikającą z wystawionej przez Spółkę faktury. Cena pobrana przez Spółkę za niewykorzystane Vouchery/Gift Cardy będzie zatrzymywana przez Spółkę i nie będzie należna partnerom, Umowy z partnerami nie będą zawierały żadnych zapisów w tym zakresie (partnerzy nie będą znali wartości niewykorzystanych Voucherów/Gift Cardów). Spółka w systemie pośrednictwa nie będzie ponosić odpowiedzialności za otrzymane przez obdarowanych od partnerów usługi. Za wykonanie usługi na rzecz nabywców Voucherów odpowiedzialni będą jedynie partnerzy.

Wszystkie opisane na wstępie zasady funkcjonowania Voucherów/Gift Cardów określone w ww. Regulaminie dotyczące zamawiania, otrzymywania, zamiany oraz realizacji będą nadal aktualne po zmianie systemu na pośrednictwo. Niewykorzystanie Voucherów/Gift Cardów w okresie ich ważności oznaczać będzie rezygnację ich posiadaczy z możliwości realizacji usługi oraz wygaśnięcie wszelkich praw związanych z zawartą umową. Posiadaczom Voucherów/Gift Cardów nie będzie przysługiwać w szczególności prawo do zwrotu zapłaconej ceny za Vouchery/Gift Cardy. Kwota uzyskana przez Spółkę ze sprzedaży niewykorzystanych Voucherów/Gift Cardów będzie zatrzymywana przez Spółkę jako opłata manipulacyjna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy kwoty otrzymywane przez Spółkę od klientów w związku z wydaniem im Voucherów/Gift Cardów/Pakietów nie są kwotami otrzymywanymi z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu VAT i nie podlegają opodatkowaniu VAT?
  2. Czy czynności wykonywane przez Spółkę na rzecz Partnerów stanowią odpłatną usługę pośrednictwa w sprzedaży usług i towarów opodatkowaną według stawki podstawowej, gdzie obrót stanowi prowizja Spółki od wartości zrealizowanych przez partnerów Voucherów (tj. wykorzystanych przez nabywców Voucherów zakupionych od Spółki), z wyłączeniem kwoty zatrzymanej przez Spółkę za niewykorzystane Vouchery/Gift Cardy/Pakiety, które nie zostały zrealizowane w terminie ich ważności?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Kwoty otrzymywane przez Spółkę od klientów w związku z wydaniem im Voucherów/Gift Cardów/ Pakietów nie są kwotami otrzymywanymi z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu VAT i nie podlegają opodatkowaniu VAT.


Zgodnie z powszechnie przyjętym poglądem, wydanie znaków legitymacyjnych (jakim bez wątpienia są Vouchery/Gift Cardy/Pakiety opisane w stanie faktycznym) nie stanowi dostawy towaru. Towar w Ustawie o VAT jest zdefiniowany jako rzecz lub jej części, a także wszelkie postaci energii. Natomiast voucher jest traktowany jako znak legitymacyjny, upoważniający osobę, która się nim legitymuje, do otrzymania określonych towarów lub usług. Takie stanowisko można odnaleźć w szeregu interpretacji indywidualnych. Przekazanie vouchera nie jest również usługą, czynność ta bowiem nie stanowi autonomicznego świadczenia. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego, świadczenie usług powinno być rozumiane jako podjęcie przez jedną ze stron zobowiązania do świadczenia materialnego lub niematerialnego, gdzie świadczenie to zaspokaja jakąś potrzebę drugiej strony stosunku prawnego, Zdaniem Spółki, w przypadku planowanej współpracy z wykorzystaniem Voucherów/Gift Cardów/Pakietów, do wykonania świadczenia/usługi będzie dochodziło wyłącznie w momencie realizacji przez partnera vouchera na rzecz posiadacza vouchera; w zamian za ten voucher posiadacz będzie mógł zrealizować konkretne przeżycie u partnera.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje co do zasady z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W konsekwencji, obowiązek podatkowy w VAT należnym będzie rozpoznawany przez Partnera w momencie wykonania usługi na rzecz posiadacza vouchera.

W opinii Spółki, wcześniejsza czynność polegająca na obciążeniu klienta kwotą obciążenia w związku z wydaniem Voucherów/Gift Cardów/Pakietów nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Czynność ta będzie miała charakter wyłącznie rozliczenia finansowego polegającego na wydaniu Voucherów/Gift Cardów/Pakietów stanowiących rodzaj znaków płatniczych uprawniających ich posiadaczy do nabycia przy ich użyciu usług od partnerów. Vouchery/Gift Cardy/ Pakiety pełnią w tym zakresie rolę podobną do roli pieniędzy, tj. będą środkiem płatniczym, który jednakże będzie honorowany w ograniczonym zakresie (tj. wyłącznie u partnerów). Spółka zauważa, iż czynność taka nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji, zdaniem Spółki, obciążenie klienta kwotami obciążenia w zamian za Vouchery/Gift Cardy/Pakiety nie będzie kreowało obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT. Vouchery są jedynie dokumentami uprawniającymi do zakupu usług u partnerów, a Gift Cardy do wymiany ich na Vouchery. Zastępują one zatem środki pieniężne, które uprawniają do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych usług. Sprzedaży Voucherów/Gift Cardów/Pakietów nie powinno się dokumentować fakturą VAT lecz jedynie notą obciążeniową lub innym dokumentem księgowym. Znajduje to potwierdzenie w utrwalonej już praktyce organów podatkowych. W planowanym przez Spółkę modelu współpracy, świadczenie usług skutkujących opodatkowaniem VAT będzie odbywać się wyłącznie w relacji pomiędzy partnerem a posiadaczem Voucherów i czynności te zostaną wówczas opodatkowane przez partnerów.

Spółka zauważa, iż kwoty otrzymywane przez nią, od klientów nie będą również stanowiły zaliczek na poczet świadczenia usług, które to zaliczki mogłyby skutkować powstaniem obowiązku podatkowego. Zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Z definicji pojęcia „zapłata” zawartej w słowniku języka polskiego wydawnictwa naukowego PWN (www.sjp.pwn.pl), „zapłata” oznacza „należność za coś”. Uwzględniając dodatkowo art. 383 § 1 Kodeksu cywilnego należy uznać, iż aby mówić o należności za usługę/towar musi istnieć skonkretyzowane zobowiązanie. Taka sytuacja nie będzie zaś miała miejsca w przedmiotowej sprawie. W momencie wydania przez Spółkę Voucherów/Gift Cardów/Pakietów, ani klient ani Spółka nie są w stanie co do zasady określić, czy i na jakie usługi znaki te zostaną wymienione, nawet w przypadku, gdy Vouchery są przypisane do konkretnego przeżycia. Istnieje bowiem regulaminowa możliwość wymiany danego Vouchera na inny. Jakkolwiek znaki te mają przypisaną wartość nabywczą, to ostateczny zakup dokonany przez posiadacza vouchera może być inny. Co więcej, istnieje możliwość, iż Voucher/Gift Card/Pakiet pozostanie niewykorzystany przez jego posiadacza, co oznacza, iż nigdy nie dojdzie do wyświadczenia usługi związanych z tymi znakami. Biorąc powyższe pod uwagę, faktyczne przeznaczenie Voucherów/Gift Cardów/Pakietów będzie mogło zostać ustalone dopiero po wykonaniu usługi przez partnerów. Wówczas partnerzy będą rozpoznawali obowiązek podatkowy od zrealizowanego przeżycia.

W tym schemacie Spółka nie dokonuje sprzedaży towarów lub usług na rzecz klientów, lecz świadczy na rzecz partnerów usługę w rozumieniu przepisów o VAT. Oznacza to, że samo przekazanie Voucherów/Gift Cardów/Pakietów w przedstawionym scenariuszu jest poza zakresem dostawy towarów lub świadczenia usług i stanowi czynność pozostającą poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

W scenariuszu, w którym Spółka będzie dokonywać dystrybucji Voucherów/Gift Cardów/Pakietów, działając na rzecz partnerów, Spółka zobowiązuje się wobec partnerów do wykonywania czynności pośrednictwa, otrzymując z tytułu ich wykonywania wynagrodzenie w postaci prowizji. Wynagrodzenie to jest ustalane na podstawie voucherów zrealizowanych, bowiem z samego faktu ich wydania (wysłania) nie wynika, że sprzedaż nastąpi. Stosunek zobowiązaniowy, w związku z którym Spółka otrzymuje wynagrodzenie (prowizję) i który jest istotą świadczenia usług w rozumieniu przepisów o VAT istnieje pomiędzy Spółką a partnerami. W konsekwencji, w takiej sytuacji Spółka powinna rozpoznawać sprzedaż usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, wystawiając faktury VAT na rzecz partnerów.

Opisane powyżej czynności na rzecz partnerów stanowią więc odpłatną usługę pośrednictwa na rzecz partnerów. Usługa ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej, gdzie podstawę opodatkowania stanowi prowizja Spółki od wartości zrealizowanych przez partnerów Voucherów (tj. wykorzystanych przez nabywców Voucherów zakupionych od Spółki). Natomiast kwoty zatrzymane przez Spółkę za niewykorzystane Vouchery/Gift Cardy/Pakiety, które nie zostały zrealizowane w terminie ich ważności (w związku z brakiem ich wymiany na usługę) nie stanowią zdaniem Spółki wynagrodzenia za usługę pośrednictwa, ponieważ nie doszło do zawarcia umowy pomiędzy Partnerem a klientem. Umowy z partnerami nie będą zawierały żadnych zapisów w tym zakresie (partnerzy nie będą znali wartości niewykorzystanych Voucherów/Gift Cardów). Z umów z partnerami nie będzie więc wynikać, że w sytuacji, gdy Voucher/ Gift Card/Pakiet nie zostanie zrealizowany przez ich posiadacza w okresie jego ważności, to Spółka ma prawo zatrzymać kwotę uzyskaną z jego sprzedaży jako prowizja należna Spółce od partnerów. W tym przypadku nie można twierdzić więc, że kwota zatrzymana przez Spółkę za niewykorzystane Vouchery/Gift Cardy/Pakiety stanowi wynagrodzenie należne Spółce od partnerów, gdyż nie jest to element ustaleń z partnerami. Taki sposób rozliczeń nie wynika z umowy, a z systemu sprzedaży stworzonego przez Spółkę, niezależnego od ustaleń z partnerami. Z tego tytułu partner nie może oczekiwać uzyskania żadnych korzyści.

Vouchery/Gift Cardy/Pakiety, zgodnie z ideą funkcjonowania Spółki, mają charakter prezentu będącego znakiem legitymacyjnym na okaziciela. W związku z powyższym może nie zachodzić tożsamość pomiędzy nabywcą znaku legitymacyjnego od Spółki, a jego posiadaczem, co oznacza również brak stosunku prawnego pomiędzy ostatecznym posiadaczem a Spółką. W związku z powyższym nie ma źródła potencjalnych, wzajemnych roszczeń, ponieważ nie ma umowy. Ponadto, zgodnie z definicją znaku legitymacyjnego, stanowi on dowód przysługującego posiadaczowi uprawnienia, który nie podlega wymianie na pieniądze i nie jest ani towarem ani usługą. W związku z tym zatrzymana kwota nie podlega opodatkowaniu VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wydania klientom voucherów, gift cardów i pakietów oraz nieprawidłowe w zakresie opodatkowania pośrednictwa w sprzedaży voucherów, gift cardów oraz pakietów.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy przez towary – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni jego odbiorca odnoszący korzyść związaną z tym świadczeniem.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy - podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizowania na zamówienie różnego rodzaju prezentów w formie przeżyć wybieranych z listy ofert zamieszczonej na stronie internetowej. Spółka zorganizowała specjalne centrum obsługi do realizacji usług. Zasady korzystania z usług opisane są w treści regulaminu znajdującego się na stronie serwisu. Potwierdzeniem zamówienia prezentu jest Voucher - dokument uprawniający jego okaziciela - osobę obdarowaną - do otrzymania prezentu określonego w tym dokumencie. Nabywca może także wybrać specjalny kupon zwany Gift Card, a osoba, która go otrzyma sama wybierze sobie prezent z serwisu za dopłatą lub nie w zależności od wartości nominalnej Gift Cardu, tj. wymieni kupon na wybrany przez siebie Voucher, który z kolei uprawniać będzie do realizacji wybranego prezentu. Na Voucherze i na kuponie Gift Card określony jest termin, w ciągu którego można zarezerwować termin wykorzystania prezentu lub wymiany kuponu na Voucher. Spółka posiada także produkt zwany Pakietem. Jest to zbiór co najmniej dwóch różnych od siebie prezentów, z których obdarowany może wybrać i zrealizować tylko jeden prezent. Do Pakietu dołączony jest Voucher określający termin, w ciągu którego można będzie dokonać wyboru jednego prezentu i zrealizować go. Cena dla Pakietów jest określona jako cena jednostkowa za cały Pakiet, z tym, że zrealizowany może być tylko jeden prezent ze znajdujących się w Pakiecie. Klient dokonuje wyboru jednego prezentu ze wszystkich, które zawiera Pakiet. Dokonanie takiego wyboru w czasie procesu rezerwacji oznacza, że klient traci możliwość zrealizowania pozostałych prezentów, jakie zawiera Pakiet. Po dokonaniu wyboru prezentu, dalsza realizacja od momentu rezerwacji aż do wykonania, odbywać się będzie na zasadach ogólnych wynikających z regulaminu. W okresie ważności vouchera obdarowany może dokonać wymiany otrzymanego vouchera na innych voucher, nowy voucher będzie miał ten sam termin ważności co voucher podlegający wymianie. W analogiczny sposób odbywa się wymiana gift cardów i pakietów.

W wyniku zakupu prezentu przez zamawiającego na stronie internetowej Spółki lub podczas zakupu w Punktach Handlowych Spółki lub w zewnętrznych sieciach sprzedaży, osoba obdarowana, którą może być sam zamawiający lub inna osoba przez niego wskazana, otrzymuje wyczerpującą informację o wybranym prezencie umieszczone w zależności od wybranego prezentu i miejsca zakupu prezentu na: ozdobnym papierze lub eVoucherze (przesłanym pocztą elektroniczną w postaci PDF) lub w broszurze opisującej wiele prezentów do wyboru lub na karcie prezentowej. W każdym zakupionym prezencie znajduje się aktywny Voucher/Gift Card, który upoważnia osobę obdarowaną do rezerwacji, w czasie określonym na Voucherze/Gift Cardzie, wybranego przeżycia lub wymiany Gift Cardu na Voucher. Warunkiem otrzymania aktywnego Vouchera/Gift Cardu, jest dokonanie całkowitej zapłaty za prezent 100% wartości prezentu. Bez względu na sposób zakupu Voucherów/Gift Cardów/, tzn, przez internet lub w sklepach sprzedaży bezpośredniej, nabywca Vouchera/kuponu ma możliwość odstąpienia od zakupu w ciągu 14 dni. Rezerwacji dokonuje się poprzez wypełnienie formularza rezerwacyjnego na stronie Spółki lub telefonicznie bezpośrednio u partnerów bądź w centrum obsługi Spółki. Osoba obdarowana podaje numer rezerwacyjny umieszczony na Voucherze i uzgadnia termin i miejsce skorzystania z prezentu, jak również uzyskuje wszystkie niezbędne informacje.

W tak przedstawionym opisie sprawy Zainteresowany ma wątpliwości czy otrzymane od klientów w związku z wydaniem im voucherów, gift cardów oraz pakietów kwoty są należnością za wykonanie czynności podlegających opodatkowaniu.


Odnosząc powołane przepisy prawa do przedstawionego przez Zainteresowanego stanu sprawy wskazać należy, że sama czynność wydania vouchera, gift cardu lub pakietu na rzecz klienta w zamian za otrzymane kwoty nie stanowi dostawy towarów ani świadczenia usług i nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wyznaczonym przez przepis art. 5 ust. 1 ustawy.


Przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „vouchera”, „gift card” czy „pakiet”. Voucher będący synonimem słowa „bon”, jest dokumentem o określonej wartości pieniężnej uprawniającym do nabycia wskazanego świadczenia, analogicznie należy przyjąć w odniesieniu do gift cardu czy pakietu. Innymi słowy jest to tak naprawdę jedynie znak legitymacyjny/dowód uprawniający jego nabywcę do odbioru określonego świadczenia, tj. nabycia wybranego towaru lub skorzystania z usługi. Vouchery, gift cardy czy pakiety same w sobie nie zaspokają żadnych potrzeb, nie stanowią więc autonomicznego świadczenia. Dlatego też bezsporne jest, że voucher, gift card czy pakiet nie mieszczą się w definicji towaru, jak i w definicji usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a jedynie są dokumentami uprawniającymi do uzyskania określonego towaru lub usługi. W konsekwencji zatem, sama czynność wydania vouchera, gift cardu czy pakietu nie powinna być utożsamiana z dostawą towaru i świadczeniem usług, podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie zamieścił w treści ustawy o podatku od towarów i usług definicji zaliczki ani przedpłaty. Zgodnie więc z definicją słownikową (http://sjp.pwn.pl), zaliczka to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet tej należności. Natomiast przez przedpłatę należy rozumieć określoną sumę pieniędzy, stanowiącą część ceny towaru, wpłacaną z góry w celu uzyskania gwarancji jego zakupu w określonym terminie. Zatem, zaliczkę oraz przedpłatę wpłaca się na poczet przyszłej dostawy towarów lub przyszłego wykonania usługi przed faktyczną dostawą lub faktycznym wykonaniem usługi. Stosownie do powyższego, zaliczka, jak również przedpłata, jako zapłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją.

Zgodnie z powyższym, aby zapłatę na poczet przyszłej należności uznać za zaliczkę musi ona być powiązana z konkretną transakcją, co zostało potwierdzone także przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

W wyroku z dnia 21 lutego 2006 r. w sprawie C-419/02 BUPA Hospitals Ltd. i Goldsborough Developments Ltd. przeciwko Commisioners of Customs & Excise, TSUE stwierdził, że w zakresie art. 10 ust. 2 akapit drugi VI Dyrektywy VAT [tj. Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG)], nie mieści się przedpłata dokonana w kwocie ryczałtowej na towary wskazane w sposób ogólny w wykazie, który może zostać w każdej chwili zmieniony za porozumieniem nabywcy i sprzedawcy, z którego nabywca może ewentualnie wybrać towary, na podstawie umowy, którą może on w każdej chwili rozwiązać, odzyskując w całości niewykorzystaną przedpłatę. Należy wskazać, że art. 10 ust. 2 akapit drugi powyższej Dyrektywy stanowi, że w przypadku gdy zapłata następuje przed wykonaniem dostawy towarów lub świadczenia usług, podatek staje się wymagalny w momencie otrzymania płatności i od jej wysokości.

W powyższym wyroku TSUE podkreślił, że „(...) w przypadku dokonania płatności zaliczkowej obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje zanim dostawa towarów lub świadczenie usług zostaną wykonane. Aby obowiązek podatkowy powstał w takiej sytuacji, wszelkie okoliczności mające znaczenie dla zaistnienia zdarzenia podatkowego, tzn. przyszła dostawa lub przyszłe świadczenie usług muszą już być znane, a zatem w szczególności, (...) w momencie dokonania takiej zapłaty, towary i usługi powinny być szczegółowo określone”.

Należy wskazać, że powyższy wyrok TSUE zachowuje swoją aktualność na gruncie obecnie obowiązującej Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.).


Zatem na podstawie powyższego wyroku TSUE można wysnuć wniosek, że aby zapłatę na poczet przyszłych należności uznać za zaliczkę, muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

  • zapłata musi zostać dokonana na poczet konkretnej transakcji, tj. przyszłe świadczenie powinno być określone co do rodzaju w sposób jednoznaczny (określone powinny być cechy identyfikujące rodzaj towaru bądź usługi),
  • konkretyzacja przyszłego świadczenia powinna być wystarczająco dokładna dla określenia zasad opodatkowania świadczenia, tj. w szczególności należy móc określić miejsce świadczenia i stawkę opodatkowania,
  • w momencie dokonania zaliczki strony nie mają intencji zmiany świadczenia w przyszłości.

Zatem należy stwierdzić, że dokonana przez klienta opłata za wydanie vouchera, gift cardu lub pakietu – zgodnie z tezą Wnioskodawcy – nie stanowi zaliczki ani przedpłaty, o których mowa w art. 19a ust. 8 ustawy, gdyż klient nabywając voucher, gift card czy pakiet wpłaca odpowiednią kwotę za towar lub usługę, które nie zostały z góry określone w sposób jednoznaczny, tj. uprawniają do wyboru różnego rodzaju towarów lub usług – prezentów znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy zatem nie są skonkretyzowane rodzajowo.

Tym samym w momencie wydania vouchera/gift cardu czy pakietu Wnioskodawca nie będzie posiadał wiedzy, jaki konkretny towar, bądź z jakiego konkretnego świadczenia skorzysta posiadacz. Zatem, dokonana wpłata nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy, z chwilą jej otrzymania. Zgodnie bowiem z tym przepisem obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty, ale tylko w przypadku, gdy przedmiotowe wpłaty stanowią część należności za dostawę konkretnego towaru lub świadczenie konkretnej usługi. Ponadto, jak wynika z okoliczności sprawy, że voucher, gift card czy pakiet po okresie jego ważności traci swoją ważność i nie ma możliwości jego wymiany jak również zwrotu wpłaconej kwoty.

Zatem należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do opodatkowania kwoty należności (w momencie jej otrzymania) wpłaconej przez klienta w związku z nabyciem vouchera, gift cardu czy pakietu, gdyż zapłata, mająca miejsce przed wymianą np. vouchera na towar lub usługę – prezent - nie spełnia definicji zaliczki. W momencie otrzymania zapłaty towar lub usługa nie jest jeszcze szczegółowo określona – nieznany jest dokładny termin zakupu oraz rodzaj wybranego produktu, możliwe jest również, że do takiej wymiany vouchera, gift cardu czy pakietu na towar lub usługę ostatecznie nie dojdzie ze względu na wygaśnięcie ważności bądź wtedy, gdy posiadacz nie zechce dokonać jego wymiany. Zatem, dopiero w momencie wymiany vouchera, gift cardu lub pakietu na towar lub usługę, zaistnieje obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Wskazane wyjaśnienie pozwala na uznanie, że w zakresie pytania Nr 1 wniosku – opodatkowania wydania klientom voucherów, gift cardów oraz pakietów - Zainteresowany zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

Z opisu sprawy wynika również, że Spółka zamierza przejść na system pośrednictw w sprzedaży usług do realizacji których uprawniają vouchery oraz gift cardy. Wnioskodawca będzie pośrednikiem partnerów, którzy będą realizować prezenty. Vouchery, także te objęte pakietami, będą dystrybuowane w imieniu i w interesie oraz na rzecz partnerów za pośrednictwem infrastruktury Spółki tj. strony internetowej Spółki oraz sklepów sprzedaży bezpośredniej wskazanych przez Spółkę. Vouchery będą emitowane przez Spółkę, ale partnerzy będą akceptowali ich treść. Dodatkowo Spółka będzie emitowała we własnym imieniu gift cardy, które będzie można wymienić na vouchery (za dopłatą lub nie w zależności od wartości nominalnej gift cardu), tj, wymieni gift card na wybrany przez siebie voucher, który z kolei uprawniać będzie do realizacji wybranego prezentu u partnerów. Spółka będzie zawierała umowy z partnerami na usługi pośrednictwa w sprzedaży voucherów oraz wsparcia (rezerwacji terminów realizacji i zamiany Voucherów) w zamian za uzgodnioną prowizję. Integralną częścią umów z partnerami będzie regulamin Spółki, zamieszczony na stronie internetowej Spółki. Umowy z partnerami będą określały, że prowizja należna Spółce będzie naliczana od wartości zrealizowanych przez partnerów voucherów (tj. wykorzystanych przez nabywców voucherów zakupionych od Spółki). W terminach określonych w umowach Spółka będzie dokonywać na rzecz partnerów przelewu na kwotę odpowiadającą wartości wszystkich zrealizowanych przez partnerów voucherów (tj. wykorzystanych przez nabywców voucherów zakupionych od Spółki) w przyjętym okresie rozliczeniowym pomniejszoną o łączną wartość prowizji należnej Spółce wynikającą z wystawionej przez Spółkę faktury. Cena pobrana przez Spółkę za niewykorzystane vouchery, gift cardy będzie zatrzymywana przez Spółkę i nie będzie należna partnerom. Umowy z partnerami nie będą zawierały żadnych zapisów w tym zakresie (partnerzy nie będą znali wartości niewykorzystanych voucherów, gift cardów). Spółka w systemie pośrednictwa nie będzie ponosić odpowiedzialności za otrzymane przez obdarowanych od partnerów usługi. Za wykonanie usługi na rzecz nabywców voucherów odpowiedzialni będą jedynie partnerzy. Niewykorzystanie voucherów, gift cardów w okresie ich ważności oznaczać będzie rezygnację ich posiadaczy z możliwości realizacji usługi oraz wygaśnięcie wszelkich praw związanych z zawartą umową. Posiadaczom voucherów, gift cardów nie będzie przysługiwać w szczególności prawo do zwrotu zapłaconej ceny za vouchery, gift cardy. Kwota uzyskana przez Spółkę ze sprzedaży niewykorzystanych voucherów, gift cardów będzie zatrzymywana przez Spółkę jako opłata manipulacyjna.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą określenia, czy czynności wykonywane przez Spółkę na rzecz partnerów stanowią usługę pośrednictwa dla której obrót określa kwota prowizji liczona od wartości zrealizowanych przez partnerów voucherów i gifr cardów – wykorzystanych przez nabywców – z wyłączeniem zatrzymanej kwoty z tytułu niezrealizowanych w terminie voucherów i gift cardów.

W celu wyjaśnienia wskazanej kwestii konieczne jest wskazanie, że istota odpłatnego świadczenia usług wskazuje, że musi istnieć określona relacja przynajmniej dwóch stron sprzedawcy – nabywcy. Ważne jest istnienie zidentyfikowanego odbiorcy świadczenia, rozumianego jako podmiot, który uzyskuje określoną korzyść z tytułu wykonania danego świadczenia. Brak zidentyfikowanego podmiotu, który konsumowałby usługę, oznacza, że wykonanie takiej usługi za wynagrodzeniem przez podatnika nie może podlegać opodatkowaniu.

Należy podkreślić, że gdyby nie świadczenie wzajemne, czynności będące przedmiotem umowy w ogóle nie byłyby wykonywane. Ich bezpośrednim celem jest usługa na rzecz konkretnego podmiotu, w wyniku której dochodzi do zwiększenia jego obrotu. Celem przedmiotowych czynności jest więc przysporzenie korzyści konkretnemu adresatowi, poprzez skierowanie ich do niezidentyfikowanego przyszłego nabywcy.

Należy również zwrócić uwagę, że jedną z najważniejszych cech czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT jest odpłatność. Przez odpłatność należy rozumieć prawo podmiotu świadczącego do żądania od kontrahenta lub osoby trzeciej zapłaty ceny z tytułu wykonania danego świadczenia. O odpłatności świadczenia decydują strony umowy. Jeżeli z umowy wynika, że strony określają bezpośrednio lub pośrednio odpłatność za wykonanie świadczenia, wówczas staje się ono odpłatne. Istotne dla omawianego zagadnienia jest również to, że odpłatność musi mieć bezpośredni związek z danym świadczeniem tzn. musi być efektem tego świadczenia rozumianym jako wynagrodzenie, które jest należne za wykonanie świadczenia. Z wynagrodzeniem będziemy mieli do czynienia wówczas gdy ma ono bezpośredni i trwały związek z określonym świadczeniem na rzecz danego podmiotu, wynikającym z wykonanej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Wskazany opis sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do jednoznacznego uznania, że Wnioskodawca dokonując sprzedaży voucherów i gift cadrów uprawniających nabywcę do skorzystania z oferty partnerów prowadzi działalność w zakresie pośrednictwa w sprzedaży towarów i usług pomiędzy partnerami a klientami. Odbiorcami usług świadczonych przez Zainteresowanego będą partnerzy, gdyż to oni uzyskują korzyści z tytułu sprzedaży voucherów i gift cardów, w postaci prawdopodobnej przyszłej sprzedaży własnych produktów (towarów lub usług).

Z tytułu wykonywanych czynności na rzecz partnerów Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne liczone wyłącznie od zrealizowanych voucherów i gift cardów. Z opisu sprawy wynika, jednak że sytuacji gdy voucher lub gift card nie zostanie zrealizowany przez klienta w okresie jego ważności Spółka ma prawo zatrzymać kwotę uzyskaną z jego sprzedaży jako opłata manipulacyjna. W tym przypadku nie przekazuje partnerowi należnego mu wynagrodzenia, gdyż taki sposób rozliczeń wynika z umowy. Zdaniem Zainteresowanego zatrzymana kwota uzyskana ze sprzedaży niewykorzystanych voucherów lub gift cardów nie podlega opodatkowania. Nie można zgodzić się z Wnioskodawcą w tym zakresie.

W celu wyjaśnienia błędnej kalkulacji obrotu wynikającego ze świadczonych na rzecz partnerów usług pośrednictwa konieczne jest wskazanie, że Wnioskodawca w chwili sprzedaży voucherów lub gift cardów na rzecz Partnerów faktycznie nie ma wiedzy czy dojdzie do ich wykorzystania przez klienta. Jednak nie to jest warunkiem wykonania usługi świadczonej na rzecz Partnera, Wnioskodawca nie ma dopilnować aby voucher czy gift card został zrealizowany, lecz jedynie zobowiązany jest do sprzedaży oferty Partnerów oraz wsparcia w rezerwacji lub zamiany voucherów czy gift cardów. To wolą klienta - nabywcy vouchera czy gift cardu - nie dochodzi do nabycia usług bądź towarów Partnerów, jednak jest to zależność na linii Partner - nabywca. Zatem Spółka poprzez samą sprzedaż voucherów, gift cardów oraz wsparcie w ich realizacji czy wymianie, wywiązuje się z warunków umowy – świadczy na rzecz Partnerów usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, za które w tym konkretnym przypadku wynagrodzeniem będzie oprócz kwoty prowizji należność uzyskana z tytułu niewykorzystanych voucherów i gift cardów.

Jak wspomniano wyżej usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną). W rozpatrywanej sytuacji Partner jest odbiorcą usługi świadczonej przez Wnioskodawcę. Dochodzi do odpłatnego przekazania voucherów lub gift cardów klientom, które uprawniają do zakupu towarów i usług Partnera. Należy wskazać, że Partner jako beneficjent usługi uzyska z tego tytułu korzyść w postaci przyszłej prawdopodobnej sprzedaży własnych towarów bądź usług. Nabywca vouchera lub gift cardu z dużym prawdopodobieństwem wykorzysta go w przyszłości dokonując zakupów towarów bądź usług Partnera. Z tego tytułu Partner może oczekiwać uzyskania korzyści, które do czasu wykorzystania np. vouchera są dla niego jedynie potencjalne. Zatem wynagrodzenie jakie otrzymuje Wnioskodawca (w tym przypadku obejmujące wartość prowizji z tytułu zrealizowanych voucherów oraz kwoty zatrzymane za niezrealizowane vouchery), stanowi należność z tytułu świadczonych na podstawie zawartej umowy usług na rzecz Partnera. Należy zatem przyjąć, że zatrzymane kwoty z tytułu niezrealizowanych voucherów, gift cardów stanowią element wynagrodzenia Spółki za świadczone usługi pośrednictwa i winno być włączone do podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy.

Ponieważ świadczone przez Spółkę usługi pośrednictwa nie zostały wymienione w ustawie o VAT ani też w przepisach wykonawczych do ustawy jako zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT jak również nie korzystają z preferencyjnej stawki VAT, podlegają one opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.


Zatem w odniesieniu do pytania Nr 2 odnoszącego się do świadczonych usług pośrednictwa oraz podstawy opodatkowania dla tych czynności, wskazać należy, że Wnioskodawca zaprezentował nieprawidłowe stanowisko w sprawie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj