Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1473/14-4/JS
z 24 marca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2014 r. (data wpływu 8 grudnia 2014 r.) uzupełnione pismem z dnia 16 marca 2015 r. (data nadania 16 marca 2015, data wpływu 19 marca 2015 r.) na wezwanie z dnia 27 lutego 2015 r. Nr IPPB1/415-1472/14-2/JS (data nadania 2 marca 2015 r., data odbioru 9 marca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych:

  • w zakresie dotyczącym udziału nabytego w spadku po ojcu w odniesieniu do wydatków na cele mieszkaniowe do wysokości udziału Wnioskodawczyni we współwłasności - jest prawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego do przychodu (dochodu) uzyskanego ze sprzedaży udziałów w nieruchomości:


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 27 lutego 2011 r. w M. zmarł ojciec Wnioskodawczyni J., co zostało stwierdzone w odpisie skróconego aktu zgonu wydanego w dniu 28 lutego 2011 r., przez Urząd Stanu Cywilnego, pozostawiając testament w formie aktu notarialnego sporządzony w Kancelarii Notarialnej przed notariuszem w dniu 20 lipca 2010 r..


Wnioskodawczyni wraz z drugą żoną zmarłego, w dniu 24 października 2011 r. złożyły wspomniany testament w ww. kancelarii, celem jego otwarcia i ogłoszenia.


Spadek po zmarłym J. nabyła na podstawie testamentu notarialnego, jako jedyne dziecko spadkodawcy, Wnioskodawczyni oraz druga żona spadkodawcy L. w ½ (jedna druga) części każda.


Na majątek spadkowy po zmarłym składała się zabudowana budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej około 127,00 mkw, nieruchomość gruntowa, zapisana w księdze wieczystej w skład której wchodzi działka oznaczona numerem geodezyjnym 914/52 o powierzchni 0,0440 ha.


Ww. nieruchomość stanowiła współwłasność rodziców Wnioskodawczyni, tj. ojca Wnioskodawczyni i jego pierwszej żony, a matki Wnioskodawczyni (podczas trwania ich małżeństwa obowiązywał ustrój wspólności ustawowej).


Po śmierci matki Wnioskodawczyni (pierwszej żony zmarłego) Jej udział w ww. nieruchomości wynoszący ½ całości, przypadł w częściach równych Wnioskodawczyni i Jej ojcu. Udział Wnioskodawczyni i Jej ojca w spadku po matce Wnioskodawczyni (czyli 1/2 ww. nieruchomości) wyniósł po ½ dla każdego z nich, tj. każdy otrzymał po ¼ spadku.

Po matce Wnioskodawczyni nabyła więc własność nieruchomości w 2/8 częściach, na podstawie decyzji z dnia 12 kwietnia 1999 r., burmistrza miasta, a po ojcu w 3/8 częściach, na podstawie aktu poświadczenia dziedziczenia z dnia 24 października 2011 r.. Łączny udział w ww. nieruchomości nabyty przez Wnioskodawczynię z tytułu dziedziczenia po matce i ojcu wyniósł 5/8 całości ww. nieruchomości.

W dniu 18 czerwca 2014 r., przed notariuszem z Kancelarii Notarialnej została zawarta umowa sprzedaży ww. nieruchomości między L. a G., M. i A.. L. działała w imieniu własnym i w imieniu Wnioskodawczyni, na podstawie pełnomocnictwa notarialnego sporządzonego w ww. Kancelarii Notarialnej.


Wnioskodawczyni zbyła zatem cały swój udział w ww. nieruchomości, tj. 5/8 całości. Przychód ze zbycia nieruchomości spadkowej nie został przez Wnioskodawczynię wydatkowany w żadnej części. Wnioskodawczyni mieszka na stałe w Wielkiej Brytanii wraz z partnerem i ich dziećmi.


Wnioskodawczyni pragnęłaby przeznaczyć pieniądze uzyskane ze sprzedaży udziału w nieruchomości gruntowej, odziedziczonego po matce i po ojcu, na następujące cele:

  1. w pierwszej kolejności na:
    • zakup lokalu mieszkalnego położonego w Wielkiej Brytanii, najprawdopodobniej w centralnym Londynie, przeznaczonego do zrealizowania własnej potrzeby mieszkaniowej, lub
  2. ewentualnie na:
    • spłatę części kredytu hipotecznego (mortagege arrangements - w załączeniu) oraz odsetek od tego kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawczynię i Jej partnera przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia udziału, w kraju Unii Europejskiej, tj. w Wielkiej Brytanii, celem nabycia nieruchomości, w której Wnioskodawczyni wraz z partnerem i dziećmi obecnie zamieszkuje, lub
    • remont lub rozbudowę, przebudowę, czy nadbudowę ww. nieruchomości położonej w Wielkiej Brytanii, w której Wnioskodawczyni mieszka wraz z rodziną albo na remont lub/i rozbudowę, przebudowę, czy nadbudowę i spłatę części kredytu hipotecznego, o którym mowa powyżej.


W odpowiedzi na wezwanie z dnia 27 lutego 2015 r. Nr IPPB1/415-1473/14-2/JS, Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie, wskazując, że Jej miejscem zamieszkania w dniu sprzedaży nieruchomości będzie Wielka Brytania. Matka zmarła 7 lutego 1995 r. Zakup lokalu będzie stanowił współwłasność z partnerem Wnioskodawczyni, obywatelem Wielkiej Brytanii. Wydatki na remont, rozbudowę zostaną poniesione przez Wnioskodawczynię po dniu z uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia udziału odziedziczonej nieruchomości.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy przychód uzyskany z tytułu odpłatnego zbycia lokalu (5/8) w zabudowanej nieruchomości gruntowej, nabytego na podstawie dziedziczenia w roku 2014 w przypadku wydatkowania do dnia 31 grudnia 2016 r. na cele mieszkaniowe takie jak:

  • zakup lokalu mieszkalnego położonego w Wielkiej Brytanii (Londynie);
  • spłatę części kredytu hipotecznego oraz odsetek od tego kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawczynię i Jej partnera przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, w kraju Unii Europejskiej, tj. w Wielkiej Brytanii na nabycie nieruchomości stanowiącej budynek mieszkalny położony w Wielkiej Brytanii, w którym Wnioskodawczyni wraz z rodziną zamieszkuje,
  • remont ww. budynku mieszkalnego;
  • rozbudowę, przebudowę lub nadbudowę nieruchomości;
  • jednocześnie (łącznie) na spłatę kredytu oraz remont lub/i rozbudowę, przebudowę lub nadbudowę nieruchomości

będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131)?


Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód ze zbycia nieruchomości, który zostanie przeznaczony na zakup lokalu mieszkalnego w Wielkiej Brytanii lub spłatę części kredytu hipotecznego i odsetek zaciągniętego na nabycie nieruchomości w Wielkiej Brytanii, czy remont bądź/i przebudowę, rozbudowę, nadbudowę nieruchomości położonej w Wielkiej Brytanii powinien podlegać zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 cytowanej ustawy (w wysokości wyliczonej zgodnie z jego treścią), ponieważ zostanie wydatkowany na własne cele mieszkaniowe.

Z treści art. 10 ust 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (pdoof) wynika zasada, że odpłatne zbycie nieruchomości lub jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.


Zgodnie jednak z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 131 pdoof: „wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych".


Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a, d i pkt 2 lit a-c pdoof, uważa się:

  1. wydatki poniesione na:
    • nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem (art. 21 ust. 25 pkt 1 art. lit. a),
    • budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego (art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d),
    - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
  2. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
    -w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.


Uwzględniając treść ww. przepisów w kontekście niniejszego stanu faktycznego, należy przyjąć, że warunkiem skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia jest przeznaczenie otrzymanego przychodu w ustawowym terminie i wyłącznie na własne cele mieszkaniowe określone przez ustawodawcę.

Z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 2 czerwca 2014 r. w sprawie o sygn. akt I SA/Łd 229/14, lex nr 1472230, wynika, iż: „wydatkowanie przychodu na własne cele mieszkaniowe oznacza, że celem podatnika jest realizacja potrzeby zapewnienia sobie tzw. "dachu nad głową", dążenie, aby w tym nowym lokalu mieszkać. Wyraz "mieszkaniowe" w wyrażeniu "własne cele mieszkaniowe" należy odnosić do zamiaru zamieszkiwania związanego z różnymi sposobami wydatkowania przychodu, a nie do wydatkowania przychodu na nabycie mieszkania w znaczeniu przedmiotowym, bo przecież ustawodawca wyraźne przewidział, że cele mieszkaniowe mogą być zrealizowane także poprzez wydatki związane z innymi przedmiotami (np. dom, grunt)”.


Jednocześnie, mając na względzie wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie o sygn. akt: II FSK 1441/12, lex nr 1481523, w którym wskazane jest, iż: „udzielenie ulgi mieszkaniowej jest uzależnione od dokonania wydatków na cele mieszkaniowe. Cel mieszkaniowy wiąże się z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych. Przy czym chodzi tu o potrzeby mieszkaniowe w sensie obiektywnym, a zatem potrzeby przeciętnego podatnika, który o ulgę się ubiega. Zawsze centrum życiowe koncentruje się w konkretnym budynku mieszkalnym i ten właśnie budynek służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych", a także art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. a, d i pkt 2 lit. a-c updof oraz fakt, iż Wnioskodawczyni na stałe mieszka ze swoją rodziną w Wielkiej Brytanii, tj. w państwie członkowskim Unii Europejskiej i tam pragnie realizować swoje potrzeby mieszkaniowe, wyjątek od podlegania opodatkowaniu powinien przysługiwać Wnioskodawczyni.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznaje się:

  • w zakresie dotyczącym udziału nabytego w spadku po ojcu w odniesieniu do wydatków na cele mieszkaniowe do wysokości udziału Wnioskodawczyni we współwłasności - za prawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni mająca miejsce zamieszkania na terytorium Wielkiej Brytanii dokonała w dniu 18 czerwca 2014 r. w Polsce sprzedaży udziałów w nieruchomości.


Wnioskodawczyni pragnie przeznaczyć pieniądze uzyskane ze sprzedaży udziału w nieruchomości gruntowej, odziedziczonego po matce i po ojcu, na następujące cele:

  1. w pierwszej kolejności na:
    • zakup lokalu mieszkalnego położonego w Wielkiej Brytanii, najprawdopodobniej w centralnym Londynie, przeznaczonego do zrealizowania własnej potrzeby mieszkaniowej, lub
  2. ewentualnie na:
    • spłatę części kredytu hipotecznego (mortagege arrangements - w załączeniu) oraz odsetek od tego kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawczynię i Jej partnera przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia udziału, w kraju Unii Europejskiej, tj. w Wielkiej Brytanii, celem nabycia nieruchomości, w której Wnioskodawczyni wraz z partnerem i dziećmi obecnie zamieszkuje, lub
    • remont lub rozbudowę, przebudowę, czy nadbudowę ww. nieruchomości położonej w Wielkiej Brytanii, w której Wnioskodawczyni mieszka wraz z rodziną albo na remont lub/i rozbudowę, przebudowę, czy nadbudowę i spłatę części kredytu hipotecznego, o którym mowa powyżej.


Wskazać na wstępie należy, że za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, stosownie do art. 3 ust. 2b pkt 4 ww. ustawy, uważa się w szczególności dochody (przychody) z położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.


Zgodnie z art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.


Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. Konwencji dochód, osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochód z gospodarstwa rolnego lub leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.


Określenie „majątek nieruchomy” ma takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego dany majątek jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego dotyczące własności ziemi, prawa użytkowania majątku nieruchomego, jak również prawa do stałych lub zmiennych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji złóż mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych: statki morskie i statki powietrzne nie stanowią majątku nieruchomego (art. 6 ust. 2 Konwencji).


Ujęcie w tym przepisie słów „może być opodatkowany” nie oznacza możliwości opodatkowania. Sformułowanie to oznacza, że sprzedaż nieruchomości położonej w danym kraju (w tym wypadku w Polsce) podlega opodatkowaniu w tym kraju o ile ustawy podatkowe danego kraju przewidują takie opodatkowanie.


W związku z powyższym wobec osoby nieposiadającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, która uzyskuje dochód z nieruchomości położonej na terytorium Polski mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości i praw wymienionych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości i praw nastąpiło po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości i praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.


W przypadku sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych bądź udziału w nieruchomości, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment ich nabycia.


Wskazać zatem należy, że stosownie do treści art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121) – spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej.


Istotna dla podatku dochodowego, w kontekście ustalenia daty nabycia zbywanych udziałów w nieruchomości, jest data stwierdzająca dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy.


W świetle powyższego, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni nabyła udziały w zabudowanej nieruchomości w dwóch datach. tj:

  • z dniem śmierci matki, tj. 7 lutego 1995 r. oraz
  • z dniem śmierci ojca, tj. 27 lutego 2011 r.


Natomiast sprzedaż ww. nieruchomości nastąpiła w dniu 18 czerwca 2014 r.


Zatem, uznać należy, że w przedmiocie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu (dochodu) ze sprzedaży wskazanej nieruchomości zastosowanie znajdą przepisy obowiązujące w różnych okresach czasu, w odniesieniu do części przychodu (dochodu) przypadających na poszczególne udziały we współwłasności tej nieruchomości.


Do ustalenia skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości nabytego w 1995 r. - z dniem śmierci matki - należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r. natomiast rozpatrując sprzedaż udziału nabytego w 2011 r. - z dniem śmierci ojca - należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2009 r.


W stosunku do udziału w nieruchomości nabytego w 1995 r., wskazać należy, że pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, upłynął z dniem 31 grudnia 2010 r., zatem sprzedaż nastąpiła po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tego udziału. Tym samym przychód ze sprzedaży w 2011 r. udziału w nieruchomości, który został nabyty w 1995 r. nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Natomiast do ustalenia skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości, który został nabyty w 2011 r., należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.


Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316, z późn. zm.) zmieniono m. in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania – w myśl art. 14 ustawy zmieniającej – mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od 1 stycznia 2009 r.


Zgodnie z brzmieniem art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.


Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć m.in. związane ze zbyciem koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, opłatę notarialną, koszty i opłaty sądowe. Koszty te, nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.


Na podstawie art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.


Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów towarów podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).


Jednakże, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.


Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy.

W świetle art. 21 ust. 25 ww. ustawy za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
    - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
  2. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
    - w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Stosownie do art. 21 ust. 26 ww. ustawy, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 27 ww. ustawy, w przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe.


Ponadto zgodnie z treścią art. 21 ust. 28 za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Dodatkowo ustawodawca w art. 21 ust. 29 ww. ustawy wskazuje, że w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a) – c), stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a) –c) oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a) –c).


Należy również wskazać, że przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30).


Jednocześnie, należy wskazać, że w myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


Natomiast w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).


Wskazać w tym miejscu należy, że podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnienia wynikającego z cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. – jest fakt wydatkowania począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, na wskazane w ustawie własne cele mieszkaniowe podatnika.


Przy czym, katalog wydatków stanowiących własne cele mieszkaniowe podatnika wskazany w art. 21 ust. 25 ustawy ma charakter zamknięty – jest to wyliczenie enumeratywne. Ustawodawca formułując przedmiotowe zwolnienie w sposób jednoznaczny wskazał realizację celów mieszkaniowych, które pozwalają na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu.

Zgodnie z wyżej cytowanym art. 21 ust. 25 ww. ustawy, za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się m.in. wydatki poniesione na:

  • nabycie lokalu mieszkalnego - położonego w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,
  • spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,
  • rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego - położonego w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej

Oznacza to, że podatnik, który dokonał odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego i uzyskał z tego tytułu dochód może skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przeznaczając uzyskane środki na ww. cele.


Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy, że przychód uzyskany z odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości - który to udział został przez Wnioskodawczynię nabyty w 2011 r. - będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, określonego w treści art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do kwoty wydatkowanej na nabycie lokalu mieszkalnego położonego na terytorium Wielkiej Brytanii, skoro Wnioskodawczyni zamierza w nim realizować własne potrzeby mieszkaniowe.


Jeżeli natomiast Wnioskodawczyni podejmie decyzję o przeznaczeniu ww. przychodu na spłatę części kredytu hipotecznego oraz odsetek od tego kredytu zaciągniętego przez Nią oraz Jej partnera, przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, w kraju Unii Europejskiej, tj. w Wielkiej Brytanii na nabycie nieruchomości stanowiącej budynek mieszkalny położony na terytorium Wielkiej Brytanii, w której Wnioskodawczyni obecnie z rodziną i partnerem zamieszkuje, to również i w tej sytuacji przychód ten będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy.


Ponadto, mając na uwadze treść ww. przepisów, uznać również należy, że wydatki poniesione na remont, rozbudowę, przebudowę lub nadbudowę nieruchomości, tj. budynku mieszkalnego, w którym Wnioskodawczyni zamieszkuje wraz z rodziną, również mogą zostać uznane za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe, skoro wydatki te – jak wskazuje sama Wnioskodawczyni - zostaną poniesione przez Nią po dniu uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia udziału w odziedziczonej nieruchomości.


Jednakże zastrzec należy, że realizując własne cele mieszkaniowe Wnioskodawczyni może dokonać: zakupu nieruchomości, spłaty kredytu i odsetek od tego kredytu oraz remontu, rozbudowy, przebudowy lub nadbudowy lokalu mieszkalnego, jednakże wydatki poczynione na ww. cele będą mogły korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, określonego w treści art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. Z art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłącznie w takiej części jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi Wnioskodawczyni w nieruchomości mieszkalnej.


Wskazać bowiem należy, że w rozpatrywanej sprawie do zakupu nieruchomości, spłaty kredytu i odsetek od tego kredytu oraz wydatków poniesionych na remont, rozbudowę, przebudowę lub nadbudowę nieruchomości, Wnioskodawczyni zobowiązana jest w takim samym stopniu jak Jej partner.

Zaciągnięty przez Wnioskodawczynię i Jej partnera kredyt służył nabyciu nieruchomości w udziale przez każdego z nich. Tym samym oczywiste jest, że celem zaciągniętego kredytu nie było nabycie udziału tylko przez Wnioskodawczynię, ale również nabycie udziału przez drugą osobę – Jej partnera. Zatem, cel mieszkaniowy realizowany poprzez spłatę kredytu – w rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych – zostanie spełniony jedynie w odniesieniu do kwoty wydatkowanej na spłatę kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawczynię, na nabycie nieruchomości mieszkaniowej, w takiej części, jaka odpowiada Jej udziałowi w tej nieruchomości zakupionej razem z drugim współwłaścicielem – partnerem Wnioskodawczyni. Spłacając kredyt ponad posiadany przez siebie udział Wnioskodawczyni spłaciłaby bowiem zobowiązanie kredytowe nie tylko swoje własne, ale i partnera, a więc zobowiązanie na nabycie nie tylko własnego udziału w nieruchomości, ale i zaciągniętego na nabycie cudzego udziału w nieruchomości, do którego Wnioskodawczyni nie ma żadnych praw.


Powyższe oznacza, że jedynie wydatki będące przedmiotem zapytania, poniesione przez Wnioskodawczynię do wysokości Jej udziału we współwłasności nieruchomości mieszkalnej, będą mogły zostać uznane jako poniesione na własne cele mieszkaniowe i jako takie mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w treści przywoływanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zatem, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że przychód uzyskany w 2014 r. ze sprzedaży udziału w budynku mieszkalnym, który został nabyty przez Wnioskodawczynię w 1995 r., nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, bowiem sprzedaż ta została dokonana po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tego udziału.

Natomiast dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży w 2014 r. udziału w nieruchomości, który został nabyty w 2011 r. – przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich warunków określonych przepisami prawa podatkowego – będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile wydatkowany zostanie do dnia 31 grudnia 2016 r. , na:

  • zakup lokalu mieszkalnego położonego w Wielkiej Brytanii (Londynie),
  • spłatę części kredytu hipotecznego oraz odsetek od tego kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawczynię oraz Jej partnera, przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, w kraju Unii Europejskiej, tj. w Wielkiej Brytanii na nabycie nieruchomości, stanowiącej budynek mieszkalny położony na terytorium Wielkiej Brytanii,
  • remont, rozbudowę, przebudowę lub nadbudowę nieruchomości,
  • jednocześnie (łącznie) na spłatę kredytu oraz remont lub/i rozbudowę, przebudowę lub nadbudowę nieruchomości,

do wysokości udziału Wnioskodawczyni we współwłasności.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj