Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-481/14-2/KC
z 21 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2012 r., poz. 740, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie posiadania dokumentów, dających prawo do zastosowania stawki 0% dla usług transportu międzynarodowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie posiadania dokumentów, dających prawo do zastosowania stawki 0% dla usług transportu międzynarodowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym przedmiotem działalności X. S.A. jest wykonywanie kolejowych przewozów towarowych w komunikacji krajowej i międzynarodowej.

Spółka świadczy m.in. usługi transportu towarów na terenie kraju, stanowiące część usługi transportu międzynarodowego. Transport odbywa się z miejsca nadania poza terytorium Wspólnoty (z kraju trzeciego) do miejsca przeznaczenia w Polsce. Kolej kraju nadania wystawia międzynarodowy list przewozowy stanowiący potwierdzenie zawarcia umowy przewozu. Wskazane dokumenty określają m.in. trasę przewozu. Ponadto Spółka posiada inne dokumenty, z których jednoznacznie wynika przekroczenie granicy z państwem trzecim.


Spółka świadczy m.in. usługi transportu towarów na terenie kraju, stanowiące część usługi transportu międzynarodowego. W przypadku transportu towarów importowanych Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT 0%, gdy posiada uwierzytelniony (potwierdzony) przez urząd celny dokument SAD bądź potwierdzony (uwierzytelniony) przez urząd celny dokument PZC (Poświadczone Zgłoszenie Celne), ewentualnie odpowiedni dokument w wersji elektronicznej wygenerowany przez system służby celnej, dalej [Dokument], z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Natomiast, jeśli Klient w terminie późniejszym (po momencie powstania obowiązku podatkowego z tytułu usługi transportu międzynarodowego) przedkłada wymagane dokumenty, w tym Dokument, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów - Spółka dokonuje korekty podatku należnego z tytułu usług transportu międzynarodowego, poprzez zastosowanie stawki 0% VAT w miejsce stawki wykazanej w fakturze pierwotnej.


Podatek należny Spółka koryguje w rozliczeniu za miesiąc otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę usługi.

Niemniej jednak zdarzają się sytuacje, kiedy Spółka w momencie wystawienia usługobiorcy faktury, posiada Dokument, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów oraz, że importowany towar nie korzysta ze zwolnienia od podatku - jednak kwota usługi transportowej wliczona do podstawy opodatkowania (wynikająca z tych Dokumentów) odbiega od wartości usługi transportowej ujętej w fakturze wystawionej na podstawie dokumentów przewozowych.

Różnica, o której mowa powyżej, wynika z faktu, iż jedną fakturą dokumentowane są usługi transportowe, w których skład wchodzą poszczególne przesyłki. Mogą wystąpić także przypadki, gdy wartość usługi transportowej jest zgodna z wartością ujętą w Dokumentach przedłożonych przez Klienta, jednak potwierdzona jest wieloma Dokumentami (tj. Klient do jednej faktury przedstawia kilka/kilkanaście Dokumentów).


Z przekazywanych przez Klienta Spółce Dokumentów nie wynika jednoznacznie jakich dokładnie przesyłek dotyczy opłata bowiem przedmiotowe dokumenty celne dotyczą rodzaju towarów, a nie usługi transportu.

Przykładowo Klient dokonuje 10 zgłoszeń celnych na różne kwoty i określony towar, po czym Spółka przewozi na jego zlecenie np. 200 przesyłek (wagonów) z tym towarem. W procedurze celnej Klient zapłacił podatek VAT odpowiadający towarom przewiezionym tylko w 180 wagonach. Tym samym tylko do takiej wartości Wnioskodawca może zastosować stawkę 0%.


Dla pozostałej części transportu Spółka jest zobligowana zastosować stawkę 23%. Przewóz ww. towaru może nastąpić w różnych okresach rozliczeniowych podatku VAT.

Z tego tytułu powstają wątpliwości dotyczące możliwości zastosowania stawki VAT 0% dla transportu międzynarodowego.


Spółka wyjaśnia, iż w takiej sytuacji, tj. gdy przekazane zostaje kilka lub kilkanaście Dokumentów, których suma wartości jest mniejsza, większa lub równa sumie wartości usługi transportowej realizowanej przez Spółkę, Wnioskodawca uznaje, iż nie posiada niezbędnej dokumentacji uprawniającej do zastosowania obniżonej do 0% stawki podatku VAT w stosunku do usług transportowych wykonywanych przez Spółkę i wystawia usługobiorcy fakturę, w której całość usługi opodatkowana jest stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W związku z postępowaniem Spółki, Klienci składają Oświadczenie, w którym wskazują jakie koszty usług transportowych, dla danej faktury, mają potwierdzenie w Dokumentach celnych - dalej; [Oświadczenie]. Klienci ww. Oświadczeniu wskazują m.in. dane właściwe dla przesyłki np. numer listu międzynarodowego, numer wagonu, wagę przesyłki.


Jednocześnie Klienci występują do Spółki o zastosowanie na wystawianych przez Spółkę fakturach stawki preferencyjnej w wysokości 0% uznając, iż przedstawili dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT.


W związku z powyższym Spółka pragnie potwierdzić, czy Oświadczenia Klienta dotyczące przyporządkowania Dokumentów do przesyłek w ramach realizowanych usług transportowych udokumentowanych fakturami, są wiążące dla Spółki i czy dla tych przesyłek może uznać, iż Spółka posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w sytuacji, gdy Spółka w momencie wystawienia usługobiorcy faktury posiada list przewozowy stosowany w komunikacji międzynarodowej oraz Dokument lub kilka/ kilkanaście Dokumentów z których wynika, iż usługa transportowa została wliczona do podstawy opodatkowania - pomimo tego, iż kwota ww. usługi transportowej w tym Dokumencie/Dokumentach może być inna od ujętej w fakturze wystawionej na podstawie dokumentów przewozowych a jednocześnie to jakie koszty usług transportowych, dla danej faktury, mają potwierdzenie w ww. Dokumentach celnych wynika jedynie z Oświadczenia Klienta - Spółka spełnia przesłanki określone w przepisie art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT i ma prawo do zastosowania dla tej części usługi transportowej, która została włączona do podstawy opodatkowania importowanych towarów, obniżoną do 0% stawkę podatku VAT?
  2. Czy w sytuacji, gdy Spółka w terminie późniejszym (po momencie powstania obowiązku podatkowego z tytułu usługi transportu międzynarodowego) posiadając list przewozowy/ kolejowy stosowany w komunikacji międzynarodowej, Dokument lub kilka/ kilkanaście Dokumentów z których wynika, iż usługa transportowa została wliczona do podstawy opodatkowania - pomimo tego, iż kwota ww. usługi transportowej w tym Dokumencie/ Dokumentach może być inna niż od ujętej w fakturze wystawionej na podstawie dokumentów przewozowych a jednocześnie to jakie koszty usług transportowych, dla danej faktury, mają potwierdzenie w ww. Dokumentach celnych wynika jedynie z Oświadczenia Klienta - Spółka spełnia przesłanki określone w przepisie art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT i ma prawo do zastosowania dla tej części usługi transportowej, która została włączona do podstawy opodatkowania importowanych towarów, obniżoną do 0% stawkę podatku VAT i tym samym dokonania korekty wystawionej pierwotnie faktury?

Zdaniem Wnioskodawcy;


Stanowisko Spółki do pytania nr 1.


Zdaniem Spółki w sytuacji, gdy Spółka w momencie wystawienia usługobiorcy faktury posiada list przewozowy stosowany w komunikacji międzynarodowej, Dokument lub kilka/ kilkanaście Dokumentów z których wynika, iż usługa transportowa została wliczona do podstawy opodatkowania - pomimo tego, iż kwota ww. usługi transportowej w tym Dokumencie/ Dokumentach może być inna od ujętej w fakturze wystawionej na podstawie dokumentów przewozowych a jednocześnie to jakie koszty usług transportowych, dla danej faktury, mają potwierdzenie w Oświadczeniu Klienta; to Spółka spełnia przesłanki określone w przepisie art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT i ma prawo do zastosowania dla tej części usługi transportowej, która została włączona do podstawy opodatkowania importowanych towarów, obniżoną do 0% stawkę podatku VAT.


Stanowisko Spółki do pytania nr 2


Zdaniem Spółki, gdy Spółka w terminie późniejszym (po momencie powstania obowiązku podatkowego z tytułu usługi transportu międzynarodowego) posiadając list przewozowy kolejowy stosowany w komunikacji międzynarodowej, Dokument lub kilka/ kilkanaście Dokumentów z których wynika, iż usługa transportowa została wliczona do podstawy opodatkowania - pomimo tego, iż kwota ww. usługi transportowej w tym Dokumencie/ Dokumentach może być inna niż od ujętej w fakturze wystawionej na podstawie dokumentów przewozowych a jednocześnie to jakie koszty usług transportowych, dla danej faktury, mają potwierdzenie w ww. Dokumentach celnych wynika jedynie z Oświadczenia Klienta - Spółka spełnia przesłanki określone w przepisie art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT i ma prawo do zastosowania dla tej części usługi transportowej, która została włączona do podstawy opodatkowania importowanych towarów, obniżoną do 0% stawkę podatku VAT i tym samym dokonania korekty wystawionej pierwotnie faktury.

W przypadku, gdy Klienci dokonują kilku zgłoszeń celnych, a Spółka przewozi więcej niż jedną przesyłkę, przyporządkowywanie zapłaconego w procedurze celnej przez Klienta podatku VAT, do określonej przesyłki, w przypadku posiadania Oświadczenia Klienta jest wiążące dla Spółki, i dla tych przesyłek w ramach świadczonych usług transportu międzynarodowego towarów importowanych Wnioskodawca powinien stosować stawkę 0%.


Logicznym jest bowiem, że to Klient opłaca w procedurze celnej podatek VAT i tylko on posiada wiedzę, których dokładnie przesyłek ten podatek dotyczy. Ponadto należy nadmienić, iż przepisy ustawy o podatku VAT nie wskazują sposobu postępowania w takim przypadku, tym samym Spółka uważa, iż właściwym jest w takich sytuacjach przyjęcie wskazania Klienta udokumentowanego sporządzonym przez niego Oświadczeniem.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. To co należy rozumieć przez usługi transportu międzynarodowego, zostało określone w art. 83 ust. 3 ww. ustawy.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:


  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora);
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

W związku z powyższym usługa międzynarodowego transportu towarów importowanych podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 0% pod warunkiem posiadania przez podmiot świadczący ww. usługę dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, to jest listu przewozowego, faktury wystawionej przez przewoźnika (spedytora), oraz potwierdzonego przez urząd celny dokumentu, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Zgodnie z obowiązującą linią orzecznictwa organów podatkowych zastosowanie 0% stawki podatku VAT dla ww. usług jest możliwe dopiero w momencie posiadania wszystkich niezbędnych dokumentów.


W przypadku standardowych procedur celnych, dokumentami uprawniającymi do stosowania 0% stawki VAT są dokumenty SAD lub PZC. Dokumenty te potwierdzają, iż towary zostały zwolnione do obrotu.


W związku z powyższym Spotka uważa, iż stosowanie 0% stawki VAT dla transportu importowanych towarów, w przypadku opisanym w stanie faktycznym będzie możliwe jeśli Klient przedłoży Spółce potwierdzony przez urząd celny dokument, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Z przepisu tego wynika zatem, że właśnie ta kwota wynikająca z Dokumentu celnego, potwierdzająca wartość - czyli cenę wyświadczonej usługi, stanowi podstawę opodatkowania z tego tytułu z prawem do zastosowania preferencyjnej stawki podatku. Dokument celny potwierdza wliczenie tej właśnie kwoty do podstawy opodatkowania z tytułu importu.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki w sytuacji, gdy Spółka, na dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego, posiada wszystkie niezbędne dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2, tj. list przewozowy kolejowy stosowany w komunikacji międzynarodowej, potwierdzający przekroczenie granicy z państwem trzecim w wyniku dokonanego przewozu oraz Dokument potwierdzony przez urząd celny, potwierdzający wliczenie wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, a także wystawi, jako przewoźnik, fakturę VAT stwierdzającą wykonanie usługi transportowej - jest wówczas uprawniona do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla przedmiotowej usługi, w odniesieniu do kwoty równej wartości wynikającej z dokumentu celnego.

Jeżeli zatem Spółka w terminie późniejszym, po wystawianiu faktury i powstaniu obowiązku podatkowego z tytułu świadczonej usługi, otrzyma od Klienta wraz z Dokumentem z którego wynika fakt wliczenia usługi transportowej do podstawy opodatkowania także Oświadczenie Klienta potwierdzające jakie koszty usług transportowych, dla danej faktury, mają potwierdzenie w ww Dokumentach celnych może na tej podstawie dokonać korekty faktury pierwotnej z użyciem obniżonej do 0% stawki podatku VAT, jednak stawka ta będzie miała zastosowanie jedynie do kwoty potwierdzonej w Dokumencie celnym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.


Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.


Na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:


  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jako zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, świadczy kolejowe przewozy towarowe w komunikacji krajowej i międzynarodowej. Dla swoich klientów świadczy m.in. usługi transportu towarów na terenie kraju, stanowiące część usługi transportu międzynarodowego i dla tych usług, kiedy transportuje towary importowane Wnioskodawca stosuje stawkę VAT w wysokości 0%, gdy posiada uwierzytelniony przez Urząd celny dokument SAD bądź potwierdzony przez urząd celny dokument PZC (Poświadczone Zgłoszenie Celne), z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Zdarzają się sytuacje, kiedy Wnioskodawca w momencie wystawienia usługobiorcy faktury, posiada Dokument, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów oraz, że importowany towar nie korzysta ze zwolnienia od podatku - jednak kwota usługi transportowej wliczona do podstawy opodatkowania, wynikająca z tych Dokumentów, odbiega od wartości usługi transportowej ujętej w fakturze wystawionej na podstawie dokumentów przewozowych. Różnica ta wynika z faktu, że jedną fakturą dokumentowane są usługi transportowe, w których skład wchodzą poszczególne przesyłki. Mogą wystąpić także przypadki, gdy wartość usługi transportowej jest zgodna z wartością ujętą w Dokumentach przedłożonych przez Klienta, jednak potwierdzona jest wieloma Dokumentami. Z przekazywanych przez Klienta Dokumentów nie wynika jednoznacznie jakich dokładnie przesyłek dotyczy opłata bowiem przedmiotowe dokumenty celne dotyczą rodzaju towarów, a nie usługi transportu.


W związku z powyższym opisem, wątpliwości Wnioskodawcy sformułowane w pytaniu pierwszym dotyczą możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 5 ustawy, gdy w momencie wystawienia usługobiorcy faktury posiada list przewozowy stosowany w komunikacji międzynarodowej oraz Dokument lub kilka/ kilkanaście Dokumentów z których wynika, że usługa transportowa została wliczona do podstawy opodatkowania a jej wartość może być inna od ujętej na fakturze wystawionej na podstawie dokumentów przewozowych a jednocześnie to jakie koszty usług transportowych, dla danej faktury, mają potwierdzenie w ww. Dokumentach celnych wynika jedynie z Oświadczenia Klienta.


Art. 83 ust. 5 ustawy stanowi, że dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:


  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Z kolei na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719) zwanego dalej „rozporządzeniem”, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.


Z powyższych przepisów wynika, że Podatnik ma możliwość opodatkowania usług transportowych, spełniających definicje transportu międzynarodowego, wykonywanych jedynie na odcinku krajowym, pod warunkiem posiadania wskazanych w ustawie dokumentów. Wnioskodawca jako świadczący usługę transportu międzynarodowego na odcinku krajowym towarów importowanych, powinien posiadać oprócz dokumentu przewozowego, inny dokument potwierdzony przez organy celne, z którego będzie wynikać fakt wliczenia wartości tej usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Należy w tym miejscu wskazać, że to przepisy celne regulują w sposób szczegółowy formę i treść stosowanych dokumentów celnych.


Istotne jest zatem, aby Wnioskodawca dysponował takimi dokumentami, które pozwalają precyzyjnie określić miejsce nadania towaru, identyfikacje towaru, jednostki realizującej transport oraz fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu.

W przypadku towarów importowanych prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT ma bowiem wyłącznie podmiot, który posiada oprócz dokumentów o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Tym samym, ponieważ z wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie dysponował, w momencie wystawiania faktury za swoje usługi transportowe, Dokumentem bądź Dokumentami, z których jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla swoich usług. Ważne jest również to, że stawka 0% może mieć zastosowanie jedynie do tej wartości usługi transportowej, która została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, co powinno mieć odzwierciedlenie w dokumencie celnym. Zatem nawet częściowe wliczenie wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania towaru importowanego spełnia przesłankę wynikającą z art. 85 ust. 5 pkt 2 ustawy. To, w jaki sposób i w oparciu o jakie dokumenty dodatkowe, nie wynikające bezpośrednio z ustawy, podatnik wskaże te wartości, nie wpływa na sposób opodatkowania danej usługi transportowej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 85 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy.


Podsumowując, Wnioskodawca ma możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy, gdy w momencie wystawienia usługobiorcy faktury za usługi transportowe posiada list przewozowy stosowany w komunikacji międzynarodowej oraz Dokument lub kilka/ kilkanaście Dokumentów z których wynika, że usługa ta została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 należy uznać za prawidłowe.


Pytanie drugie dotyczy analogicznej sytuacji, jednak Wnioskodawca w momencie wystawiania faktury i obowiązku rozliczenia usługi transportowej, nie posiada wymaganych przepisami ustawy dokumentów, dających mu prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą.


Jeżeli Wnioskodawca, po wystawieniu faktury ze stawką podatku w wysokości 23 % za swoje usługi transportowe, stanowiące część usługi transportu międzynarodowego, świadczone na odcinku krajowym, otrzyma od klienta dokumenty, z których wynika fakt wliczenia swojej usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, może na tej podstawie dokonać korekty faktury pierwotnej i opodatkować swoje usługi stawką w wysokości 0%.


Warto w tym miejscu wskazać, że kwestie dotyczące podstawy opodatkowania towarów z tytułu importu określa art. 30b ustawy, gdzie w ust. 4 wskazuje się, że podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1-3, obejmuje, koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia – o ile nie zostały włączone do wartości celnej - ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, jak również wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonywania importu.


Podsumowując, w sytuacji, gdy Wnioskodawca w terminie późniejszym, tj. po powstaniu obowiązku podatkowego z tytułu usługi transportu międzynarodowego, posiadając list przewozowy/kolejowy stosowany w komunikacji międzynarodowej, Dokument lub kilka Dokumentów z których wynika, że usługa transportowa została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów co wynika z dokumentów celnych, spełnia przesłanki określone w przepisie art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy i ma prawo do zastosowania dla tej części usługi transportowej, która została włączona do podstawy opodatkowania importowanych towarów, obniżoną do 0% stawkę podatku VAT i tym samym dokonania korekty wystawionej pierwotnie faktury.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego również należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie podkreślić należy, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, że nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.


Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj