IBPBI/1/415-123/12/RM,

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-122/12/RM
z 24 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-122/12/RM
Data
2012.04.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej


Słowa kluczowe
faktura
faktura korygująca
korekta przychodu
rabaty


Istota interpretacji
Dot. momentu dokonania korekty przychodów w związku z udzielaniem rabatu.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 01 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 04 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu dokonania korekty przychodów w związku z udzielaniem rabatu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 lutego 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu dokonania korekty przychodów w związku z udzielaniem rabatu. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 30 marca 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-122/12/RM, IBPBI/1/415-123/12/RM, IBPBI/1/415-124/12/RM wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 04 kwietnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jako wspólnik spółki jawnej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zawarła umowy z kontrahentami w celu podniesienia popytu na sprzedawane przez Nią wyroby gotowe i towary handlowe. Wnioskodawczyni wynagradza nabywców za realizację obrotów na określonym poziomie przyznając rabaty. Przyznane rabaty nie dotyczą konkretnej dostawy lecz wszystkich dostaw za dany okres rozliczeniowy (miesiąc, kwartał lub rok). Rabaty te dokumentowane są zbiorczymi fakturami korygującymi wystawianymi zgodnie z § 13 ust. 2a rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie m.in.

wystawiania faktur. W powołanym przepisie postanowiono bowiem, że w przypadku, gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
  3. okres, do którego odnosi się udzielony rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Faktury wystawiane są po okresie rozliczeniowym (kwartalnym, bądź rocznym). Korekta przychodu będzie wynikiem działań niezależnych od Wnioskodawczyni.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy jako wspólnik spółki jawnej będzie postępowała prawidłowo, jeżeli skoryguje (zmniejszy) przychód podatkowy na bieżąco, co będzie oznaczać, iż data wystawienia zbiorczej faktury korygującej wyznaczy moment skorygowania przychodu podatkowego...

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawczyni, korygowanie (zmniejszenie) przychodu powinno następować na bieżąco, tj. w momencie wystawienia zbiorczej faktury korygującej, ponieważ faktura pierwotna została wystawiona poprawnie, natomiast dopiero po sprzedaży strony ustaliły (przyznały) rabat. Korekta będzie wynikiem działań niezależnych od podatnika. W tej sytuacji Wnioskodawczyni uważa, że w momencie ustalania wielkości upustu należy rozpoznać przychód (a właściwie jego pomniejszenia). Określania tego momentu należy zaś dokonać, zgodnie z przepisami art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w dacie wystawienia faktury korygującej, nie później niż w dniu uregulowania należności.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawczyni powołała wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 28 kwietnia 2010 r., sygn. akt I SA/Op 46/10.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  • wystawienia faktury albo
  • uregulowania należności.

Przepisy ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają przepisów regulujących zasady dokonywania korekty przychodów. Nie zawierają także uregulowań dotyczących momentu powiększenia (zmniejszenia) przychodów, tj. wskazujących czy przychód powiększa się (pomniejsza) w dacie wystawienia faktury korygującej (na bieżąco), czy też w dacie powstania przychodu należnego. Zauważyć jednak należy, iż faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości. Późniejsze wystawienie faktury korygującej nie powoduje bowiem zmiany daty powstania przychodu, wpływa jedynie na jego wysokość. Punktem odniesienia do faktury korygującej jest zatem faktura pierwotna.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej w formie spółki jawnej pozarolniczej działalności gospodarczej, sprzedaje wyroby gotowe i towary handlowe. Wnioskodawczyni będzie wynagradzała nabywców za realizację obrotów na określonym poziomie przyznając rabaty. Przyznane rabaty nie będą dotyczyły konkretnej dostawy lecz wszystkich dostaw za dany okres rozliczeniowy (miesiąc, kwartał lub rok). Przyznane rabaty będą dokumentowane zbiorczymi fakturami korygującymi.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż wystawione przez Wnioskodawczynię faktury korygujące, winny zostać odniesione wstecz, tj. do okresu zaewidencjonowania faktur pierwotnych. Udzielenie rabatu winno bowiem korygować przychody uzyskane ze sprzedaży towarów (wyrobów), z którymi rabaty te są związane, a zatem przychody okresu sprawozdawczego, w którym zostały pierwotnie zaewidencjonowane.

O wartość zwróconych udzielonych rabatów Wnioskodawczyni winna zatem pomniejszyć pierwotnie uzyskane przychody. W związku z powyższym winna także dokonywać stosownych korekt w okresie sprawozdawczym, w którym pierwotnie wykazano przychód.

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 2 oraz 3 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Wskazać należy, iż tut. Organ po zapoznaniu się z powołanym przez Wnioskodawczynię we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyrokiem, nie podziela prezentowanego w nim stanowiska tym bardziej, iż został on wydany na gruncie innej ustawy, tj. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie może on zatem stanowić podstawy do uznania stanowiska Wnioskodawczyni przedstawionego we wniosku za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj