Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-135/12-4/KT
z 8 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-135/12-4/KT
Data
2012.05.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundacje
kurs
nauka języka
prawo do odliczenia
projekt
środek


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektów współfinansowanych ze środków unijnych i budżetu państwa.



Wniosek ORD-IN 401 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 25.01.2012 r. (data wpływu 02.02.2012 r.), uzupełnionym w dniu 21.03.2012 r. (data wpływu 23.03.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12.03.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 16.03.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektów współfinansowanych ze środków unijnych i budżetu państwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.02.2012 r. wpłynął ww. wniosek Fundacji o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektów współfinansowanych ze środków unijnych i budżetu państwa. Wniosek został uzupełniony w dniu 21.03.2012 r. (data wpływu 23.03.2012 r.) na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-135/12-2/KT z dnia 12.03.2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Fundacja prowadzi działalność polegającą na nauce języków obcych oraz realizuje projekty współfinansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej i budżetu państwa, polegające na nauce cudzoziemców języka polskiego jako obcego:

  1. Wspólny cel – Integracja uchodźców ...” współfinansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców i budżetu państwa.
  2. „Integracja cudzoziemców objętych ochroną międzynarodową. Rozwój systemu wsparcia instytucjonalnego ...”, w ramach Funduszu Uchodźczego.
  3. „Integracja przez naukę języka z elementami e-learningu” w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.
  4. „Integracja przez naukę języka” w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.
  5. „Badanie potrzeb ... beneficjentów EFI” w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.
  6. „Bezpieczne Lotniska Przyszłości” w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
  7. „Kurs języka polskiego z elementami e-learningu przygotowujący do egzaminu certyfikowanego” w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.
  8. „Kurs języka polskiego jako obcego i wiedzy o kulturze Polski z elementami e-learningu przygotowujący do egzaminu certyfikowanego” współfinansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.
  9. „Kurs języka polskiego ogólnego i specjalistycznego dla cudzoziemców z elementami e-learningu” współfinansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.
  10. „Edukacja językowa i zawodowa szansą na skuteczną integrację” współfinansowany z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców.

Zgodnie z decyzją Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w związku z wymogiem Komisji Europejskiej, dotyczącym składania wiążącej interpretacji organu podatkowego o kwalifikowalności VAT, a także wymogami Władzy Wdrażającej Programu Europejskie dotyczące realizacji projektów w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów, Fundacja jest zobligowana do wystąpienia do organu podatkowego o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej kwalifikowalności podatku VAT przy realizacji ww. projektów.

Fundacja nie odliczała podatku VAT zarówno od zakupów związanych z działalnością bieżącą, jak i od zakupów związanych z kosztami projektów, gdyż prowadzi działalność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT – usługi w zakresie nauki języków obcych (85.59.A), zwolnione od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług. Ww. podatek VAT w ramach realizowanych projektów był traktowany jako koszt kwalifikowany, ponieważ Fundacja nie ma prawnej możliwości odliczenia powyższego podatku w całości lub części.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Fundacja prowadzi działalność polegającą na nauczaniu języków obcych, w tym na nauce cudzoziemców języka polskiego jako obcego, zwolnioną z podatku VAT – nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupów związanych z tą działalnością. Czy podatek VAT naliczony, dotyczący zakupów wykorzystywanych przy realizacji projektów współfinansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej i budżetu państwa, polegających na nauce cudzoziemców języka polskiego jako obcego, nie podlega odliczeniu, a tym samym, czy jest kosztem kwalifikowanym w tych projektach...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Według opinii Fundacji, podatek VAT naliczony, dotyczący zakupów wykorzystywanych przy realizacji ww. projektów, nie podlega odliczeniu, a tym samym jest kosztem kwalifikowanym, gdyż Fundacja prowadzi działalność polegającą na nauce języków obcych, w tym języka polskiego jako obcego, zwolnioną z opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie przepisu art. 86 ust 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl z art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Fundacja w ramach prowadzonej działalności realizuje projekty współfinansowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej i budżetu państwa, polegające na nauce cudzoziemców języka polskiego jako obcego. Działalność Fundacji polega na nauczaniu języków obcych, w tym na nauce cudzoziemców języka polskiego jako obcego i, jak wskazał Wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym, są to usługi w zakresie nauki języków obcych, zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest możliwość odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w ramach realizacji ww. projektów współfinansowanych ze środków unijnych i budżetu państwa. Z wniosku wynika, że realizując przedmiotowe projekty Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z uwagi na to, że są one związane ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odnosząc więc powołany przepis do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, tj. nie wystąpi związek zakupów dokonywanych w związku z realizacją opisanych projektów z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy.

Ponieważ zatem, jak wynika z wniosku, wydatki poniesione w ramach wymienionych projektów nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących przedmiotowe zakupy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków uznaje się za prawidłowe.

Jednocześnie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy wykonywane przez Fundację czynności są zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie sformułował w tym zakresie pytania, a wydając niniejszą interpretację powyższe przyjęto jako element przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz – w przypadku zdarzenia przyszłego – w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj