Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-192/12-2/JN
z 18 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-192/12-2/JN
Data
2012.05.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
dokumentacja
import towarów
stawka preferencyjna
transport międzynarodowy


Istota interpretacji
Zastosowanie stawki podstawowej podatku VAT dla usług transportu towarów importowanych.



Wniosek ORD-IN 303 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2012 r. (data wpływu 1 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podstawowej podatku VAT dla usług transportu towarów importowanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podstawowej podatku VAT dla usług transportu towarów importowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach licencji Urzędu Transportu Kolejowego na wykonywanie przewozów rzeczy, jako przewoźnik kolejowy, świadczy usługi transportu kolejowego towarów. Wnioskodawca świadczy usługi transportu kolejowego towarów na terytorium kraju również w sytuacji, gdy ta usługa transportowa stanowi część usługi transportu międzynarodowego związanego z importem towarów, tj. gdy przewóz towarów odbywa się z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju. Wówczas usługa transportowa świadczona jest przez Wnioskodawcę w ramach usługi transportu międzynarodowego na odcinku od kolejowego przejścia granicznego na granicy kraju (granica UE) i kończy w miejscu przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju. Usługobiorcami usług Wnioskodawcy kwalifikowanych jw. są zarejestrowani w Polsce czynni podatnicy podatku od towarów i usług.

Do oceny, iż usługa transportu importowanych towarów na terytorium kraju stanowi część usługi transportu międzynarodowego, Wnioskodawcę jako przewoźnika na terytorium kraju uprawnia zbiór dokumentów stanowiących dowód świadczenia usługi transportu międzynarodowego. Są to:

  1. list przewozowy (kolejowy dokument spedytorski) stosowany w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,
  2. faktura wystawiona przez Wnioskodawcę jako przewoźnika importowanego towaru za usługę transportową transportu kolejowego na terytorium kraju na odcinku od granicy kraju do miejsca przeznaczenia na terytorium kraju,
  3. dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Potwierdzonym przez urząd celny dokumentem, z którego ewentualnie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów w sytuacji transportu kolejowego importowanych towarów jest jednolity dokument administracyjny SAD (ang. Single Administrative Document) tj. uniwersalny statystyczny dokument celny pełniący funkcję wniosku o wszczęcie postępowania celnego, wykorzystywany w międzynarodowym obrocie towarowym między innymi w odniesieniu do procedur przywozowych ustanowiony Konwencją o uproszczeniu formalności w obrocie towarowym (SAD) z 20 maja 1987 r. (Dz. U. z 11 kwietnia 1998 r. Nr 46, poz. 288) .

Jednoznaczność wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, w ocenie Wnioskodawcy, ma miejsce wówczas, gdy wartość usługi Wnioskodawcy wyspecyfikowana jest w treści dokumentu SAD jako część składowa podstawy opodatkowania z tytułu importu transportowanych towarów.

W praktyce Wnioskodawcy import towarów dla których usługę transportową świadczy Wnioskodawca co do zasady odbywa się z uwzględnieniem Konwencji, a więc gdy Wnioskodawca dysponuje łącznie dowodami powołanymi pod lit. a) do c) (w tym dokumentem SAD z wyspecyfikowaną wartością usługi transportowej wliczonej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów), kwalifikuje usługę transportową transportu kolejowego od granicy kraju (granicy UE) do miejsca przeznaczenia na terytorium kraju jako część usługi transportu międzynarodowego towarów importowanych i w konsekwencji do opodatkowania tych usług podatkiem od towarów i usług stosuje stawkę podatku obniżoną do 0%.

Jeżeli jednak Wnioskodawca nie dysponuje w sytuacji jw. dokumentem SAD potwierdzonym przez urząd celny, albo z dokumentu SAD potwierdzonego przez urząd celny nie wynika jednoznacznie, tj. w rozumieniu jw., fakt wliczenia wartości usługi transportu kolejowego świadczonej przez Wnioskodawcę do podstawy opodatkowania transportowanych towarów, czyli gdy wartość usługi nie jest wymieniona (powołana) w dokumencie SAD, Wnioskodawca nie kwalifikuje usługi transportowej jako części usługi transportu międzynarodowego towarów importowanych, uznaje usługę transportową za odrębną usługę transportową świadczoną na terytorium kraju i stosuje w takiej sytuacji krajową stawkę podstawową podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym postępuje prawidłowo opodatkowując stawką podstawową podatku od towarów i usług świadczone usługi transportowe, jeżeli transportowi importowanych towarów towarzyszy potwierdzony przez urząd celny dokument SAD, ale w dokumencie tym z wartości celnej jako podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów nie jest wyodrębniona wartość usługi Wnioskodawcy (usługi transportowej)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ptuU opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Ilekroć w przepisach ptuU jest mowa o imporcie towarów - rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju (art. 2 pkt 7 ptuU). Z kolei przez terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 2 ust. 2a ptuU, w którym mowa o mostach transgranicznych, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2 pkt 1 ptuU), zaś przez terytorium państwa trzeciego, z zastrzeżeniem jw., rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej (art. 2 pkt 5 ptuU).

W myśl art. 8 ust. 1 ptuU przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ptuU, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ptuU.

Co do zasady (art. 28b ust. 1 ptuU) miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Definicję podatnika dla celów rozpoznania miejsca świadczenia usług zawiera art. 28a ptuU.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ptuU, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego, zaś z mocy § 9 ust. 1 pkt 1 Rozp. w sprawie wykonania ptuU obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego z tym, że zgodnie z § 9 ust. 2 Rozp. w sprawie wykonania ptuU stawkę obniżoną do wysokości 0% stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ptuU.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b) ptuU, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju, zaś według art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ptuU dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, transportu międzynarodowego, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Uwzględniając powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku gdy - jak w stanie sprawy - dochodzi do świadczenia na terytorium kraju usługi transportu towarów importowanych jako części usługi transportu międzynarodowego towarów importowanych dla zastosowania do opodatkowania tych usług stawki podatku obniżonej do wysokości 0%, Wnioskodawca winien posiadać:

  • list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz,
  • fakturę za usługę transportu towarów importowanych na terytorium kraju którą wystawia jako przewoźnik (spedytor), a także,
  • dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 13 ptuU podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. W przypadku towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu w ramach uszlachetniania biernego są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Z kolei na podstawie art. 29 ust. 14 ptuU podstawą opodatkowania w imporcie towarów objętych procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych oraz procedurą przetwarzania pod kontrolą celną jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu.

Jeżeli przedmiotem importu w ramach procedury odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych lub procedury przetwarzania pod kontrolą celną są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu, i o podatek akcyzowy. Zważyć przy tym należy, że:

  • według art. 29 ust. 15 ptuU podstawa opodatkowania, o której mowa w art. 29 ust. 13 i 14 ptuU, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu;
  • według art. 29 ust. 16 ptuU do podstawy opodatkowania jw. dolicza się określone w odrębnych przepisach opłaty oraz inne należności, jeżeli organy celne mają obowiązek pobierać te należności z tytułu importu towarów.

W ustawie o podatku od towarów i usług ustawodawca nie zdefiniował pojęcia: „jednoznaczny”, w związku z tym należy je rozumieć zgodnie z jego potocznym znaczeniem. Według słownikowej definicji słownika języka polskiego „jednoznaczny” oznacza niebudzący wątpliwości, dopuszczający tylko jedna możliwą interpretację, znaczący to samo.

Mając na uwadze powyższe, jednoznaczność faktu uwzględnienia w podstawie opodatkowania z tytułu importu towarów wartości usługi Wnioskodawcy wystąpi w sytuacji, gdy dostawie towarzyszy potwierdzony przez Urząd Celny dokument SAD i z treści dokumentu SAD wynika, że wartość usługi Wnioskodawcy uwzględniona jest w wartości celnej jako podstawie opodatkowania z tytułu importu. Dowodem tego uwzględnienia będzie wyodrębnienie wartości usługi Wnioskodawcy jako części składowej kalkulowanej w dokumencie SAD wartości celnej jako podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Brak tego wyodrębnienia powoduje, że fakt uwzględnienia wartości usługi Wnioskodawcy nie jest jednoznaczny. Tak więc w przedstawionym stanie faktycznym zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji, kiedy transportowi importowanych towarów towarzyszy potwierdzony przez urząd celny dokument SAD, lecz w dokumencie tym w ramach wartości celnej jako podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów nie jest wyodrębniona wartość usługi transportowej na terytorium kraju, Wnioskodawca nie ma prawa do zastosowania stawki opodatkowania obniżonej do wysokości 0%, a w związku z tym ma obowiązek zastosowania stawki podstawowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego – zgodnie z pkt 5 powyższego artykułu - rozumie się terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Przez import towarów – zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy – rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Podstawę opodatkowania w imporcie towarów określa się zgodnie z art. 29 ust. 13-16 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym państwie. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast przez usługi transportu międzynarodowego, na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (...).

Z kolei § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) stanowi, iż obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do:

  1. usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego;
  2. wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego;
  3. usług transportu towarów świadczonych na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego usługobiorcą tych usług, posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości poza terytorium kraju:
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
  4. usług transportu towarów przewożonych przez osoby podróżujące, takich jak bagaż lub pojazdy samochodowe, jeżeli transport tych osób jest opodatkowany podatkiem w wysokości 0%;
  5. usług świadczonych osobom w środkach transportu morskiego, lotniczego i kolejowego, jeżeli transport tych osób jest opodatkowany podatkiem w wysokości 0%;
  6. usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze pasażerów w tych portach;
  7. usług świadczonych przez pośredników działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, jeżeli pośredniczą oni w transakcjach dokonywanych poza terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do treści ust. 2 powołanego wyżej paragrafu przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika zatem, iż usługa międzynarodowego transportu towarów importowanych lub transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% pod warunkiem posiadania przez podmiot świadczący ww. usługę dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy to jest listu przewozowego oraz potwierdzonego przez urząd celny dokumentu, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach licencji Urzędu Transportu Kolejowego na wykonywanie przewozów rzeczy, jako przewoźnik kolejowy, świadczy usługi transportu kolejowego towarów. Wnioskodawca świadczy usługi transportu kolejowego towarów na terytorium kraju również w sytuacji, gdy ta usługa transportowa stanowi część usługi transportu międzynarodowego związanego z importem towarów, tj. gdy przewóz towarów odbywa się z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju. Wówczas usługa transportowa świadczona jest przez Wnioskodawcę w ramach usługi transportu międzynarodowego na odcinku od kolejowego przejścia granicznego na granicy kraju (granica UE) i kończy w miejscu przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju. Usługobiorcami usług Wnioskodawcy kwalifikowanych jw. są zarejestrowani w Polsce czynni podatnicy podatku od towarów i usług.

Do oceny, iż usługa transportu importowanych towarów na terytorium kraju stanowi część usługi transportu międzynarodowego, Wnioskodawcę jako przewoźnika na terytorium kraju uprawnia zbiór dokumentów stanowiących dowód świadczenia usługi transportu międzynarodowego. Są to:

  1. list przewozowy (kolejowy dokument spedytorski) stosowany w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,
  2. faktura wystawiona przez Wnioskodawcę jako przewoźnika importowanego towaru za usługę transportową transportu kolejowego na terytorium kraju na odcinku od granicy kraju do miejsca przeznaczenia na terytorium kraju,
  3. dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

W praktyce Wnioskodawcy import towarów dla których usługę transportową świadczy Wnioskodawca co do zasady odbywa się z uwzględnieniem Konwencji, a więc gdy Wnioskodawca dysponuje łącznie dowodami powołanymi pod lit. a) do c) (w tym dokumentem SAD z wyspecyfikowaną wartością usługi transportowej wliczonej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów), kwalifikuje usługę transportową transportu kolejowego od granicy kraju (granicy UE) do miejsca przeznaczenia na terytorium kraju jako część usługi transportu międzynarodowego towarów importowanych i w konsekwencji do opodatkowania tych usług podatkiem od towarów i usług stosuje stawkę podatku obniżoną do 0%.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania stawki podatku VAT dla świadczonych usług transportowych, jeżeli transportowi importowanych towarów towarzyszy potwierdzony przez urząd celny dokument SAD, ale w dokumencie tym z wartości celnej jako podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów nie jest wyodrębniona wartość usługi Wnioskodawcy (usługi transportowej).

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Wnioskodawca na dowód świadczenia usług transportu kolejowego towarów na terytorium kraju i stanowiącego część usługi transportu międzynarodowego towarów importowanych, nie posiada dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynikałby fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, wówczas nie jest uprawniony do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla przedmiotowej usługi. Zatem świadczone usługi transportu towarów importowanych podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23 %.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj