IPTPP2/443-183/12-2/JN, Dyrektor - IPTPP2/443-183/12-3/JN">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-183/12-3/JN
z 18 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-183/12-3/JN
Data
2012.05.18


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
przekazanie nieodpłatne
reklama
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Opodatkowanie podatkiem VAT czynności polegającej na udostępnianiu na podstawie umowy użyczenia lub nieodpłatnej dzierżawy zestawów multimedialnych wspierających sprzedaż.



Wniosek ORD-IN 257 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2012 r. (data wpływu 29 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności polegającej na udostępnianiu na podstawie umowy użyczenia lub nieodpłatnej dzierżawy zestawów multimedialnych wspierających sprzedaż – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności polegającej na udostępnianiu na podstawie umowy użyczenia lub nieodpłatnej dzierżawy zestawów multimedialnych wspierających sprzedaż.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Akcyjna (dalej: „Spółka”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka zajmuje się sprzedażą książek, głównie podręczników edukacyjnych w wersji papierowej jak i multimedialnej oraz sprzedażą nowych technologii wspierających proces nauczania i administrowania placówkami oświatowymi. W ramach prowadzonej działalności Spółka podejmuje szereg przedsięwzięć mających na celu wspieranie sprzedaży produktów Spółki. Działania te zmierzają do zapoznania klientów z szeroką ofertą produktów Spółki, a przez to zachęcenia ich do nabywania oferowanych produktów. W konsekwencji działania Spółki przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży w Spółce.

W celu wsparcia sprzedaży produktów, a także w celu wprowadzania nowoczesnych technologii procesu dydaktycznego, Spółka oddaje placówkom szkolnym do używania zestawy multimedialne (np. notebooki, tablice multimedialne, itp. dalej zwane jako „zestawy multimedialne”) które wspomagają pracę nauczyciela w zakresie administrowania placówką oraz wspierają pracę nauczyciela z uczniami. Można na nich m.in. wyświetlić podczas zajęć z uczniami książki w wersji multimedialnej, które dodatkowo zawierają zdjęcia, filmy, czy też można odsłuchać słuchowiska z płyt. Zestawy te służą efektywnej nauce bowiem sprawiają, iż w proces edukacji włączeni zostają uczniowie. Dzięki tym działaniom klient ma możliwość zapoznania się z szeroką ofertą Spółki, a w przyszłości istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient skorzysta z oferty Spółki. Za korzystanie z tych zestawów placówka nie ponosi opłat. Przy zakupie zestawów multimedialnych Spółka odliczyła podatek VAT.

Spółka w celu wsparcia sprzedaży produktów będących w jej ofercie, jak również w celu promocji marki oraz towarów i usług Spółki organizuje akcje promocyjne w okresie od kwietnia do końca września. W związku z prowadzoną akcją promocyjną Spółka zakupuje zestawy multimedialne, które następnie są wykorzystywane jako nagrody w akcji promocyjnej. Zgodnie z zasadami akcji promocyjnej klienci, którzy zrealizują określony poziom zakupów uprawnieni są do nabycia zestawu multimedialnego po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto. Zestawy multimedialne są wykorzystane w opodatkowanej działalności Spółki, bowiem w promocyjnej cenie są oferowane do zakupu przez klientów spełniających warunki z regulaminu akcji promocyjnej.

Spółka nabywa zestawy multimedialne na potrzeby akcji promocyjnej z dużym wyprzedzeniem przed rozpoczęciem akcji promocyjnej, wprowadza je na stan magazynowy jako towar i odlicza podatek VAT z faktur zakupowych. Chcąc zachęcić klientów do udziału w akcji promocyjnej, a co za tym idzie do nabywania produktów Spółki, w okresie do zakończenia akcji promocyjnej Spółka oddaje zestawy multimedialne do nieodpłatnego używania potencjalnym klientom - placówkom szkolnym, które są głównymi odbiorcami towarów i usług spółki. Umowy zawierane są na czas określony i kończą się w dniu poprzedzającym dzień, w którym zgodnie z regulaminem akcji promocyjnej zestawy multimedialne mogą zostać nabyte w promocyjnej cenie 1,23 zł brutto przez uczestników promocji, którzy spełnili warunki uprawniające do uzyskania nagrody. Umowy na nieodpłatne używanie zestawów multimedialnych mają formę umów użyczenia lub umów nieodpłatnej dzierżawy (dalej zwane łącznie jako: „umowy”).

Mając na uwadze powyższe, jeśli z dokumentacji akcji promocyjnej wynika, że dana placówka szkolna, która na podstawie wcześniej zawartej umowy nieodpłatnie używa zestawu multimedialnego, spełnia warunki z regulaminu promocji do nabycia zestawu multimedialnego w promocyjnej cenie, wówczas Spółka, po zakończeniu akcji promocyjnej oraz w dniu następnym po zakończeniu trwania umowy, wystawia fakturę sprzedaży na kwotę 1,23 zł brutto. Natomiast, jeśli placówka warunków promocji nie spełni, wówczas nie jest uprawniona do nabycia zestawu multimedialnego w promocyjnej cenie i jednocześnie jest zobowiązana zwrócić dotychczas nieodpłatnie używany zestaw multimedialny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym czynności Spółki, polegające na udostępnieniu na podstawie umowy (umowy użyczenia lub umowy nieodpłatnej dzierżawy) różnego rodzaju towarów – zestawów multimedialnych wspierających sprzedaż podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione w stanie faktycznym czynności polegające na udostępnianiu zestawów multimedialnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym w ocenie Spółki w przedmiotowym stanie faktycznym czynności dokonywane przez Spółkę należy uznać za świadczenie usług. W świetle art. 7 ust. 1 ustawy VAT przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Spółka natomiast nie przenosi prawa do rozporządzenia zestawami multimedialnymi.

Choć pojęcie „prawa do rozporządzania towarem jak właściciel” nie zostało zdefiniowane w ustawie VAT, to wskazówki co do interpretacji tego pojęcia można odnaleźć w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przykładowo w sprawie C-320/88 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że dostawa towarów w rozumieniu Dyrektywy, nie ogranicza się do cywilistycznego przeniesienia prawa własności. Istotne znaczenie ma przeniesienie ekonomicznego prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, pod warunkiem że daje ono w praktyce nabywcy analogiczne prawa jak przeniesienie tytułu prawnego. W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę uprawnienie, które nabywa klient Spółki ograniczone jest wyłącznie do używania udostępnionych nieodpłatnie zestawów multimedialnych. Spółka w okresie trwania umowy pozostaje właścicielem zestawów multimedialnych, a ustalenia z klientem określają sposób wykorzystania przedmiotu umowy, m.in. Spółka może kontrolować stan techniczny i sposób korzystania z zestawów multimedialnych. Ponadto zestawy podlegają zwrotowi po zakończeniu okresu trwania umowy.

W ocenie Spółki nie znajdzie zastosowania również przepis art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT, z którego wynika, że dostawę towarów stanowi również wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione. Spółka w umowie nie przewiduje żadnej odpłatności z tytułu udostępnienia klientom zestawów multimedialnych. Natomiast zakup zestawów multimedialnych w promocyjnej cenie 1,23 zł brutto jest możliwy w związku z zupełnie odrębnym przedsięwzięciem, tj. w związku z akcją promocyjną i pod warunkiem spełnienia warunków (dokonania zakupów określonego rodzaju i w określonej ilości) do skorzystania przez klienta z nabycia zestawu multimedialnego w promocyjnej cenie. Jest to zatem odrębna sprzedaż, a podmioty, które nie spełnią warunków z regulaminu akcji promocyjnej nie uzyskają uprawnienia do nabycia zestawu multimedialnego w promocyjnej cenie.

Mając na uwadze powyższe, czynności dokonywane przez Spółkę nie stanowią dostawy towarów, ale świadczenie usług. Przy czym jest to nieodpłatne świadczenie usług, bowiem Spółka nie pobiera wynagrodzenia z tytułu udostępnienia klientom zestawów multimedialnych.

Przepis art. 8 ust. 2 ustawy VAT nakazuje potraktować jako odpłatne świadczenie usług świadczenie nieodpłatne, jeżeli polega ono na:

  • użyciu towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatników do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika i jednocześnie podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu tych towarów,
  • nieodpłatnym świadczeniu usług jeżeli nie jest ono związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Z powyższego przepisu wprost wynika, iż tylko i wyłącznie świadczenie usług niezwiązanych z prowadzonym przedsiębiorstwem podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. A zatem, w ocenie Spółki, powyższy przepis nie znajdzie zastosowania, bowiem świadczenia ze strony Spółki mają związek z jej działalnością gospodarczą. Związek ten jest dwojakiego rodzaju.

Po pierwsze, nieodpłatne udostępnienie zestawów multimedialnych do korzystania jest związane z szeroko pojętą działalnością Spółki. Spółka, jak wskazano w stanie faktycznym, działa w branży edukacyjnej. W związku z postępem technicznym na rynek wprowadzone są coraz bardziej nowoczesne narzędzia multimedialne wspierające edukację. Przykładowo Spółka oferuje tablice, które są interaktywnym narzędziem wykorzystywanym przez nauczycieli i lektorów. Taka tablica daje wiele możliwości prowadzenia zajęć z wykorzystaniem informacji wyświetlonych bezpośrednio z komputera, ich modyfikacjami podczas prowadzenia zajęć, przedstawienia prezentacji, oraz wiele innych zastosowań, przez co znacząco podnosi skuteczność edukacji w porównaniu z metodami tradycyjnymi. Spółka, chcąc zapoznać potencjalne grono klientów z towarami i usługami będącymi w ofercie Spółki i zachęcić ich do nabywania produktów Spółki w przyszłości, nieodpłatnie je udostępnia na czas określony, by zainteresowani mogli się przekonać w oparciu o własne obserwacje i doświadczenia o zaletach oferowanych produktów.

Po drugie, nieodpłatne udostępnienie zestawów multimedialnych do korzystania jest związane z prowadzonymi przez Spółkę akcjami promocyjnymi. Klienci Spółki, którzy w określonym czasie mogą nieodpłatnie korzystać z narzędzi multimedialnych i mają okazję szczegółowo zapoznać się z ich zastosowaniem i korzyściami płynącymi z ich posiadania, są skłonni dokonać zakupów w ilości i rodzaju produktów określonych w regulaminie promocji, by następnie nabyć zestaw multimedialny na własność na korzystnych warunkach finansowych. Takie działanie przyczynia się do zwiększenia obrotów Spółki z tytułu sprzedaży towarów - głównie podręczników - będących przedmiotem akcji promocyjnej.

Związek pomiędzy nieodpłatnym świadczeniem usług przez Spółkę, a prowadzoną przez nią działalnością jest zatem niewątpliwy, a działania promocyjne prowadzące do zwiększenia sprzedaży są normalnym elementem prowadzenia działalności. W realiach dużej konkurencji i ciągłego postępu w branży edukacyjnej, Spółka zmuszona jest do prowadzenia jeszcze bardziej intensywnych działań sprzedażowych, budowania rozpoznawalności własnej marki i rozpowszechniania wiedzy o oferowanych produktach.

Jak wskazał Wnioskodawca w okolicznościach będących przedmiotem wniosku, udostępnianie towarów Spółki - zestawów multimedialnych - ma charakter nieodpłatny. Zgodnie zatem z treścią art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy VAT - nie podlega ono opodatkowaniu, o ile świadczenie to następuje do celów działalności gospodarczej Spółki. W przedstawionym stanie faktycznym związek pomiędzy zawartymi umowami (umowami użyczenia oraz umowami nieodpłatnej dzierżawy) jest oczywisty, w związku z czym czynności dokonywane przez Spółkę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższe potwierdzają również interpretacje indywidualne Ministra Finansów m.in.:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 06.06.2010 r., nr ILPP1/443-541/10-2/AL.

W ocenie Wnioskodawcy, mając powyższe na uwadze, zawarte przez Spółkę umowy (umowy użyczenia oraz umowy nieodpłatnej dzierżawy) z placówkami szkolnymi, w związku z tym, że mają na celu wsparcie sprzedaży oraz zachęcenie do udziału w akcji promocyjnej, stanowią czynności niepodlegające opodatkowaniem podatkiem VAT. Jakakolwiek forma wsparcia sprzedaży jest związana z prowadzoną przez Spółkę działalnością, a zatem jako nieodpłatne świadczenie usług poprzez oddanie zestawów multimedialnych w użyczenie bądź nieodpłatną dzierżawę nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT. Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Towarami – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez pojęcie „dostawy towarów”, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Interpretując zawarty ww. artykule zwrot „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” należy podkreślić, iż jest to czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawo własności”. Istotny jest przede wszystkim aspekt ekonomiczny, a nie prawny transakcji, w ramach której podatnik przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarami jak właściciel. Akcent sformułowanej definicji położony został głównie na podkreślenie przeniesienia ekonomicznego władztwa nad rzeczą w taki sposób, aby nabywca mógł nią dysponować podobnie jak właściciel.

Przez świadczenie usług natomiast rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl art. 7 ust. 3 cyt. ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem, opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki. Natomiast zużycie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy dokonywane jest na rzecz podmiotów i na cele wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy pod warunkiem dodatkowo przysługiwania prawa do odliczania podatku naliczonego.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony Wnioskodawca nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.

Zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Ponadto wskazać należy, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Konsekwentnie, czytając powyższy przepis a contrario, należy uznać, iż zgodnie z jego gramatyczną wykładnią nieodpłatne świadczenie usług na cele działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu VAT.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zajmuje się sprzedażą książek, głównie podręczników edukacyjnych w wersji papierowej jak i multimedialnej oraz sprzedażą nowych technologii wspierających proces nauczania i administrowania placówkami oświatowymi. W ramach prowadzonej działalności Spółka podejmuje szereg przedsięwzięć mających na celu wspieranie sprzedaży produktów Spółki. Działania te zmierzają do zapoznania klientów z szeroką ofertą produktów Spółki, a przez to zachęcenia ich do nabywania oferowanych produktów. W konsekwencji działania Spółki przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży w Spółce.

W celu wsparcia sprzedaży produktów, a także w celu wprowadzania nowoczesnych technologii procesu dydaktycznego, Spółka oddaje placówkom szkolnym do używania zestawy multimedialne (np. notebooki, tablice multimedialne, itp. dalej zwane jako „zestawy multimedialne”) które wspomagają pracę nauczyciela w zakresie administrowania placówką oraz wspierają pracę nauczyciela z uczniami. Dzięki tym działaniom klient ma możliwość zapoznania się z szeroką ofertą Spółki, a w przyszłości istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient skorzysta z oferty Spółki. Za korzystanie z tych zestawów placówka nie ponosi opłat. Przy zakupie zestawów multimedialnych Spółka odliczyła podatek VAT.

Spółka w celu wsparcia sprzedaży produktów będących w jej ofercie, jak również w celu promocji marki oraz towarów i usług Spółki organizuje akcje promocyjne w okresie od kwietnia do końca września. W związku z prowadzoną akcją promocyjną Spółka zakupuje zestawy multimedialne, które następnie są wykorzystywane jako nagrody w akcji promocyjnej. Zgodnie z zasadami akcji promocyjnej klienci, którzy zrealizują określony poziom zakupów uprawnieni są do nabycia zestawu multimedialnego po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto. Zestawy multimedialne są wykorzystane w opodatkowanej działalności Spółki, bowiem w promocyjnej cenie są oferowane do zakupu przez klientów spełniających warunki z regulaminu akcji promocyjnej.

Spółka nabywa zestawy multimedialne na potrzeby akcji promocyjnej z dużym wyprzedzeniem przed rozpoczęciem akcji promocyjnej, wprowadza je na stan magazynowy jako towar i odlicza podatek VAT z faktur zakupowych. Chcąc zachęcić klientów do udziału w akcji promocyjnej, a co za tym idzie do nabywania produktów Spółki, w okresie do zakończenia akcji promocyjnej Spółka oddaje zestawy multimedialne do nieodpłatnego używania potencjalnym klientom - placówkom szkolnym, które są głównymi odbiorcami towarów i usług spółki. Umowy zawierane są na czas określony i kończą się w dniu poprzedzającym dzień, w którym zgodnie z regulaminem akcji promocyjnej zestawy multimedialne mogą zostać nabyte w promocyjnej cenie 1,23 zł brutto przez uczestników promocji, którzy spełnili warunki uprawniające do uzyskania nagrody. Umowy na nieodpłatne używanie zestawów multimedialnych mają formę umów użyczenia lub umów nieodpłatnej dzierżawy.

Mając na uwadze powyższe, jeśli z dokumentacji akcji promocyjnej wynika, że dana placówka szkolna, która na podstawie wcześniej zawartej umowy nieodpłatnie używa zestawu multimedialnego, spełnia warunki z regulaminu promocji do nabycia zestawu multimedialnego w promocyjnej cenie, wówczas Spółka, po zakończeniu akcji promocyjnej oraz w dniu następnym po zakończeniu trwania umowy, wystawia fakturę sprzedaży na kwotę 1,23 zł brutto. Natomiast, jeśli placówka warunków promocji nie spełni, wówczas nie jest uprawniona do nabycia zestawu multimedialnego w promocyjnej cenie i jednocześnie jest zobowiązana zwrócić dotychczas nieodpłatnie używany zestaw multimedialny.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie towarów stanowi dostawę tylko wtedy, gdy powoduje przeniesienie prawa do rozporządzania wydanymi towarami jak właściciel. Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka chcąc zachęcić klientów do udziału w akcji promocyjnej, a co za tym idzie do nabywania produktów Spółki, w okresie do zakończenia akcji promocyjnej Spółka oddaje zestawy multimedialne do nieodpłatnego używania potencjalnym klientom - placówkom szkolnym, które są głównymi odbiorcami towarów i usług Spółki. Umowy zawierane są na czas określony i kończą się w dniu poprzedzającym dzień, w którym zgodnie z regulaminem akcji promocyjnej zestawy multimedialne mogą zostać nabyte w promocyjnej cenie 1,23 zł brutto przez uczestników promocji, którzy spełnili warunki uprawniające do uzyskania nagrody. Umowy na nieodpłatne używanie zestawów multimedialnych mają formę umów użyczenia lub umów nieodpłatnej dzierżawy. Zatem nie można w analizowanej sprawie mówić o przeniesieniu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, a tym samym o dostawie tych towarów. W konsekwencji czynność oddania zestawów multimedialnych do nieodpłatnego używania potencjalnym klientom, nie będzie stanowić dostawy, o której mowa w art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Odnosząc opis zdarzenia przyszłego do treści art. 8 ust. 2 ustawy, należy zauważyć, że w analizowanej sprawie czynność oddania zestawów multimedialnych do nieodpłatnego używania potencjalnym klientom, wpisuje się w czynność wymienioną w pkt 1 ww. przepisu stanowi bowiem w istocie użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika. Jednakże jak wynika z treści art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, aby użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą zostać łącznie spełnione dwie przesłanki, a mianowicie użycie tych towarów powinno nastąpić do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), a podatnikowi przysługiwać musiało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.

Nieodpłatne oddanie do używania zestawów multimedialnych potencjalnym klientom będzie miało związek z prowadzoną działalnością, bowiem jak wynika z wniosku, ma na celu zachęcić klientów do udziału w akcji promocyjnej, a co za tym idzie do nabywania produktów Spółki. Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, że wymienione czynności nie będą stanowić także usług podlegających opodatkowaniu.

Reasumując, nieodpłatne udostępnianie na podstawie umowy użyczenia lub umowy dzierżawy zestawów multimedialnych wspierających sprzedaż Spółki, nie będzie stanowić odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy oraz odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 lub ust. 2 ustawy. W konsekwencji, czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj