Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-80/12-8/MM
z 25 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-80/12-8/MM
Data
2012.04.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dzieci i młodzież
kolonie i obozy
opieka
usługi organizowania
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
organizowane przez Wnioskodawcę w oparciu o rozporządzenie półkolonie dla dzieci i młodzieży w wieku 5-17 lat, które są przez niego zgłaszane i ich realizacja podlega kontroli przez kuratorium, będą zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.



Wniosek ORD-IN 501 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012r. (data wpływu 23 stycznia 2012r.), uzupełnione pismem z dnia 2 marca 2012r. (data wpływu 5 marca 2012r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP2/443-80/12-2/MM z dnia 22 lutego 2012r. oraz pismem z dnia 16 kwietnia 2012r. (data wpływu 17 kwietnia 2012r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP2/443-80/12-4/MM z dnia 2 kwietnia 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług organizacji półkolonii – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług organizacji półkolonii oraz usług organizacji warsztatów plastycznych, muzycznych, tanecznych i teatralnych. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne oraz braki w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 22 lutego 2012r. znak IPPP2/443-80/12-2/MM oraz pismem z dnia 2 kwietnia 2012r. znak IPPP2/443-80/12-4/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Centrum Kultury zwane dalej CK jest samorządową instytucją kultury. Organizatorem CK jest Miasto. CK jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Prezydenta Miasta pod pozycją nr 1. CK posiada osobowość prawną i działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. nr 13, poz. 123 ze zmianami). CK jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

Zgodnie ze statutem CK realizuje zadania w dziedzinie upowszechniania kultury, organizowania imprez artystycznych i okolicznościowych. Prowadzi wielokierunkową działalność w zakresie rozwoju kultury, kultury fizycznej oraz rekreacji ruchowej.

Zadania te CK wykonuje poprzez inicjowanie i organizowanie:

  1. Różnorodnych form edukacji kulturalnej i zajęć oświatowych:
    1. spektakli, koncertów, wystaw, imprez okolicznościowych i rozrywkowych,
    2. działalności popularno - naukowej,
    3. działalności muzealnej - gromadzenie różnych zbiorów związanych z miastem i regionem oraz udostępnianie ich zwiedzającym,
    4. działalności impresaryjnej, promocyjnej, i wydawniczej,
    5. zajęć dla dzieci i młodzieży w czasie wolnym od obowiązków szkolnych,
  2. Kultywowanie i rozwijanie twórczości regionalnej,
  3. Rozwijanie amatorskiej twórczości artystycznej,
  4. Organizację wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży,
  5. Prowadzenie działań skierowanych do szerokiej grupy społecznej, mających na celu aktywizację i rozwój rekreacji, kultury fizycznej i wypoczynku.

CK samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową w ramach środków otrzymanych w formie dotacji od organizatora, która stanowi ok. 90% przychodów. Pozostałe przychody (ze sprzedaży biletów na koncerty, spektakle, opłaty za zajęcia itp. ) jakie pobiera Centrum Kultury mają charakter symboliczny i nie pokrywają całości kosztów związanych z prowadzeniem działalności. CK nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś jak wynika z jego statutu, uzyskane z w/w źródeł przychody są przeznaczone na działalność statutową tj. prowadzenie działalności kulturalnej.

We wniosku Wnioskodawca wskazał, że Centrum Kultury jako samorządowa instytucja kultury będzie wykonywało usługę polegającą na organizacji (odpłatnie i nieodpłatnie) letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci i młodzieży (w wieku 5—17 lat) w czasie wolnym od zajęć tzw. półkolonie.

W ramach w/w usługi będą prowadzone zajęcia dydaktyczne, oświatowo — kulturalne (wycieczki do kina — transport), rekreacyjne wraz z zapewnieniem opieki wychowawców i częściowego wyżywienia, bez zakwaterowania. Półkolonie zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2009 roku (Dz. U. Nr 218 poz. 1696) będą zgłaszane, a ich realizacja będzie podlegała kontroli przez kuratorium.

Na podstawie wniosku złożonego do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi Wnioskodawca otrzymał odpowiedź, że w/w usługi mieszczą się w ugrupowaniu PKWiU 88.91.11 — usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi. Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że organizując półkolonie nie będzie sprawować opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca stosuje właściwą stawkę podatku dla usług organizacji półkolonii...

Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione pismem z dnia 16 kwietnia 2012r.):

Na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 534 ze zm.) podstawową stawkę podatku VAT w wysokości 23% stosuje się dla organizacji letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci i młodzieży tzw. półkolonie - PKWiU 88.91.11 — usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną wykonywane

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3

Centrum Kultury, jako organizator półkolonii, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2009 roku, będzie dokonywało odpowiedniego zgłoszenia, a zatem realizacja ich będzie podlegać kontroli przez kuratorium. Powoduje to, iż pomimo, że Centrum Kultury nie jest w rozumieniu prawa jednostką oświatową, to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, wykonując w/w działania zostaje objęte przepisami o systemie oświaty.

Wnioskodawca jest zdania, że organizacja półkolonii dla dzieci i młodzieży będzie objęta stawką podatku VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o VAT, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W rozpatrywanej sprawie zwrócić należy uwagę na postanowienia zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT. Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie tego przepisu, ustawodawca odwołał się do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.) w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku. Na podstawie dyspozycji zawartej w ust. 2 tego artykułu minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określił zasady organizowania form wypoczynku dla dzieci i młodzieży, o czym stanowi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Stosownie do § 2 rozporządzenia organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Rozporządzenie nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.

W myśl § 6 ust. 1 rozporządzenia organizator wypoczynku może zorganizować wypoczynek po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, zgłoszenia wypoczynku, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, zawierającego:

  1. dane dotyczące organizatora wypoczynku,
  2. informację na temat formy wypoczynku, czasu trwania wypoczynku i liczby uczestników wypoczynku,
  3. dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych lub wolontariuszy i kierownika wypoczynku,
  4. informację na temat programu pracy z dziećmi i młodzieżą,
  5. informację na temat rodzaju zakwaterowania, miejsca wypoczynku i opieki medycznej podczas wypoczynku,
  6. w przypadku obozów wędrownych - informację na temat przebiegu trasy obozu wędrownego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury. Posiada osobowość prawną i działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. nr 13, poz. 123 ze zmianami). Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Zgodnie ze statutem CK realizuje zadania w dziedzinie upowszechniania kultury, organizowania imprez artystycznych i okolicznościowych. Prowadzi wielokierunkową działalność w zakresie rozwoju kultury, kultury fizycznej oraz rekreacji ruchowej. Ponadto z § 7 Statutu Centrum Kultury wynika, że do zadań Wnioskodawcy należy organizowanie zajęć dla dzieci i młodzieży w czasie wolnym od obowiązków szkolnych, w tym organizowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży.

W ramach działalności statutowej Wnioskodawca będzie organizować (odpłatnie i nieodpłatnie) letni i zimowy wypoczynek dla dzieci i młodzieży (w wieku 5-17 lat) w czasie wolnym od zajęć tzw. półkolonie, polegające na prowadzeniu zajęć dydaktycznych, oświatowo-kulturalnych (wycieczki do kina - transport), rekreacyjnych wraz z zapewnieniem opieki wychowawców i częściowego wyżywienia, bez zakwaterowania. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy półkolonie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej są zgłaszane i ich realizacja podlega kontroli przez kuratorium. Ponadto Zainteresowany wskazał, iż pomimo, że nie jest w rozumieniu prawa jednostką oświatową, to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, wykonując w/w działania zostaje objęte przepisami o systemie oświaty. Nie będzie również sprawować opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawca spełnia wymagania przewidziane w w/w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w zakresie samych form wypoczynku – organizując półkolonie będzie zapewniał bezpieczne warunki wypoczynku oraz właściwą opiekę wychowawczą zatrudniając odpowiednio przygotowaną kadrę pedagogiczną.

Reasumując organizowane przez Wnioskodawcę w oparciu o rozporządzenie półkolonie dla dzieci i młodzieży w wieku 5-17 lat, które są przez niego zgłaszane i ich realizacja podlega kontroli przez kuratorium, będą zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo tut. Organ podatkowy informuje, że zakresie drugiego pytania przedstawionego we wniosku zostanie wydana odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj