Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-1019/11/BD
z 9 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-1019/11/BD
Data
2012.03.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
konkursy
nagrody
przychód


Istota interpretacji
Czy w przypadku nagród przyznanych przedsiębiorcom, będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości przyznanej nagrody, czy też na wydającym nagrodę nie ciążą żadne obowiązki związane z poborem i zapłatą podatku, a wartość nagrody przedsiębiorca sam powinien opodatkować łącznie z dochodami uzyskiwanymi z tytułu działalności gospodarczej? Czy takie same zasady będą obowiązywać za każdym razem, gdy nagradzanymi w konkursach będą osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą?



Wniosek ORD-IN 885 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 07 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 12 grudnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznania w drodze konkursu nagród przedsiębiorcom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznania w drodze konkursu nagród przedsiębiorcom będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka organizuje i przeprowadza na zlecenie swojego klienta konkurs będący formą promocji. Konkurs jest przeprowadzany w oparciu o regulamin, który określa jego szczegółowe zasady. Adresatami konkursu są przedsiębiorcy, którzy aby wziąć udział w konkursie muszą nabyć w określonej sieci sklepów produkt objęty promocją i zgłosić swój udział w konkursie poprzez wysłanie sms-a. W odpowiedzi na zgłoszenie, przedsiębiorca otrzymuje sms-a zwrotnego zawierającego zdanie konkursowe do dokończenia. Laureatami konkursu zostają przedsiębiorcy, którzy nadeślą najciekawsze dokończenie zdania konkursowego.

Przy czym w konkursie przewidziane są nagrody dnia oraz nagroda główna. Nagrodę dnia otrzymuje uczestnik konkursu, którego zdanie zostało ocenione jako najlepsze spośród wszystkich zdań nadesłanych danego dnia konkursowego. Laureat nagrody głównej, tj. uczestnik konkursu, który nadesłał najciekawsze dokończenie zdania konkursowego zostanie wyłoniony spośród wszystkich propozycji nadesłanych przez zwycięzców kolejnych dni konkursowych. O przyznawaniu nagród decyduje komisja konkursowa, która w podejmowanych decyzjach kieruje się kryterium jakościowym. W ocenie brane są pod uwagę takie czynniki jak: kreatywność pomysłu, inwencja twórcza, oryginalność. Wartość poszczególnych nagród przekracza kwotę 760 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku nagród przyznanych przedsiębiorcom, będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości przyznanej nagrody, czy też na wydającym nagrodę nie ciążą żadne obowiązki związane z poborem i zapłatą podatku, a wartość nagrody przedsiębiorca sam powinien opodatkować łącznie z dochodami uzyskiwanymi z tytułu działalności gospodarczej... Czy takie same zasady będą obowiązywać za każdym razem, gdy nagradzanymi w konkursach będą osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą...

Zdaniem Spółki, wygrane uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą należy opodatkować zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. w formie ryczałtu w wysokości 10% wartości nagrody, który to podatek Spółka jako płatnik powinna pobrać i odprowadzić na konto właściwego urzędu skarbowego. Powyższa zasada ma zastosowanie do wygranych i nagród uzyskiwanych przez osoby fizyczne bez względu na źródło przychodu, w tym również w przypadku, gdy nagradzanym jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą i bez znaczenia jest powiązanie konkursu i nagrody z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wnioskodawca przywołując treść art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdza, iż artykuł ten nie zawiera ograniczenia, z którego można by wnioskować, że z zakresu tego przepisu należałoby wyłączyć wygrane związane z działalnością gospodarczą. Stąd wniosek, że opodatkowanie na mocy ww. przepisu dotyczy wygranych we wszystkich konkursach.

Otrzymanie przez przedsiębiorcę (osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą) nagrody nie oznacza, że wartość wygranej należy doliczyć do dochodów z działalności gospodarczej i opodatkować 19% podatkiem liniowym lub według skali. Artykuł 27 ust. 1 ww. ustawy, wskazujący poszczególne przedziały podatkowe zawiera zastrzeżenie, że skala podatkowa nie dotyczy przypadków z art. 29 - 30e, a więc także wygranej w konkursie opodatkowanej ryczałtem. Także art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidujący możliwość liniowego opodatkowania dochodów ze źródeł w postaci działalności gospodarczej, wprowadza wyjątki od opodatkowania stawką 19%, zaliczając do nich między innymi art. 30 (w tym art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Wyłączenie z zakresu art. 27 i art. 30c przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wskazuje, iż ustawodawca nakazuje opodatkowanie nagród w konkursach czy loteriach dla przedsiębiorców według ryczałtu 10%.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2,4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Zatem na Spółce, jako płatniku, ciąży obowiązek pobrania od nagrodzonego przedsiębiorcy zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranej w konkursie.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W artykule 10 ust. 1 ww. ustawy, jednym z wymienionych źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Przepis art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 – tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca - Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, organizuje i przeprowadza na zlecenie swojego klienta konkurs będący formą promocji. Konkurs jest przeprowadzany w oparciu o regulamin, który określa jego szczegółowe zasady. Adresatami konkursu są przedsiębiorcy, którzy aby wziąć udział w konkursie muszą nabyć w określonej sieci sklepów produkt objęty promocją i zgłosić swój udział w konkursie poprzez wysłanie sms-a. W odpowiedzi na zgłoszenie, przedsiębiorca otrzymuje sms-a zwrotnego zawierającego zdanie konkursowe do dokończenia. Laureatami konkursu zostają przedsiębiorcy, którzy nadeślą najciekawsze dokończenie zdania konkursowego. Przy czym w konkursie przewidziane są nagrody dnia oraz nagroda główna. Nagrodę dnia otrzymuje uczestnik konkursu, którego zdanie zostało ocenione jako najlepsze spośród wszystkich zdań nadesłanych danego dnia konkursowego. Laureat nagrody głównej, tj. uczestnik konkursu, który nadesłał najciekawsze dokończenie zdania konkursowego zostanie wyłoniony spośród wszystkich propozycji nadesłanych przez zwycięzców kolejnych dni konkursowych. O przyznawaniu nagród decyduje komisja konkursowa, która w podejmowanych decyzjach kieruje się kryterium jakościowym. W ocenie brane są pod uwagę takie czynniki jak: kreatywność pomysłu, inwencja twórcza, oryginalność. Wartość poszczególnych nagród przekracza kwotę 760 zł.

Stosownie z brzmieniem art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawierają definicji pojęcia konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/szukaj/nagroda), „konkurs” to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z treści wniosku wynika, iż konkurs jest przeprowadzany w oparciu o regulamin, który określa jego szczegółowe zasady. Warunkiem przystąpienia do konkursu jest nabycie w określonej sieci sklepów produktu objętego promocją i zgłoszenie swego udziału poprzez wysłanie sms-a. Laureaci nagród wybierani są z pośród uczestników konkursu, którzy nadesłali najciekawsze dokończenie zdania konkursowego. O przyznawaniu nagród decyduje komisja konkursowa, która w podejmowanych decyzjach kieruje się kryterium jakościowym jak również w ocenie brane są pod uwagę takie czynniki jak: kreatywność pomysłu, inwencja twórcza, oryginalność.

Przenosząc ww. przepisy na grunt przedstawionego zdarzenia przyszłego należy zwrócić uwagę, że organ podatkowy, dokonując interpretacji indywidualnej wnioskowanych przez podatnika przepisów prawa działa w granicach nakreślonego przez niego w opisie zdarzenia przyszłego i w ramach tego stanu wykłada przepisy prawa, o których interpretację zwrócił się podatnik.

Zatem jeśli, którykolwiek z elementów zdarzenia przyszłego opisanego przez Wnioskodawcę we wniosku o udzielenie interpretacji nie zajdzie w rzeczywistości (co może być ustalone wyłącznie w postępowaniu podatkowym, do którego Organ interpretacyjny prowadzenia nie jest uprawniony), interpretacja indywidualna nie odniesie zamierzonych przez Spółkę skutków.

Ze zdarzenia przyszłego opisanego przez Spółkę nie wynika, by w wyniku otrzymania nagrody konkursowej dochodziło do zmniejszenia ceny (rabatu) towarów kupowanych przez uczestników konkursu (podmioty gospodarcze), czy też by otrzymanie nagrody przez uczestnika konkursu wpływało na wysokość ceny (towarów nabywanych) na warunkach uprzednio znanych kontrahentowi. Wprawdzie uczestnik konkursu, aby otrzymać nagrodę musi spełniać najpierw warunek w postaci nabycia w określonej sieci sklepów produkt objęty promocją, tym niemniej sama nagroda w konkursie jest dziełem jego inwencji twórczej, kreatywności pomysłu, oryginalności – ocenianych przez komisję konkursową.

Zatem skoro ww. nagroda zależy faktycznie od działania twórczego jej uczestnika i nie będzie można uznać, że w wyniku działań uczestników konkursu i partnera handlowego, który zlecił konkurs nie dochodzi do próby zmniejszenia obciążeń podatkowych, możliwe będzie odrębne opodatkowanie – na zasadach art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – opisanych przez Spółkę wygranych. Stan taki będzie istniał bez względu czy przyjmie się, że dana osoba fizyczna w wyniku otrzymania wygranej/nagrody w ramach zdarzenia opisanego przez Spółkę we wniosku o interpretacje indywidualnej, uzyska przychód bądź z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy), bądź przychód z innego źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy). Wówczas od jej przychodu należy – stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. powołanej ustawy, stanowiącego unormowanie szczególne w odniesieniu do art. 27 i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż w przeprowadzonym konkursie występują elementy niezbędne do uznania ich za konkurs, a zatem spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie można jednakże zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że zasadę opodatkowania wygranej w konkursie 10% podatkiem należy stosować zawsze, bez względu na źródło przychodu, w tym również w przypadku, gdy nagradzanym jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą i bez znaczenia jest powiązanie konkursu i nagrody z prowadzoną działalnością gospodarczą. W sytuacji bowiem, gdy konkurs zorganizowany przez Wnioskodawcę będzie skierowany wyłącznie do osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą (przedsiębiorców) i będzie on przeprowadzony w ten sposób, że będzie miał wpływ na zdarzenia gospodarcze zachodzące pomiędzy uczestnikiem konkursu a podmiotem, który jest inicjatorem konkursu (np. będzie wiązał się z ukrytymi upustami cenowym, rabatem, czy też wynagrodzeniem z racji wykonywania danego działania w działalności gospodarczej), to należy wskazać, że otrzymywane przez te osoby nagrody (wygrane) będą ściśle powiązane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez tych uczestników konkursu. W tej sytuacji otrzymane przez uczestników konkursu nagrody (wygrane) należy traktować analogicznie, jak każde inne świadczenia otrzymane w naturze bądź w formie pieniężnej w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Po stronie ww. uczestników nastąpi bowiem przysporzenie majątkowe w postaci wzrostu ich aktywów, uzyskane dzięki prowadzonej działalności gospodarczej (w związku z nią). Stąd też w tej sytuacji zastosowanie znajduje uregulowanie wyrażone w treści art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc wartość tych nagród (wygranych) należy traktować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej określony w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Błędne jest zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż bez znaczenia jest powiązanie konkursu i nagrody z prowadzoną przez uczestników konkursu działalnością gospodarczą.

Wobec powyższego z tych względów stanowiska Wnioskodawcy nie można było uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj