Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/4512-263/15-6/SM
z 31 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2015 r. (data wpływu 5 maja 2015 r.) uzupełnionym pismami z dnia 8 lipca 2015 r. (data wpływu 13 lipca 2015 r.) oraz z dnia 24 lipca 2015 r. (data wpływu 28 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadaniajest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 8 lipca 2015 r. oraz z dnia 24 lipca 2015 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (Wnioskodawca) wykonuje zadania zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina w 2014 r. wybudowała Zakład Zagospodarowania Odpadów. Inwestycja była współfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007 – 2013 w kwocie 13.545.501,83 zł, tj. 75,00 % wydatków kwalifikowalnych projektu. Realizacja tego projektu należała do zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Kwalifikowalny był podatek od towarów i usług, więc Gmina otrzymała dofinansowanie od wartości brutto poniesionych wydatków. Gmina posiada samorządowy zakład budżetowy pn. Gminny Zakład Komunalny, który w ramach zadań statutowych wykonuje m.in. zadania z zakresu gospodarki odpadami. Gminny zakład jest podatnikiem podatku VAT, nie prowadził jednak inwestycji związanej z budową zakładu zagospodarowania odpadów. Inwestycja taka prowadzona była bezpośrednio przez Gminę, a następnie po jej zakończeniu, wybudowany Zakład przekazany został w zarządzanie Gminnemu Zakładowi Komunalnemu. Przekazanie nastąpiło w formie Zarządzenia Wójta nieodpłatnie, wyłączając z tego przekazania nieckę składowania odpadów komunalnych.

Przekazaniu podlegały następujące składniki majątku:

  • budynek kompostowni;
  • plac dojrzewania stabilizatu;
  • boksy zadaszone na surowce wtórne;
  • zbiornik na wody opadowe;
  • studzienki ssawne;
  • waga samochodowa;
  • budynek wagowego;
  • urządzenia do mycia kół i podwozi;
  • kontenerowy magazyn odpadów problemowych (niebezpiecznych);
  • plac magazynowy na odpady wielkogabarytowe;
  • plac magazynowy odpadów budowlanych;
  • zbiornik na ścieki technologiczne;
  • plac magazynowy kompostu gotowego;
  • strefa wyładunku kontenerów;
  • parking dla samochodów osobowych;
  • wewnętrzne drogi i place utwardzone;
  • przepompownia odcieków;
  • separator koalescencyjny;
  • przepompownia ścieków technologicznych;
  • kontenerowa stacja ssąco – tłocząca;
  • maszyny i urządzenia.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiot inwestycji pn. „...” nie będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności opodatkowanych. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania były wystawiane na Wnioskodawcę.

Gminny zakład budżetowy będzie wykazywał obrót z tytułu przyjęcia odpadów do Zakładu Zagospodarowania Odpadów w ... w deklaracji VAT-7.

W piśmie z dnia 8 lipca 2015 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Tytuł projektu objęty dofinansowaniem z RPO W to „…”, jednak jak wynikało z dokumentów i decyzji, była to budowa Zakładu, a nie modernizacja. Takie stanowisko zawarte jest w piśmie Urzędu Marszałkowskiego Województwa … i pozwoleniu na budowę. Zakład został wybudowany od podstaw obok składowiska odpadów komunalnych w m. ...
  2. Efekty realizacji inwestycji zostały przekazane w styczniu 2015 r. dla Gminnego Zakładu Komunalnego w trwały zarząd.
  3. Gminny Zakład Komunalny dokonuje odrębnych rozliczeń podatku VAT od Gminy.
  4. Wnioskodawca w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług uwzględnia fakt odrębności rozliczeń podatkowych dokonywanych przez Gminny Zakład Komunalny.
  5. W odpowiedzi na zadane pytanie: „Do jakich czynności Gmina wykorzystuje nabyte towary i usługi w związku z realizacją zadania, o którym mowa we wniosku, tj. czy do czynności:
    • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    • zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
    • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”,


Wnioskodawca wskazał, że nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane przez Gminę do wyżej wymienionych czynności. Po zakończeniu budowy inwestycję przekazano w trwały zarząd dla Gminnego Zakładu Komunalnego, który wykorzystuje otrzymany majątek do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, w piśmie z dnia 24 lipca 2015 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, że wybudowany Zakład przekazany został w zarządzanie Gminnemu Zakładowi Komunalnemu.

Przekazanie nastąpiło w dwóch formach:

  1. nieodpłatnie – w formie Zarządzenia Wójta Gminy przekazano maszyny, urządzenia i wyposażenie;
  2. w odpłatny trwały zarząd – Decyzją Wójta Gminy ..., przekazano część działki nr 69/2 o powierzchni 21.100 m2, zabudowanej budynkami i obiektami budowlanymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 lipca 2015 r.).

Czy istnieje możliwość odliczenia przez Gminę podatku VAT w całości w odniesieniu do zadania pn. „...”, bez względu na fakt, iż po wybudowaniu Zakład Zagospodarowania Odpadów został przekazany Gminnemu Zakładowi Komunalnemu w niżej wymienionych formach:

  1. nieodpłatnie – maszyny, urządzenia i wyposażenie;
  2. w odpłatny trwały zarząd – przekazano część działki nr 69/2 o powierzchni 21.100 m2, zabudowaną budynkami i obiektami budowlanymi?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 24 lipca 2015 r.), Gmina nie może odliczyć w całości podatku naliczonego, ponieważ efekty realizacji inwestycji zostały przekazane Gminnemu Zakładowi Komunalnemu na podstawie odpłatnego trwałego zarządu, tj. część gruntu oraz budynki i obiekty budowlane (czynność ta ma charakter inny niż cywilnoprawny i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT) oraz nieodpłatnie maszyny, urządzenia i wyposażenie. Przekazany Zakład Zagospodarowania Odpadów w ... jest wykorzystywany przez Gminny Zakład Komunalny w ... do celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Gminny Zakład Komunalny w ... jest odrębną jednostką, która jest na własnym rozrachunku, posiada odrębne oznaczenie NIP, własny budżet, własny plan przychodów i kosztów oraz zatrudnia własnych pracowników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W celu udzielenia odpowiedzi na pytanie Gminy należy przeanalizować, z jakimi czynnościami Wnioskodawcy jest związana realizacja zadania inwestycyjnego, o którym mowa we wniosku.

Jak wynika z opisu sprawy, efekty realizacji inwestycji zostały przekazane dla Gminnego Zakładu Komunalnego w trwały zarząd.

Zagadnienie dotyczące instytucji trwałego zarządu regulują przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 782). W świetle art. 24 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy.

Zgodnie z art. 18 ww. ustawy, nieruchomości mogą być oddawane jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz użyczenie na cele związane z ich działalnością. Przez jednostkę organizacyjną, o której mowa w cytowanym wyżej przepisie – w myśl art. 4 pkt 10 powołanej wyżej ustawy, należy rozumieć państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Trwały zarząd, jak stanowi art. 43 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną.

Stosownie do treści art. 44 ust. 1 i art. 45 ust. 1 powołanej ustawy, trwały zarząd ustanawia się na czas nieoznaczony lub czas oznaczony. Trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 60 ust. 2 oraz art. 60a ust. 3.

Wyżej wymienione przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, na podstawie których następuje oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku oddania Gminnemu Zakładowi Komunalnemu Zakładu Zagospodarowania Odpadów w trwały zarząd, Wnioskodawca nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Tym samym ww. oddanie nieruchomości w trwały zarząd nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT po stronie Gminy.

W konsekwencji nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego są wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Zatem w przypadku oddania Gminnemu Zakładowi Komunalnemu Zakładu Zagospodarowania Odpadów w trwały zarząd nie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nabywane towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego są wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości w związku z realizacją zadania pn. „…”, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego zadania nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj