Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1458/11-4/MP
z 4 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1458/11-4/MP
Data
2012.01.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
artykuły spożywcze
czynności opodatkowane
delegacja
faktura VAT
koszty przejazdu
podróż służbowa (delegacja)
przekazanie towarów
zwrot kosztów


Istota interpretacji
Zwrot kosztów podróży członków Rady Funduszu i rad oddziałów wojewódzkich nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, nie należy jej dokumentować fakturą VAT. Zużycie artykułów spożywczych przez członków Rady Funduszu oraz rad wojewódzkich nie podlega opodatkowaniu, nie rodzi obowiązku wystawienia na tę okoliczność faktury wewnętrznej przez Wnioskodawcę.



Wniosek ORD-IN 273 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26.09.2011 r. (data wpływu 30.09.2011 r.), uzupełnionym w dniu 13.12.2011 r. (data wpływu 16.12.2011 r.) na wezwanie Organu z dnia 06.12.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych na rzecz członków Rady Funduszu i rad oddziałów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.09.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych na rzecz członków Rady Funduszu i rad oddziałów.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 13.12.2011 r. (data wpływu 16.12.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 06.12.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundusz zgodnie z art. 96 ust. l i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164 poz. 1027 z późn. zm.) jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną.

W skład Funduszu wchodzą:

  1. centrala Funduszu,
  2. oddziały wojewódzkie Funduszu

Organami Funduszu zgodnie z art. 98 ust.1 ww. ustawy są:

  1. Rada Funduszu,
  2. Prezes Funduszu
  3. rady oddziałów wojewódzkich Funduszu,
  4. dyrektorzy oddziałów wojewódzkich Funduszu.

Do zadań Rady Funduszu zgodnie z art. 100 ww. ustawy należy: kontrolowanie bieżącej działalności Funduszu we wszystkich dziedzinach jego działalności, uchwalanie planu pracy Funduszu na dany rok, uchwalanie rzeczowego planu wydatków inwestycyjnych, opiniowanie projektu planu finansowego na dany rok, opiniowanie systemu wynagradzania pracowników Funduszu, przyjmowanie sprawozdania z wykonania planu finansowego Funduszu, przyjmowanie okresowych i rocznych sprawozdań z działalności Funduszu, podejmowanie uchwał w sprawach dotyczących majątku Funduszu i inwestycji przekraczających zakres upoważnienia statutowego dla Prezesa Funduszu oraz nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości stanowiących własność Funduszu, a także podejmowanie uchwał w sprawach, o których mowa w art. 129 ust. 2, kontrola prawidłowej realizacji planu finansowego Funduszu, dokonywanie wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego Funduszu, wnioskowanie do Prezesa Funduszu o przeprowadzenie kontroli prawidłowości postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej lub ich realizacji, wyrażanie opinii w sprawie kandydata na Prezesa Funduszu lub jego zastępców, wyrażanie opinii w sprawie odwołania Prezesa Funduszu lub jego zastępców.

Do zadań rad oddziałów wojewódzkich Funduszu, zgodnie z art. 106 ust. 10 ww. ustawy należy:opiniowanie projektu planu finansowego oddziału wojewódzkiego Funduszu, uchwalanie planu pracy oddziału wojewódzkiego Funduszu, opiniowanie sprawozdania z wykonania planu finansowego oddziału wojewódzkiego Funduszu za dany rok, monitorowanie prawidłowości postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz realizacji tych umów, monitorowanie na podstawie przekazanych przez dyrektora oddziału wojewódzkiego informacji, o których mowa w art. 23 ust. 2 i 4, sposobu wykonywania przez świadczeniodawców obowiązków, o których mowa w art. 20-22, kontrolowanie bieżącej działalności oddziału wojewódzkiego Funduszu we wszystkich dziedzinach jego działalności, występowanie do dyrektora oddziału wojewódzkiego z wnioskiem o wszczęcie kontroli w trybie art. 64, występowanie do dyrektora oddziału wojewódzkiego o przeprowadzenie kontroli realizacji zawartych umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków wnoszonych przez ubezpieczonych z wyłączeniem spraw podlegających nadzorowi medycznemu, występowanie do Prezesa Funduszu o przeprowadzenie kontroli oddziału wojewódzkiego Funduszu, wydawanie opinii o kandydacie na stanowisko Dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu, występowanie z wnioskiem do Prezesa Funduszu o odwoływanie dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu w przypadkach, o których mowa w art. 107 ust. 4.

Centrala Funduszu na podstawie art. 99 ust. 7 ww. ustawy, zgodnie z zarządzeniem Nr 121 Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie wynagrodzenia członków Rady Funduszu (Nr ………), wypłaca Radzie Funduszu wynagrodzenie oraz pokrywa koszty podróży służbowych na posiedzenia rady, na zasadach określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

W oddziałach wojewódzkich Funduszu, członkowie rady otrzymują zwrot kosztów podróży służbowych na podstawie delegacji. Uprawnienia do zwrotu członkom rad oddziałów wojewódzkich, kosztów podróży służbowych wynikają z art. 106 ust. 19 ww. ustawy, który stanowi, że członkom rady oddziału wojewódzkiego przysługuje zwrot kosztów podróży, zakwaterowania i diety na zasadach określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

Zgodnie z art. 106 ust. 18 ww. ustawy, członkom rad oddziałów wojewódzkich nie przysługuje wynagrodzenie. Fundusz (Centrala i oddziały wojewódzkie) ponosi także koszty związane z zakupem artykułów spożywczych takich jak: woda, ciastka, kawa, herbata i usług cateringowych na posiedzenia Rady Funduszu lub rad oddziałów wojewódzkich na podstawie art. 98 ust. 3 ww. ustawy.

Fundusz nie wystawia faktur wewnętrznych i nie wykazuje VAT należnego z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste członków Rady Funduszu i rad oddziałów wojewódzkich.

W związku z nowelizacją od dnia 1 kwietnia 2011 r. art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), który stanowi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych, niż działalność gospodarcza podatnika”, Narodowy Fundusz Zdrowia uprzejmie prosi o zajęcie stanowiska w sprawie przedstawionej poniżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundusz powinien wystawiać fakturę wewnętrzną i wykazywać VAT należny z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz członków Rady Funduszu i rad oddziałów wojewódzkich w związku z ponoszonymi na ich rzecz, wcześniej przedstawionymi kosztami...

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundusz nie powinien wystawiać faktury wewnętrznej i wykazywać VAT-u należnego z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz członków Rady i członków rad oddziałów wojewódzkich, ze względu na fakt, że wcześniej przedstawione koszty nie mają charakteru osobistego, prywatnego, lecz są związane z działalnością Funduszu, a ich ponoszenie przez Fundusz gwarantuje ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 164 poz. 1021 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy podkreślić, iż aby uznać jakieś zdarzenie za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT musi występować stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli obie strony muszą się zobowiązać do określonego działania, bądź powstrzymania się od dokonania czynności, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość należną w zamian za usługi wykonane na rzecz usługobiorcy. Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

I tak, zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Fundusz , zgodnie z art. 96 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych, jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną w skład którego wchodzą : centrala Funduszu i oddziały wojewódzkie Funduszu. Organami Funduszu są : Rada Funduszu, Prezes Funduszu i rady oddziałów wojewódzkich Funduszu. Centrala Funduszu wypłaca Radzie Funduszu wynagrodzenie oraz pokrywa koszty podróży służbowych na posiedzenia rady, na zasadach określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

W oddziałach wojewódzkich Funduszu, członkowie rady otrzymują zwrot kosztów podróży służbowych na podstawie delegacji. Uprawnienia do zwrotu członkom rady oddziałów wojewódzkich kosztów podróży służbowych wynikają z art. 106 ust. 19 ww. ustawy, który stanowi, że członkom rady oddziału wojewódzkiego przysługuje zwrot kosztów podróży, zakwaterowania i diety, na zasadach określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż zobowiązanie Centrali Funduszu do zwrotu kosztów podróży służbowych członkom Rady Funduszu i rad oddziałów wojewódzkich nie dotyczy świadczenia mającego charakter usługi, lecz świadczenia pieniężnego w postaci zwrotu kosztów delegacji członka rady, który uczestniczy w posiedzeniach rady. Pomiędzy Centralą zwracającą koszty podróży, a członkami rad otrzymującymi ten zwrot nie istnieje świadczenie wzajemne, gdyż nie istnieje podmiot będący bezpośrednim beneficjentem tego zobowiązania. Centrala Funduszu zwracająca koszty podróży nie otrzymuje żadnej korzyści, dokonując na rzecz członków rad zwrotu kosztów delegacji związanych z wyjazdem służbowym. Zwrot kosztów delegacji członka rady jest zatem jednostronnym ekwiwalentem pieniężnym wynikającym z faktu zobowiązania Centrali do pokrywania kosztów podróży służbowych na posiedzenia rady, na zasadach określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na terenie kraju.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż zwrot kosztów podróży członków Rady Funduszu i rad oddziałów wojewódzkich nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z tym, iż zwrot kosztów podróży służbowej nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu, nie należy jej dokumentować fakturą VAT. Jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy, faktura stwierdza dokonanie sprzedaży, czyli dokumentuje odpłatną dostawę towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Fundusz ponosi także koszty związane z zakupem artykułów spożywczych takich jak : woda, ciastka, kawa, herbata i usług cateringowych na posiedzenia Rady Funduszu lub rad oddziałów wojewódzkich na podstawie art. 98 ust. 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, iż w tym przypadku nieodpłatne przekazanie ww. artykułów spożywczych członkom rad w ramach poczęstunku na posiedzeniach Rady Funduszu lub rad oddziałów wojewódzkich nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż czynności te nie wypełniają warunków określonych zarówno w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, jak i określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie dochodzi bowiem do indywidualnego zużycia towarów przez pracowników na ich cele osobiste, lecz w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych.

Na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W konsekwencji, opisane we wniosku zużycie ww. artykułów spożywczych przez członków Rady Funduszu oraz rad wojewódzkich nie rodzi obowiązku wystawienia na tę okoliczność faktury wewnętrznej przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj