Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1246/14-5/KT
z 31 marca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2014 r. (data wpływu 29 grudnia 2014 r.) - uzupełnionym w dniu 4 lutego 2015 r. (data wpływu 9 lutego 2015 r.) oraz w dniu 23 marca 2015 r. (data wpływu 25 marca 2015 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 10 marca 2015 r. - o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez Spółkę na rzecz spółki cywilnej oraz prawa do odliczenia podatku przez spółkę cywilną z tytułu nabywanych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 grudnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez Spółkę na rzecz spółki cywilnej oraz prawa do odliczenia podatku przez spółkę cywilną z tytułu nabywanych usług. Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 4 lutego 2015 r. (data wpływu 9 lutego 2015 r.) oraz pismem złożonym w dniu 23 marca 2015 r. (data wpływu 25 marca 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1246/14-3/KT z dnia 10 marca 2015 r. (skutecznie doręczone w dniu 16 marca 2015 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


S.A. (dalej: T. lub Wnioskodawca), spółka akcyjna prawa hiszpańskiego, świadczy usługi projektowe i budowlane dla odbiorców z sektorów energetycznego i petrochemicznego.

T. posiada w Polsce oddział (dalej: Oddział), w rozumieniu art. 5 pkt 4 i art. 85 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2013 r. poz. 672, z późn. zm.). Oddział prowadzi w Polsce działalność, która obejmuje roboty budowlane, nadzór nad pracami budowlanymi, jak również czynności polegające na zlecaniu usług niezbędnych dla wykonywania prac budowlanych.

Oddział charakteryzuje się odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego oraz wystarczającą stałością umożliwiającą świadczenie powyższych usług na terytorium Polski. Oddział jest w Polsce zarejestrowany dla celów podatku VAT jako podatnik VAT czynny.

T., działając w porozumieniu z innymi podmiotami, uzyskała zlecenie na wykonanie nowego bloku energetycznego w elektrowni zlokalizowanej na terytorium Polski (dalej: Projekt). Realizacja Projektu zostanie rozpoczęta w 2014 r., a przewidywany czas jego realizacji wynosi około 4-5 lat.

W celu realizacji Projektu Wnioskodawca zamierza utworzyć spółkę cywilną w rozumieniu art. 860 ustawy Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.). Spółka cywilna (dalej: SC) zostanie utworzona przez Wnioskodawcę oraz współpracującą z T. spółką B. S.A. (dalej: B.). B. jest spółką akcyjną prawa polskiego, z siedzibą w Polsce, oraz zarejestrowaną dla celów podatku VAT jako podatnik VAT czynny.

SC zostanie zarejestrowana w Polsce dla celów podatku VAT jako podatnik VAT czynny i w kooperacji z innym podmiotem realizować będzie opisany powyżej Projekt wykonania nowego bloku energetycznego.

SC będzie wykonywać prace w ramach i w celu realizacji Projektu współpracując z innymi podmiotami. Czynności SC, jako stanowiące kompleksowe usługi budowlane, będą podlegać opodatkowaniu VAT.

Na podstawie odrębnych umów zawartych pomiędzy SC i jej wspólnikami, T., Oddział, oraz B. działać będą jako podwykonawcy części prac realizowanych przez SC w ramach Projektu. W szczególności, w ramach wykonywanych czynności Oddział będzie wykonywał na rzecz SC usługi budowlane, usługi nadzoru (inspekcje) oraz usługi zarządzania, natomiast T. zlokalizowana w Hiszpanii będzie dostarczać SC usługi projektowe oraz inżynieryjne (w których świadczenie nie będzie zaangażowany Oddział). Ponadto, SC będzie także nabywała usługi od B. oraz od podmiotów trzecich.

W związku z powyższym T., Oddział, oraz B. będą świadczyć usługi na rzecz SC. W szczególności podmioty te będą wykonywać na rzecz SC roboty budowlane, nadzór i analizy techniczne, usługi projektowe i inżynieryjne, doradztwo techniczne, oddelegowanie pracowników oraz czynności związane z rozpoczęciem prac w ramach Projektu.

Co do zasady, czynności obejmujące roboty budowlane, nadzór oraz zarządzanie T. będzie wykonywać na rzecz SC poprzez swój Oddział zlokalizowany na terytorium Polski. Niemniej, część usług projektowych i inżynieryjnych będzie dostarczana na rzecz SC bezpośrednio z siedziby T. w Hiszpanii, bez angażowania w te czynności Oddziału.

Wskazane usługi będą dostarczane przez T., Oddział oraz B. na rzecz SC odpłatnie. Natomiast SC będzie wykorzystywać usługi nabywane od wspólników (to jest od T., w tym działając przez swój Oddział, oraz B.) do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. do odpłatnego świadczenia usług w ramach realizacji Projektu.


W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, że w czasie od złożenia wniosku ww. spółka cywilna została zawiązana (założona). Dane tej spółki cywilnej (SC) są następujące: „B. S.A., T. S.A..


SC jest już czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla celów tego podatku pod wyżej wskazanym numerem VAT.


W momencie składania wniosku trwały czynności zmierzające do zawiązania SC. Istniał wówczas projekt umowy spółki cywilnej, trwały negocjacje w sprawie dokładnego brzmienia umowy, ustalany był adres oraz nazwa SC.

Wnioskodawca wskazał również, że w zakresie tego samego zdarzenia przyszłego kontrahent Spółki, tj. B. S.A., złożył wniosek o interpretację. Przedmiotem wniosku kontrahenta były analogiczne kwestie, jak we wniosku Spółki. Kontrahent Spółki otrzymał interpretację indywidualną prawa podatkowego nr IPPB3/443-1048/14-2/KT, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, potwierdzającą w całości jego stanowisko w sprawie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy świadczenie usług przez T., w tym przez Oddział, na rzecz SC, w której T. oraz T. działając poprzez Oddział jest jednym ze wspólników, będzie stanowiło wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT, na rzecz odrębnego podatnika VAT?
  2. Konsekwentnie, czy SC będzie uprawniona do odliczania podatku VAT naliczonego związanego z usługami nabywanymi od swoich wspólników (to jest T., w tym usług nabywanych od Oddziału, oraz B.) w związku za świadczonymi przez nich na rzecz SC usługami?

Stanowisko Wnioskodawcy:


  1. W ocenie Wnioskodawcy, świadczenie usług przez T., w tym przez Oddział, na rzecz SC, w której T., w tym T. działając poprzez Oddział, jest jednym ze wspólników, będzie stanowiło wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT, na rzecz odrębnego podatnika VAT.
  2. Konsekwentnie, w ocenie Wnioskodawcy, SC będzie uprawniona do odliczania podatku VAT naliczonego związanego z usługami nabywanymi od swoich wspólników (to jest T., w tym usług nabywanych od Oddziału, oraz B.) w związku za świadczonymi przez nich na rzecz SC usługami.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1:


Zgodnie z art. 860 § 1 ustawy Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.), przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów.

Zawarcie umowy spółki cywilnej prowadzi więc do powstania trwałego stosunku o charakterze obligacyjnym pomiędzy wspólnikami, którzy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu, najczęściej zysku, poprzez prowadzenie działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT [ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U z 2011 r., nr 177, poz. 1054, z późn. zm.)], podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W świetle art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są, między innymi, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. W ocenie Spółki, za jednostkę taką należy uznać również spółkę cywilną. Jak bowiem wynika z definicji umowy spółki cywilnej, spółka taka zawierana jest pomiędzy wspólnikami z zamiarem dążenia do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego. A zatem celem istnienia spółki cywilnej jest wspólne prowadzenie działalności gospodarczej.

Oznacza to, że spółka cywilna jest podmiotem wykonującym działalność gospodarczą, i z tego tytułu posiada status podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Takie ujęcie spółki cywilnej, w myśl ustawy o VAT, wynika z autonomicznego charakteru przepisów o podatku VAT względem innych dziedzin prawa. Ponadto, nadanie spółce cywilnej statusu podatnika VAT umożliwia sprawne realizowanie transakcji handlowych przez wspólników prowadzących działalność w formie takiej spółki. Przykładowo, spółka cywilna jako podatnik VAT ma możliwość wystawiania jednej faktury, prowadzenia ewidencji sprzedaży z wykorzystaniem jednej kasy rejestrującej, czy też możliwość odliczania podatku naliczonego z faktur wystawionych na tę spółkę. W odmiennej sytuacji każdy ze wspólników spółki cywilnej byłby zobowiązany do prowadzenia odrębnej ewidencji, co prowadziłoby do sytuacji, w których jedna transakcja podlegałaby dokumentowaniu odrębną fakturą przez każdego ze wspólników w stopniu odpowiadającym jego wkładowi do spółki. Brak nadania spółce cywilnej statusu podatnika VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, byłby więc nieracjonalny i miałby niekorzystny wpływ na pewność obrotu gospodarczego.

Status spółki cywilnej jako odrębnego podatnika VAT znajduje jednoznaczne potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe.

Przykładowo, w wyroku z dnia 25 lutego 2011 r. (sygn. I FSK 264/10) Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił, że: „podatnikiem podatku od towarów i usług może być każdy samodzielny podmiot prawny, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej. Zarówno na gruncie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11 poz. 50, z późn. zm.) jak i obecnie obowiązującej ustawy o VAT, podmiotowość prawnopodatkowa spółek cywilnych nie budzi żadnych wątpliwości. Także na gruncie Ordynacji podatkowej ustawodawca odwołuje się wprost do podmiotowości prawnopodatkowej spółki cywilnej (...).” Podobnie w wyroku z dnia 20 marca 2008 r. (sygn. VI SA/Wa 90/08) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że: „w dziedzinie prawa podatkowego spółka cywilna z uwagi na treść art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - ustawa o VAT (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, ma podmiotowość prawną, jest podatnikiem podatku VAT i wystawia faktury VAT, jako spółka.” Z kolei zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 kwietnia 1996 r. (sygn. SA/Bk 211/95): „Spółka cywilna utworzona i działająca na podstawie przepisów art. 860-875 kodeksu cywilnego jest jednostką organizacyjną nie mającą osobowości prawnej, której celem jest prowadzenie działalności gospodarczej i w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z 1993 r. o VAT jest podatnikiem podatku od towarów i usług”.

Takie stanowisko wynika również jednoznacznie z interpretacji wydawanych w imieniu Ministra Finansów. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 29 czerwca 2012 r. (nr IPTPP1/443-207/12-6/MS) wskazał, że: „Spółka cywilna jest uznawana również za podatnika podatku VAT.” Natomiast Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 19 września 2008 r. (nr IBPP2/443-596/08/BM) stwierdził, że: „podatnikiem podatku od towarów i usług może być w zasadzie każdy samodzielny podmiot prawny, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą. Zatem Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą oraz spółka cywilna, w której Wnioskodawca będzie udziałowcem, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to dwa odrębne podmioty i dwóch odrębnych podatników tego podatku”.

Jak każdy podatnik, spółka cywilna obowiązana jest do rejestracji jako podatnik VAT poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług (stosownie do treści art. 96 ust. 1 ustawy o VAT), o ile nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego (art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT) lub nie wykonuje wyłącznie czynności zwolnionych od podatku. Powyższy obowiązek został potwierdzony, między innymi, w orzeczeniu NSA z dnia 7 czerwca 1995 r. (sygn. SA/Kr 162/95), zgodnie z którym: „podatnikiem podatku od towarów i usług jest spółka cywilna (jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej), a nie wspólnicy. Zgłoszenia rejestracyjnego dla celów tego podatku powinna była dokonać spółka cywilna. Za takie zgłoszenie nie mogą być uznane pisma wspólników”.

Należy także podkreślić, że status spółki cywilnej jako podatnika VAT jest całkowicie niezależny od statusu wspólników tej spółki jako odrębnych podatników VAT. Spółka cywilna na gruncie ustawy o VAT działa bowiem pod własnym numerem podatkowym, nadanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego, odmiennym od numerów podatkowych jej wspólników. Na gruncie ustawy o VAT spółka cywilna posiada zatem podmiotowość prawnopodatkową odrębną od swoich wspólników, którzy w transakcjach ze spółką cywilną występują jako odrębni podatnicy VAT.

W obrocie gospodarczym, w relacjach z kontrahentami, spółka cywilna występuje zatem jako niezależny, odrębny od swoich wspólników, podatnik VAT. Spółka cywilna wystawia faktury VAT i prowadzi stosowne ewidencje wykazując w nich podatek należny i podatek naliczony związany z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą, oraz jest zobowiązana do składania odrębnych deklaracji VAT.

Oznacza to, że spółka cywilna oraz każdy z jej wspólników, jako odrębni podatnicy VAT, dokonują rozliczeń podatku VAT samodzielnie i niezależnie od siebie.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo, zgodnie interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 października 2013 r. (nr ILPP1/443-595/13-6/AWa): „spółka cywilna na gruncie podatku od towarów i usług jest podatnikiem i podmiotem odrębnym od swoich wspólników. Wspólnicy spółki cywilnej (każdej spółki osobowej) są podmiotami odrębnymi od samej spółki. Spółka cywilna, jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a więc także odrębnym podatnikiem VAT od każdego ze wspólników tej spółki.”

Również w interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 31 stycznia 2014 r. (nr IBPP2/443-967/13/RSz) zostało potwierdzone, że usługi wykonywane przez wspólnika spółki cywilnej dla tej spółki podlegają opodatkowaniu VAT.

Zatem, ponieważ działalność gospodarcza T. oraz działalność wykonywana przez SC stanowią z perspektywy podatku VAT operacje dwóch różnych podatników VAT, to nie ma przeszkód, aby podatnicy ci prowadzili ze sobą transakcje wskazane w opisie zdarzenia przyszłego.

Świadczenie usług, jakie T., w tym poprzez Oddział, zamierza wykonywać na rzecz SC, nie będą się zatem różnić od podobnych transakcji wykonywanych na rzecz innych niż SC podatników VAT. Czynności, jakie zamierza wykonywać T., bezpośrednio z siedziby w Hiszpanii lub poprzez Oddział, podlegać więc będą opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych jako odpłatne świadczenie usług, jako czynności wykonywane na rzecz odrębnego podatnika VAT. Do opodatkowania tych czynności będą miały zastosowanie stosowne przepisy ustawy o VAT dotyczące między innymi obowiązków podatkowych, miejsca świadczenia, podstawy opodatkowania, stawek VAT oraz ewentualnych zwolnień podatkowych. Co do zasady, czynności te powinny być także dokumentowane fakturami wystawianymi przez T. lub przez Oddział.

W związku z powyższym, świadczenie usług przez T., w tym przez Oddział, na rzecz SC, w której T. jest jednym ze wspólników, będzie stanowiło wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT, na rzecz odrębnego podatnika VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2:


Wnioskodawca zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.; dalej: Ordynacja podatkowa) „Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną)”.

Ponadto, zgodnie z art. 14n § 1 pkt 1, przepisy o mocy ochronnej indywidualnych interpretacji prawa podatkowego obejmują także sytuację „zastosowania się przez spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spółki na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki - w zakresie dotyczącym działalności tej spółki”.

Oznacza to, że Wnioskodawca, jako wspólnik SC, jest osobą zainteresowaną w rozumieniu art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, a w konsekwencji jest uprawniony do wystąpienia w ramach niniejszego wniosku o potwierdzenie prawa SC do odliczenia podatku VAT związanego z transakcjami, jakich Wnioskodawca i B. zamierzają dokonywać na rzecz SC.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z kolei, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto, w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT określono szereg sytuacji, w przypadku których nabywcy towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.


Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

  • odliczenia dokonuje podmiot posiadający status podatnika VAT i zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;
  • nabyte towary i usługi są wykorzystywane przez nabywcę do czynności opodatkowanych VAT (związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi);
  • w zakresie danej dostawy towarów lub usługi wystąpił obowiązek podatkowy (stosownie do treści art. 86 ust. 10 ustawy o VAT);
  • nabywca otrzymał faktury potwierdzające wykonane na jego rzecz dostawy towarów bądź wyświadczone usługi (bądź rozpoznać odpowiednio podatek VAT należny - stosowanie do treści art. 86 ust. 10b pkt 3 ustawy o VAT);
  • nie zachodzą sytuacje wskazane w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT;
  • przepisy ustawy o VAT nie przewidują ograniczeń prawa do odliczenia VAT ze względu na charakter nabywanych towarów lub usług (w szczególności nie dochodzi do nabycia samochodów lub paliw, usług hotelowych lub gastronomicznych).


Zakup usług przez SC od T., w tym od Oddziału, oraz od B., będących wspólnikami SC, będzie ściśle związany z podlegającą opodatkowaniu VAT działalnością gospodarczą SC (to jest ze świadczonymi przez SC kompleksowymi robotami budowlanymi). Przedmiotowe usługi zakupione przez SC nie będą przez SC wykorzystywane do działalności zwolnionej od VAT. SC będzie posiadać status podatnika VAT i będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Przedmiotowe usługi będą nabywane przez SC odpłatnie. W tych przypadkach, w których podatnikiem z tytułu przedmiotowych usług będzie usługodawca, SC otrzyma odpowiednie od T., w tym od Oddziału, oraz od B. faktury potwierdzające wykonywane usługi. W zakresie nabywanych usług przepisy ustawy o VAT nie przewidują ograniczeń prawa do odliczenia VAT (w szczególności przedmiotem nabycia będą usługi budowlane, usługi nadzoru, usługi projektowe i inżynieryjne).

W związku z powyższym, zakładając że nie wystąpią sytuacje wskazane w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, SC będzie uprawniona do odliczania podatku VAT naliczonego związanego z transakcjami, jakich T. (w tym poprzez Oddział) oraz B. zamierzają dokonywać na rzecz SC.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Tut. Organ zaznacza, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj