Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/4511-242/15/MZM
z 22 maja 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 20 lutego 2015 r. (data otrzymania 24 lutego 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości i gruntów rolnych oraz uwzględnienia tej sprzedaży w zeznaniu PIT-37 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2015 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości i gruntów rolnych oraz uwzględnienia tej sprzedaży w zeznaniu PIT-37.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W 2014 r. w postępowaniu spadkowym po zmarłej 18 grudnia 2000 r. matce Wnioskodawca otrzymał gospodarstwo rolne, w skład którego wchodzą zabudowania mieszkalno-gospodarcze oraz grunty orne o łącznej powierzchni 4,82 ha. Należny podatek od spadku za dom został zapłacony we właściwym urzędzie skarbowym. Za grunty rolne Wnioskodawca nie płacił podatku zgodnie z art. 4. Dom i grunty rolne Wnioskodawca sprzedał w 2014 r. za sumę 52.000,00 zł. Z kolei dwie działki rolne Wnioskodawca sprzedał aktem notarialnym w styczniu 2015 r. za kwotę 34.000,00 zł. Wnioskodawca wskazał, że sprzedane grunty rolne będą nadal użytkowane rolniczo przez nabywców.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytania:

  1. Czy w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2014 r. Wnioskodawca ma uwzględnić kwotę sprzedaży gruntów rolnych, tj. wzbogacenie o 52.000,00 zł?
  2. Jeśli tak, to na jakim dodatkowym druku musi to uwzględnić i jaką sumę podatku z tego tytułu będzie musiał zapłacić?
  3. Czy Wnioskodawca musi zapłacić podatek dochodowy uzyskany ze sprzedaży nieruchomości i gruntów rolnych w PIT-37 za 2014 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym – za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne. Grunty rolne zostały sprzedane rolnikom na powiększenie dotychczasowych gospodarstw i zgodnie z zapisem w akcie notarialnym będą nadal użytkowane rolniczo przez nabywców.

Zgodnie z tą interpretacją przepisów Wnioskodawca uważa, że spełnia wszystkie warunki do zwolnienia z zapłaty podatku dochodowego ze sprzedaży nieruchomości i gruntów rolnych.

Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, że:

  1. od daty otrzymania spadku w 2000 r. do daty sprzedaży minęło 14 lat,
  2. gospodarstwo rolne miało łączną powierzchnię 4,82 ha,
  3. sprzedana nieruchomość i grunty rolne nadal będą użytkowane rolniczo co zostało zapisane w chwili sprzedaży w akcie notarialnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość),
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany ze sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca po zmarłej w 2000 r. matce nabył gospodarstwo rolne. Następnie w 2014 r. Wnioskodawca sprzedał dom i grunty rolne, a w styczniu 2015 r. sprzedał kolejne grunty rolne.

Przepisy prawa w sposób jednoznaczny określają moment i podstawę nabycia nieruchomości. W przypadku nabycia nieruchomości w drodze spadku datą nabycia – w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest data otwarcia spadku, czyli śmierć spadkodawcy.

Zgodnie bowiem z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.) – spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 i 925 Kodeksu cywilnego – spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Tak więc dniem nabycia spadku przez spadkobiercę jest data śmierci spadkodawcy, a postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku czy akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny w kontekście cytowanych powyżej przepisów prawa należy stwierdzić, że skoro sprzedaż domu i gruntów rolnych nastąpiła w 2014 r. i 2015 r., to z uwagi na fakt, że datą nabycia ww. nieruchomości jest rok 2000 przychód z ich sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Skoro bowiem nabycie gospodarstwa rolnego przez Wnioskodawcę nastąpiło w 2000 r. w spadku, to z tą datą należy wiązać skutki podatkowe wynikające ze sprzedaży domu oraz gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Bieg 5-letniego terminu, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano nabycia gospodarstwa rolnego, a więc w niniejszej sprawie od końca 2000 r. Oznacza to, że termin ten dla ww. nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego nabytego w 2000 r. upłynął 31 grudnia 2005 r. Sprzedaż nieruchomości po tej dacie nie jest w ogóle źródłem przychodu.

Wobec tego Wnioskodawca nie musi wykazywać w zeznaniu rocznym przychodu uzyskanego ze sprzedaży w 2014 r. i 2015 r. nieruchomości, ponieważ sprzedaż ta w ogóle nie stanowiła dla niego źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Skoro tak, to przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy w ogóle nie ma w niniejszej sprawie zastosowania. Aby bowiem rozpatrywać spełnienie warunków do zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży, to najpierw przychód ten w ogóle musi powstać. U Wnioskodawcy przychód ten w ogóle nie powstał zatem bez znaczenia jest czy sprzedaż spełniała warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy. Sprzedaż ta nie stanowiła źródła przychodu, od którego Wnioskodawca byłby zobowiązany zapłacić podatek dochodowy.

Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe z uwagi na to, że u Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży nieruchomości w ogóle nie powstało źródło przychodu a tym samym podatek do zapłaty a nie dlatego, że przychód korzystał ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo należy tylko zauważyć, że uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytych do końca 2006 r. przychód był wykazywany nie w zeznaniu rocznym PIT-37, lecz w zeznaniu PIT-23.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) – w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj