Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1205/11/RSz
z 8 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1205/11/RSz
Data
2012.02.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
montaż
sprzęty gospodarstwa domowego
świadczenie usług
usługi kompleksowe
usługi montażowe
zabudowa


Istota interpretacji
Zastosowanie stawki podatku VAT:– dla czynności montażu polegającej na modernizacji (przebudowie) istniejącej instalacji gazowej, elektrycznej, zamontowaniu dostarczonego sprzętu AGD oraz sprawdzeniu jej sprawności i bezpieczeństwa użytkowania w lokalach i domach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym,– dla robót budowlano-montażowych polegających na przebudowie istniejącej instalacji gazowej, elektrycznej w lokalach lub budynkach mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2011r. (data wpływu 8 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2012r. (data wpływu 31 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT:

  • dla czynności montażu polegającej na modernizacji (przebudowie) istniejącej instalacji gazowej, elektrycznej, zamontowaniu dostarczonego sprzętu AGD oraz sprawdzeniu jej sprawności i bezpieczeństwa użytkowania w lokalach i domach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym – jest nieprawidłowe,
  • dla robót budowlano-montażowych polegających na przebudowie istniejącej instalacji gazowej, elektrycznej w lokalach lub budynkach mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 31 stycznia 2012r. (data wpływu 31 stycznia 2012r.), o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT:

  • dla czynności montażu polegającej na modernizacji (przebudowie) istniejącej instalacji gazowej, elektrycznej, zamontowaniu dostarczonego sprzętu AGD oraz sprawdzeniu jej sprawności i bezpieczeństwa użytkowania w lokalach i domach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym oraz
  • dla robót budowlano-montażowych polegających na przebudowie istniejącej instalacji gazowej, elektrycznej w lokalach lub budynkach mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą handlową zajmującą się sprzedażą detaliczną sprzętu AGD i RTV. Firma rozszerzyła swoją działalność o świadczenie usług budowlano-montażowych, polegających na montażu wyposażenia kuchennego AGD przeznaczonego do stałej zabudowy: kuchni gazowych, piecyków gazowych, podgrzewaczy wody, płyt gazowych, elektrycznych, itp. Montaż polega na modernizacji (przebudowie) istniejącej instalacji gazowej, elektrycznej, zamontowaniu dostarczonego sprzętu AGD oraz sprawdzeniu jej sprawności i bezpieczeństwa użytkowania. Prace te wykonywane są w lokalach i domach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym. Sprzęt montowany w lokalach (domach) mieszkalnych pochodzi z różnych źródeł, jest dostarczany przez klienta, z własnych zasobów magazynowych A. lub kupowany na zamówienie klienta u zewnętrznych dostawców za pośrednictwem A. Pochodzenie sprzętu zależy od umowy zlecenia zawartej z klientem, w której jest zapisane, czy usługa będzie wykonana wraz z dostawą sprzętu w ramach usługi, czy bez dostawy. Przedstawiciele A. wykonujący prace montażowe posiadają odpowiednie przygotowanie i uprawnienia do dokonywania prac na instalacjach gazowych.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 31 stycznia 2012r. poinformował, iż:

  • usługi, opisane we wniosku nr IBPP2/443-1205/11/RSz, polegają m.in. na wymianie i montażu rur i zaworów oraz kabli elektrycznych wraz z przyłączeniami,
  • na końcu każdej instalacji znajduje się odbiornik energii (gazu lub prądu), niemożliwy do odłączenia bez demontażu instalacji,
  • cena za usługę to 1 pozycja na fakturze (w kalkulacji uwzględnia się ceny materiałów takich jak rury, zawory, kable, odbiornik końcowy),
  • usługa wykonywana jest w mieszkaniach o powierzchni do 150 m2 oraz w domach o powierzchni do 300 m2.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi wyżej opisane mają podlegać opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8% czy 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 41 ustawy o VAT, 8% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W ocenie wnioskodawcy, prace wykonane w budynkach i lokalach mieszkalnych mają charakter robót budowlano-montażowych polegających na modernizacji i konserwacji istniejących instalacji stanowiących elementy składowe budynków (lokali) mieszkalnych. A jako, że wykonywane są w lokalach i domach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, powinna mieć zastosowanie stawka 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w zakresie zastosowania stawki podatku VAT uznaje się:

  • za nieprawidłowe – dla czynności montażu polegającej na modernizacji (przebudowie) istniejącej instalacji gazowej, elektrycznej, zamontowaniu dostarczonego sprzętu AGD oraz sprawdzeniu jej sprawności i bezpieczeństwa użytkowania w lokalach i domach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym,
  • za prawidłowe – dla robót budowlano-montażowych polegających na przebudowie istniejącej instalacji gazowej, elektrycznej w lokalach lub budynkach mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług).

Art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT stanowi natomiast, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy natomiast zaznaczyć, że zarówno w przepisach ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika Nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy o VAT – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ww. ustawy o VAT).

Art. 41 ust. 12b ww. ustawy o VAT stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ww. ustawy o podatku od towarów i usług).

Stosownie do § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 8% dla:

  1. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących:
    • obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    • lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

– w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Zatem dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącej usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tą klasyfikacją w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

W przypadku czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie powołał symboli statystycznych, a zatem dla celów stosowania tego przepisu czynności te nie powinny być identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Dla określenia właściwej stawki podatku VAT w przedmiotowej sprawie należy zatem ustalić, czy określona czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei, zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś” – według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż – wg powyższego słownika – to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.". W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą handlową w zakresie sprzedaży detalicznej sprzętu AGD oraz montażu wyposażenia kuchennego przeznaczonego do stałej zabudowy: kuchni gazowych, piecyków gazowych – podgrzewaczy wody, płyt gazowych, itp. Montaż polega na modernizacji (przebudowie) istniejącej instalacji gazowej, elektrycznej, zamontowaniu dostarczonego sprzętu AGD oraz sprawdzeniu jej sprawności i bezpieczeństwa użytkowania. Prace te wykonywane są w lokalach i domach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym. Sprzęt montowany w lokalach (domach) mieszkalnych pochodzi z różnych źródeł, jest dostarczany przez klienta, z własnych zasobów magazynowych A. lub kupowany na zamówienie klienta u zewnętrznych dostawców za pośrednictwem A.. Pochodzenie sprzętu zależy od umowy zlecenia zawartej z klientem, w której jest zapisane, czy usługa będzie wykonana wraz z dostawą sprzętu w ramach usługi, czy bez dostawy. Przedstawiciele A. wykonujący prace montażowe posiadają odpowiednie przygotowanie i uprawnienia do dokonywania prac na instalacjach gazowych.

Usługi, opisane we wniosku, polegają m.in. na wymianie i montażu rur i zaworów oraz kabli elektrycznych wraz z przyłączeniami.

Na końcu każdej instalacji znajduje się odbiornik energii (gazu lub prądu), niemożliwy do odłączenia bez demontażu instalacji.

Cena za usługę to 1 pozycja na fakturze (w kalkulacji uwzględnia się ceny materiałów takich jak rury, zawory, kable, odbiornik końcowy).

Usługa wykonywana jest w mieszkaniach o powierzchni do 150 m2 oraz w domach o powierzchni do 300 m2.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy stosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% przy czynnościach montażu polegających na modernizacji (przebudowie) istniejącej instalacji gazowej, elektrycznej, zamontowaniu dostarczonego sprzętu AGD oraz sprawdzeniu jej sprawności i bezpieczeństwa użytkowania oraz dla robót budowlano-montażowych polegających na przebudowie istniejącej instalacji gazowej, elektrycznej w lokalach lub budynkach mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym bez dostawy sprzętu AGD.

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna, tj. 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie do czynności enumeratywnie wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego instalowania, montażu różnych towarów, m.in. kuchni gazowych, piecyków gazowych – podgrzewaczy wody, płyt gazowych, elektrycznych, itp. uznać należy, iż czynności te nie korzystają z preferencji podatkowej.

W ocenie tut. organu świadczone przez Wnioskodawcę ww. czynności w zakresie montażu sprzętu AGD wraz z dostawą materiałów, nie stanowią modernizacji, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem lokali mieszkalnych czy też domów mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych, a jedynie podnoszące użyteczność i funkcjonalność mieszkania. Czynności tych nie można również zaliczyć do remontów czy też robót konserwacyjnych. Byłoby bowiem niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej.

Należy jednocześnie zauważyć, iż wskazane przez Wnioskodawcę, wykonywane w ramach montażu dostarczonego sprzętu AGD, czynności polegające na modernizacji (przebudowie) istniejącej instalacji gazowej czy elektrycznej, należy uznać, w ocenie tut. organu, za czynności niezbędne dla dostosowania istniejącej instalacji do dokonania montażu ww. sprzętu.

Analiza stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prawa, prowadzi do wniosku, że do wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności montażu polegających na modernizacji (przebudowie) istniejącej instalacji gazowej, elektrycznej, zamontowaniu dostarczonego sprzętu AGD oraz sprawdzeniu jej sprawności i bezpieczeństwa użytkowania zastosowanie znajdzie stawka 23% podatku od towarów i usług, bowiem czynności tych nie można uznać za wymienione w art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, jak również za roboty, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast, w sytuacji gdy przedmiotem sprzedaży, na podstawie umowy zlecenia zawartej z klientem, jest wyłącznie usługa obejmująca roboty budowlano-montażowe polegające na modernizacji (przebudowie) istniejącej instalacji gazowej, elektrycznej, bez dostawy sprzętu AGD, wówczas do wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności polegających na przerobieniu instalacji gazowej i elektrycznej, w lokalach i domach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym (mieszkania o powierzchni do 150 m2 oraz domy o powierzchni do 300 m2), znajdzie zastosowanie stawka preferencyjna 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, gdyż usługi te polegają m.in. na wymianie i montażu rur i zaworów oraz kabli elektrycznych wraz z przyłączeniami i – jak wskazał Wnioskodawca – świadczone są w ramach modernizacji istniejącej instalacji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj