Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/4512-174/15-4/MP
z 9 kwietnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2015 r. (data wpływu 26 lutego 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 kwietnia 2015 r. (data wpływu 3 kwietnia 2015 r.) na wezwanie Organu z dnia 27 marca 2015 r. (doręczone w dniu 30 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji z zakresu Małych projektów w ramach Działania 413 „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 lutego 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji z zakresu Małych projektów w ramach Działania 413 „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju”.


Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 kwietnia 2015 r. (data wpływu 3 kwietnia 2015 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 27 marca 2015 r. (doręczone w dniu 30 marca 2015 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Od 1 marca 2011 r. Wnioskodawczyni prowadzi zarejestrowaną działalność - przedszkole niepubliczne, które uzyskało wpis do ewidencji placówek oświatowych 5 września 2011 r.. Świadczy usługi przedszkolne w zakresie opieki na dziećmi wraz z wyżywieniem również w wakacje PKD – 88.912, 88.912, 85.512, 85.52.Z, 85.59.A, 85.59.B, 85.60.Z. Żywienie dzieci przedszkolnych odbywa się w formie cateringu, który nabywa od firmy cateringowej. Dodatkowo wynajmuje lokal pod przedszkole. Wnioskodawczyni prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości, w których na odrębnych kontach księgowane są przychody z tytułu opłat od rodziców oraz przychody z tytułu dotacji otrzymywanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Działalność przedszkola finansowana jest zarówno z wpłat rodziców za czesne i wyżywienie jak i z dotacji z jednostki samorządu terytorialnego. Dotacja jest przekazywana z ogólnym przeznaczeniem na zdefiniowane ustawą oświatową cele. Dotacje przyznawane są w zależności od ilości dzieci uczęszczających do przedszkola. Półrocznie i rocznie Wnioskodawczyni składa sprawozdanie z wykorzystania dotacji, w którym przedstawia w jakich sumach dotacje zostały wydatkowane na poszczególne zdefiniowane ustawą oświatową cele.


Przedszkole funkcjonuje na podstawie Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. Zgodnie z Ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (art. 14 ust. 1 b) do przedszkola mogą uczęszczać dzieci od 2,5 do 5 lat.


Aktualnie Wnioskodawczyni realizuje umowę przyznania pomocy na operację z zakresu Małych Projektów w ramach działania 415 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju"objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 2 kwietnia 2015 r. Wnioskodawczyni wskazała, że realizowana operacja polega na utworzeniu świetnie wyposażonego, spełniającego wszelkie normy bezpieczeństwa, kolorowego i dostosowanego do potrzeb dzieci w różnym grupach wiekowych placu zabaw zlokalizowanego przy jej przedszkolu. Projekt zakłada zakup zestawów złożonych między innymi z elementów takich jak: wieża z dachem czterospadowym, zjeżdżalnia, most wysoki, pomost z belką, pomost prosty, pomost wiszący z gumy, pomost wiszący z drewna, wieża z liną oraz huśtawek, zabawek sprężynowych, a także infrastruktury towarzyszącej ; ławki dla opiekunów, kosza na śmieci oraz tablicy informacyjnej.


Towary zakupione w związku z projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jest to bezpłatna forma zabawy i rekreacji dla dzieci uczęszczających do jej placówki, a także pozostałych małych mieszkańców miasta i gminy G.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT, czy może odzyskać podatek VAT ?


Zdaniem Wnioskodawcy :


Zgodnie z Ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz.U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.- nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. (Art. 96 pkt 2)

Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne w celu złożenia wniosku do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie pomocy w ramach działania 413.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2013 r., poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi zarejestrowaną działalność - przedszkole niepubliczne, które uzyskało wpis do ewidencji placówek oświatowych. Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Aktualnie Wnioskodawczyni realizuje umowę przyznania pomocy na operację z zakresu Małych Projektów w ramach działania 415 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Realizowana operacja polega na utworzeniu świetnie wyposażonego, spełniającego wszelkie normy bezpieczeństwa, kolorowego i dostosowanego do potrzeb dzieci w różnym grupach wiekowych placu zabaw, zlokalizowanego przy jej przedszkolu. Projekt zakłada zakup zestawów złożonych między innymi z elementów takich jak: wieża z dachem czterospadowym, zjeżdżalnia, most wysoki, pomost z belką, pomost prosty, pomost wiszący z gumy, pomost wiszący z drewna, wieża z liną oraz huśtawek, zabawek sprężynowych, a także infrastruktury towarzyszącej - ławki dla opiekunów, kosza na śmieci oraz tablicy informacyjnej.


Towary zakupione w związku z projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jest to bezpłatna forma zabawy i rekreacji dla dzieci uczęszczających do placówki przedszkolnej, a także pozostałych małych mieszkańców miasta i gminy G..


Z uwagi na wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, zakupione towary związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją operacji z zakresu Małych projektów w ramach Działania 423 „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju”.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., ponieważ środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.


Organ podatkowy informuje ponadto, że wskazany we własnym stanowisku Wnioskodawcy art. 96 ust. 2 ustawy - dot. obowiązku rejestracyjnego osób fizycznych prowadzących działalność roliczą - nie ma zastosowania w analizowanej sprawie.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj