Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1041/14-2/JF
z 27 listopada 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2014 r. (data wpływu 16 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy soku z brzozy z dodatkami – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 października 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy soku z brzozy z dodatkami.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i sprzedaży hurtowej soków z brzozy. Produkowany przez Wnioskodawcę sok jest produktem naturalnym, niegazowanym, nie jest rozcieńczany wodą i nie zawiera konserwantów.


W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do składania miesięcznych deklaracji dla podatku od towarów i usług. Jest też zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Wnioskodawca posiada w swojej ofercie zarówno naturalny sok z brzozy jak i soki z brzozy smakowe, m.in. zawierające dodatkowo sok z owoców lub warzyw oraz inne. W aktualnej ofercie Wnioskodawcy znajdują się następujące soki:

  1. sok z brzozy naturalny,
  2. sok z brzozy z kwasem chlebowym,
  3. sok z brzozy bez cukru,
  4. sok z brzozy z aronią,
  5. sok z brzozy z cytryną,
  6. sok z brzozy z czarna jagodą,
  7. sok z brzozy z dzika różą,
  8. sok z brzozy z jabłkiem,
  9. sok z brzozy z L-Karnityną,
  10. sok z brzozy z maliną,
  11. sok z brzozy z miętą,
  12. sok z brzozy z owocem granatu,
  13. sok z brzozy ze suszonymi owocami,
  14. sok z brzozy z wiśnią,
    15)
  15. sok z brzozy z żurawiną.

Wszystkie soki oferowane przez Wnioskodawcę sprzedawane są przez niego hurtowo w butelkach o pojemności: 300 ml, 750 ml, 3000 ml. Pełna oferta soków z brzozy produkowanych i sprzedawanych hurtowo przez Wnioskodawcę dostępna jest pod adresem strony internetowej.


Wszystkie produkty Wnioskodawcy objęte są kodem PKWiU nr 11.07.19.0, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z dnia 26 listopada 2008 r.).


Przy sprzedaży wszystkich swoich soków Wnioskodawca stosuje stawkę VAT w wysokości 23% (zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).


Spośród soków produkowanych i sprzedawanych przez Wnioskodawcę, wymienionych w punktach 1-15 powyżej, następujące soki zawierają udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego nie mniejszy niż 20% składu surowcowego:

  1. Sok z brzozy z owocem granatu - skład: naturalny sok z brzozy nierozcieńczony wodą 70%, sok granatowy 25%, cukier, kwas cytrynowy - regulator kwasowości;
  2. Sok z brzozy z jabłkiem - skład: naturalny sok z brzozy nie rozcieńczony wodą 70%, sok jabłkowy 25%, cukier, kwas cytrynowy - regulator kwasowości;
  3. Sok z brzozy z czarną jagodą - skład: naturalny sok z brzozy nierozcieńczony wodą 70%, sok z czarnych jagód 25%, cukier, kwas cytrynowy - regulator kwasowości.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy dokonując sprzedaży soku z brzozy z dodatkiem soku z owoców granatu (w którym sok z owoców granatu stanowi 25% składu soku), soku z brzozy z dodatkiem soku z jabłek (w którym sok jabłkowy stanowi 25% składu soku) i soku z brzozy z dodatkiem soku z czarnych jagód, w którym sok z czarnych jagód stanowi 25% składu soku) Wnioskodawca ma prawo stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 5%?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W ocenie Wnioskodawcy, do soku z brzozy z dodatkiem soku z owoców granatu (w którym sok z owoców granatu stanowi 25% składu soku), soku z brzozy z dodatkiem soku z jabłek (w którym sok jabłkowy stanowi 25% składu soku) i soku z brzozy z dodatkiem soku z czarnych jagód (w którym sok z czarnych jagód stanowi 25% składu soku) Wnioskodawca ma prawo stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 5%.


Co do zasady, wszystkie soki z brzozy produkowane i oferowane w sprzedaży hurtowej przez Wnioskodawcę, tak naturalny jak i wszystkie soki smakowe, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z dnia 26 listopada 2008 r.) mieszczą się w grupie produktów stanowiących napoje bezalkoholowe, o kodzie nr 11.07.19.0.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054, z późn. zm.), co do zasady do sprzedaży towarów i usług, w tym objętych kodem PKWiU 11.07.19.0, stosuje się stawkę 23%. Jednakże, w myśl art. 41 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ww. ustawy stawka podatku wynosi 5%.


W pozycji 31 Załącznika nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawodawca wskazał, że z grupy napojów bezalkoholowych objętych PKWiU o kodzie 11.07.19.0, stawka 5% może być stosowana wyłącznie do niegazowanych napojów:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowywaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju.


W kontekście powyższego, zważywszy, że trzy soki spośród wszystkich soków produkowanych i oferowanych do sprzedaży przez Wnioskodawcę, zawierają w swoim składzie sok owocowy, którego udział masowy przekracza 20% składu surowcowego całego soku tj.:

  1. sok z brzozy z owocem granatu, w którym sok granatowy wynosi 25% składu surowcowego soku,
  2. sok z brzozy z jabłkiem, w którym sok jabłkowy wynosi 25% składu surowcowego soku,
  3. sok z brzozy z czarną jagodą, w którym sok z czarnych jagód wynosi 25% składu surowcowego soku, do sprzedaży tych właśnie soków Wnioskodawca może stosować stawkę 5%.


Wnioskodawca podkreśla, że w jego ocenie, stawka 5% znajdzie zastosowanie wyłącznie do tych soków z brzozy, w których udział masowy soku z owoców wynosi nie mniej niż 20%. W pozostałych przypadkach, tzn. gdy sok owocowy lub warzywny lub owocowo-warzywny nie stanowi co najmniej 20% składu surowcowego, do sprzedaży takich soków zastosowanie znajdzie stawka 23%.

Zgodnie z załącznikiem nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z grupy napojów bezalkoholowych oznaczonych PKWiU o kodzie 11.07.19.0, ustawodawca wskazał wyłącznie te napoje, o których mowa w punkcie 1 i 2 pozycji 31 Załącznika nr 10 do ww. ustawy. Tym samym stawka 5% nie znajduje zastosowania do całej grupy towarów oznaczonych kodem 11.07.19.0, a wyłącznie do części napojów, które spełniają określone warunki wskazane w pozycji 31 Załącznika nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Świadczy o tym sformułowanie ,,ex” zawarte w pozycji 31 załącznika nr 10 do ww. ustawy, który ustawodawca, zgodnie z objaśnieniami zawartymi pod załącznikiem nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tłumaczy jako „dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania”.


Podsumowując, ze wszystkich soków z brzozy produkowanych i oferowanych przez Wnioskodawcę do sprzedaży hurtowej, wyłącznie do soku z brzozy z owocem granatu, soku z brzozy z jabłkiem i soku z brzozy z czarną jagodą może być stosowana stawka 5%, bowiem tylko w tych trzech sokach, spośród wszystkich soków z brzozy znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy, udział masowy soku owocowego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego całego soku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz w dniu wydania interpretacji w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj