Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-502/12/LŻ
z 29 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-502/12/LŻ
Data
2012.08.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
prawo do odliczenia
promocja
sprzedaż
teren


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w wyniku sprzedaży terenu inwestycyjnego objętego promocją w ramach projektu – tereny inwestycyjne.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2012r. (data wpływu 16 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu 1 sierpnia 2012r. ) oraz pismem z dnia 21 sierpnia 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu…

  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością innych podmiotów;
  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy. Prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w wyniku sprzedaży terenu inwestycyjnego objętego promocją w ramach projektu – tereny inwestycyjne.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2012r. (data wpływu 1 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 lipca 2012r. znak: IBPP3/443-502/12/LŻ oraz pismem z dnia 21 sierpnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 9 września 2009r. Gmina w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. „….”.

Celem dopełnienia wymogów formalnych Urzędu Marszałkowskiego, do złożonego wniosku załączone zostało oświadczenie beneficjenta w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT z dnia 1 września 2009r. W oświadczeniu tym stwierdzono, iż Gmina zarówno w trakcie jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany jako kwalifikowany.

Przedmiotem projektu jest promocja oferty inwestycyjnej Gminy. Będzie ona realizowana poprzez:

  • udział w targach (wraz z wyposażeniem stoiska targowego),
  • wykonanie serwisu internetowego dla inwestorów,
  • wykonanie systemu banerów internetowych wraz z ich emisją,
  • wykonanie serwisu reklamowego „AdWords”,
  • wykonie prezentacji multimedialnej,
  • przygotowanie materiałów promocyjnych w formie papierowej,
  • publikacje reklamowe w prasie,
  • organizację spotkań z potencjalnymi inwestorami.

Przeprowadzenie ww. działań marketingowych ma na celu wykreowanie wizerunku Gminy jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji.

Powyższy stan został opisany we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonej osobiście w Izbie Skarbowej w dniu 16 marca 2010r.

W wyniku realizacji projektu do dnia dzisiejszego udało się zrealizować następujące zaplanowane działania:

  • udział w targach (wraz z wyposażeniem stoiska targowego),
  • wykonanie prezentacji multimedialnej,
  • przygotowanie materiałów promocyjnych w formie papierowej,
  • organizację spotkań z potencjalnymi inwestorami,
  • wykonanie serwisu internetowego dla inwestorów,
  • wykonanie systemu banerów internetowych,
  • wykonanie serwisu reklamowego „AdWords”.

Instytucja Zarządzająca – Urząd Marszałkowski Województwa, wyraziła zgodę na przesunięcie rzeczowej realizacji projektu do 30 czerwca 2012r. i do tego czasu zostaną zakończone pozostałe działania związane z:

  • emisją banerów internetowych,
  • prowadzeniem serwisu reklamowego „AdWords”.
  • publikacjami reklamowymi w prasie.

Działki objęte projektem to tereny o łącznej powierzchni 2 588 488m2 w tym:

  • 2 375 306m2 (91,76 %) terenów stanowi własność Miasta (gmina, powiat),
  • 213 182m2 (8,24 %) terenów stanowi własność innych podmiotów.

W wyniku prowadzonych w mieście działań udało się pozyskać inwestora zewnętrznego, który zakupił jedną z działek objętą projektem. Działka o numerze ewidencyjnym 2250/16 wchodzi w skład terenu inwestycyjnego, która w całości stanowi własność Miasta – beneficjenta projektu. Umowa sprzedaży, oświadczenie oraz umowa przeniesienia własności nieruchomości została podpisana w dniu 22 marca 2012r.

Zgodnie z wydaną w dniu 7 maja 2010r. interpretacją indywidualną beneficjent nie odliczał podatku VAT z faktur za realizację, gdyż nie był to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Jednocześnie beneficjent otrzymał refundację części poniesionego podatku VAT z budżetu środków europejskich.

Ponadto Wnioskodawca w piśmie, które wpłynęło do tut. organu 1 sierpnia 2012r. wskazał, iż dokonywał zakupów towarów i usług w ramach realizowanego projektu udokumentowanych fakturami VAT. Zakup towarów i usług dokonywany w ramach realizowanego projektu pozostaje w związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, zakupy towarów i usług dotyczą promocji terenów inwestycyjnych, w wyniku tych działań może następować zbycie przez Miasto nieruchomości gruntowych na wyznaczonym terenie. W marcu br. dokonano sprzedaży jednej z działek objętych promocją. Sprzedaż gruntu została opodatkowana 23% stawką podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w piśmie z dnia 1 sierpnia 2012r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w ramach realizowanego projektu w całości lub w części wobec zaistniałej sytuacji związanej ze sprzedażą w dniu 22.03.2012 terenu inwestycyjnego objętego promocją w ramach projektu „…" dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013...

Stanowisko wnioskodawcy (sformułowane w piśmie z dnia 21 sierpnia 2012r.):

Wnioskodawca ma prawo odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w ramach realizowanego projektu w całości w wyniku zaistniałej sytuacji związanej ze sprzedażą w dniu 22 marca 2012r. terenu inwestycyjnego objętego promocją w ramach projektu „…” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością innych podmiotów;
  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (…) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest „wykreowanie” sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż w dniu 9 września 2009r. Gmina w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. „…”. Przedmiotem projektu jest promocja oferty inwestycyjnej Gminy.

Przeprowadzenie w ramach realizacji projektu działań marketingowych ma na celu wykreowanie wizerunku Gminy jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji.

Działki objęte projektem to tereny o łącznej powierzchni 2 588 488m2 w tym:

  • 2 375 306m2 (91,76 %) terenów stanowi własność Miasta (gmina, powiat),
  • 213 182m2 (824 %) terenów stanowi własność innych podmiotów.

W wyniku prowadzonych w mieście działań udało się pozyskać inwestora zewnętrznego, który zakupił jedną z działek objętą projektem. Działka o numerze ewidencyjnym 2250/16 wchodzi w skład terenu inwestycyjnego zlokalizowanego w …, która w całości stanowi własność Miasta – Beneficjenta projektu. Umowa sprzedaży, oświadczenie oraz umowa przeniesienia własności nieruchomości została podpisana w dniu 22 marca 2012r. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż Wnioskodawca dokonywał zakupów towarów i usług w ramach realizowanego projektu udokumentowanych fakturami VAT. Zakup towarów i usług dokonywany w ramach realizowanego projektu pozostaje w związku ze sprzedażą opodatkowaną a podatkiem VAT, zakupy towarów i usług dotyczą promocji terenów inwestycyjnych, w wyniku tych działań może następować zbycie przez Miasto nieruchomości gruntowych na wyznaczonym terenie. W marcu br. dokonano sprzedaży jednej z działek objętych promocją. Sprzedaż gruntu została opodatkowana 23% stawką podatku VAT.

Z powyższego wynika zatem, że w ramach projektu Wnioskodawca prowadzi promocję terenów inwestycyjnych należących do Gminy oraz innych podmiotów

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, należących do innych podmiotów

W odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy, stwierdzić należy co następuje:

Przeprowadzenie w ramach realizacji projektu działań marketingowych ma na celu wykreowanie wizerunku Gminy jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji.

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo wskazania Wnioskodawcy, że projekt dotyczy działań stricte informacyjnych, nie przewiduje się świadczenia w projekcie i w oparciu o wytworzone w nim produkty działalności odpłatnej, opodatkowanej podatkiem VAT, dostęp do opisanych produktów będzie powszechny i bezpłatny, niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Opis zdarzenia przyszłego jednoznacznie wskazuje, że długookresowym – pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualną sprzedaż (czynność opodatkowana podatkiem VAT). Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem projektu jest promocja oferty inwestycyjnej miasta, która będzie realizowana poprzez:

  • udział w targach (wraz z wyposażeniem stoiska targowego),
  • wykonanie serwisu internetowego dla inwestorów,
  • wykonanie systemu banerów internetowych wraz z ich emisją,
  • wykonanie serwisu reklamowego „AdWords”,
  • wykonie prezentacji multimedialnej,
  • przygotowanie materiałów promocyjnych w formie papierowej,
  • publikacje reklamowe w prasie,
  • organizację spotkań z potencjalnymi inwestorami.

Przeprowadzenie w ramach realizacji projektu działań marketingowych ma na celu wykreowanie wizerunku Gminy jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne i informacyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży.

Sprzedaż gruntów jest niewątpliwie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów.

Sprzedaż konkretnych terenów inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie zadań gminy – gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych. Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do Gminy tereny inwestycyjne.

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty poprzez udział w targach (z zainteresowanymi zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą. Aktywność Wnioskodawcy podejmowana w ramach przedmiotowego projektu to co do zasady działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży terenów inwestycyjnych (działek) będących w posiadaniu Wnioskodawcy.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi – cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż terenów inwestycyjnych (należących do Gminy), których dotyczy realizacja projektu, a więc promocja terenów inwestycyjnych.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części dotyczącej promocji terenów inwestycyjnych Wnioskodawcy.

W odniesieniu do promocji terenów, należących innych podmiotów, stwierdzić należy co następuje:

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Przez świadczenie usług, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Gmina z mocy prawa jest posiadającą osobowość prawną wspólnotą samorządową, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, zlokalizowaną na odpowiednim terytorium. Jak już wskazano wyżej w ramach zadań własnych przypisanych przez ustawodawcę jednostce samorządu terytorialnego, jest wykonywanie zadań z zakresu promocji gminy.

Należy w tym miejscu wskazać, iż czym innym jest promocja gminy określona jako zadanie własne (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym) a czym innym promocja określonego produktu inwestycyjnego (towaru) należącego do gminy.

Realizując działania w zakresie promocji gminy w szeroko pojętym aspekcie terytorialnym, Gmina pobudza określone zachowania, wspiera i aktywizuje społeczność lokalną, promuje walory regionu, dostarcza informacji związanych z zasobami swojego terenu.

Z opisu sprawy wynika, że działki objęte projektem to tereny o łącznej powierzchni 2588 488m2 w tym 213 182m2 (8,24 %) terenów stanowi własność innych podmiotów.

Ten przedmiot działań Wnioskodawcy mieści się w zakresie, działalności publicznej w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina bowiem dostarcza informacji o zasobach swojego regionu w aspekcie terytorialnym. W konsekwencji nieodpłatne promowanie w ramach projektu terenów inwestycyjnych innych niż będące własnością Gminy ma związek z prowadzoną przez Gminę działalnością. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych należących do innych podmiotów.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością innych podmiotów;
  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.

Ponadto tut. organ nadmienia, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko podatku VAT natomiast przedstawione we wniosku informacje o koszcie kwalifikowanym tut. organ potraktował jako dodatkowe informacje przedstawione przez Wnioskodawcę.

Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj