Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-615/12/LŻ
z 4 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-615/12/LŻ
Data
2012.09.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
gmina
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
promocja
teren


Istota interpretacji
Obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu - promocja terenów inwestycyjnych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012, poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012r. (data wpływu 18 czerwca 2012r.), uzupełnione pismem z dnia 24 lipca 2012r. (data wpływu 31 lipca 2012r.) oraz pismem z dnia 27 lipca 2012r. (data wpływu 3 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenie podatku VAT występującego w ramach projektu pn. „…” jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością spółki z o.o.;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenie podatku VAT występującego w ramach projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lipca 2012r. (data wpływu 31 lipca 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 lipca 2012r. znak: IBPP3/443-615/12/LŻ oraz pismem z dnia 27 lipca 2012r. (data wpływu 3 sierpnia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 12 marca 2011r. przystąpił do realizacji projektu współfinansowanego w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 (Priorytet I. Badania i rozwój technologiczny, innowacje i przedsiębiorczość, Działanie 1.1. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.12 Promocja inwestycyjna) oraz w 15% ze środków budżetu miasta.

Przedmiotem projektu jest promocja oferty inwestycyjnej miasta, która będzie realizowana poprzez:

  • wykonanie portalu internetowego dla inwestorów,
  • wydanie materiałów drukowanych: folderów i albumów promocyjnych
  • film o terenach inwestycyjnych i spot reklamowy o potencjale gospodarczo-inwestycyjnym emitowany w telewizji,
  • reklamę potencjału inwestycyjnego w specjalistycznej prasie/portalu internetowym/telewizji,
  • udział w targach krajowych i zagranicznych: w Monachium, w Poznaniu, w Wiedniu (wraz z wyposażeniem stoiska targowego),
  • reklamę outdoorową,
  • wykonanie prezentacji multimedialnej,
  • wynajem tablic informacyjnych,
  • wykonanie gadżetów promocyjnych.

Przeprowadzenie ww. działań ma na celu wykreowanie wizerunku Gminy jako miejsca atrakcyjnego dla lokowania inwestycji. Wszystkie wydatki poniesione w ramach projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wszystkie efekty projektu zostaną udostępnione mieszkańcom bezpłatnie. Realizacja projektu odbywa się w zakresie zadań własnych gminy. Przedmiotowy projekt jest zgodny z art. 7 ust. 1 pkt 18 „Promocja gminy”) ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 z poz. zm.), który stanowi, iż zadania własne gminy obejmują m.in. promocję gminy.

Efekty realizowanego projektu (albumy i foldery promocyjne, gadżety, strona internetowa, spot i film reklamowy, reklama prasowa, internetowa, telewizyjna i outdoorową, prezentacja multimedialna, tablice informacyjne oraz gadżety promocyjne) nie będą generowały dla Wnioskodawcy jakiegokolwiek przychodu. Wszystkie towary i usługi nabyte przez gminę na potrzeby realizacji projektu pn. „…” nie będą posiadały żadnego związku z wykonywanymi przez gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W ramach projektu, przed rozpoczęciem rzeczowej realizacji projektu, poniesiono jeden wydatek na sporządzenie studium wykonalności. Okres rzeczowej realizacji projektu to: 1.05.2012-31.07.2013r.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż faktury dokumentujące towary i usługi dokonane na potrzeby realizacji projektu wystawiane będą na „…”.

Celem bezpośrednim działań promocyjnych jest wykreowanie wizerunku miasta jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez dotarcie do przedsiębiorców w trakcie międzynarodowych targów inwestycyjnych, przygotowanie profesjonalnych materiałów promujących tereny inwestycyjne z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych oraz przygotowanie materiałów promocyjnych w prasie i internecie. Wymienione działania projektowe służą pośrednio znalezieniu potencjalnych inwestorów.

Celem bezpośrednim działań promocyjnych jest wykreowanie wizerunku miasta jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji. Na chwilę obecną nie ma możliwości stwierdzenia czy w efekcie realizacji projektu Gmina znajdzie potencjalnych inwestorów i będzie osiągała obroty ze sprzedaży lub dzierżawy terenów objętych projektem czy też jakiekolwiek inne obroty opodatkowane podatkiem VAT. Gmina nie wyklucza możliwości sprzedaży lub dzierżawy terenów w przyszłości w wyniku przeprowadzonej kampanii promocyjnej.

Właścicielem dwóch spośród sześciu promowanych obszarów inwestycyjnych jest spółka. z o.o. (spółka, której właścicielem jest Miasto). Na potrzeby projektu uzyskano zgodę na promocję przedmiotowych terenów. Z tytułu objęcia promocją tych terenów Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat, a spółka nie będzie wnosiła wkładu finansowego w projekt. Właścicielem pozostałych terenów jest gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie :

Czy jest możliwe odliczenie podatku VAT występującego w ramach projektu „….” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013...

Stanowisko Wnioskodawcy :

Zdaniem Wnioskodawcy Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z projektem, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina nie będzie wykorzystywała przedmiotowych działań promocyjnych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, gdyż będą one udostępnione wszystkim zainteresowanym podmiotom nieodpłatnie.

Zgodnie z przepisem § 13 ust.1. pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2011r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W związku z powyższym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedmiotowego stanu faktycznego wynika, iż Gmina realizuje przedmiotowy projekt w ramach zadań własnych. Zatem, w myśl powyższych przepisów, nabywane przez Gminę towary i usługi w ramach realizowanego projektu pn. „…” nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością spółki z o.o.;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (…) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest „wykreowanie” sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością opodatkowaną. Związek między zakupami, a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 12 marca 2011r. przystąpił do realizacji projektu. Przedmiotem projektu jest promocja oferty inwestycyjnej miasta.

Wszystkie efekty projektu zostaną udostępnione mieszkańcom bezpłatnie. Realizacja projektu odbywa się w zakresie zadań własnych gminy. Efekty realizowanego projektu (albumy i foldery promocyjne, gadżety, strona Internetowa, spot i film reklamowy, reklama prasowa, internetowa, telewizyjna i outdoorową, prezentacja multimedialna, tablice informacyjne oraz gadżety promocyjne) nie będą generowały dla Wnioskodawcy jakiegokolwiek przychodu.

Faktury dokumentujące towary i usługi dokonane na potrzeby realizacji projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Celem bezpośrednim działań promocyjnych jest wykreowanie wizerunku miasta jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez dotarcie do przedsiębiorców w trakcie międzynarodowych targów inwestycyjnych, przygotowanie profesjonalnych materiałów promujących tereny inwestycyjne z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych oraz przygotowanie materiałów promocyjnych w prasie i Internecie. Wymienione działania projektowe służą pośrednio znalezieniu potencjalnych inwestorów. Gmina nie wyklucza możliwości sprzedaży lub dzierżawy terenów w przyszłości w wyniku przeprowadzonej kampanii promocyjnej.

Właścicielem dwóch spośród sześciu promowanych obszarów inwestycyjnych jest spółka. z o.o. (spółka, której właścicielem jest Miasto). Na potrzeby projektu uzyskano zgodę na promocję przedmiotowych terenów. Z tytułu objęcia promocją tych terenów Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat, a spółka nie będzie wnosiła wkładu finansowego w projekt. Właścicielem pozostałych terenów jest gmina ..

Z powyższego wynika zatem, że w ramach projektu Wnioskodawca prowadzi promocję terenów inwestycyjnych należących do Gminy oraz spółki z o.o.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, należących do spółki z o.o.

W odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy, stwierdzić należy co następuje:

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem bezpośrednim działań promocyjnych jest wykreowanie wizerunku miasta jako atrakcyjnego miejsca dla lokowania inwestycji. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez dotarcie do przedsiębiorców w trakcie międzynarodowych targów inwestycyjnych, przygotowanie profesjonalnych materiałów promujących tereny inwestycyjne z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych oraz przygotowanie materiałów promocyjnych w prasie i internecie. Wymienione działania projektowe służą pośrednio znalezieniu potencjalnych inwestorów.

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo wskazania Wnioskodawcy, że projekt dotyczy działań stricte informacyjnych, nie przewiduje się świadczenia w projekcie i w oparciu o wytworzone w nim produkty działalności odpłatnej, opodatkowanej podatkiem VAT, dostęp do opisanych produktów będzie powszechny i bezpłatny, niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Opis zdarzenia przyszłego jednoznacznie wskazuje, że długookresowym – pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualną sprzedaż. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem projektu jest promocja oferty inwestycyjnej miasta, która będzie realizowana poprzez:

  • wykonanie portalu internetowego dla inwestorów,
  • wydanie materiałów drukowanych: folderów i albumów promocyjnych
  • film o terenach inwestycyjnych i spot reklamowy o potencjale gospodarczo-inwestycyjnym emitowany w telewizji,
  • reklamę potencjału inwestycyjnego w specjalistycznej prasie / portalu internetowym/telewizji,
  • udział w targach krajowych i zagranicznych: w Monachium, w Poznaniu, w Wiedniu (wraz z wyposażeniem stoiska targowego),
  • reklamę outdoorową,
  • wykonanie prezentacji multimedialnej,
  • wynajem tablic informacyjnych,
  • wykonanie gadżetów promocyjnych.

Przeprowadzenie ww. działań ma na celu wykreowanie wizerunku Gminy jako miejsca atrakcyjnego dla lokowania inwestycji.

Należy zatem uznać, iż wszystkie czynności promocyjne i informacyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży.

Sprzedaż gruntów jest niewątpliwie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów.

Sprzedaż konkretnych terenów inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Zatem przepis § 13 ust. 1 pkt 12 w tej sytuacji nie będzie miał zastosowania.

Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych. Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do Gminy tereny inwestycyjne.

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty poprzez udział w targach (z zainteresowanymi zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą. Aktywność Wnioskodawcy podejmowana w ramach przedmiotowego projektu to co do zasady działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży terenów inwestycyjnych będących w posiadaniu Wnioskodawcy.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż terenów inwestycyjnych promowanych w ramach realizacji projektu.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części dotyczącej promocji terenów inwestycyjnych Wnioskodawcy.

W odniesieniu do promocji terenów, należących do spółki z o.o., stwierdzić należy co następuje:

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Przez świadczenie usług, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Gmina z mocy prawa jest posiadającą osobowość prawną wspólnotą samorządową, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, zlokalizowaną na odpowiednim terytorium. Jak już wskazano wyżej w ramach zadań własnych przypisanych przez ustawodawcę jednostce samorządu terytorialnego, jest wykonywanie zadań z zakresu promocji gminy.

Należy w tym miejscu wskazać, iż czym innym jest promocja gminy określona jako zadanie własne (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym) a czym innym promocja określonego produktu inwestycyjnego (towaru) należącego do gminy.

Realizując działania w zakresie promocji gminy w szeroko pojętym aspekcie terytorialnym, Gmina pobudza określone zachowania, wspiera i aktywizuje społeczność lokalną, promuje walory regionu, dostarcza informacji związanych z zasobami swojego terenu.

Z opisu sprawy wynika, że właścicielem dwóch spośród sześciu promowanych obszarów inwestycyjnych jest spółka. z o.o. (spółka, której właścicielem jest Miasto ). Na potrzeby projektu uzyskano zgodę na promocję przedmiotowych terenów. Z tytułu objęcia promocją tych terenów Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat, a spółka nie będzie wnosiła wkładu finansowego w projekt. Właścicielem pozostałych terenów jest gmina.

Ten przedmiot działań Wnioskodawcy mieści się w zakresie, jak wskazał Wnioskodawca, działalności publicznej w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina bowiem dostarcza informacji o zasobach swojego regionu w aspekcie terytorialnym. W konsekwencji nieodpłatne promowanie w ramach projektu terenów inwestycyjnych innych niż będące własnością Gminy ma związek z prowadzoną przez Gminę działalnością. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych należących do prywatnych właścicieli.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za:

  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością spółki z o.o.;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj