Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-406/14-4/PR
z 14 listopada 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku sygnowanym datą 31 lipca 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu podatkowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z 30 października 2014 r. (data wpływu 5 listopada 2014 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu podatkowego.

We wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

W ramach postępowań przetargowych Wnioskodawca zamierza uczestniczyć w realizacji zadań określanych jako: bieżące utrzymanie oznakowania pionowego na terenie miasta. Umowa zostanie zawarta na okres jednego roku.

W ramach umowy zleceniobiorca będzie wykonywał następujące prace:

  1. utrzymanie istniejącego oznakowania pionowego docelowego w należytym stanie technicznym i estetycznym polegające na bieżącej wymianie uszkodzonych znaków, słupków, konstrukcji wsporczych, pylonów itp., oraz poprawie ich mocowania, myciu i odnawianiu (malowaniu) słupków i konstrukcji wsporczych;
  2. realizacje oznakowania pionowego tymczasowego, tj.:
    1. zabezpieczanie awarii w pasie drogowym polegające na wygradzaniu miejsca niebezpiecznego dla użytkownika drogi wraz z oznakowaniem informującym o istniejącej przeszkodzie;
    2. doraźna naprawa niebezpiecznych ubytków w nawierzchni masa „na zimno” oraz wygrodzenie miejsc robót oznakowanym samochodem dostawczym;
    3. wdrażanie tymczasowych organizacji ruchu na czas trwania wszelkich imprez i uroczystości w mieście oraz wykonywanych prac drogowych zgodnie ze zleceniami Zamawiającego,
  3. realizacje planowych zmian oznakowania pionowego obejmująca montaż nowego oznakowania pionowego i demontaż zbędnego zgodnie z przekazaną dokumentacją techniczną lub zmianami zaakceptowanymi na piśmie przez Zamawiającego.

Podstawą realizacji umowy są pisemne zlecenia wystawiane przez Zamawiającego lub osoby przez niego upoważnione, z określeniem daty wystawienia zlecenia, rodzaju wykonywanych prac, terminu realizacji i szacunkowej wartości zleconych prac oraz potwierdzenia osób zlecających i przyjmujących. W przypadkach szczególnie uzasadnionych dopuszcza się zastosowanie formy ustnej, przy czym w terminie do 7 dni od udzielenia takiego zlecenia należy sporządzić odpowiedni dokument potwierdzający ten fakt.

Za datę zakończenia realizacji prac uważa się datę, w której Wykonawca zgłasza zakończenie realizacji poszczególnych zleceń co potwierdza inspektor nadzoru odpowiednim wpisem do protokołu odbioru.

Wykonawca zapłaci kary umowne Zamawiającemu za nieterminowe lub niewłaściwe wykonanie usługi.

Za wykonane i odebrane prace Wykonawca będzie wystawiać faktury za miesiąc rozliczeniowy, liczony od 21 dnia danego miesiąca do 20 dnia miesiąca następnego.

Spółka w piśmie z 30 października 2014 r. wyjaśniła, że:

  1. usługi rozliczane będą za miesiąc rozliczeniowy, liczony od 21 dnia danego miesiąca do 20 dnia miesiąca następnego;
  2. za datę zakończenia realizacji prac uważa się datę, w której Wykonawca zgłasza zakończenie realizacji poszczególnych zleceń co potwierdza inspektor nadzoru odpowiednim wpisem do protokołu odbioru.


Odbiory końcowe oznakowania pionowego, docelowego i tymczasowego oraz napraw ubytków nawierzchni, realizowanych na podstawie poszczególnych zleceń, będą dokonywane w terminie do 10 dni po pisemnym powiadomieniu Zamawiającego. Inspektor nadzoru potwierdzi wykonanie robót, po uprzednim upewnieniu się, że roboty zostały wykonane.

Odbiory końcowe polegać będą na ocenie ilości i jakości wykonanych robót pod względem technicznym, estetycznym i użytkowym. Odbiór stanowić będzie podstawę dopuszczenia do eksploatacji. Czynności odbioru końcowego rozpoczną się w terminie do 10 dni od daty zgłoszenia, a zakończą w 20 dni od rozpoczęcia odbioru;

  1. Zamawiający będzie regulował należności na rzecz Wykonawcy w terminie 30 dni od daty otrzymania prawidłowo wystawionej pod względem formalnym i merytorycznym faktury wraz z niezbędnymi dokumentami rozliczeniowymi, na rachunek bankowy podany na fakturze;
  2. za wykonane i odebrane prace Wykonawca będzie wystawiać faktury za miesiąc rozliczeniowy, liczony od 21 dnia danego miesiąca do 20 dnia miesiąca następnego. Podstawa zafakturowania wykonanych zleceń będą protokoły z odbiorów końcowych robót zrealizowanych na podstawie poszczególnych zleceń, książka obmiaru prac oraz kosztorysy powykonawcze sprawdzone i podpisane przez Zamawiającego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych ostatecznie sformułowane w piśmie z 30 października 2014 r.

Czy na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. w związku z art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za datę powstania przychodu z realizacji powyższych usług uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397) art. 12 ust. 3a wyznacza ogólna zasadę ustalenia momentu uzyskania przychodu. Zgodnie z nią za datę powstania przychodu, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c–3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Odnosząc powyższe unormowanie do sytuacji świadczenia usług objętych zapytaniem, należy stwierdzić, że przychód w związku z realizacją zamówienia powstanie w dacie zaistnienia najwcześniejszego z wymienionych zdarzeń: wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, wystawienia faktury, uregulowania należności przez zamawiającego.

Ustawodawca przewidział także szczególną sytuację, gdy strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych. Ma wówczas zastosowanie art. 12 ust. 3c omawianej ustawy, zgodnie z którym za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Przepis ten ma zastosowanie w przypadku usług o charakterze ciągłym, gdy strony uzgodnią, że regulowanie wzajemnych należności i zobowiązań między stronami będzie obejmować kolejne wyodrębnione umownie okresy świadczenia tych usług w czasie trwania umowy.

W aspekcie przedstawionych zapisów umowy i treści przepisów prawa podatkowego momentem istotnym dla ustalenia daty powstania przychodu będzie wykonanie świadczenia. Moment wykonania świadczenia określają przepisy ogólnego prawa zobowiązań Kodeksu cywilnego, z których wynika zobowiązanie do świadczenia usług oraz postanowienia umowy zawartej pomiędzy stronami dotyczące momentu, który strony uważają za wykonanie usługi. Przepisy dotyczące umów o roboty budowlane zawarte są w Tytule XVI, w art. 647–658 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Stosownie do treści art. 647 Kodeksu cywilnego przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia. W braku odmiennego postanowienia umowy inwestor obowiązany jest na żądanie wykonawcy przyjmować wykonane roboty częściowo, w miarę ich ukończenia, za zapłatą odpowiedniej części wynagrodzenia (art. 654 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że o wykonaniu usługi, bądź jej częściowym wykonaniu można mówić wtedy, kiedy podmiot zakończył jej wykonanie, kiedy zrealizował zobowiązanie wynikające z umowy istniejącej między nim a zamawiającym tę usługę. Odnosząc powyższe do przedstawionego projektu umowy i jej zapisów należy stwierdzić, iż z umowy a konkretnie z opisu przedmiotu zamówienia wynika, iż zamawiający ma obowiązek odebrania prac. Odbiór odbywa się po zakończeniu prac i kończy się podpisaniem protokołu i datę jego podpisania strony uznają za datę wykonania usługi i wywiązania się strony z ciążącego na niej zobowiązania świadczenia usługi.

Zdaniem Spółki opisane usługi nie mają charakteru ciągłego. Obowiązek podatkowy nie powstanie na ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że w pozostałym zakresie wniosku dotyczącym podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj