Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-524/12/RS
z 20 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-524/12/RS
Data
2012.08.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty rolne
nieużytki
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
Czy przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu sprzedaży na rzecz osoby trzeciej niezabudowanej działki o obszarze 6,65 ha, stanowiącej grunty orne, łąki trwałe, rowy oraz nieużytki, jest zwolniony, na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od opodatkowania podatkiem dochodowym?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2012 r. (data wpływu 21 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego do przychodu ze sprzedaży użytków rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego – jest prawidłowe, natomiast do sprzedaży nieużytków - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 31 sierpnia 2009 r. Wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku po zmarłym w dniu … … 2009 r. Jerzym P., prawo własności niezabudowanej działki o obszarze 6,65 ha.

W dniu 13 lipca 2011 r. aktem notarialnym Wnioskodawczyni zawarła z osobą trzecią warunkową umowę sprzedaży, której przedmiotem była ww. nieruchomość. Do aktu notarialnego strony przedłożyły Wypis z rejestru gruntów Starostwa Powiatowego z dnia 2 czerwca 2011 r., z treści którego wynikało, iż przedmiotowa nieruchomość stanowi grunty orne RIIIb, RIVa i RV, łąki trwałe ŁIII, ŁIV, ŁV i ŁVI, rowy W-ŁIII, W-ŁIV, W-ŁV i W-ŁVI oraz nieużytki N. Z tego też powodu warunkiem nabycia przez kupującego ww. nieruchomości było nie skorzystanie przez Agencję Nieruchomości Rolnych z przysługującego jej, na podstawie przepisów art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego w terminie miesiąca od daty otrzymania zawiadomienia o treści warunkowej umowy sprzedaży, prawa pierwokupu tej nieruchomości, gdyż jak oświadczył nabywca przy podpisaniu warunkowej umowy sprzedaży nie spełnia on warunków, wynikających z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, do bezwarunkowego nabycia działki rolnej.

Agencja Nieruchomości Rolnych w piśmie z dnia 15 lipca 2011 r. złożyła oświadczenie o nie skorzystaniu z przysługującego jej prawa pierwokupu ww. nieruchomości i w związku z tym możliwe stało się zawarcie przez Wnioskodawczynię i nabywcę ostatecznej umowy przeniesienia własności ww. nieruchomości, co nastąpiło w dniu 15 lipca 2011 r.

Ww. nieruchomość została sprzedana przez Wnioskodawczynię za cenę 250.000 zł. Z uwagi natomiast na to, iż zbycie nastąpiło przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie Wnioskodawczyni zaczęła rozważać, czy przychody uzyskane przez Nią ze sprzedaży tej nieruchomości powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z przepisami art. 9 ust. 1 w związku z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też korzystają one ze zwolnienia przewidzianego przepisem art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, gdyż grunty wchodzące w skład tej nieruchomości nie utraciły w związku z ich sprzedażą charakteru rolnego.

Nabywca przedmiotowej nieruchomości poinformował Wnioskodawczynię, iż nie zamierza zmieniać jej charakteru, tj. nabywa tą nieruchomość jako nieruchomość rolną i taki jej charakter zamierza pozostawić, a ponadto nabycia tej nieruchomości dokonuje jako osoba fizyczna, nie wiążąc tej transakcji z jakąkolwiek działalnością gospodarczą.

Przed złożeniem niniejszego wniosku Wnioskodawczyni zwróciła się do nabywcy z prośbą o potwierdzenie, iż nadal po upływie prawie 9 miesięcy od daty sprzedaży ww. nieruchomości ma ona charakter rolny, a tym samym nie utraciła ona tego charakteru w związku z jej sprzedażą przez Wnioskodawczynię.

Powyższą okoliczność nabywca potwierdził Wnioskodawczyni przedkładając aktualny wypis z rejestru gruntów Starostwa Powiatowego z dnia 6 kwietnia 2012 r., z treści którego wynika, iż przedmiotowa nieruchomość nadal w całości ma charakter rolny.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu sprzedaży na rzecz osoby trzeciej niezabudowanej działki o obszarze 6,65 ha, stanowiącej grunty orne RIIIb, RIVa i RV, łąki trwałe ŁIII, ŁIV, ŁV i LVI, rowy W-ŁIII, W-ŁIV, W-ŁV i W-ŁVI oraz nieużytki N, jest zwolniony, na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od opodatkowania podatkiem dochodowym...


Zdaniem Wnioskodawczyni, uzyskany przez Nią przychód ze sprzedaży ww. nieruchomości, na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolniony od opodatkowania tym podatkiem.

Zgodnie bowiem z treścią ww. przepisu zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych obejmuje przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. W myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o gos¬podarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Przepisy ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) natomiast definiują w art. 2 ust. 1 pojęcie gospodarstwa rolnego jako obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nieposiadającej osobowości prawnej. Jak zatem wynika z ww. przepisu pojęcie "gospodarstwa rolnego" skonstruowane zostało poprzez określenie ewidencyjnego charakteru gruntów oraz faktu posiadania gruntów odpowiadających wymienionej tam normie obszarowej.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawczyni, przedmiotowa nieruchomość zarówno w dacie zawarcia przez Nią z osobą trzecią umowy sprzedaży, jak i obecnie w dacie sporządzenia niniejszego wniosku, z pewnością spełniała i nadal spełnia wszystkie wynikające z ww. przepisu przesłanki warunkujące uznanie jej za gospodarstwo rolne.

Wnioskodawczyni uważa, że kolejnym wynikającym z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem zwolnienia od opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego jest to, aby nieruchomości te w związku z ich sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego.

Grunty rolne, zgodnie z przepisami ustawy o podatku rolnym to gruntu sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Zdaniem Wnioskodawczyni, utrata rolnego charakteru gruntu, o której mowa w treści ww. przepisu rozumiana jest jako stan faktyczny występujący przede wszystkim wówczas, gdy grunt rolny zostaje przeznaczony pod działalność gospodarczą albo budownictwo, tj. następuje wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącą się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia, co natomiast w przedmiotowej sprawie nie miało miejsca Nabywca bowiem, tak jak poinformował Wnioskodawczynię w dacie zawierania z Nią warunkowej umowy sprzedaży oraz umowy przeniesienia własności, do dnia sporządzenia niniejszego wniosku nie zmienił charakteru przedmiotowej nieruchomości, gdyż nie przeznaczył jej na żaden inny cel, niż działalność rolnicza i z tego też powodu nadal nieruchomość ta w rejestrze gruntów Starostwa Powiatowego widnieje jako nieruchomość rolna, stanowiąca grunty orne RIIIb, RIVa i RV, łąki trwałe ŁIII, ŁIV, ŁV i ŁVI, rowy W-ŁIII, W-ŁIV, W-ŁV i W-ŁVI oraz nieużytki N. Powyższa okoliczność natomiast wynika z wypisu z rejestru gruntów z dnia 12 lipca 2011 r.

Zgodnie z przepisami art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawczyni w terminie do dnia 30 kwietnia 2012 r. zobowiązana była do podjęcia decyzji w sprawie opodatkowania przychodów uzyskanych przez nią z tytułu sprzedaży ww. nieruchomości. W związku z powyższym Wnioskodawczyni podjęła działania zmierzające do ustalenia wg stanu na 30 kwietnia 2012 r. czy przedmiotowa nieruchomość w związku z jej sprzedażą przez Wnioskodawczynię utraciła charakter rolny, czy też nadal taki charakter posiada. Wobec natomiast stwierdzenia przez Wnioskodawczynię, iż nabywca faktycznie nie dokonał na tej nieruchomości żadnych czynności mogących świadczyć o ewentualnym jego zamiarze zmiany dotychczasowego jej przeznaczenia, Wnioskodawczyni uznała, iż nieruchomość ta nie utraciła w związku z jej sprzedażą charakteru rolnego i w związku z tym uzyskany przez nią przychód ze sprzedaży tej nieruchomości podlega, na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniu od opodatkowania tym podatkiem. Biorąc jednak pod uwagę to, iż przychód wyniósł aż 250.000 zł Wnioskodawczyni uznała, iż konieczne jest złożenie przez nią niniejszego wniosku celem upewnienia się czy ma rację w przedmiotowej sprawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży użytków rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego uznaje się za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej nieużytków za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotnym zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku czyli śmierć spadkodawcy.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Stosownie do art. 22 ust. 6d ww. ustawy za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Zgodnie jednak z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia „gospodarstwo rolne”. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zmianami). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.


Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:


  1. użytki rolne,
  2. grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. nieużytki, oznaczone symbolem - N,
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.


Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:


  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.


Zgodnie z treścią przytoczonych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:


  • sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (t.j. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.


Niewątpliwie przedmiotowe zwolnienie – przy spełnieniu pozostałych warunków do niego uprawniających - obejmuje tylko przychody ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, a więc sklasyfikowanych jako użytki rolne, w tym grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, rowy lub grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych. Ponieważ nieużytki w zacytowanych przepisach nie zostały wymienione jako grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, to przychód z ich sprzedaży nie jest objęty przedmiotowym zwolnieniem.

Dla oceny natomiast, czy dokonana sprzedaż skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, istotny jest cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Należy ponadto wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może też nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

Zatem utrata charakteru rolnego musi być powiązana ze sprzedażą, choć ten związek nie może być tak rozumiany, że z chwilą dokonania czynności powinna nastąpić zmiana charakteru gruntu. Dla oceny utraty charakteru rolnego gruntu, znaczenie mają okoliczności faktyczne, a nie formalnoprawne związane z charakterem gruntu wskazanym w ewidencji gruntów i budynków. Okoliczności te mogą dotyczyć zarówno podatnika, jak i nabywcy, którego zakres działalności bądź czynności faktyczne podejmowane przez niego przed zawarciem umowy, czy też w związku z zawartą umową, wskazują na to, że kupuje on nieruchomość z zamiarem wykorzystania jej w sposób odbiegający od sposobu wykorzystywania gruntów rolnych.

Utraty charakteru rolnego, do której w swej dyspozycji odwołuje się art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie należy bowiem utożsamiać bezpośrednio oraz wyłącznie z utratą tego charakteru w sensie prawnym, lecz przede wszystkim w sensie faktycznym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w 2009 r. Wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku prawo własności niezabudowanej działki o obszarze 6,65 ha. Przedmiotowa nieruchomość zgodnie z wypisem z rejestru gruntów Starostwa Powiatowego z dnia 2 czerwca 2011 r., stanowi grunty orne RIIIb, RIVa i RV, łąki trwałe ŁIII, ŁIV, ŁV i ŁVI, rowy W-ŁIII, W-ŁIV, W-ŁV i W-ŁVI oraz nieużytki N. W dniu 15 lipca 2011 r. Wnioskodawczyni sprzedała ww. nieruchomość osobie trzeciej, która przy podpisywaniu warunkowej umowy sprzedaży oświadczyła, że nie spełnia warunków, wynikających z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, do bezwarunkowego nabycia działki rolnej. Ponadto nabywca przedmiotowej nieruchomości poinformował Wnioskodawczynię, iż nie zamie¬rza zmieniać jej charakteru, tj. nabywa tą nieruchomość jako nieruchomość rolną i taki jej charakter zamierza pozostawić, a ponadto nabycia tej nieruchomości dokonuje jako osoba fizyczna, nie wiążąc tej transakcji z jakąkolwiek działalnością gospodarczą.

Przed złożeniem niniejszego wniosku Wnioskodawczyni zwróciła się do nabywcy z prośbą o potwierdzenie, iż nadal po upływie prawie 9 miesięcy od daty sprzedaży ww. nieruchomości ma ona charakter rolny, a tym samym nie utraciła tego charakteru w związku z jej sprzedażą przez Wnioskodawczynię. Powyższą okoliczność nabywca potwierdził Wnioskodawczyni przedkładając aktualny wypis z rejestru gruntów Starostwa Powiatowego z dnia 6 kwietnia 2012 r., z treści którego wynika, iż przedmiotowa nieruchomość nadal w całości ma charakter rolny.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do przychodu ze zbycia gruntów sklasyfikowanych jako nieużytki. Zatem dochód z ich sprzedaży podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym. Natomiast przychód ze sprzedaży użytków rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego, podlega przedmiotowemu zwolnieniu.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj