Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/123/KDJ/14/RD-41654/14
z 5 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 4 marca 2013 r. Nr ITPB2/415-1114/12/MM wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 4 grudnia 2012 r., uzupełnionym w dniu 26 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń stanowiących zwrot kosztów dojazdu niepełnosprawnego dziecka oraz rodzica, opiekuna lub opiekuna prawnego samochodem osobowym, jest:

  • prawidłowe - w zakresie braku powstania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie rodziców, opiekunów lub opiekunów prawnych, z tytułu otrzymania zwrotu kosztów przejazdu niepełnosprawnego dziecka realizującego przygotowanie przedszkolne i opiekuna samochodem osobowym,
  • nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


Dnia 4 marca 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając - na podstawie § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 4 grudnia 2012 r., uzupełniony w dniu 26 lutego 2013 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z art. 14a ust. 4 ustawy o systemie oświaty obowiązkiem gminy jest zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym - na podstawie art. 14 ust. 1a ww. ustawy - bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka umożliwiającego dzieciom, o których mowa w art. 16 ust. 7a ww. ustawy, a także dzieciom z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3 albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) i rodzicami, opiekunami lub opiekunami prawnymi, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice, opiekunowie lub opiekunowie prawni.

Z dniem 1 września ubiegłego roku Wnioskodawca - na podstawie ww. przepisu oraz udzielonego przez Wójta Gminy upoważnienia - podpisał umowę z rodzicami dzieci niepełnosprawnych, określając zasady zwrotu kosztów przejazdu ucznia niepełnosprawnego realizującego roczne przygotowanie przedszkolne i opiekuna prawnego samochodem osobowym. Wzór umowy stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia Wójta Gminy z dnia 13 sierpnia 2012 r.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania.


  1. Czy zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna na zasadach określonych w umowie, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice, opiekunowie lub opiekunowie prawni należy uznać za przychód rodziców, opiekunów lub opiekunów prawnych i czy podlega on opodatkowaniu?
  2. W przypadku obowiązku opodatkowania zwrotu kosztów, o których mowa powyżej, czy Wnioskodawca ma obowiązek sporządzić deklarację PIT-8C?
  3. Jeżeli zwrot kosztów będzie objęty zwolnieniem, to na jakiej podstawie?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 14a ust. 4 ustawy o systemie oświaty, to gmina ma obowiązek zapewnić 5 i 6 letnim dzieciom niepełnosprawnym transport i opiekę, może też powierzyć rodzicom ten obowiązek i zwrócić koszty dowozu dziecka na zasadach ustalonych w umowie. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zwrot kosztów nie powinien być uznany za przychód rodziców, opiekunów i opiekunów prawnych.

W przypadku obowiązku opodatkowania zwrotu kosztów należy wystawić PIT-8C, gdyż umowa zawarta z rodzicami, opiekunami i opiekunami prawnymi określa zasady zwrotu kosztów za dowożenie dziecka, na jej podstawie nie został natomiast nawiązany stosunek pracy, nie można więc odprowadzać comiesięcznie podatku.

Odbycie rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci 5 i 6 letnie jest obowiązkowe, tak jak obowiązek szkolny (nauka dzieci w szkole podstawowej i gimnazjum). Zgodnie z art. 17 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty, gmina ma obowiązek zapewnić dzieciom szkół podstawowych i gimnazjów dowóz i opiekę. Skoro zwolnieniem przedmiotowym objęty jest przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 3 i 3a ustawy o systemie oświaty, to w ocenie Wnioskodawcy, również zwrot kosztów, o których mowa w art. 14a ust. 3 i 3a tej ustawy, powinien podlegać zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznał za nieprawidłowe.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Minister Finansów stwierdza co następuje.

Na podstawie art. 14a ust. 4 ustawy z dnia z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) obowiązkiem gminy jest zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom pięcioletnim oraz dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym na podstawie art. 14 ust. 1a bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego lub ośrodka umożliwiającego dzieciom, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) i rodzicami, opiekunami lub opiekunami prawnymi, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice, opiekunowie lub opiekunowie prawni.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca działając na podstawie powyższego przepisu ustawy o systemie oświaty oraz udzielonego przez Wójta Gminy upoważnienia, podpisał z rodzicami dzieci niepełnosprawnych umowę, w której określono zasady zwrotu kosztów przejazdu ucznia niepełnosprawnego realizującego roczne przygotowanie przedszkolne i opiekuna prawnego samochodem osobowym.

Zatem zapewnienie 5 i 6 letnim dzieciom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki do właściwej placówki realizującej przygotowanie przedszkolne, należy do obowiązków gminy, podobnie jak zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna, jeżeli to rodzice, opiekunowie lub opiekunowie prawni zapewniają dowóz dzieci we własnym zakresie. Przepisy ustawy o systemie oświaty przewidują zatem dla gminy dwie równoważne formy zapewnienia dojazdu dziecka niepełnosprawnego do placówki realizującej przygotowanie przedszkolne.

W świetle powyższego, należy podzielić stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymanie przez rodziców, opiekunów lub opiekunów prawnych zwrotu kosztów za dowóz dziecka niepełnosprawnego do przedszkola, nie stanowi dla tych osób przychodu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 2 i 3 należy uznać za nieprawidłowe.

Z tych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 4 marca 2013 r. Nr ITPB2/415-1114/12/MM, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej „ustawą”). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj