Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB4/423-93/14/AM
z 12 listopada 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2014 r. (data wpływu 5 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 października 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie stosowania zwolnienia podatkowego określonego w art. 22 ust. 4 w przypadku wypłaty dywidendy po przejęciu spółki komandytowo-akcyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 sierpnia 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 października 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie stosowania zwolnienia podatkowego określonego w art. 22 ust. 4 w przypadku wypłaty dywidendy po przejęciu spółki komandytowo-akcyjnej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest komplementariuszem oraz akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej („SKA”), która została zawiązana i zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej. SKA nie dokonała zmiany roku obrotowego po dniu wejścia w życie ustawy nowelizującej. Obecny i zarazem pierwszy rok obrotowy SKA rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2014 r. i zakończy się po dniu 31 grudnia 2013 r. Zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy nowelizującej, do zakończenia jej pierwszego roku obrotowego SKA nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Pierwszy rok obrotowy SKA rozpoczął się w dniu 24 października 2013 r. (data zawiązania SKA) i zakończy się w dniu 31 marca 2015 r. Rejestracja SKA w Krajowym Rejestrze Sądowym nastąpiła w dniu 31 października 2013 r. Zgodnie ze statutem SKA, rokiem obrotowym spółki jest okres kolejnych 12 miesięcy rozpoczynający się w dniu 1 kwietnia każdego roku i trwający do dnia 31 marca roku następnego, przy czym pierwszy rok obrotowy spółki kończy się w dniu 31 marca 2015 r.

Poza Wnioskodawcą wspólnikiem SKA jest inna spółka z o.o. posiadająca status akcjonariusza w SKA. Od daty zawiązania SKA skład jej wspólników nie uległ zmianie. W przyszłości jest rozważane połączenie Wnioskodawcy z SKA poprzez przejęcie SKA przez Wnioskodawcę. Połączenie to może nastąpić w obecnym roku obrotowym SKA lub po jego zakończeniu, gdy spółka ta będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W chwili połączenia Wnioskodawca będzie jedynym wspólnikiem SKA, a zatem połączenie nastąpi bez podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy. Wypracowany przez SKA w trakcie jej funkcjonowania zysk, ustalony według przepisów o rachunkowości, może nie zostać w całości lub części podzielony pomiędzy akcjonariuszy w drodze wypłaty dywidendy. W chwili połączenia spółek mogą więc występować skumulowane i niewypłacone na rzecz akcjonariuszy zyski wypracowane w czasie funkcjonowania SKA, w tym również zyski za okres do dnia zakończenia aktualnego (pierwszego) roku obrotowego SKA. Dywidenda może zostać wypłacona w spółce Wnioskodawcy. Posiadanie przez wspólnika udziałów Wnioskodawcy wynika z tytułu własności, jak również Wnioskodawca będzie w posiadaniu pisemnego oświadczenia wspólnika, że spełnione zostały warunki, o których mowa w art. 22 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. wspólnik nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca, jako spółka przejmująca, ma obowiązek pobrać na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zryczałtowany podatek dochodowy od dywidendy wypłacanej wspólnikowi w spółce Wnioskodawcy spełniającemu warunki zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych określone w art. 22 ust. 4 i 4a ustawy, jeżeli dywidenda ta pochodzi z zysku SKA niepodzielonego, wypracowanego w okresie, w którym spółka ta nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.

Podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (art. 22 ust. 1 ustawy).

Na podstawie ww. przepisów Wnioskodawca, jako płatnik, ma obowiązek pobierać i wpłacać na rachunek właściwego urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy od wypłacanych dywidend.


Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:


  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
  4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.


Stosownie do art. 22 ust. 4a ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Od wspólnika spełniającego warunki określone w ww. przepisach nie pobiera się zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy.

Wyjątek od powyższej zasady przewiduje art. 7 ust. 2-4 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym. Zgodnie z art. 7 ust. 2 tej ustawy, zwolnienie przewidziane w art. 22 ust. 4 ustawy ma zastosowanie wyłącznie do dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wypłaconych przez spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z zysku wypracowanego od dnia, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskując a contrario, powyższe zwolnienie nie będzie miało zastosowania, jeżeli dywidenda zostanie wypłacona z zysku wypracowanego przez spółkę komandytowo-akcyjną do dnia poprzedzającego dzień, w którym spółka ta stała się podatnikiem.

Przy czym, stosownie do art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej, jeżeli spółka komandytowo-akcyjna przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy posiadała niewypłacone zyski z lat poprzedzających dzień wejścia w życie ustawy nowelizującej i spółka ta dokona po dniu poprzedzającym dzień, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, wypłaty dywidendy lub innego przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, na potrzeby stosowania art. 2 uznaje się, że w pierwszej kolejności wypłacany jest zysk osiągnięty przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Nie ma przy tym znaczenia, że dywidenda zostanie wypłacona przez Wnioskodawcę zamiast SKA. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 4 ustawy nowelizującej, przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do następcy prawnego spółki komandytowo-akcyjnej. Wnioskodawca jako spółka przejmująca SKA w wyniku połączenia jest jej następcą prawnym z mocy art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej.

Zatem, Wnioskodawca jako następca prawny SKA w rezultacie połączenia, ma obowiązek pobrać na podstawie art. 26 ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zryczałtowany podatek dochodowy od wspólnika w spółce Wnioskodawcy, spełniającego warunki zwolnienia od podatku dochodowego określone w art. 22 ust. 4 i 4a ustawy, z tytułu wypłaconej po przejęciu SKA na rzecz tego wspólnika dywidendy, ale tylko w zakresie, w którym wypłata nastąpi z zysku SKA wypracowanego do dnia poprzedzającego dzień, od którego spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj