Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1218/11/MD
z 25 listopada 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1218/11/MD
Data
2011.11.25
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
kształcenie
świadczenie usług
usługi szkoleniowe
Istota interpretacji
Zasadność zastosowania zwolnienia do świadczonych usług szkoleniowych.
Wniosek ORD-IN 5 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2011 r. (data wpływu 31 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 18 listopada 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia od podatku do usług polegających na przeprowadzaniu kursów zawodowych - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 31 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia od podatku do usług polegających na przeprowadzaniu kursów zawodowych W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny. Spółka (czynny podatnik podatku od towarów i usług) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług edukacyjno-szkoleniowych na terenie kraju. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Jako zleceniobiorca zajmuje się m.in. organizacją i przeprowadzaniem kursów zawodowych dla firm (zwanych dalej zleceniodawcami), otrzymujących dofinansowanie na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Zawiera ze zleceniodawcami umowy na realizację kursów zawodowych, którzy otrzymują dofinansowanie na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) na podstawie zawartych umów. Za wykonanie usługi przeprowadzenia kursów zawodowych Spółka wystawia faktury VAT. Zgodnie z ww. umowami, zleceniodawcy zapłacą wynagrodzenie za wykonane usługi z dofinansowania otrzymanego na realizację projektu w ramach POKL. Dofinansowanie, które otrzymują zleceniodawcy na realizację projektów stanowi od 70% do 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektów, a w tym:
Wynagrodzenia za wykonane usługi szkoleniowe jest płatne przez zleceniodawców po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego, w którym przeprowadzono szkolenie, na podstawie faktur VAT przekazanych przez Spółkę wraz z kompletną i poprawnie wypełnioną dokumentacją przeprowadzonych szkoleń. Spółka jest w stanie udokumentować, iż wynagrodzenie za wykonane usługi otrzymane od zleceniodawców pochodzi faktyczne ze środków publicznych. Środki otrzymane przez Spółkę są w co najmniej 70% środkami publicznymi. W załącznikach do umów na realizację zleceń zawarte są oświadczenia zleceniodawców, w jakim procencie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego realizowane przez Spółkę są finansowane ze środków publicznych (co najmniej 70%). Ponadto wypłata należności za ww. usługi, następuje z wydzielonego przez zleceniodawców subkonta utworzonego na potrzeby danego projektu. Wypłata należności za wykonanie usługi jest możliwa tylko, gdy zleceniodawcy posiadają na rachunku bankowym dedykowanym dla projektu środki na finansowanie jego realizacji, przekazane im przez instytucję pośredniczącą i po zaakceptowaniu faktur wystawionych przez Spółkę. Kursy zawodowe realizowane dla zleceniodawców w ramach podwykonawstwa są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania i obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. W ramach umów Spółka realizuje szkolenia rozwijające kompetencje społeczne oraz wiedzę w dziedzinie związanej z wykonywanym zawodem. Zakres tych szkoleń obejmuje m. in.: szkolenia aplikacyjne z zakresu projektowania i kosztorysowania robót budowlanych, z zakresu zarządzania projektami i przedsięwzięciami budowlanymi i developerskimi, zamówień publicznych, z zakresu MS Exel, MS Power Point, z zakresu ekonomiki rolnictwa, obsługi oprogramowania ułatwiającego zarządzenia gospodarstwem rolnym, w tym sporządzania biznesplanów, prowadzenia rachunkowości oraz nauka samodzielnego posługiwania się programem komputerowym. Szkolenia prowadzone są w formie wykładów oraz warsztatów w salach oznaczonych wizualizacją zgodną z wymogami POKL oraz przy użyciu grafiki danego projektu. Szkolenia prowadzone są przez wykwalifikowane zespoły trenerów, posiadających niezbędne kompetencje do realizacji szkoleń. Zleceniodawcy realizują projekty na podstawie wniosku o dofinansowanie, w których określone są szczegółowe budżety projektów, zgodnie z którymi dokonują zakupu usług i materiałów. Zleceniodawcy dokonują m.in. zakupu usług i materiałów zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej, a w szczególności:
oraz właściwych aktów prawa krajowego, w szczególności:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy usługi kursów zawodowych przeprowadzanych dla zleceniodawców w zakresie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz zgodnie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że pytanie przyporządkowane jest do przedstawionego stanu faktycznego i dotyczy okresu podatkowego 2011-2013, wykonując usługi przeprowadzenia kursów zawodowych dla zleceniodawców dotyczące realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w co najmniej 70% oraz otrzymując zapłatę od zleceniodawców za wykonane usługi z dofinansowania na realizację projektów, może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Po powołaniu treści ww. regulacji Spółka stwierdziła, że usługi przeprowadzenia kursów zawodowych świadczone przez nią na rzecz zleceniodawców korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na ich podstawie, ponieważ:
W ocenie Spółki, środki otrzymane od zleceniodawcy za wykonaną usługę szkoleniową (na podstawie faktury VAT wystawionej przez Spółkę) są środkami publicznymi, ponieważ:
Zdaniem Spółki, powyższe stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP3/443-61/11-2/JF. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Z kolei w świetle ust. 1 pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem - zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Regulacje art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L 347 str. 1), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jaki i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”. W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika„ (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV). Ponadto należy zaznaczyć, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Ww. akt, jako rozporządzenie, wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowany bezpośrednio < art. 288 zd. drugie wersji skonsolidowanej Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Traktat z Lizbony) z dnia 9 maja 2008 r. (Dz. Urz. UE C 115, str. 47)>. Oznacza to, iż z dniem 1 lipca 2011 r. przepisy tego rozporządzenia stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Polski, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Analiza cytowanych regulacji prowadzi do wniosku, iż dla zastosowania zwolnienia od podatku w pierwszej kolejności istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowego warunku np. finansowanie ich dofinansowywanie ze środków publicznych. Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „kształcenie zawodowe” i „przekwalifikowanie zawodowe”, wobec tego należy odwołać się do regulacji prawa unijnego. Przepis art. 44 ww. rozporządzenia Rady bezpośrednio wskazuje co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka (czynny podatnik podatku od towarów i usług) prowadzi na terenie kraju działalność gospodarczą w zakresie usług edukacyjno-szkoleniowych. Jako zleceniobiorca zajmuje się m.in. organizacją i przeprowadzaniem kursów zawodowych dla firm otrzymujących dofinansowanie na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Kursy zawodowe realizowane w ramach podwykonawstwa są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania i obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. W ramach umów na podwykonawstwo Spółka realizuje szkolenia rozwijające kompetencje społeczne, oraz wiedzę w dziedzinie związanej z wykonywanym zawodem. Zakres tych szkoleń obejmuje m. in.: szkolenia aplikacyjne z zakresu projektowania i kosztorysowania robót budowlanych, z zakresu zarządzania projektami i przedsięwzięciami budowlanymi i developerskimi, zamówień publicznych, za zakresu MS Excel, MS Power Point, z zakresu ekonomiki rolnictwa, obsługi oprogramowania ułatwiającego zarządzenia gospodarstwem rolnym, w tym sporządzenia biznesplanów, prowadzenie rachunkowości oraz nauka samodzielnego posługiwania się programem komputerowym. Szkolenia prowadzone są w formie wykładów oraz warsztatów w salach oznaczonych wizualizacją zgodną z wymogami POKL oraz przy użyciu grafiki danego projektu. Szkolenia prowadzone są przez wykwalifikowanych zespoły trenerów, posiadających niezbędne kompetencje do realizacji szkoleń. Spółka jest w stanie udokumentować, iż wynagrodzenie za wykonane usługi otrzymane od zleceniodawców pochodzi faktyczne ze środków publicznych. W załącznikach do umów na realizację zleceń zawarte są oświadczenia zleceniodawców, w których zleceniodawcy oświadczają, w jakim procencie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego realizowane przez Spółkę, w ramach umowy są finansowane ze środków publicznych (co najmniej 70%). Ponadto wypłata należności za usługi szkoleniowe realizowane przez Spółkę, następuje pod warunkiem posiadania przez zleceniodawców na rachunku bankowym dedykowanym dla projektu środków na finansowanie jego realizacji (subkonto utworzone przez zleceniodawców na potrzeby projektu). Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą zasadności zwolnienia od podatku od towarów i usług ww. usług. Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz ww. przepisy stwierdzić należy, że ww. usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, gdyż Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Jednak działalność ta spełnia znamiona usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Zatem, jeżeli - jak wskazano we wniosku - usługi świadczone przez Spółkę są w całości finansowane ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Jeżeli natomiast usługi te finansowane są ze środków publicznych w wysokości mniejszej niż 100%, ale równiej lub większej 70%, zwolnienie będzie wynikało z § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.