Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-1007/11-6/MK
z 7 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-1007/11-6/MK
Data
2012.03.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
nagrody
płatnik
sprzedaż premiowa
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Zastosowania zwolnienia od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową oraz określenia obowiązków płatnika.



Wniosek ORD-IN 488 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.12.2011 r. (data wpływu 16.12.2011 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 17.02.2012 r., data wpływu 20.02.2012 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-1007/11-2/MK z dnia 08.02.2012 r. (data nadania 08.02.2012 r., data doręczenia 10.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową oraz określenia obowiązków płatnika– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.12.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową oraz określenia obowiązków płatnika

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem NIP xxx-xxx-xx-xx. W celu podniesienia atrakcyjności zakupu usług, Spółka przeprowadza akcję promocyjną mającą cechy sprzedaży premiowej w postaci Programu Lojalnościowego. Zgodnie z regulaminem uczestnikiem programu jest każda osoba, która posiada konto pracodawcy w Praca.pl i wyraziła chęć uczestnictwa w programie. Beneficjentem nagród będą m.in. osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, które nabywają usługi. Spółka nie będzie pobierała jakichkolwiek dodatkowych odpłatności z tytułu wydania nagrody. Będzie dochodziło do wydania nagrody w wyniku nabycia usługi i uzyskania wymaganej ilości punktów w ramach programu lojalnościowego. Nagroda będzie przyznawana osobie fizycznej lub prawnej w związku z zakupem usług spółki, po spełnieniu określonych w regulaminie warunków zakupu.

Nagroda zostanie przyznana w postaci:

  1. nagród rzeczowych innych niż towary lub usługi które sprzedano,
  2. bonów towarowych,
  3. doładowanych kart pre-paid.

Wydatki zorganizowania i przeprowadzenia akcji promocyjnej są odpowiednio udokumentowane m.in. regulaminem, potwierdzeniem spełnienia przez nabywców warunków do przyznania nagrody, potwierdzeniem przekazania nagrody.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 08.02.2012 r. Nr IPPB2/415-1007/11-2/MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie:

  • uzupełnienie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej o czytelny podpis drugiego członka zarządu zgodnie ze wskazanym w wypisie KRS sposobem reprezentacji.
  • czy w prowadzonej akcji promocyjnej Wnioskodawca jest stroną, z którą nabywcy usług zawierają umowy sprzedaży...
  • Czy przedmiotem sprzedaży są usługi oferowane przez Wnioskodawcę i oznaczone znakiem towarowym należącym do Wnioskodawcy, czy też są to usługi oferowane przez sprzedawców zarejestrowanych na stronie Praca.pl...
  • Czy odbiorcą nagród związanych ze sprzedażą premiową jest nabywca usługi (strona umowy sprzedaży, kupujący itp.), czy też osoby trzecie reprezentujące nabywcę nie będące stroną zawartej umowy sprzedaży...

Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

  • Wnioskodawca jest stroną z którą nabywcy usług zawierają umowy sprzedaży.
  • Przedmiotem sprzedaży są wyłącznie usługi oferowane przez Wnioskodawcę tj. firmę Praca.pl. i oznaczone znakiem towarowym.
  • Przekazane nagrody związane są ze sprzedażą premiową a odbiorcą nagród są osoby fizyczne wskazane przez nabywcę (stronę umowy sprzedaży) usługi jak również osoby trzecie reprezentujące nabywcę nie będące stroną zawartej umowy sprzedaży.

Ponadto przeformułowano zadane we wniosku pytanie.

W związku z powyższym, tutejszy organ podatkowy wezwał telefonicznie w dniu 01.03.2012 r. (na tę okoliczność została sporządzona notatka służbowa) Wnioskodawcę do uściślenia otrzymanych informacji poprzez:

  • wskazanie, czy w zdarzeniu przyszłym nagrody wydawane w związku z prowadzonym programem lojalnościowym są wydawane bezpośrednio osobom fizycznym wskazanym przez nabywcę usług...
  • potwierdzenie czy przedmiotem interpretacji ma być odpowiedź na zadane pytanie we wniosku przesłanym jako uzupełnienie wniosku pierwotnego, czy też pytanie zadane we wniosku pierwotnym...

Braki uzupełniono prawidłowo w kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

  • zapytanie dotyczy kwestii określonych w pierwotnie złożonym wniosku oraz pytanie dotyczy w szczególności sytuacji kiedy np. odbiorcą nagrody z programu Lojalnościowego jest pracownik nabywcy usługi (czyli osoba wskazana przez nabywcę usługi jako osoba trzecia będącą osobą fizyczną opisana we wniosku).
  • nabywca usługi w przypadku powyższym nie odbiera nagrody, beneficjentem jest jego pracownik.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy wartość nagród przekazywanych osobom fizycznym wskazanym przez nabywcę można uznać za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową i zastosować zwolnienie z opodatkowania nagród o wartości nieprzekraczającej jednorazowo kwoty 760 zł
  2. Czy przekroczenie limitu należy rozpatrywać w odniesieniu do całkowitej wartości wydanych rzeczowych nagród, bonów i zasilenia karty/kart przekazanych danej osobie fizycznej w ramach jednej sprzedaży premiowej czy też limit odnosi się do każdorazowego wydania czy zasilenia środkami karty/kart z tytułu każdorazowej transakcji sprzedaży premiowanej...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art 20 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Nagrody wydawane przez spółkę spełniają następujące warunki:

  • nagroda związana jest ze sprzedażą premiową,
  • wartość otrzymanej jednorazowo nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł,
  • nagroda wydana osobie fizycznej nie zostaje otrzymana w związku z prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych „wyrażeniem sprzedaż premiowa”, jednakże nie zdefiniował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z art. 535 ww. ustawy przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Mając na uwadze powyższe ustalenia powołane przepisy prawa, „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) premii, w związku z dokonanym przez kupującego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Przyznanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez Sprzedawcę. W zamian za to, że kupujący dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów).

Spółka przeprowadza akcję promocyjną mającą cechy sprzedaży premiowej, w której beneficjentem premii będą m.in. osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej. Premie przyznawane będą w związku z zakupem usług oznaczonych znakiem towarowym należącym do Spółki. Spółka nie będzie pobierała jakichkolwiek dodatkowych odpłatności z tytułu wydania nagrody. Przyznanie i wydanie nagrody może nastąpić wyłącznie w wyniku nabycia usługi. Nagroda będzie przyznawana każdej osobie (fizycznej lub prawnej), która spełnia określone w regulaminie warunki zakupu. Wskazanie osoby uprawnionej do otrzymania premii należy do uprawnień nabywcy usług spółki.

Nagroda zostanie przyznana w postaci:

  1. nagród rzeczowych innych niż towary lub usługi które sprzedano,
  2. bonów towarowych,
  3. doładowanych kart pre-paid.

Wydatki zorganizowania i przeprowadzenia akcji promocyjnej są odpowiednio udokumentowane m.in. regulaminem, potwierdzeniem spełnienia przez nabywców warunków do przyznania nagrody, potwierdzeniem przekazania nagrody osobie wskazanej przez nabywcę. Mając na uwadze ww. okoliczności stwierdzić zatem należy, iż w sytuacji gdy jednorazowa wartość wydanej przez Spółkę osobie fizycznej nagrody związanej ze sprzedażą premiową nie przekroczy kwoty 760 zł, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przypadku natomiast świadczeń o wyższej wartości (tj. gdy jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę warunkującą zwolnienie) Spółka - stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zobowiązana jest do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W zakresie pytania drugiego tj. sformułowania „jednorazowa wartość nagród” uważamy, że jest to wartość środków jednorazowo zapisanych na karcie lub kartach przekazywanych użytkownikowi jednakże w ramach jednej sprzedaży premiowej. Sformułowanie należy rozumieć jako wartość każdej odrębnie wybranej przez uczestnika programu nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych nagród w ciągu roku oraz to, że np. zostaną przesłane w jednej paczce lub jednym przelewem. Wartości nagród nie należy sumować. Przekroczenie limitu nie należy rozpatrywać w odniesieniu do całkowitej wartości zasilenia kart, tylko do tytułów transakcji sprzedaży. W przypadku np. 3 transakcji sprzedaży uczestnik programu wybiera w ramach sprzedaży premiowej nagrody zasilenia konta pre-paid dla tych 3 różnych transakcji o wartości do 760 zł od każdej sprzedaży. Nagrody te do wysokości 3 x 760 zł będą zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PDOF jako nagrody jednorazowe z trzech różnych transakcji sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej nagrody.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Należy podkreślić, iż o zasadności kwalifikacji świadczeń podatników nie może decydować nazwa określonej czynności prawnej, nadana przez strony. Przesądzające znaczenie ma rzeczywisty charakter danego zdarzenia gospodarczego (czynności prawnej).

Aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

  • nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii. Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Jak wynika z treści wniosku, oraz jego uzupełnienia w odpowiedzi na przesłane wezwanie Spółka zamierza przeprowadzić akcję promocyjną mającą cechy sprzedaży premiowej w postaci programu Lojalnościowego, skierowaną do osób, które posiadają konto pracodawcy w Praca.pl i wyraziły chęć uczestnictwa w programie. Stroną z którą nabywcy usług zawierają umowy sprzedaży jest Spółka. Przedmiotem sprzedaży są wyłącznie usługi oferowane przez Spółkę, tj. firmę Praca.pl. i oznaczone znakiem towarowym.

Spółka nie będzie pobierała jakichkolwiek dodatkowych odpłatności z tytułu wydania nagrody. Wydanie nagrody nastąpi w wyniku nabycia usługi i uzyskania wymaganej ilości punktów w ramach programu lojalnościowego. Nagroda będzie przyznawana osobie fizycznej lub prawnej w związku z zakupem usług spółki, po spełnieniu określonych w regulaminie warunków zakupu.

Odbiorcą nagrody z programu Lojalnościowego jest pracownik nabywcy usługi (osoba wskazana przez nabywcę usługi jako osoba trzecia będącą osobą fizyczną).

Nabywca usługi w przypadku powyższym nie odbiera nagrody, beneficjentem nagrody jest jego pracownik.

Nagroda zostanie przyznana w postaci:

  1. nagród rzeczowych innych niż towary lub usługi które sprzedano,
  2. bonów towarowych,
  3. doładowanych kart pre-paid.

Wydatki zorganizowania i przeprowadzenia akcji promocyjnej są odpowiednio udokumentowane m.in. regulaminem, potwierdzeniem spełnienia przez nabywców warunków do przyznania nagrody, potwierdzeniem przekazania nagrody.

W świetle powyższego akcji promocyjnej w zakresie adresowanym do nabywców usług będących odbiorcami produktów podmiotu prowadzącego akcję promocyjną, nie można uznać za sprzedaż premiową, ponieważ nagrody przyznawane w ramach sprzedaży premiowej powinny być związane ściśle ze sprzedażą i mogą dotyczyć jedynie stron zawieranej umowy sprzedaży (sprzedawca – nabywca), a nie osób je reprezentujących, jak wskazał Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie, osoba fizyczna wskazana przez nabywcę usługi (pracownik nabywcy usługi) nie będąca stroną zawartej umowy sprzedaży. Zadanie spółki sprowadza się do nagradzania osób wskazanych przez nabywcę usługi, który dokonywał transakcji związanych z zakupem usług oferowanych przez Spółkę, a nie podmiotu, który dokonał tego zakupu.

W konsekwencji ww. nagrody – nie są nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową. Jej wartość (bez względu na wysokość) nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi natomiast dla ww. osób (wskazanych przez nabywcę usługi, czy też osoby trzecie reprezentujące nabywcę) w myśl art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy przychód z innych źródeł.

Na podmiocie wypłacającym ww. nagrody nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT-8C).

Reasumując, w świetle powołanych powyżej przepisów prawa i przedstawionego stanu faktycznego, nagrody przyznane przez Spółkę nie stanowią nagród związanych ze sprzedażą premiową. W związku z tym nagrody te nie są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy, co skutkuje tym, że Spółka zobowiązana będzie do sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C.

Wobec powyższego kwestia sprecyzowana przez Wnioskodawcę w pytaniu nr 2 odnośnie zakresu wskazanego zwolnienia jest bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj