Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-669/14/BJ
z 18 listopada 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 sierpnia 2014 r. (data wpływu do Biura – 18 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych dla studentów i pracowników naukowych w ramach programu X. –jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 sierpnia 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m. in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych dla studentów i pracowników naukowych w ramach programu X..
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest niepubliczną uczelnią wyższą, wpisaną do rejestru uczelni niepublicznych prowadzonego przez ministra właściwego do spraw nauki i szkolnictwa wyższego. Uczelnia jest uczestnikiem programu X., w ramach, którego otrzymuje od Fundacji ..., pełniącej rolę Narodowej Agencji Programu X. środki pieniężne, które następnie wypłacane są przez Wnioskodawcę indywidualnym beneficjentom – studentom i pracownikom, zarówno naukowym, jak i administracyjnym Uczelni biorącym udział w tym programie.
Program X. jest kontynuacją wcześniejszej edycji programu Y.. W ramach programu Y. stypendia wypłacane studentom i pracownikom Uczelni, zarówno naukowym, jak i administracyjnym, zwolnione były od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy, zasady ich wypłacania zostały bowiem zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego w decyzji z dnia 31 maja 2010 r.
W odniesieniu do zasad przyznawania stypendiów w ramach programu X. Fundacja ..., pełniąca rolę Narodowej Agencji Programu X. nie wystąpiła z analogicznym wnioskiem i nie są one na dzień dzisiejszy zatwierdzone przez tego Ministra.
Uczestnicząc w programie X. Uczelnia będzie miała do czynienia z wypłatami środków pieniężnych indywidualnym beneficjentom – studentom i pracownikom, zarówno naukowym, jak i administracyjnym Uczelni biorącym udział w tym programie, tj. takim osobom, które się do niego zakwalifikują i wyjadą w ramach tego programu za granicę.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy środki otrzymane przez Wnioskodawcę od Fundacji ..., pełniącej rolę Narodowej Agencji Programu X., wypłacane następnie przez Wnioskodawcę jako stypendia dla studentów oraz pracowników naukowych Uczelni biorących udział w tym programie są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy?
- Czy środki otrzymane przez Wnioskodawcę od Fundacji ..., pełniącej rolę Narodowej Agencji Programu X., wypłacane następnie przez Wnioskodawcę jako stypendia dla pracowników administracyjnych Uczelni biorących udział w tym programie są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy?
- Czy w sytuacji, gdy Fundacja ..., pełniąca rolę Narodowej Agencji Programu X. wystąpi do ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego z wnioskiem o zatwierdzenie zasad przyznawania stypendiów w ramach programu X. i uzyska takie zatwierdzenie, środki otrzymane przez Wnioskodawcę od Fundacji ..., pełniącej rolę Narodowej Agencji Programu X., wypłacane następnie przez Wnioskodawcę jako stypendia dla studentów i pracowników, zarówno naukowych jak i administracyjnych Uczelni biorących udział w tym programie będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska zajętego w zakresie pytania nr 1.
Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody osiągane przez osoby fizyczne, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21. 52. 52a. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy wskazano, iż zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlega część dochodów osób, na których ciąży nieograniczony obowiązek podatkowy w Rzeczpospolitej Polskiej, przebywających czasowo zagranicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów. Zwolnienie od podatku dochodowego w tym przypadku przysługuje od tej części dochodów uzyskiwanych przez osobę fizyczną z tytułu otrzymywania stypendium, która stanowi równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. tj. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (dalej jako „rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej”), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 28 kwietnia 2011 r. sygn. I SA/Wr 204/11: „Termin „stypendium” użyty w treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (…) należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m. in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych.
Z całą pewnością środki finansowe wypłacane w ramach programu X. studentom Uczelni oraz jej pracownikom naukowym mogą więc zostać uznane za stypendium w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy, mają one bowiem na celu wspierać zdobywanie przez nich wiedzy na zagranicznych uczelniach jak i prowadzenie przez nich badań i to także poprzez zapewnienie środków niezbędnych dla utrzymania się beneficjenta stypendium w miejscu pobierania nauki, czy też prowadzenia przez niego badań za granicą. Pogląd ten potwierdza również odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów udzielona 12 sierpnia 2010 r. na interpelację poselską Nr 17304 z której wynika, że zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy adresowane jest do przebywających czasowo za granicą stypendystów otrzymujących stypendium, które nie mieści się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 39, 40 i 40b ustawy.”
W opinii Wnioskodawcy, w przedmiocie pytania pierwszego należy więc udzielić odpowiedzi, iż stypendium wypłacane studentom oraz pracownikom naukowym Uczelni w ramach programu X. jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. pkt 23a lit. a) ustawy. Zwolnienie to przysługuje w wysokości stanowiącej iloczyn kwoty diety przysługującej, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej, za jeden dzień podróży służbowej w konkretnym kraju poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej, do którego w ramach programu X. wyjedzie dany student lub pracownik naukowy Uczelni oraz liczby dni, w których jego beneficjent otrzymywał w ramach tego programu stypendium.
Zaznacza się, iż przywołując powyżej stanowisko Wnioskodawcy – z uwagi na zakres niniejszej interpretacji – pominięto tę jego część, która odnosi się do pyt. nr 2 i 3.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów wypłacanych dla studentów i pracowników naukowych w ramach programu X. (pyt. nr 1). W zakresie pytań nr 2 i 3 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z wniosku wynika, że Uczelnia jest uczestnikiem programu X., w ramach, którego otrzymuje od Fundacji ..., pełniącej rolę Narodowej Agencji Programu X. środki pieniężne, które następnie wypłacane są przez Wnioskodawcę indywidualnym beneficjentom. Uczestnicząc w programie Uczelnia będzie miała do czynienia z wypłatami środków pieniężnych studentom i pracownikom, zarówno naukowym jak i administracyjnym Uczelni biorącym udział w tym programie, tj. takim osobom, które się do niego zakwalifikują i wyjadą w ramach tego programu za granicę.
Wnioskodawca uważa, że stypendium wypłacane studentom oraz pracownikom naukowym Uczelni w ramach programu X. jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. pkt 23a lit. a) ustawy.
Założenia programu X., budżet oraz zasady funkcjonowania i zarządzania Programem zostały przewidziane i zatwierdzone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr ... z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającego „ X.”: unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylającego decyzje nr ...(Dz.Urz….).
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów – w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.
Zatem powyższym zwolnieniem od podatku objęte są wyłącznie stypendia i tylko takie, które spełniają kryteria określone w cytowanym przepisie.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „stypendium”. W związku z tym należy odwołać się do znaczenia słownikowego tego terminu.
I tak, Nowy Słownik Języka Polskiego, pod red. B. Dunaja stanowi, iż stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas.
Z kolei Słownik Wyrazów Obcych PWN, definiuje stypendium jako stałą pomoc wypłaconą przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży lub na prace socjalne.
Natomiast Słownik Wyrazów Obcych i Zwrotów Obcojęzycznych z almanachem, wskazuje, że stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.
W konsekwencji, termin stypendium użyty w treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. Zatem w pojęciu tym mieścić się będzie także stypendium wypłacane studentom oraz pracownikom naukowym Uczelni w ramach programu X..
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że wypłacane przez Wnioskodawcę studentom oraz pracownikom naukowym biorących udział w programie X. stypendia będą zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r., poz. 167), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.
Zwolnienie to – jak słusznie stwierdził Wnioskodawca – przysługuje w wysokości stanowiącej iloczyn kwoty diety przysługującej, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej, za jeden dzień podróży służbowej w konkretnym kraju poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej, do którego w ramach programu X. wyjedzie dany student lub pracownik naukowy Uczelni oraz liczby dni, w których jego beneficjent otrzymywał w ramach tego programu stypendium.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Organ informuje, że wyrok ten został wydany w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Orzeczenia sądowe nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.