Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-328/12-2/MPe
z 18 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-328/12-2/MPe
Data
2012.06.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
prezent
próbki
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
W zakresie nieodpłatnego przekazania próbek i prezentów o małej wartości



Wniosek ORD-IN 536 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.02.2012 r. (data wpływu 22.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania próbek i prezentów o małej wartości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania próbek i prezentów o małej wartości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Głównym obszarem działalności Wnioskodawcy jest dystrybucja wyrobów winiarskich oraz innych napoi alkoholowych i bezalkoholowych (Towary) a także komponentów smakowych używanych do przygotowania koktajli w gastronomii (Syropy). W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca podejmuje szereg przedsięwzięć mających na celu wspieranie sprzedaży dystrybuowanych marek towarów. Działania te mają na celu zapoznanie kontrahentów oraz konsumentów (zarówno obecnych, jak i potencjalnych) z szeroką ofertą handlową Wnioskodawcy. W konsekwencji działania Wnioskodawcy mają przyczynić się do zwiększenia zainteresowania dystrybuowanymi towarami, a co za tym idzie do zwiększenia ich sprzedaży. Towary i Syropy dystrybuowane są w ramach sprzedaży hurtowej i detalicznej w tym także w restauracjach i innych lokalach gastronomicznych (np. bary hotelowe, winne bary).

Jedną z podstawowych form promocji Towarów jest organizowanie ich degustacji. W ramach degustacji serwowane są próbki Towarów. W przypadku Syropów organizowane są degustacje próbek koktajli z Towarów z dodatkiem Syropów. Próbki serwowane są z wykorzystaniem szklanek, pucharków, kieliszków, słomek, mieszadełek (Inne towary) a także Syropów w przypadku próbek koktajli. W ramach degustacji zużywane są zarówno Towary jak i Syropy serwowane w postaci próbek oraz Inne towary z użyciem których, lub z pomocą których, próbki te są serwowane. Jednostkowa cena nabycia Innych towarów (tj. ich cena jednostkowa bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł.

W praktyce Wnioskodawcy proces serwowania próbek w ramach zaplanowanej akcji promocyjnej rozpoczyna się wydaniem z magazynu Wnioskodawcy Towarów i ew. Syropów (w butelkach) oraz Innych towarów, na potrzeby konkretnej akcji promocyjnej. Następnie Towary i ew. Syropy oraz Inne towary dostarczone są do miejsca prowadzenia akcji promocyjnej. Jeżeli degustacji nie prowadzi Wnioskodawca, dochodzi do przekazania Towarów i ew. Syropów oraz Innych towarów podmiotowi prowadzącemu promocję (degustację), jednak nie uzyskuje on prawa do rozporządzania towarem jak właściciel a jego rolą jest jedynie przeprowadzenie promocji (degustacji) w imieniu Wnioskodawcy. Przed rozpoczęciem degustacji następuje otwarcie opakowania w którym znajduje się Towar i ew. Syrop (tj. odkorkowanie butelki/butelek), a następnie Towar jest porcjowany (rozlewany) do szklanek, pucharków lub kieliszków (zależne od typu Towaru) w których jest serwowany w ramach degustacji. W przypadku Syropów są one dodawane do koktajli przygotowywanych na bazie Towarów, których próbki są serwowane w ramach akcji promocyjnych. Uczestnik degustacji zatrzymuje zazwyczaj szklankę, pucharek, czy też kieliszek w którym serwowana jest próbka Towaru i zużywa przy okazji konsumpcji próbki słomkę, czy też mieszadełko.

Próbki Towarów i Syropów serwowane w ramach akcji promocyjnych (degustacji) jw. przy użyciu Innych towarów stanowią niewielką ilość Towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne Towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Wnioskodawca prowadzi akcje promocyjne (degustacje) jw. niezależnie od miejsca prowadzenia degustacji (siedziba Wnioskodawcy, lokale gastronomiczne, hurtownie, specjalistyczne placówki sprzedaży detalicznej, targi tematyczne i imprezy wystawiennicze):

  • samodzielnie (również z udziałem przedstawicieli handlowych), albo
  • za pośrednictwem (z udziałem) osób trzecich, w tym również podmiotów posiadającym już w swojej ofercie Towary i Syropy (sieci sprzedaży, hurtowi dystrybutorzy regionalni, a także odbiorcy detaliczni zaopatrujący się w hurtowniach dystrybutorów regionalnych, restauracje i inne lokale gastronomiczne).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym w opisanym stanie faktycznym nieodpłatne wydania Towarów i ew. Syropów przeznaczonych na potrzeby akcji promocyjnej w formie degustacji, niezależnie od ich wartości, a także Innych towarów gdy jednostkowa cena nabycia tych Innych towarów wydawanych na potrzeby degustacji określona w momencie przekazania nie przekracza 10 zł (netto), niezależnie od tego, czy Wnioskodawca prowadzi degustację samodzielnie, czy też jest ona prowadzona za pośrednictwem (z udziałem) osób trzecich, należy traktować jako pozostające poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług przekazanie próbek (Towary i Syropy) oraz przekazanie prezentów małej wartości (Inne towary), o którym mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług również w sytuacji, gdy jednemu podmiotowi przekazana zostanie więcej niż jedna sztuka danego towaru..

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ptuU opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust.1 ptuU).

Z dniem 1 kwietnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług która zmienia treść jej art. 7 ust. 2. W myśl zmienionego brzmienia tego przepisu przez odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednak na podstawie art. 7 ust. 3 ptuU przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ptuU przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z kolei na podstawie art. 7 ust. 7 ptuU przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Tak więc opodatkowaniu podatkiem VAT nie podlega przekazanie próbek towarów rozumianych zgodnie z definicją art . 7 ust . 7 ptuU. W rozumieniu tego przepisu próbka jest pojęciem funkcjonalnym - jest to niewielka ilość towaru, którą Wnioskodawca jako sprzedawca lub działając w jego imieniu pośrednik przekazuje potencjalnemu nabywcy lub osobie decydującej o zakupie, aby mógł zapoznać się z charakterystyką towaru przed dokonaniem zakupu. Należy przy tym zauważyć, iż ilość towaru, który może być traktowany jako próbka, jest uzależniona ewidentnie od branży. W branży którą reprezentuje Wnioskodawca, biorąc pod uwagę wykładnię celowościową art . 7 ust . 7 ptuU, w stanie faktycznym opisanym we wniosku, niewątpliwe nie powinno podlegać opodatkowaniu przekazanie Towarów i Syropów przeznaczonych na potrzeby akcji promocyjnych w formie degustacji. W branży winiarskiej degustacje są podstawową formą promocji, gdyż żadna inna forma promocji nie umożliwia lepiej niż degustacja dokonania próby przekazywanego towaru. Wina i koktajle serwowane w ramach degustacji służąc ewidentnie sprawdzeniu (wypróbowaniu) cech produktu (wina, koktajlu) nie mają charakteru prezentu a więc nie będą dla ich przekazania zastosowania miały ograniczenia z art . 7 ust . 4 ptuU. Te ograniczenia znajdą zastosowanie w opisanym stanie faktycznym do Innych towarów.

Uwzględniając powołane przepisy w ocenie Wnioskodawcy nie jest więc opodatkowane przekazanie towarów:

  1. które w ramach akcji promocyjnych (degustacji) po otwarciu opakowania (butelki) serwowane są w niewielkich ilościach reprezentujących określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy co odnosi się do Towarów i Syropów. W ich przypadku jednostkowa porcja (próbka) przekazywana (wręczana) do degustacji nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy niezależnie od tego czy akcję promocyjną prowadzi Wnioskodawca, czy też gdy powierza przeprowadzenie degustacji osobom trzecim.
  2. których jednostkowa cena nabycia (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł, których przekazania nie ujęto w ewidencji o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ptuU co odnosi się w stanie sprawy do Innych towarów (szklanek, pucharków, kieliszków, słomek, mieszadełek). W ich przypadku bez względu na ilość przekazywanych przez Wnioskodawcę jednemu podmiotowi towarów (nawet gdy ich łączna wartość przekroczy 100 zł), z uwagi na fakt, że jednostkowa cena nabycia tych towarów nie przekracza 10 zł, ich nieodpłatne wydanie nie będzie uznane za dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), dalej zwanej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny
    - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W myśl art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu art. 7 ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z kolei przez próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Z analizy cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Z treści przytoczonych przepisów wynika również, że nieodpłatne przekazanie w celach promocyjnych próbek, umożliwiających klientom (potencjalnym klientom) poznanie właściwości i efektów działania towarów oferowanych przez podatnika, a dzięki temu wychwycenie ich zalet lub wad oraz różnic w porównaniu z innymi produktami dostępnymi na rynku, stanowi przekazanie próbek i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy jednak zauważyć, że o uznaniu towaru za próbkę, obok innych przesłanek, decyduje brak charakteru handlowego przekazania, oceniany ze względu na ilość lub wartość przekazywanych przez podatnika próbek. Kryteria te należy przy tym odnieść do próbek towarów przekazywanych przez podatnika danemu odbiorcy w danym okresie.

W sytuacji, gdy pokrywają one lub mogą pokryć – ze względu na swoją ilość lub wartość – jego potencjalne zapotrzebowanie na dany towar lub część tego zapotrzebowania, eliminując lub ograniczając potrzebę dokonania zakupów tego towaru, uznać należy, że wspomniana przesłanka nie jest spełniona, a co za tym idzie nie ma również zastosowania wyłączenie od opodatkowania w oparciu o art. 7 ust. 3 ustawy, który jako przepis szczególny i wyjątkowy nie powinien być interpretowany w sposób prowadzący do rozszerzenia zakresu jego stosowania.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż głównym obszarem działalności Wnioskodawcy jest dystrybucja wyrobów winiarskich oraz innych napoi alkoholowych i bezalkoholowych (Towary) a także komponentów smakowych używanych do przygotowania koktajli w gastronomii (Syropy). W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca podejmuje szereg przedsięwzięć mających na celu wspieranie sprzedaży dystrybuowanych marek towarów. Działania te mają na celu zapoznanie kontrahentów oraz konsumentów (zarówno obecnych, jak i potencjalnych) z szeroką ofertą handlową Wnioskodawcy. W konsekwencji działania Wnioskodawcy mają przyczynić się do zwiększenia zainteresowania dystrybuowanymi towarami, a co za tym idzie do zwiększenia ich sprzedaży. Jedną z podstawowych form promocji Towarów jest organizowanie ich degustacji. W ramach degustacji serwowane są próbki Towarów. W przypadku Syropów organizowane są degustacje próbek koktajli z Towarów z dodatkiem Syropów. Próbki serwowane są z wykorzystaniem szklanek, pucharków, kieliszków, słomek, mieszadełek (Inne towary) a także Syropów w przypadku próbek koktajli. W ramach degustacji zużywane są zarówno Towary jak i Syropy serwowane w postaci próbek oraz Inne towary z użyciem których, lub z pomocą których, próbki te są serwowane. Jednostkowa cena nabycia Innych towarów nie przekracza 10 zł.

W praktyce Wnioskodawcy proces serwowania próbek w ramach zaplanowanej akcji promocyjnej rozpoczyna się wydaniem z magazynu Wnioskodawcy Towarów i ew. Syropów (w butelkach) oraz Innych towarów, na potrzeby konkretnej akcji promocyjnej. Następnie Towary i ew. Syropy oraz Inne towary dostarczone są do miejsca prowadzenia akcji promocyjnej. Jeżeli degustacji nie prowadzi Wnioskodawca, dochodzi do przekazania Towarów i ew. Syropów oraz Innych towarów podmiotowi prowadzącemu promocję (degustację), jednak nie uzyskuje on prawa do rozporządzania towarem jak właściciel a jego rolą jest jedynie przeprowadzenie promocji (degustacji) w imieniu Wnioskodawcy. Przed rozpoczęciem degustacji następuje otwarcie opakowania w którym znajduje się Towar i ew. Syrop (tj. odkorkowanie butelki/butelek), a następnie Towar jest porcjowany (rozlewany) do szklanek, pucharków lub kieliszków (zależne od typu Towaru) w których jest serwowany w ramach degustacji. Uczestnik degustacji zatrzymuje zazwyczaj szklankę, pucharek, czy też kieliszek w którym serwowana jest próbka Towaru i zużywa przy okazji konsumpcji próbki słomkę, czy też mieszadełko. Próbki Towarów i Syropów serwowane w ramach akcji promocyjnych (degustacji) przy użyciu Innych towarów stanowią niewielką ilość Towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne Towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Jak wynika z treści wniosku przedmiotowe akcje promocyjne (degustacje) Wnioskodawca prowadzi samodzielnie (również z udziałem przedstawicieli handlowych), lub za pośrednictwem (z udziałem) osób trzecich, w tym również podmiotów posiadającym już w swojej ofercie Towary i Syropy (sieci sprzedaży, hurtowi dystrybutorzy regionalni, a także odbiorcy detaliczni zaopatrujący się w hurtowniach dystrybutorów regionalnych, restauracje i inne lokale gastronomiczne). Ponadto degustacje prowadzone są w różnych miejscach, tj. w siedzibie Wnioskodawcy, lokalach gastronomicznych, hurtowniach, specjalistycznych placówkach sprzedaży detalicznej, targach tematycznych i imprezach wystawienniczych.

Wątpliwości Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku dotyczą opodatkowania nieodpłatnych wydań próbek Towarów i ew. Syropów przeznaczonych na potrzeby akcji promocyjnej w formie degustacji, niezależnie od ich wartości oraz od prowadzenia jej samodzielnie, czy też za pośrednictwem (z udziałem) osób trzecich.

Mając na uwadze powyższe przepisy i opis sprawy stwierdzić należy, iż przekazanie przez Wnioskodawcę nieodpłatnie niewielkiej ilości wyrobów gotowych, tj. Towarów i Syropów kontrahentom i potencjalnym klientom Spółki w celu przedstawienia szerokiej oferty handlowej, umożliwiającej zwiększenie zainteresowania dystrybuowanymi towarami, a co za tym idzie do zwiększenia ich sprzedaży spełniać będzie definicję próbek w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy. Podkreślić należy, iż przekazana ilość oraz wartość przedmiotowych Towarów i Syropów nie wskazują na działanie mające charakter handlowy. Ponadto, przekazane produkty w pełni reprezentują określony rodzaj lub kategorię towaru i zachowują skład oraz wszelkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne, chemiczne lub biologiczne towaru. Jak również nieodpłatne przekazanie Towarów i Syropów Wnioskodawcy nie ma na celu przysporzenia po stronie obdarowanego, lecz przekonania go do danych produktów, tak aby zechciał on je nabywać.

W konsekwencji powyższego, nieodpłatne przekazanie przedmiotowych Towarów i Syropów wydawanych na cele degustacji spełniających definicję próbki, zgodnie z art. 7 ust. 7 ustawy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 7 ust. 3 ustawy. Tym samym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do naliczania podatku należnego z tytułu ich nieodpłatnego przekazania na cele degustacji niezależnie od ich wartości oraz od prowadzenia degustacji samodzielnie, czy też za pośrednictwem (z udziałem) osób trzecich.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania nieodpłatnego wydania Towarów i Syropów przeznaczonych na potrzeby akcji promocyjnej w formie degustacji należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku dotyczą również opodatkowania nieodpłatnego przekazania uczestnikom degustacji prezentów o małej wartości - Innych towarów, tj. szklanki, pucharki, kieliszki, słomki, mieszadełka, w sytuacji gdy jednemu podmiotowi przekazana zostanie więcej niż jedna sztuka danego towaru, którego jednostkowa cena nabycia określona w momencie przekazania nie przekracza 10 zł (netto).

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł; jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Nie jest więc opodatkowane przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Z opisu sprawy wynika, że jednostkowa cena nabycia Innych towarów nie przekracza 10 zł.

Uznać należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu.

Z uwagi na powyższe, bez względu na ilość przekazywanych przez Wnioskodawcę jednemu podmiotowi Innych towarów (nawet gdy ich łączna wartość przekroczy 100 zł), z uwagi na fakt, że jednostkowa cena nabycia (koszt wytworzenia) tych towarów nie przekracza 10 zł, nieodpłatne ich wydanie nie będzie uznane za dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego w zakresie opodatkowania przekazania prezentów o małej wartości w postaci szklanek, pucharków, kieliszków, słomek, mieszadełek stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj