Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1586/11-2/AK
z 16 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1586/11-2/AK
Data
2012.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa
kasa rejestrująca
raporty fiskalne


Istota interpretacji
1. Czy osiągane przychody z działalności gospodarczej świadczonej dla abonentów (odbiorców indywidualnych nieprowadzących działalność gospodarczą) oraz gospodarstw rolnych można skorzystać ze zwolnienia i nie rejestrować obrotów z tytułu sprzedaży usług telekomunikacyjnych za pomocą kasy fiskalnej?
2. Czy konieczne jest wystawianie paragonów do faktur za usługi internetowe dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 641 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2011 r. (data 24 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej usług telekomunikacyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej usług telekomunikacyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegająca na handlu komputerami (w tym akcesoriami typu: drukarki, materiały eksploatacyjne, kable, myszy, klawiatury itp.) oraz świadczeniu usług. Zainteresowany posiada drukarkę fiskalną. Wspomniane wyżej usługi obejmują świadczenie usług internetowych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 61.20 – polegające na zapewnieniu dostępu do Internetu. Działalność telekomunikacyjna jest prowadzona na podstawie wpisu do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych (nr rejestru: 8888) prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Udział przychodów dot. usług telekomunikacyjnych stanowi mniej niż 40% przychodów ogółem. Usługi polegające na zapewnieniu dostępu do Internetu świadczone są na podstawie umów zawartych pomiędzy Zainteresowanym a klientami. Co miesiąc sprzedaż dokumentowana jest fakturami VAT. W związku z posiadaniem kasy fiskalnej (którą posiadał Wnioskodawca zanim rozpoczął działalność telekomunikacyjną), działalność telekomunikacyjna rejestrowana jest dodatkowo postaci paragonów na drukarce fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy osiągając przychody z działalności gospodarczej świadczonej dla abonentów (odbiorców indywidualnych nieprowadzących działalność gospodarczą) oraz gospodarstw rolnych można skorzystać ze zwolnienia i nie rejestrować obrotów z tytułu sprzedaży usług telekomunikacyjnych za pomocą kasy fiskalnej...
  2. Czy konieczne jest wystawianie paragonów do faktur za usługi internetowe dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 111 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług Minister Finansów może zwolnić w drodze rozporządzenia na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre grupy czynności z obowiązku rejestracji. Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia w § 2 pkt 1 sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do wspomnianego rozporządzenia. Zwolnienie to dotyczy m.in. usług telekomunikacyjnych (poz. 22 załącznika do rozporządzenia) polegające na świadczeniu usług telekomunikacji bezprzewodowej.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy nie ma on obowiązku rejestracji sprzedaży usług internetowych na kasie fiskalnej. Wystarczające jest zatem dokumentowanie sprzedaży w formie faktur VAT. Zainteresowany uważa, że wystawianie paragonów i rejestracja sprzedaży usług telekomunikacyjnych za pomocą kasy fiskalnej jest marnowaniem czasu. W związku z przepisami prawa może uzyskać zwolnienie i nie ma konieczności, w przypadku Wnioskodawcy, rejestrowania sprzedaży usług telekomunikacyjnych za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930).

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W wykazie czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, stanowiącym załącznik do rozporządzenia, pod pozycją nr 22 wymienione zostały „usługi telekomunikacyjne” symbol PKWiU 61.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 80%,

Stosownie do zapisu § 3 ust. 8 rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust. 1 oraz w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b i c, nie stosuje się do:

  1. podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2011 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia;
  2. podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2010 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2010 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2010 r.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a i pkt 7 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie: sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU ex 26 i ex 27.90), a także przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie: płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

Ponadto, zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, polegająca na handlu komputerami (w tym akcesoriami typu: drukarki, materiały eksploatacyjne, kable, myszy, klawiatury itp.) oraz świadczeniu usług. Zainteresowany posiada drukarkę fiskalną. Wspomniane wyżej usługi obejmują świadczenie usług internetowych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 61.20 – polegające na zapewnieniu dostępu do Internetu. Działalność telekomunikacyjna jest prowadzona na podstawie wpisu do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych (nr rejestru: 8888) prowadzonego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Udział przychodów dot. usług telekomunikacyjnych stanowi mniej niż 40% przychodów ogółem. Usługi polegające na zapewnieniu dostępu do Internetu świadczone są na podstawie umów zawartych pomiędzy Zainteresowanym a klientami. Co miesiąc sprzedaż dokumentowana jest fakturami VAT. W związku z posiadaniem kasy fiskalnej (którą posiadał Wnioskodawca zanim rozpoczął działalność telekomunikacyjną), działalność telekomunikacyjna rejestrowana jest dodatkowo postaci paragonów na drukarce fiskalnej.

W związku z powyższym wskazać należy, iż pomimo przepisów zwalniających z używania kasy rejestrującej jakie obowiązują przy wykonywaniu usług telekomunikacyjnych sklasyfikowanych w PKWiU 61, Zainteresowany rozpoczął ewidencjonowanie ich sprzedaży na kasie rejestrującej, to jednak nie utracił on w tym zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Reasumując, Wnioskodawca świadcząc usługi dostępu do sieci Internet na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 61.20, może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r., zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W związku z powyższym, Zainteresowany nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji przedmiotowych usług na kasie rejestrującej. W konsekwencji, Wnioskodawca nie jest także zobowiązany do wystawiania paragonów do faktur za usługi internetowe dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.

W związku z powyższym tut. Organ odniósł się wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj