Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-519/14/ZK
z 8 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 23 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym 4 sierpnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług tzw. podatkiem liniowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług tzw. podatkiem liniowym. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 18 lipca 2014 r. Znak: IBPBI/1/415-519/14/ZK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 4 sierpnia 2014 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca pełni funkcję Wiceprezesa Zarządu spółki akcyjnej (dalej: Spółka). Z tytułu pełnienia przez niego tej funkcji otrzymuje wynagrodzenie na podstawie zawartej umowy o pracę. Obowiązki Wnioskodawcy jako członka Zarządu wynikają z Kodeksu spółek handlowych (ustawa z dnia 15 września 2000 r., t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm.), Kodeksu pracy (ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r., t.j. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) oraz statutu Spółki i obejmują w szczególności:

  1. prowadzenie spraw Spółki;
  2. reprezentowanie Spółki wobec osób trzecich oraz przed sądami i organami administracyjnymi;
  3. uczestnictwo w zebraniach Zarządu;
  4. przygotowywanie i uczestnictwo w Zwyczajnych i Nadzwyczajnych Walnych Zgromadzeniach;
  5. przygotowanie sprawozdania z działalności Spółki i sprawozdania finansowego Spółki;
  6. aktualizację danych Spółki we właściwych rejestrach;
  7. udzielanie akcjonariuszom informacji o stanie Spółki, o ile nie narazi to Spółki na szkodę.

Taki zakres obowiązków został również nałożony na Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę. Wnioskodawca wykonuje obowiązki wynikające z umowy o pracę w siedzibie Spółki, a także w każdym innym miejscu, w którym Spółka prowadzi swoje interesy. W zakresie wykonywanych obowiązków Wnioskodawca działa samodzielnie, podlega jednak zwierzchnictwu Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia.

Jednocześnie Wnioskodawca prowadzi własną, zarobkową działalność gospodarczą. Działalność prowadzona jest we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły. Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. W ramach tej działalności gospodarczej świadczy na rzecz Spółki za wynagrodzeniem usługi opracowania i skutecznego wdrażania planu realizacji polityki handlowej.

Do zakresu obowiązków Wnioskodawcy, obejmujących wyłącznie czynności związane z doradztwem dotyczącym polityki handlowej, wchodzą m.in.:

  1. opracowanie i wdrażanie planu realizacji polityki handlowej, cenowej i promocyjnej,
  2. tworzenie i wdrażanie planu rozwoju sieci sprzedaży,
  3. zarządzanie procesem dystrybucji towarów do sieci sklepów,
  4. dokonywanie badań rynku w celu wyszukiwania nowych inwestycji i lokalizacji,
  5. pozyskiwanie nowych klientów,
  6. kierowanie pracą podległego zespołu i doskonalenie kompetencji zawodowych pracowników,
  7. tworzenie strategii marketingowych i wdrażanie ich,
  8. dbanie o poprawne relacje z kluczowymi klientami,
  9. opracowywanie raportów, opinii, analiz oraz realizacja projektów wykonawczych związanych z działalnością określoną w pkt 1-8,
  10. współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie wykonywanych obowiązków i zadań.

Powyżej wymienione czynności obejmują wyłącznie zadania związane z przedmiotem umowy o świadczenie usług, którym jest doradztwo biznesowe z zakresu polityki handlowej i pozyskiwania rynku. Wnioskodawca świadczy usługi w miejscu i czasie ustalonym przez siebie, gwarantującym należyte wykonanie umowy. Dla prawidłowego wykonywania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi, Spółka udziela mu wszelkich koniecznych informacji i przekazuje niezbędne materiały i dokumenty. Wnioskodawca nie podlega kierownictwu Spółki przy świadczeniu usługi, a jedynie zobowiązany jest do stałego raportowania o rezultatach wykonanej usługi, występujących utrudnieniach i innych okolicznościach mających wpływ na jej wykonanie. Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną podczas wykonania umowy osobom trzecim.

Wnioskodawca opodatkowuje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach wskazanych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.; dalej: u.p.d.o.f.).

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 30 lipca 2014 r., wskazano, że:

  • Wnioskodawca nie uzyskiwał, ani nie uzyskuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychodów ze świadczenia jakichkolwiek usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które Wnioskodawca wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy,
  • usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej na rzecz Spółki, o której mowa we wniosku nie stanowią usług, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Są to usługi organizacji i nadzoru nad działem Spółki, nie zaś usługi zarządzania przedsiębiorstwem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 30c oraz art. 9a ust. 2 i 3 u.p.d.o.f., Wnioskodawca będzie mógł zastosować do dochodu uzyskanego z tytułu świadczenia usług w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz Spółki, w której będzie jednocześnie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku członka zarządu, stawkę liniową podatku w wysokości 19%?

Zdaniem Wnioskodawcy, pozarolnicza działalność gospodarcza stanowi źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. Ustawa zawiera własną definicję pozarolniczej działalności gospodarczej. Jest nią, zgodnie z art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f., działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 u.p.d.o.f.

Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f., za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Dochód z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej na gruncie u.p.d.o.f. może być opodatkowany w dwojaki sposób:

  1. według zasad ogólnych, z zastosowaniem skali podatkowej;
  2. 19% podatkiem liniowym.

Opodatkowanie podatkiem liniowym określone jest w art. 30c u.p.d.o.f. Zgodnie z tym przepisem, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Celem skorzystania z liniowej formy opodatkowania podatnicy są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego

oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f.).

W myśl art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f., jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. (opodatkowanie liniowe), uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c u.p.d.o.f. i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f. oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z przedstawionego stanu faktycznego wyraźnie wynika, że działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia definicję pozarolniczej działalności gospodarczej, określonej w art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. Trzeba bowiem wskazać, że Wnioskodawca:

  • świadczy usługi za wynagrodzeniem (czyli jest to działalność zarobkowa),
  • wykonuje działalność usługową,
  • we własnym imieniu bez względu na jej rezultat,
  • w sposób zorganizowany i ciągły,
  • przychody z tej działalności nie są zaliczone do przychodów z innych źródeł.

Przede wszystkim przychody ze świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki nie mogą być zaliczone do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f. Trzeba mieć bowiem na uwadze, że w ramach stosunku pracy Wnioskodawca wykonuje czynności związane z pełnieniem funkcji członka zarządu. Czynności te w żadnym zakresie nie pokrywają się z czynnościami wykonywanymi w ramach świadczenia usług. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje bowiem usługi opracowania i skutecznego wdrażania planu realizacji polityki handlowej, nie zaś czynności właściwe dla członka zarządu. Poza tym należy wskazać, że w ramach stosunku pracy czynności wykonywane są w miejscu wynikającym z umowy o pracę oraz pod zwierzchnictwem Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia. Z kolei świadczenie usług w ramach działalności gospodarczej odbywa się w miejscu i czasie ustalonym przez Wnioskodawcę i nie podlega kierownictwu Spółki przy świadczeniu usług.

Ponadto przychody Wnioskodawcy nie mogą być zakwalifikowane do art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 9 u.p.d.o.f. W świetle tych przepisów, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Usługi opracowania i skutecznego wdrażania planu realizacji polityki handlowej nie mogą być uznane za właściwe dla umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 13 pkt 9 u.p.d.o.f. Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem - zarządcą jest bowiem zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko. Zauważyć także należy, że z zakresu usług, które Wnioskodawca wykonuje na rzecz Spółki w ramach opracowania i skutecznego wdrażania planu realizacji polityki handlowej, nie wynika, aby Spółka miała powierzyć mu jakiekolwiek czynności kierowania (zarządzania) przedsiębiorstwem. Tego typu czynności wykonywane są przez Wnioskodawcę w ramach stosunku pracy (czynności w ramach stosunku pracy i w ramach świadczenia usług nie pokrywają się, o czym była mowa powyżej). W ramach zawartej umowy o świadczenie usług, nie jest Wnioskodawcy również zlecane zarządzanie przedsiębiorstwem Spółki, a więc umowa ta pozbawiona jest podstawowego elementu charakterystycznego dla umów mających za przedmiot usługi zarządzania. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę obejmują wyłącznie zadania związane z przedmiotem umowy o świadczenie usług, którym jest doradztwo biznesowe z zakresu polityki handlowej i pozyskiwania rynku.

Ponadto działalność gospodarcza Wnioskodawcy nie spełnia negatywnych przesłanek działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f.:

  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności Wnioskodawcy oraz ich wykonywanie ponosi Wnioskodawca, nie zaś zlecający wykonanie czynności (Spółka),
  • czynności Wnioskodawcy nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności (Spółkę),
  • wykonujący czynności ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Z powyższego wynika jednoznacznie, że działalność Wnioskodawcy spełnia wymogi pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w u.p.d.o.f.

Co więcej, w przedstawionym stanie faktycznym nie zajdą zastosowania przesłanki wyłączenia spod opodatkowania podatkiem liniowym, o których mowa w art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. Wnioskodawca wykonuje wprawdzie czynności na rzecz obecnego pracodawcy, lecz nie odpowiadają one czynnościom, które Wnioskodawca wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy (o czym mowa powyżej). Zakres czynności objętych stosunkiem pracy w sposób wyraźny odbiega od zakresu czynności z tytułu świadczenia usług.

Reasumując, Wnioskodawca będzie mógł zastosować do dochodu uzyskanego z tytułu świadczenia usług w ramach prowadzonej pozarolniczej działalność gospodarczej na rzecz Spółki, w której będzie jednocześnie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku członka zarządu, stawkę liniową podatku w wysokości 19%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 361), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
  • działalność wykonywana osobiście,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9.

Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Przy czym, poszczególne kategorie przychodów z działalności wykonywanej osobiście wymieniono w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej -z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Do przychodów z art. 13 pkt 9 ww. ustawy, należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m.in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji lecz z tytułu tej umowy.

Nadmienić należy, że wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem - zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do treści art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadające czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% „podatkiem liniowym” dotyczy tylko i wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym, możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki osobowej), wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika m.in., że Wnioskodawca pełni funkcję Wiceprezesa Zarządu spółki akcyjnej. Z tytułu pełnienia tej funkcji otrzymuje wynagrodzenie na podstawie zawartej umowy o pracę. Ponadto Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której świadczy na rzecz spółki akcyjnej usługi opracowania i skutecznego wdrażania planu realizacji polityki handlowej. Zakres obowiązków Wnioskodawcy wynikających z zawartej umowy o świadczenie usług, której przedmiotem jest doradztwo biznesowe z zakresu polityki handlowej i pozyskiwania rynku, obejmuje wskazane we wniosku czynności związane wyłącznie z doradztwem dotyczącym polityki handlowej. Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca nie uzyskiwał, ani nie uzyskuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychodów ze świadczenia jakichkolwiek usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które Wnioskodawca wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy, a usługi świadczone przez niego w ramach działalności gospodarczej na rzecz ww. spółki nie stanowią usług, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Są to usługi organizacji i nadzoru nad działem Spółki, nie zaś usługi zarządzania przedsiębiorstwem.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w istocie jak wskazano we wniosku czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach umowy o pracę zawartej ze spółką, w której jest członkiem zarządu nie są tożsame z czynnościami, które wykonuje na podstawie umowy o świadczenie usług zawartej z tą spółką w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, a zatem nie będą zachodzić okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Wnioskodawca świadczy(ł) na rzecz ww. spółki wyłącznie usługi doradcze (nie wykonuje/wykonywał żadnych czynności kierowania, czy zarządzania), nie stanowiące usług, o których mowa w art. 13 pkt 9 ww. ustawy, to uzyskiwane z tego tytułu dochody mogą być opodatkowane „podatkiem liniowym”, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zauważyć należy, że kwestia ta może zostać zweryfikowana przez uprawniony organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Dokonanie oceny w tym zakresie wykracza bowiem poza ramy postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj