Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-786/14-2/MPe
z 30 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2014 r. (data wpływu 10 lipca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 10 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:


Gmina (dalej: „Gmina”) realizuje projekt „... szkoła w gminie...” (dalej: „Projekt”). Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Program 2013 oraz budżetu państwa; instytucją odpowiedzialną jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pomocy i Integracji Społecznej, a instytucją delegowaną Władza Wdrażająca Programy Europejskie. Zakładana kwota Projektu wynosi 251.160,00 zł., w tym ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich 188.370,00 zł.

Potrzeba realizacji Projektu wynika z wielokulturowego charakteru społeczeństwa Gminy. Na terenie Gminy mieszka wielu obcokrajowców pochodzenia azjatyckiego, których obecność wiąże się z rozwijaniem działalności gospodarczej na terenie Gminy. W przyszłości można się spodziewać dalszego osiedlania się obcokrajowców, co wiąże się z rosnącą liczbą uczniów pochodzących z Azji na terenie Gminy. Projekt ma na celu wzmocnienie aktywnego udziału obywateli państw trzecich jak i społeczeństwa przyjmującego w procesie integracji.

Obecnie, do Zespołu Szkół Publicznych (dalej: „Szkoła”) uczęszcza najwięcej dzieci imigranckich ze wszystkich szkół na terenie Gminy - ich obecność wymaga podjęcia działań edukacyjnych, których celem z jednej strony jest wsparcie w adaptacji dzieci imigranckich, z drugiej strony jest wsparcie w kształtowaniu postawy przyjmującej, integrującej i niedyskryminującej społeczeństwa przyjmującego. Działania w ramach Projektu będą skierowane bezpośrednio do uczniów - obywateli państw trzecich oraz nauczycieli i pracowników Szkoły - jako przedstawicieli społeczeństwa przyjmującego. Pośrednio działania skierowane są również do uczniów polskich uczęszczających do Szkoły.


W ramach realizacji Projektu Gmina postawiła sobie następujące cele:


  • zwiększenie zdolności szkoły w zakresie planowania polityki wielokulturowej oraz w zakresie tworzenia środków służących integracji obywateli państw trzecich,
  • zwiększenie kompetencji interkulturowych personelu szkoły, uczniów oraz środowiska szkolnego,
  • ułatwienie obywatelom państw trzecich procedury przyjmowania ich dzieci do szkoły polskiej i ich funkcjonowania w szkole polskiej.

Projekt realizowany jest od 1 lutego 2014 r. i zakończy się 30 czerwca 2015 r. Projekt obejmuje między innymi następujące działania: wprowadzenie asystentów kulturowych i konsultantów kulturowych, dodatkowe lekcje języka polskiego dla uczniów pochodzących z państw trzecich, szkolenia dla nauczycieli i asystentów kulturowych, przetłumaczenie dokumentów szkolnych dla uczniów i rodziców chińskich i wietnamskich, superwizja (wsparcie psychologiczno-pedagogiczne) dla osób pełniących funkcję asystentów kulturowych, stworzenie forum nauczycielskiego, warsztaty akulturacyjne dla uczniów obcokrajowców i opracowanie scenariuszy tych warsztatów, szkolenia prawne dla nauczycieli, działania promocyjne polegające na upowszechnieniu wiedzy o Projekcie oraz upowszechnianiu rezultatów w projekcie, a także zarządzanie Projektem.


W związku z realizacją wyżej wymienionych zadań w ramach Projektu Gmina ponosi szereg różnych wydatków między innymi na realizację szkoleń dla nauczycieli i asystentów, organizację forum nauczycielskiego, tłumaczenie dokumentów szkolnych na język chiński i wietnamski, przeprowadzenie warsztatów akulturacyjnych i opracowanie scenariuszy zajęć, organizację szkoleń prawnych dla nauczycieli oraz organizację konsultacji kulturowych. Dodatkowo Gmina ponosi koszty w związku z propagowaniem wiedzy o Projekcie i jego efektach. Ponadto, w związku z Projektem Gmina poniesie koszty związane z jego ewaluacją i monitoringiem oraz zarządzaniem.

Wszystkie działania podejmowane przez Gminę w ramach realizowanego Projektu mają charakter edukacyjny, dlatego też Gmina nie pobiera wynagrodzenia w związku z udziałem dzieci w warsztatach akulturacyjnych. Przygotowane w ramach Projektu materiały oraz opracowania będą dystrybuowane wśród uczniów i ich rodziców również nieodpłatnie. Realizacja Projektu nie ma bowiem charakteru zarobkowego.


Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina będąca podatnikiem podatku od towarów i usług ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację wyżej opisanego Projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych na realizację wyżej opisanego Projektu. Zdaniem Gminy

  1. realizując Projekt Gmina nie działa jako podatnik VAT oraz
  2. towary i usługi nabyte w ramach realizacji Projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Gmina jako podatnik VAT


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.; dalej: „ustawa o VAT”) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo przedmiotowego.


Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:


  1. dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  2. odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz,.U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zatem, powyższy przepis wyraża zasadę działania gminy we wszystkich sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, jeżeli z mocy przepisu szczególnego rangi ustawowej spraw tych nie przekazano do zakresu działania innego podmiotu. Konsekwentnie sprawy należące do zakresu działania i kompetencji gminy odznaczają się dwiema cechami: publicznym charakterem i lokalnym znaczeniem.


Ustawa o samorządzie gminnym nie definiuje pojęcia publicznego charakteru sprawy. W ocenie Gminy sprawa ma charakter publiczny jeżeli dotyczy interesu powszechnego, korzyści społecznej a więc korzyści ogółu lub istotnej części mieszkańców gminy.


Należy wskazać, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Najbardziej typowe (najczęściej występujące) rodzaje spraw stanowiących zadania własne Gminy zostały wymienione w przywołanej bezpośrednio wyżej regulacji, są to: ład przestrzenny, gospodarka gruntami, ochrona środowiska, budowa i utrzymanie dróg, zaopatrzenie w wodę, utrzymanie porządku i czystości, zapewnienie transportu zbiorowego, budownictwo mieszkaniowe, oświata, bezpieczeństwo publiczne.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania "w szczególności" oznacza, iż jest to katalog otwarty. Konsekwentnie, zaspokajanie innych zbiorowych potrzeb wspólnoty niż te wymienione expresis verbis w art. 7 ust. 1 ww. ustawy należy również do zadań własnych gminy, o ile potrzeby te mają charakter publiczny i lokalne znaczenie. Gminy mogą, więc podejmować inne zadania niż te wskazane w wyżej wskazanym przepisie. W ocenie Gminy integracja różnych kulturowo środowisk służy społeczności lokalnej, związana jest bowiem bezpośrednio ze społecznym rozwojem wspólnoty lokalnej. W ocenie Gminy, społeczności, która składa się z osób odmiennych kulturowo potrzebne są warsztaty i zajęcia integrujące imigrantów oraz osoby przyjmujące imigrantów. Propagowanie postaw tolerancji i otwartości pozwolą, zdaniem Gminy zapobiec powstawaniu ewentualnych konfliktów na tle kulturowym. Zatem, działania o których mowa powyżej (realizowane w ramach Projektu) należą do zadań własnych Gminy.


Ponadto należy wskazać, że wszystkie działania Gminy w ramach przedmiotowego Projektu mają charakter edukacyjny. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 zadania własne gminy obejmują w szczególności sprawy edukacji publicznej.

Zatem, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie w jakim wykonuje zadania nałożone przepisami prawa, dla realizacji których została powołana nie jest podatnikiem od towarów i usług.


Warunki obniżenia podatku należnego o podatek naliczony


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyżej przytoczonych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak zostało opisane w stanie faktycznym Gmina w ramach Projektu integruje społeczność lokalną, uczy tolerancji oraz kształtuje wśród dzieci postawy równości i otwartości. Udział uczniów, nauczycieli czy asystentów kulturowych w warsztatach i szkoleniach organizowanych przez Gminę w ramach Projektu jest nieodpłatny. Realizacja przedmiotowego Projektu nie ma celu zarobkowego. Należy wskazać, że czynności wykonywane przez Gminę nie mają charakteru świadczenia na rzecz oznaczonego podmiotu - konkretnego usługobiorcy w ramach istniejącej więzi prawnej. Działania Gminy nie mieszczą się więc w dyspozycji przytoczonego wyżej art. 5 oraz art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, Gmina nie wykonuje w tym zakresie czynności podlegających opodatkowaniu.

Konsekwentnie, w ocenie Gminy wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizowanym Projektem nie mają związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony. Poniesione w ramach Projektu wydatki nie będą bowiem wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji Projektu.


Podsumowując, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie w jakim wykonuje zadania nałożone przepisami prawa, dla realizacji których została powołana nie jest podatnikiem od towarów i usług, a to wyklucza odzyskanie przez Gminę podatku naliczonego VAT na mocy przepisów regulujących opodatkowanie tym podatkiem. Ponadto, w analizowanej sprawie warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie został spełniony, gdyż Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem pytania wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego zadania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z brzmienia przywołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. wykorzystywane są do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 tej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według regulacji art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Z szeroko sformułowanej definicji świadczenia usług wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Zatem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług dana czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.


Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza – stosownie do treści ust. 2 powyższego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w świetle powyższego, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r., poz. 594) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Mocą art. 7 ust. 1 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).


Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca, zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług realizuje projekt „...szkoła w gminie...”. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Program 2013 oraz budżetu państwa; instytucją odpowiedzialną jest Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pomocy i Integracji Społecznej, a instytucją delegowaną Władza Wdrażająca Programy Europejskie.

Potrzeba realizacji Projektu wynika z wielokulturowego charakteru społeczeństwa Gminy. Na terenie Gminy mieszka wielu obcokrajowców pochodzenia azjatyckiego, których obecność wiąże się z rozwijaniem działalności gospodarczej na terenie Gminy. Obecnie, do Zespołu Szkół Publicznych uczęszcza najwięcej dzieci imigranckich ze wszystkich szkół na terenie Gminy - ich obecność wymaga podjęcia działań edukacyjnych, których celem z jednej strony jest wsparcie w adaptacji dzieci imigranckich, z drugiej strony jest wsparcie w kształtowaniu postawy przyjmującej, integrującej i niedyskryminującej społeczeństwa przyjmującego. Działania w ramach Projektu będą skierowane bezpośrednio do uczniów - obywateli państw trzecich oraz nauczycieli i pracowników Szkoły - jako przedstawicieli społeczeństwa przyjmującego. Pośrednio działania skierowane są również do uczniów polskich uczęszczających do Szkoły. W ramach realizacji Projektu Gmina postawiła sobie następujące cele: zwiększenie zdolności szkoły w zakresie planowania polityki wielokulturowej oraz w zakresie tworzenia środków służących integracji obywateli państw trzecich, zwiększenie kompetencji interkulturowych personelu szkoły, uczniów oraz środowiska szkolnego, ułatwienie obywatelom państw trzecich procedury przyjmowania ich dzieci do szkoły polskiej i ich funkcjonowania w szkole polskiej.


Projekt realizowany jest od 1 lutego 2014 r. i zakończy się 30 czerwca 2015 r. W ramach Projektu Gmina ponosi szereg różnych wydatków między innymi na realizację szkoleń dla nauczycieli i asystentów, organizację forum nauczycielskiego, tłumaczenie dokumentów szkolnych na język chiński i wietnamski, przeprowadzenie warsztatów akulturacyjnych i opracowanie scenariuszy zajęć, organizację szkoleń prawnych dla nauczycieli oraz organizację konsultacji kulturowych. Dodatkowo Gmina ponosi koszty w związku z propagowaniem wiedzy o Projekcie i jego efektach. Ponadto, w związku z Projektem Gmina poniesie koszty związane z jego ewaluacją i monitoringiem oraz zarządzaniem. Wszystkie działania podejmowane przez Gminę w ramach realizowanego Projektu mają charakter edukacyjny, dlatego też Gmina nie pobiera wynagrodzenia w związku z udziałem dzieci w warsztatach akulturacyjnych. Przygotowane w ramach Projektu materiały oraz opracowania będą dystrybuowane wśród uczniów i ich rodziców również nieodpłatnie. Realizacja Projektu nie ma bowiem charakteru zarobkowego.


Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W omawianej sprawie warunek ten nie został spełniony. Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując działania o charakterze edukacyjnym podejmowane w ramach niniejszego projektu, wykonuje zadania własne a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie są związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak wskazano bowiem we wniosku - realizacja projektu nie ma charakteru zarobkowego, podejmowane przez Wnioskodawcę działania są nieodpłatne. W konsekwencji, podejmowane przez Wnioskodawcę działania w ramach opisanego projektu nie mieszczą się w zakresie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków na realizację wskazanego projektu.

W odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu „...szkoła w gminie ...” z uwagi na brak związku poniesionych wydatków na realizację działań podejmowanych w ramach projektu z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj