Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-149/12/ASz
z 21 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-149/12/ASz
Data
2012.05.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
rachunek bankowy
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Istota interpretacji
obowiązek ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 885 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2012r. (data wpływu 14 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 kwietnia 2012r. (data wpływu 8 maja 2012r.), oraz pismem z dnia 25 kwietnia 2012r. (data wpływu 17 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 14 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 kwietnia 2012r. (data wpływu 8 maja 2012r.), oraz pismem z dnia 25 kwietnia 2012r. (data wpływu 17 maja 2012r.), będącym odpowiedzią Wnioskodawcy na wezwanie tut. organu z dnia 9 maja 2012r. znak: IBPP3/443-149/12/ASz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza w ramach działalności gospodarczej rozpocząć świadczenie e-usługi, polegającej na porównywaniu danych za pomocą stworzonego do tego celu serwisu internetowego. Dane te będą zgłaszane przez usługobiorców i będą porównywane z danymi, zgłoszonymi w tym celu przez innych usługobiorców. Drugą oferowaną e-usługą będzie odpłatne umieszczenie danych firm w eksponowanym miejscu serwisu. Świadczenie tych e-usług odbywać się będzie w pełni automatycznie. Oferowana będzie również usługa uzupełniająca, polegająca na odpłatnym wysyłaniu dokumentów pocztą tradycyjną, przy czym opłaty będą pobierane za czynność wysyłki, nie za wysyłane dokumenty. Zapłata za wszystkie oferowane usługi w całości będzie realizowana za pośrednictwem banku lub poczty i będzie wpływać bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Dokonanie zapłaty skutkować będzie wysłaniem danych o tej płatności do serwisu świadczącego e-usługi, zapisanie transakcji w bazie danych serwisu, wygenerowanie i zapisanie faktury. Jedyną możliwą formą zapłaty za usługi będzie wpłata na konto Wnioskodawcy za pośrednictwem banku lub poczty. Dowodami dokumentującymi transakcję będą: wyciągi bankowe dokumentujące wpłaty na konto firmy (każda wpłata będzie jednoznacznie powiązana z konkretną usługą), faktury wystawione przez Wnioskodawcę usługobiorcom, dokumentujące zamówienie usługi oraz prowadzone ewidencje. Dla celów podatkowych prowadzona będzie ewidencja sprzedaży VAT oraz inne ewidencje zgodnie z odpowiednimi przepisami. Z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że do dnia sporządzenia wniosku nie rozpoczęła ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, nie dokonała też dotychczas żadnej sprzedaży w ramach zgłoszonej do ewidencji działalności gospodarczej.

W piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 17 maja 2012r. Wnioskodawca wskazał, iż usługi będzie sprzedawał wszelkim podmiotom biorącym udział w obrocie gospodarczym, w tym osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz firmom i instytucjom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawca spełnia warunki przewidziane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i będzie mógł prowadzić sprzedaż wymienionych usług w opisany sposób bez użycia do jej ewidencjonowania kasy fiskalnej...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Po analizie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r., a w szczególności § 1 oraz § 2.1, jak również załącznika do tego rozporządzenia w punkcie II Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności poz. 37, Wnioskodawca uważa, że do dnia 31 grudnia 2012r przysługuje mu zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej, gdyż spełnia wszystkie warunki wymienione we wskazanych przepisach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowani kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła, przy czym przepis ten nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2011r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

  • zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011r.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza w ramach działalności gospodarczej rozpocząć świadczenie e-usługi, polegającej na porównywaniu danych za pomocą stworzonego do tego celu serwisu internetowego. Drugą oferowaną e-usługą będzie odpłatne umieszczenie danych firm w eksponowanym miejscu serwisu. Oferowana będzie również usługa uzupełniająca, polegająca na odpłatnym wysyłaniu dokumentów pocztą tradycyjną, przy czym opłaty będą pobierane za czynność wysyłki, nie za wysyłane dokumenty. Zapłata za wszystkie oferowane usługi w całości będzie realizowana za pośrednictwem banku lub poczty i będzie wpływać bezpośrednio na rachunek bankowy firmy Wnioskodawcy. Jedyną możliwą formą zapłaty za usługi będzie wpłata na konto firmy za pośrednictwem banku lub poczty. Dowodami dokumentującymi transakcję będą: wyciągi bankowe dokumentujące wpłaty na konto firmy (każda wpłata będzie jednoznacznie powiązana z konkretną usługą), faktury wystawione przez Wnioskodawcę usługobiorcom, dokumentujące zamówienie usługi oraz prowadzone ewidencje. Z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata. Wnioskodawca do dnia sporządzenia wniosku nie rozpoczął ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, nie dokonał też dotychczas żadnej sprzedaży w ramach zgłoszonej do ewidencji działalności gospodarczej. Usługi będzie sprzedawał wszelkim podmiotom biorącym udział w obrocie gospodarczym, w tym osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz firmom i instytucjom.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej świadczonych usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem banku lub poczty na konto Wnioskodawcy, przy spełnieniu pozostałych warunków uprawniających do zwolnienia z ewidencjonowania na podstawie ww. § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do powołanego rozporządzenia.

Zatem w odniesieniu do sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi następuje w całości na rachunek bankowy oraz z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj