Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-317/14-2/LS
z 20 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia lokalu mieszkalnego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


W dniu 25.03.1996 r. aktem notarialnym – umowa sprzedaży – sporządzonym dnia 25.03.1996 r. przez notariusza w W.– Stowarzyszenie - z siedzibą w K. (posiadająca osobowość prawną uzyskaną na podstawie: powiadomienia o utworzeniu w K. tegoż Stowarzyszenia z dnia 17.10.1990 r. skierowanego do Ministra Szefa Urzędu Rady Ministrów oraz potwierdzenia odbioru powyższego powiadomienia wydanego przez Urząd Rady Ministrów w dniu 05.11.1990 r., z którego wynika, że uzyskała osobowość prawną zgodnie z ustawą z dnia 17.05.1989 r. o stosunku państwa do kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej), nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego numer 38 wraz z poddaszem mieszkalnym przeznaczonym do adaptacji oraz prawem do miejsca postojowego w wielostanowiskowym garażu w budynku.

W dniu 18.11.2013 r. została zawarta przed notariuszem w W., przedwstępna umowa sprzedaży, na mocy której Stowarzyszenie z siedzibą w K. zobowiązała się sprzedać Wnioskodawcy – J. i jej mężowi – M., całe opisane powyżej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (mieszkalnego) usytuowanego w budynku położonym w W. wraz z prawem do miejsca postojowego w wielostanowiskowym garażu w budynku w W., a J. i M. Małżonkowie ww. zobowiązali się kupić.


W powołanej powyżej umowie sprzedający – Stowarzyszenie z siedzibą w K., złożył oświadczenie:


  1. przedmioty umowy nie są wykorzystywane na działalność gospodarczą,
  2. z tytułu zawarcia umowy sprzedaży nie są opodatkowani podatkiem VAT w rozumieniu ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


  1. Czy w zaistniałym stanie faktycznym, kupujący – osoby fizyczne – będą zobligowane do zapłaty przy umowie sprzedaży podatku od czynnosci cywilnoprawnych, czy nastąpi zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych?
  2. Czy pojęcie „opłata skarbowa”, o którym mowa w art. 55 ust. 6 ustawy z dnia 17.05.1989 r. o stosunku państwa do kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, można w świetle obowiązujących przepisów i ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, utożsamiać z pojęciem „podatek od czynności cywilnoprawnych” i tym samym zwolnić z podatku od czynności cywilnoprawnych stronę kupującą?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 2.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych „Jeżeli obowiązujące przepisy powołują się na przepisy o opłacie skarbowej w zakresie dotyczącym czynności cywilnoprawnych opodatkowanych w niniejszej ustawie, rozumie się przez to przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych.”

Zatem w odczuciu Wnioskodawcy art. 55 ust. 6 ustawy z dnia 17.05.1989 r. o stosunku państwa do kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej w miejscu dotyczącym „opłaty skarbowej” odwołuje się w chwili obecnej do podatku od czynności cywilnoprawnych i oba te sformułowania są tożsame w świetle obowiązujących przepisów prawa.

Ad. 1.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym i powyższą interpretacją art. 55 pkt 6 ustawy z dnia 17.05.1989 r. o stosunku państwa do kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej w odczuciu Wnioskodawcy jest zwolnienie przy umowie sprzedaży od podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż przedmiot umowy jest zbywany przez kościelną osobę prawną w drodze czynności prawnej (sprzedaż), który to przedmiot umowy – spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (mieszkalnego) wraz z poddaszem mieszkalnym przeznaczonym do adaptacji oraz prawem do miejsca postojowego w wielostanowiskowym garażu w budynku w W. nie był przeznaczony do działalności gospodarczej podmiotu zbywającego to jest Stowarzyszenia z siedzibą w K..


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).


W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen przedmiotu czynności cywilnoprawnych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.


Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:


  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%
  2. innych praw majątkowych - 1%.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.


W związku z powyższym, należy stwierdzić, że sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych kwalifikowana jest jako sprzedaż prawa majątkowego i podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych określone strony czynności cywilnoprawnych, bez względu na dokonaną czynność, mieszczącą się w zakresie przedmiotowym ustawy.


Zgodnie z art. 55 ust. 6 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) ustawodawca przewidział zwolnienie o charakterze przedmiotowym.


W myśl tego przepisu nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne w drodze czynności prawnych oraz spadkobrania, zapisu i zasiedzenia jest zwolnione od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej, jeżeli ich przedmiotem są:


  1. rzeczy i prawa nie przeznaczone do działalności gospodarczej,
  2. sprowadzane z zagranicy maszyny, urządzenia i materiały poligraficzne oraz papier.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 pkt 7 tej ustawy osobami prawnymi są prowincje zakonów, będące personalnymi jednostkami organizacyjnymi Kościoła.


Należy zauważyć, iż przepis art. 55 ust. 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej nie zawiera w swej treści zapisu o zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych, wskazując jedynie na zwolnienie od podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej. W odniesieniu do opłaty skarbowej należy jednak w takiej sytuacji odwołać się do ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 tej ustawy jeżeli obowiązujące przepisy powołują się na przepisy o opłacie skarbowej w zakresie dotyczącym czynności cywilnoprawnych opodatkowanych w niniejszej ustawie (ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych), rozumie się przez to przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Dokonując zatem interpretacji przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych należy stwierdzić, że jeżeli w innych aktach prawnych przepisy powołują się na przepisy o opłacie skarbowej w zakresie odnoszącym się do czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to pomimo odwoływania się do prawnej instytucji opłaty skarbowej należy stosować przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


Z uwagi na powyższe, w odniesieniu do sytuacji uregulowanej w art. 55 ust. 6 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, należy przyjąć, iż przepis ten w zakresie zwolnienia od opłaty skarbowej odnosi się do czynności cywilnoprawnych opodatkowanych na podstawie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zatem odpowiednie przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych mają zastosowanie do wskazanego wyżej przepisu ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym omawiane zwolnienie odnosi się do konkretnych czynności, z zastrzeżeniem, iż rzeczy i prawa będące przedmiotem transakcji nie mogą być przeznaczone do działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, dokonując wykładni art. 55 ust. 6 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej w związku z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych należy stwierdzić, iż nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne jest zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli przedmiotem tych czynności są rzeczy i prawa nie przeznaczone do działalności gospodarczej.


Wskazane powyżej zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych ma zatem zastosowanie w sytuacji, gdy stroną czynności cywilnoprawnej, np. umowy kupna - sprzedaży prawa majątkowego, jest kościelna osoba prawna - np. prowincja polska, a prawo majątkowe, będące przedmiotem tej umowy nie jest przeznaczone do działalności gospodarczej.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że w dniu 18.11.2013 r. została zawarta przed notariuszem w W., przedwstępna umowa sprzedaży, na mocy której Stowarzyszenie z siedzibą w K. zobowiązała się sprzedać Wnioskodawcy – J. i jej mężowi – M., całe opisane powyżej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu (mieszkalnego) usytuowanego w budynku położonym w W. wraz z prawem do miejsca postojowego w wielostanowiskowym garażu w budynku w W., a J. i M. Małżonkowie ww. zobowiązali się kupić.


W powołanej powyżej umowie sprzedający – Stowarzyszenie z siedzibą w K., złożył oświadczenie:


  1. przedmioty umowy nie są wykorzystywane na działalność gospodarczą,
  2. z tytułu zawarcia umowy sprzedaży nie są opodatkowani podatkiem VAT w rozumieniu ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że istnieją podstawy do zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych umowy kupna - sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, zawartej przez Wnioskodawcę, na podstawie art. 55 ust. 6 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej w związku z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że Wnioskodawca, w związku z art. 55 ust. 6 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, będzie zwolniony z obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, natomiast w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj