Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-428/12/JP
z 31 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-428/12/JP
Data
2012.07.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
promocja
teren


Istota interpretacji
Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012r. (data wpływu 2 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2012r. (data wpływu 4 lipca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością prywatnych właścicieli;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 czerwca 2012r. (data wpływu 4 lipca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 czerwca 2012r. nr IBPP3/443-428/12/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina podpisała umowę na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 realizacji projektu pod nazwą „…”. Z uwagi na takt, iż Gmina jako samorządowa osoba prawna z założenia wykonuje swoje zadania poprzez własne jednostki organizacyjne we wniosku aplikacyjnym założono, iż realizacją projektu zajmie się Urząd Miejski.

Przedmiotem projektu będzie promocja terenów znajdujących się na obszarze Gminy przeznaczonych pod inwestycje. W wyniku realizacji projektu zostanie wypromowane 8 ofert inwestycyjnych (7 dotyczy terenów gminnych, 1 terenów prywatnych) w postaci terenów z obszaru Gminy, o łącznej powierzchni 94,25 ha w celu pozyskania inwestorów, zachęcenia ich do inwestowania i podejmowania działalności na terenie Gminy. Pod względem powierzchni promowanych terenów inwestycyjnych tereny te są własnością Gminy w 8,55% oraz osób prywatnych w 91,45%.

Projekt będzie wykorzystywał następujące działania i kanały komunikacyjne: strona internetowa poświęcona terenom inwestycyjnym, mapa z oznaczeniami terenów inwestycyjnych, gra komputerowa zawierająca wizualizację promowanych terenów inwestycyjnych i ich zagospodarowanie, organizacja konferencji, promocja terenów inwestycyjnych w terminalach lotniczych, opracowanie materiałów promocyjnych, udział w targach inwestycyjnych Real Expo w Monachium, kampania typu outdoor, kampania prasowa, kampania mobilna w komunikacji kolejowej.

Kampania promocyjna ma realizować następujące cele:

  • skuteczne dotarcie z komunikatem reklamowym do inwestorów oraz pośrednich grup docelowych,
  • zwiększenie u inwestorów świadomości marki oraz atrakcyjności terenów inwestycyjnych,
  • zbudowanie marki miasta i utrwalenie jej w świadomości inwestora za pomocą wskazanych kanałów komunikacji marketingowej,
  • promowanie oferty terenów inwestycyjnych, pod względem powierzchni będących własnością Gminy tylko w 8,55% oraz osób prywatnych w 91,45%,
  • wyróżnienie na tle innych konkurencyjnych miast regionu,
  • dostarczenie rzeczowych informacji o inwestycji, z wyeksponowaniem istotnych atutów lokalizacji,
  • stworzenie dodatkowych możliwości rozwoju dla lokalnej przedsiębiorczości.

Głównym założeniem kampanii promocyjnej jest prezentacja jako miejsca atrakcyjnego pod względem inwestycyjnym oraz utrwalenie nazwy miasta w świadomości grupy docelowej, skojarzonej z dużymi możliwościami inwestycyjnymi. Dla podkreślenia otwartości i elastyczności inwestycyjnej, kampania będzie posługiwać się nowoczesnym systemem reprezentacji, wykorzystującym skuteczne narzędzia komunikacji reklamowej o szerokim zasięgu działania.

Za pomocą wskazanych środków reklamowych, kampania promocyjna ma zachęcać potencjalnych inwestorów do rozpoczęcia działalności biznesowej. Działania reklamowe powinny eksponować wartościowe elementy miasta: lokalizację w województwie, położenie względem autostrad i dróg krajowych, dużych miast, kontekst przestrzenny miasta, wraz z jego charakterystycznymi elementami krajobrazowymi. Przekaz reklamowy kampanii ma podkreślać szeroki dostęp do wykształconej kadry pracowniczej, otwartość władz samorządowych na współpracę z inwestorami, a także ich pomoc przy wyborze gruntów. Elementem obowiązkowym jest przedstawienie w jak najkorzystniejszy sposób oferty terenów inwestycyjnych na terenie, z uwzględnieniem wizualizacji, a także infrastruktury technicznej i danych technicznych dla działek inwestycyjnych.

Gmina zamierza przeprowadzić kampanię promocyjną mającą na celu znalezienie inwestorów, którzy podjęliby się realizacji swoich przedsięwzięć gospodarczych właśnie na tych terenach. Ich dogodna lokalizacja oraz atrakcyjne rodzaje zagospodarowania zapisane w miejscowych dokumentach planistycznych (MPZP, studium) sprawiają, że będą to jedne z najbardziej atrakcyjnych gruntów inwestycyjnych nie tylko, ale także w całej Metropolii Silesia i województwie.

Bezpośrednim celem projektu jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Gminy wśród inwestorów. Dotarcie z informacją o możliwości zakupu gruntów do jak największej grupy potencjalnych odbiorców powinno spowodować znalezienie odpowiednich nabywców, którzy po zakupie nieruchomości rozpoczną na niej działalność gospodarczą. W wyniku tego powstaną nowe miejsca pracy, które wygenerują dodatkowe dochody budżetu Gminy.

Cele ogólne/pośrednie projektu można określić jako:

  • zdobycie środków finansowych na wysokiej klasy materiały promocyjne,
  • większe ilości inicjatyw gospodarczych, promocyjnych zachęcających do inwestowania: kampania promocyjna w kraju i za granicą,
  • zwiększenie wiedzy nt. dostępnych zasobów inwestycyjnych Gminy,
  • wypromowanie terenów inwestycyjnych w strategicznych punktach Gminy,
  • większa liczba potencjalnych inwestorów,
  • wzrost liczby miejsc noclegowych i handlowo – usługowych,
  • wyższe dochody w budżecie Gminy z tytułu podatków,
  • większy poziom dywersyfikacji produkcji miejscowych przedsiębiorstw,
  • wzrost atrakcyjności Gminy dla obecnych i potencjalnych mieszkańców – wzrost liczby mieszkańców,
  • aktywizacja bezrobotnych – spadek liczby długotrwale bezrobotnych.

Korzyści dla Gminy:

  • wzrost przedsiębiorczości w regionie – wzrost liczby podmiotów sektora MŚP,
  • powstawanie nowych miejsc pracy – spadek liczby osób bezrobotnych,
  • wzrost obrotów handlowych w jednostkach gospodarczych na terenie Gminy,
  • wzrost obrotów handlowych w podmiotach kooperujących,
  • zwiększenie standardu żyda w regionie i wzrost zadowolenia mieszkańców województwa,
  • wzrost konkurencyjności oraz województwa.

Korzyści dla przedsiębiorców:

  • wzrost dochodów lokalnych przedsiębiorstw,
  • dodatkowe narzędzie podnoszenia konkurencyjności lokalnych przedsiębiorstw,
  • sprzyjające warunki do wywołania procesów innowacyjnych,
  • promocja regionu poprzez podniesienie lokalnych produktów w środowisku przedsiębiorstw oraz klientów ostatecznych,
  • inicjowanie zintegrowanego systemu promocji gospodarczej regionu.

Korzyści dla mieszkańców Gminy:

  • pozytywny wpływ na rozwój przedsiębiorczości oraz rynek pracy,
  • podwyższenie poziomu życia w regionie,
  • szansa na przyspieszenie rozwoju regionu i uczynienie go atrakcyjnym dla mieszkańców, inwestorów i turystów.

Projekt będzie realizowany w ramach działalności publicznej, w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym ust. 1 pkt 18 ( promocja gminy).

Projekt dotyczy działań stricte informacyjnych, nie przewiduje się świadczenia w projekcie i w oparciu o wytworzone w nim produkty działalności odpłatnej, opodatkowanej podatkiem VAT. Dostęp do opisanych produktów będzie powszechny i bezpłatny. Promocja dotyczy obszaru Gminy, zarówno terenów będących własnością Gminy, jak i terenów których gmina nie jest właścicielem. Projekt ma wypromować tereny inwestycyjne oraz Gminę. Nie oznacza to, że zainteresowany ofertą przedstawioną w ramach kampanii automatycznie stanie się nabywcą terenu. Do sprzedaży nieruchomości gminnych będzie prowadzona odrębna procedura przetargowa zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, wartość nieruchomości wystawiona do sprzedaży będzie wynikać z operatu szacunkowego, który nie będzie obejmował kosztów poniesionych na kampanię promocyjną. Wydatki poniesione na promocję nie zwiększą dochodów z tytułu ewentualnych sprzedaży nieruchomości, gdyż podstawą sprzedaży nieruchomości jest wycena terenów przez rzeczoznawcę zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami. Działalnością gminy nie jest handel nieruchomościami, lecz rozwój miasta. Nabywcą terenów inwestycyjnych niekoniecznie będzie osoba „pozyskana” w ramach kampanii. Nie ma gwarancji że promowane tereny inwestycyjne w ogóle zostaną kiedykolwiek sprzedane.

Nabywcą towarów i usług w umowach na dostawę towarów i usług w ramach realizacji projektu będzie Gmina, przy czym faktury wystawiane będą na Urząd Miejski, który działa w imieniu Gminy, jako czynny podatnik VAT posiadający numer identyfikacji podatkowej NIP i składający deklaracje VAT-7.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 28 czerwca 2012r., 5 marca 2012r. została zawarta umowa o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 realizacji projektu pod nazwą „…”. W umowie określono zakończenie rzeczowe realizacji projektu na dzień 31 maja 2013r. a finansowanie na dzień 30 czerwca 2013r. Pierwsze wydatki związane z tym projektem poniesiono na opracowanie studium wykonalności, celem złożenia wniosku o dofinansowanie. Wydatki te poniesiono 29 czerwca 2011r.

Prywatni właściciele terenów inwestycyjnych objętych projektem nie będą wnosili na rzecz Gminy wkładów finansowych z tytułu objęcia promocją terenów do nich należących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do projektu pod nazwą „…”. Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż wydatki ponoszone na realizacje projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, o czym stanowi art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ dostęp do informacji jaka będzie podstawowym wytworem projektu będzie bezpłatny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością prywatnych właścicieli;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (…) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest „wykreowanie” sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę na dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 realizacji projektu pod nazwą „…”.

Przedmiotem projektu będzie promocja terenów znajdujących się na obszarze Gminy przeznaczonych pod inwestycje. W wyniku realizacji projektu zostanie wypromowane 8 ofert inwestycyjnych (7 dotyczy terenów gminnych, 1 terenów prywatnych) w postaci terenów z obszaru Gminy, o łącznej powierzchni 94,25 ha w celu pozyskania inwestorów, zachęcenia ich do inwestowania i podejmowania działalności na terenie Gminy. Pod względem powierzchni promowanych terenów inwestycyjnych tereny te są własnością Gminy w 8,55% oraz osób prywatnych w 91,45% .

Gmina zamierza przeprowadzić kampanię promocyjną mającą na celu znalezienie inwestorów, którzy podjęliby się realizacji swoich przedsięwzięć gospodarczych właśnie na tych terenach.

Głównym założeniem kampanii promocyjnej jest prezentacja gminy jako miejsca atrakcyjnego pod względem inwestycyjnym oraz utrwalenie nazwy miasta w świadomości grupy docelowej, skojarzonej z dużymi możliwościami inwestycyjnymi. Za pomocą środków reklamowych, kampania promocyjna ma zachęcać potencjalnych inwestorów do rozpoczęcia działalności biznesowej. Przekaz reklamowy kampanii ma podkreślać szeroki dostęp do wykształconej kadry pracowniczej, otwartość władz samorządowych na współpracę z inwestorami, a także ich pomoc przy wyborze gruntów. Elementem obowiązkowym jest przedstawienie w jak najkorzystniejszy sposób oferty terenów inwestycyjnych na terenie gminy, z uwzględnieniem wizualizacji, a także infrastruktury technicznej i danych technicznych dla działek inwestycyjnych.

Dotarcie z informacją o możliwości zakupu gruntów do jak największej grupy potencjalnych odbiorców powinno spowodować znalezienie odpowiednich nabywców, którzy po zakupie nieruchomości rozpoczną na niej działalność gospodarczą.

Prywatni właściciele terenów inwestycyjnych objętych projektem nie będą wnosili na rzecz Gminy wkładów finansowych z tytułu objęcia promocją terenów do nich należących.

Z powyższego wynika zatem, że w ramach projektu Wnioskodawca prowadzi promocję terenów inwestycyjnych należących do Gminy oraz prywatnych właścicieli.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, należących do prywatnych właścicieli.

W odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy, stwierdzić należy co następuje:

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Gminy (czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy). Zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Gminę celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez udział w targach inwestycyjnych, promocję projektu, Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego „produktu” (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo wskazania Wnioskodawcy, że projekt dotyczy działań stricte informacyjnych, nie przewiduje się świadczenia w projekcie i w oparciu o wytworzone w nim produkty działalności odpłatnej, opodatkowanej podatkiem VAT, dostęp do opisanych produktów będzie powszechny i bezpłatny, niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Opis zdarzenia przyszłego jednoznacznie wskazuje, że długookresowym – pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualną sprzedaż (czynność opodatkowana podatkiem VAT). Wnioskodawca wskazał, że w wyniku realizacji projektu zostanie wypromowane 8 ofert inwestycyjnych (7 dotyczy terenów gminnych, 1 terenów prywatnych) w postaci terenów z obszaru Gminy, o łącznej powierzchni 94,25 ha w celu pozyskania inwestorów, zachęcenia ich do inwestowania i podejmowania działalności na terenie Gminy Zdaniem Wnioskodawcy w wyniku realizacji projektu nastąpi zwiększenie u inwestorów świadomości marki gminy oraz atrakcyjności terenów inwestycyjnych,.

Głównym założeniem kampanii promocyjnej jest prezentacja gminy jako miejsca atrakcyjnego pod względem inwestycyjnym, kampania promocyjna ma zachęcać potencjalnych inwestorów do rozpoczęcia działalności biznesowej. Przekaz reklamowy kampanii ma podkreślać szeroki dostęp do wykształconej kadry pracowniczej, otwartość władz samorządowych na współpracę z inwestorami. Elementem obowiązkowym jest przedstawienie w jak najkorzystniejszy sposób oferty terenów inwestycyjnych na terenie gminy, dotarcie z informacją o możliwości zakupu gruntów do jak największej grupy potencjalnych odbiorców powinno spowodować znalezienie odpowiednich nabywców, którzy po zakupie nieruchomości rozpoczną na niej działalność gospodarczą.

Jako cele projektu Wnioskodawca wskazał na:

  • zwiększenie wiedzy nt. dostępnych zasobów inwestycyjnych Gminy,
  • wypromowanie terenów inwestycyjnych w strategicznych punktach Gminy,
  • większa liczba potencjalnych inwestorów,
  • większy poziom dywersyfikacji produkcji miejscowych przedsiębiorstw,

Wnioskodawca wskazał także na korzyści dla Gminy płynące z realizacji projektu:

  • wzrost przedsiębiorczości w regionie – wzrost liczby podmiotów sektora MŚP,
  • powstawanie nowych miejsc pracy – spadek liczby osób bezrobotnych,
  • wzrost obrotów handlowych w jednostkach gospodarczych na terenie Gminy,
  • wzrost obrotów handlowych w podmiotach kooperujących,

oraz na korzyści dla przedsiębiorców:

  • wzrost dochodów lokalnych przedsiębiorstw,
  • wzrost przedsiębiorczości w regionie – wzrost liczby podmiotów sektora MŚP,
  • powstawanie nowych miejsc pracy – spadek liczby osób bezrobotnych,
  • wzrost obrotów handlowych w jednostkach gospodarczych na terenie Gminy,
  • wzrost obrotów handlowych w podmiotach kooperujących.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne i informacyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży.

Sprzedaż gruntów jest niewątpliwie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów.

Sprzedaż konkretnych terenów inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie zadań gminy – gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych. Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do Gminy tereny inwestycyjne.

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty poprzez udział w targach inwestycyjnych (z zainteresowanymi zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą. Aktywność Wnioskodawcy podejmowana w ramach przedmiotowego projektu to co do zasady działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży terenów inwestycyjnych (działek) będących w posiadaniu Wnioskodawcy.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi – cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż terenów inwestycyjnych (należących do Gminy), których dotyczy realizacja projektu, a więc promocja terenów inwestycyjnych.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części dotyczącej promocji terenów inwestycyjnych Wnioskodawcy.

W odniesieniu do promocji terenów, należących do prywatnych właścicieli, stwierdzić należy co następuje:

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Przez świadczenie usług, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Gmina z mocy prawa jest posiadającą osobowość prawną wspólnotą samorządową, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, zlokalizowaną na odpowiednim terytorium. Jak już wskazano wyżej w ramach zadań własnych przypisanych przez ustawodawcę jednostce samorządu terytorialnego, jest wykonywanie zadań z zakresu promocji gminy.

Należy w tym miejscu wskazać, iż czym innym jest promocja gminy określona jako zadanie własne (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym) a czym innym promocja określonego produktu inwestycyjnego (towaru) należącego do gminy.

Realizując działania w zakresie promocji gminy w szeroko pojętym aspekcie terytorialnym, Gmina pobudza określone zachowania, wspiera i aktywizuje społeczność lokalną, promuje walory regionu, dostarcza informacji związanych z zasobami swojego terenu.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizując projekt będący przedmiotem wniosku przy okazji promowania ściśle określonego produktu inwestycyjnego – czyli własnych terenów inwestycyjnych przeznaczonych do sprzedaży, promowała będzie również nieodpłatnie tereny inwestycyjne należące do podmiotów prywatnych.

Ten przedmiot działań Wnioskodawcy mieści się w zakresie, jak wskazał Wnioskodawca, działalności publicznej w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina bowiem dostarcza informacji o zasobach swojego regionu w aspekcie terytorialnym. W konsekwencji nieodpłatne promowanie w ramach projektu terenów inwestycyjnych innych niż będące własnością Gminy ma związek z prowadzoną przez Gminę działalnością. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych należących do prywatnych właścicieli.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za:

  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością prywatnych właścicieli;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj