Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-299/12/EJ
z 14 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-299/12/EJ
Data
2012.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
aport
dokumentacja
gmina
korekta podatku naliczonego
obiekt sportowy
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Korekta podatku naliczonego w sytuacji wniesienia dokumentacji projektowej aportem do spółki.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2012r. (data wpływu 23 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji wniesienia dokumentacji projektowej aportem do spółki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty podatku naliczonego w sytuacji wniesienia dokumentacji projektowej aportem do spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 7 maja 2008r. Rada Miasta podjęła Uchwałę w sprawie wyrażenia zgody i udzielenia Prezydentowi Miasta upoważnienia do zawarcia umowy z konsorcjum X Sp. z o.o. i M. Sp. z o.o., na opracowanie dokumentacji projektowej i nadzór autorski dla zadania inwestycyjnego „…”. Umowa, o której mowa powyżej została zawarta pomiędzy Gminą Miejską a konsorcjum: X Sp. z o.o. i M. Sp. z o.o., jako zwycięzcą konkursu na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej hali widowiskowo-sportowej.

W wyniku wykonanych przez konsorcjum prac pozyskane zostały:

  • decyzje o pozwoleniu na budowę
  • pełnobranżowa dokumentacja projektowa (budowlana, wykonawcza), kosztorysy inwestorskie i specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych.

Rozwiązania przestrzenno-funkcjonalne hali umożliwiają realizowanie trzech następujących głównych funkcji:

  • funkcja widowiskowo-estradowa,
  • funkcja sportowa i rekreacyjna,
  • funkcja kongresowo-wystawienniczo-ekspozycyjna i targowa.

Podstawowe wyposażenie obiektu obejmować będzie m.in.:

  1. instalację sztucznego mrożenia – lodowisko,
  2. wyposażenie szatni dla sportowców,
  3. trybuny stałe i składane,
  4. wszelkie instalacje mediów konieczne dla pozyskania najemców i prawidłowego użytkowania
  5. systemy bezpieczeństwa.

Projekt hali zakłada ogromne możliwości działalności handlowo-komercyjnej, od wynajmu pomieszczeń, utworzenia centrum odnowy biologicznej, do wynajmu tzw. sky-boxów (miejsc wynajmowanych przez firmy na organizację różnych przedsięwzięć biznesowych). Na terenie hali zaplanowano powierzchnie przeznaczone do świadczenia usług gastronomicznych (np. kawiarnie, bary i restauracje) oraz powierzchnie przeznaczone na sklepy i inne ośrodki komercyjne, występujące na kilku kondygnacjach oraz w obrębie holi komunikacyjnych. Projekt zakłada również tymczasowe przestrzenie handlowe wykorzystywane do sprzedaży gotowych produktów przemysłowych i spożywczych. Obiekt z założenia ma spełniać różnorodne funkcje, w tym w szczególności wykorzystanie na cele masowych imprez sportowych i kulturalnych oraz na cele wydarzeń regionalnych czy lokalnych (festiwale, bankiety, zjazdy, wydarzenia biznesowe, konferencje, wernisaże, treningi itd.). Możliwe będzie również wykorzystanie tej przestrzeni na cele ekspozycji targowych i organizacji wystaw. Przewiduje się dodatkowo wykorzystanie terenu wokół hali, gdzie zlokalizowany będzie parking na potrzeby imprez plenerowych. Na elewacji przewiduje się zainstalowanie, na całym obwodzie hali głównej, ekranu w technologii LED z możliwością projekcji wydarzeń odbywających się wewnątrz hali, czy wykorzystania na potrzeby reklamy.

W ubiegłych latach Gmina ponosiła wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej w ramach rozpoczętego projektu inwestycyjnego. W ramach tego projektu Gmina nabyła towary i usługi (wydatki na ogłoszenie konkursu architektonicznego, przygotowanie map, podział działki, opracowanie projektu, weryfikacja projektu i inne niezbędne do prawidłowej realizacji inwestycji). Wszystkie faktury wystawione na Gminę zostały przez nią zapłacone i ujęte w księgach rachunkowych. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada własny numer NIP. Podatek od towarów i usług z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji nie był przez Gminę odliczany.

Już na etapie rozpoczęcia przygotowań do realizacji projektu inwestycyjnego Gmina założyła, że nie będzie samodzielnie wykorzystywała hali widowiskowo-sportowej do świadczenia usług. Po zakończeniu inwestycji Gmina planowała odpłatnie przekazać halę wyłonionemu operatorowi lub wybranej gminnej spółce do używania. Jednak w trakcie ponoszenia kosztów wykonania dokumentacji projektowej, decyzja o wyborze ostatecznego operatora nie została podjęta.

W dniu 4 listopada 2009r. Rada Miejska podjęła decyzję o powierzeniu Agencji realizacji zadania polegającego na przygotowaniu o prowadzeniu inwestycji, budowie i zarządzaniu halą widowiskowo-sportową. W celu umożliwienia realizacji tego zadania podjęto decyzję o wniesieniu całości dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi jako wkład niepieniężny (aport) do K. Aport w postaci dokumentacji niezbędnej do wykonania robót budowlanych obejmującą koncepcję wielobranżową, projekt budowlany i wykonawcze, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, kosztorysy inwestorskie oraz decyzje, uzgodnienia, opinie uzyskane w toku realizacji prac projektowych wniesiony zostanie do K. z przeznaczeniem na dokapitalizowanie Agencji.

Wnioskodawca jest jedynym akcjonariuszem spółki K.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Gmina ma prawo do dokonania korekty podatku od towarów i usług naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na dokumentację projektową w sytuacji, gdy przed ukończeniem inwestycji dokumentacja zostanie wniesiona do K. w formie aportu...

Stanowisko Wnioskodawcy: zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cyt. wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został odliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jednakże w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa cywilnego lub handlowego spełnia definicję dostawy zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym uznawane jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, gdyż czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu wiąże się odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów lub akcji w podwyższonym kapitale zakładowym). Efektem tej czynności jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania wnoszonym towarem jak właściciel.

Zgodnie z powyższą regulacją, z chwilą objęcia udziałów w spółce kapitałowej podmiot wnoszący aport w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część uzyskuje przychód w wysokości wartości nominalnej udziałów objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Wniesienie aportem dokumentacji projektowej do K. stanowi czynność o charakterze odpłatnym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Podmiotem dokonującym odpłatnej dostawy towarów w analizowanej sytuacji będzie Gmina.

Z powyższego wynika, że Gmina ma prawo do dokonania korekty podatku od towarów i usług naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji „…”, zgodnie z zapisem art. 86 ust. 13. Gmina może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym nastąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i niewątrpliwy związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo – prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług, które zmierza do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać już w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 10 pkt 1 powołanej ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, w myśl art. 86 ust. 11, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Na podstawie art. 86 ust. 13 cyt. ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W myśl art. 86 ust. 15 ustawy o VAT, do uprawnienia, o którym mowa w powołanym ust. 13 stosuje się odpowiednio art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. W ubiegłych latach Gmina poniosła wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej w ramach rozpoczętego projektu inwestorskiego. W ramach tego projektu Gmina nabyła towary i usługi (wydatki na ogłoszenie konkursu architektonicznego, przygotowanie map, podział działki, opracowanie projektu, weryfikacja projektu i inne niezbędne do prawidłowej realizacji inwestycji). Podatek od towarów i usług z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją inwestycji nie był przez Gminę odliczany.

Już na etapie rozpoczęcia przygotowań do realizacji projektu inwestycyjnego Gmina założyła, że nie będzie samodzielnie wykorzystywała hali widowiskowo-sportowej do świadczenia usług. Po zakończeniu inwestycji Gmina planowała odpłatnie przekazać halę wyłonionemu operatorowi lub wybranej gminnej spółce do używania. Jednak w trakcie ponoszenia kosztów wykonania dokumentacji projektowej, decyzja o wyborze ostatecznego operatora nie została podjęta. W dniu 4 listopada 2009r. Rada Miasta podjęła decyzję o powierzeniu Agencji realizacji zadania polegającego na przygotowaniu i prowadzeniu inwestycji, budowie i zarządzaniu halą widowiskowo-sportową. W celu umożliwienia realizacji tego zadania podjęto decyzję o wniesieniu całości dokumentacji projektowej wraz z prawami autorskimi jako wkład niepieniężny (aport) do K. Aport w postaci dokumentacji niezbędnej do wykonania robót budowlanych obejmującą koncepcję wielobranżową, projekt budowlany i wykonawcze, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych, kosztorysy inwestorskie oraz decyzje, uzgodnienia, opinie uzyskane w toku realizacji prac projektowych wniesiony zostanie do K. z przeznaczeniem na dokapitalizowanie Agencji.

Powyższe oznacza, iż Gmina prowadząc inwestycje o których mowa we wniosku, nie dokonywała odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z inwestycją, chociaż już na etapie rozpoczęcia przygotowań wiedziała, że sama nie będzie wykorzystywała hali widowiskowo-sportowej do świadczenia usług, lecz po zakończeniu inwestycji Gmina przekaże odpłatnie halę do używania wyłonionemu operatorowi lub gminnej spółce.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy w związku z aportem do Spółki Akcyjnej poniesionych nakładów inwestycyjnych Gmina będzie mogła odliczyć wcześniej nieodliczony podatek VAT, wykazany na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia majątku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT – rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przez świadczenie usług natomiast – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle powyższych przepisów wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółek prawa handlowego spełnia definicję czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle powyższego Wnioskodawca dokonując przedmiotowej czynności prawnej (aportu) zobowiązany będzie do udokumentowania ww. czynności za pomocą faktury VAT, a także do rozliczenia podatku należnego, obliczonego według podstawowej stawki podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w momencie wniesienia aportem nakładów inwestycyjnych do Spółki Akcyjnej K., zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ poniesione nakłady inwestycyjne (środki trwałe w budowie) będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanej.

Ze względu więc na związek poniesionych nakładów inwestycyjnych w ramach realizowanego projektu, z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu (aport), Wnioskodawca ma prawo dokonania korekty kwoty podatku naliczonego, wcześniej nieodliczonego, na zasadach wynikających z powołanych przepisów art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Wnioskodawca może zatem obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż zgodnie z zapisem art. 86 ust. 13 Gmina może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj