Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1531/11/AD
z 30 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1531/11/AD
Data
2011.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
opodatkowanie
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania zmodernizowanych wagonów tramwajowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 24 listopada 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania zmodernizowanych wagonów tramwajowych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 24 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania zmodernizowanych wagonów tramwajowych.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zakład jest samorządowym zakładem budżetowym działającym na podstawie Uchwały Rady Miejskiej z dnia 13 października 1990 r. w sprawie przekształcenia Przedsiębiorstwa. Zgodnie ze Statutem Z „mienie zakładu jest mieniem komunalnym, oddanym zakładowi w trwały zarząd”.

W dniu 8 września 2011 r. Rada Miasta podjęła uchwałę o przekształceniu Zakładu w spółkę z o.o., która przewiduje między innymi, że:


  • składniki mienia przekształconego zakładu staną się majątkiem spółki,
  • spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością Zakładu.


Modernizacja wagonów tramwajowych, nabytych w latach 1980-1988, wykonywana jest od 2007 r. przez pracowników zakładu w ramach realizacji projektu. Koszty poniesione na modernizację, w tym koszty zużytych materiałów, po zakończeniu inwestycji wpływają na zwiększenie wartości początkowej modernizowanych wagonów tramwajowych. Przy nabyciu materiałów zużytych do modernizacji wagonów Z przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z ustaleniami, zmodernizowane wagony nie zostaną wniesione do spółki z o.o. Przed dniem przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę z o.o. przekazanie zmodernizowanych wagonów tramwajowych nastąpi w oparciu o dokumenty PT (protokół przekazania). Po przekształceniu Z w spółkę z o.o. Gmina udostępni tramwaje odpłatnie w oparciu o zawartą umowę


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku nieodpłatnego przekazania, przez zakład budżetowy na rzecz Gminy, zmodernizowanych wagonów tramwajowych wystąpi konieczność zapłaty podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nie wniesieniem do spółki z o.o. zmodernizowanych przez zakład budżetowy wagonów tramwajowych nie wystąpi konieczność zapłaty podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, ponieważ będą nadal użytkowane przez nowopowstałą spółkę, a udostępnienie przez Gminę nabytego taboru za wynagrodzeniem będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z treści art. 7 ust. 2 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 8 września 2011 r. Rada Miasta podjęła uchwałę, o przekształceniu Z w spółkę z o.o. Modernizacja wagonów tramwajowych, nabytych w latach 1980-1988, wykonywana jest od 2007 r. przez pracowników zakładu. Przy nabyciu materiałów zużytych do modernizacji wagonów Z przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przed dniem przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę z o.o. przekazanie zmodernizowanych wagonów tramwajowych nastąpi w oparciu o dokumenty PT (protokół przekazania). Po przekształceniu Z w spółkę z o.o. Gmina udostępni tramwaje odpłatnie w oparciu o zawartą umowę.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie towarów (zmodernizowanych wagonów tramwajowych) na rzecz Gminy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem przy ich nabyciu nie przysługiwało Zakładowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jakkolwiek Zakład prawidłowo wskazał, iż dokonana czynność nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednak z uwagi na fakt, że stanowisko to uzasadnia stwierdzeniem „(…) ponieważ będą nadal użytkowane przez nowopowstałą spółkę, a udostępnienie przez Gminę nabytego taboru za wynagrodzeniem będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”, oceniając stanowisko całościowo należało je uznać za nieprawidłowe.

Końcowo informuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z tym niniejszą interpretację wydano w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, a załączona do wniosku kserokopia dokumentu nie była przedmiotem merytorycznej analizy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj