Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-639/14-4/LK
z 8 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2014 r. (data wpływu 7 lipca 2014 r.) uzupełnionym w dniu 18 września 2014 r. (data wpływu 19 września 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 4 września 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 11 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatki dla usług polegających na konserwacji i naprawie samolotów oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatki dla usług polegających na konserwacji i naprawie samolotów oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich.


Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 18 września 2014 r. (data wpływu 19 września 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 4 września 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (dalej Wnioskodawca) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi polegające na konserwacji i naprawie samolotów oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności usługi powyższe sklasyfikowane są jako PKD: 33.16.Z - Naprawa i konserwacja statków powietrznych i statków kosmicznych. Świadczone usługi wykonywane są na samolotach pasażerskich używanych przez operatorów lotniczych w transporcie międzynarodowym zarówno zarejestrowanych w państwach Unii Europejskiej, jak i w państwach spoza Unii Europejskiej. Wnioskodawca posiada wszelkie certyfikaty i licencje niezbędne do wykonywania opisanych usług.

Usługi są wykonywane na terenie kraju, samoloty przylatują do Polski celem wykonania okresowych przeglądów, planowanych remontów, konserwacji. Bezpośrednim odbiorcą usługi (zleceniodawcą) jest kontrahent Wnioskodawcy – Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą w Polsce (zwana dalej Spółką). Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przyjmuje zlecenia naprawy, remontu lub konserwacji od właścicieli środków transportu lotniczego, jak również od przewoźników (operatorów lotniczych zarówno polskich, jak i zagranicznych). Podmiotem, z którym bezpośrednio rozlicza się, jest zatem Spółka, która następnie sprzedaje wykonaną przez Niego usługę dalej do właściciela statku powietrznego/przewoźnika.


Zgodnie z umową zawieraną przez Wnioskodawcę ze Spółką Wnioskodawca na zlecenie Spółki wykonuje usługi jedynie na rzecz:

  • podmiotów posiadających siedzibę na terytorium RP znajdujących się na liście ogłaszanej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym publikowanej w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego (stanowiącej załącznik do umowy Wnioskodawcy ze Spółką), lub
  • podmiotów nieposiadających siedziby na terytorium RP posiadających uprawnienia do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub wpisania na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika (zgodnie z umową zawartą przez Wnioskodawcę ze Spółką kopie odpowiednich dokumentów są przekazywane przez Spółkę Wnioskodawcy).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego Wnioskodawca świadczący usługi konserwacji i naprawy środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich jest uprawniony do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla opodatkowania tych usług ?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca świadczący usługi konserwacji i naprawy środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich jest uprawniony jest do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla opodatkowania tych usług.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz, 1054, z późn. zm,), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


W tym miejscu zauważyć należy, że oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W myśl art. 83 ust. 1f ustawy, przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8,13,16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:


  • uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewozówka lotniczego, lub
  • wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Art. 83 ust. 2 ustawy wskazuje, że opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi polegające na konserwacji i naprawie samolotów oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich. Świadczone usługi wykonywane są na samolotach pasażerskich używanych przez operatorów lotniczych w transporcie międzynarodowym zarówno zarejestrowanych w państwach Unii Europejskiej, jak i w państwach z poza Unii Europejskiej.


Usługi są wykonywane na terenie kraju, samoloty przylatują do Polski celem wykonania okresowych przeglądów, planowanych remontów, konserwacji. Bezpośrednim odbiorcą usługi (zleceniodawcą) jest kontrahent Wnioskodawcy – Spółka. Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przyjmuje zlecenia naprawy, remontu lub konserwacji od właścicieli środków transportu lotniczego, jak również od przewoźników (operatorów lotniczych zarówno polskich, jak i zagranicznych). Podmiotem, z którym bezpośrednio rozlicza się Wnioskodawca jest zatem Spółka, która następnie sprzedaje wykonaną przeze Niego usługę dalej do właściciela statku powietrznego/przewoźnika.


Zgodnie z umową zawieraną przez Wnioskodawcę ze Spółką Wnioskodawca na zlecenie Spółki wykonuje usługi jedynie na rzecz:


  • podmiotów posiadających siedzibę na terytorium RP znajdujących się na liście ogłaszanej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym publikowanej w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego (lista stanowi załącznik do umowy Wnioskodawcy ze Spółką), lub
  • podmiotów nieposiadających siedziby na terytorium RP posiadających uprawnienia do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub wpisania na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika (zgodnie z umową zawartą przez Wnioskodawcę ze Spółką kopie odpowiednich dokumentów są przekazywane przez Spółkę Wnioskodawcy).

W tym miejscu należy stwierdzić, że przepis art. 83 ust. 1 pkt 16 nie wskazuje, aby usługi w nim wymienione miały być wykonywane bezpośrednio na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Zatem usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki, która następnie sprzedaje wykonaną przez Wnioskodawcę usługę do właściciela statku powietrznego mogą korzystać z preferencyjnej stawki 0%, gdyż zgodnie z umową i załącznikiem do umowy Wnioskodawcy ze Spółką finalnym odbiorcą jego usługi (za pośrednictwem Spółki) jest przewoźnik lotniczy wykonujący głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, zaś Wnioskodawca dysponuje dokumentami potwierdzającymi spełnienie warunków pozwalających na skorzystanie ze stawki preferencyjnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika ze Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi polegające na konserwacji i naprawie samolotów oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich. Świadczone usługi wykonywane są na samolotach pasażerskich używanych przez operatorów lotniczych w transporcie międzynarodowym zarówno zarejestrowanych w państwach Unii Europejskiej, jak i w państwach spoza Unii Europejskiej. Wnioskodawca posiada wszelkie certyfikaty i licencje niezbędne do wykonywania opisanych usług. Bezpośrednim odbiorcą usługi (zleceniodawcą) jest kontrahent Wnioskodawcy-Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna z siedzibą w Polsce. Spółka w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przyjmuje zlecenia naprawy, remontu lub konserwacji od właścicieli środków transportu lotniczego, jak również od przewoźników (operatorów lotniczych zarówno polskich, jak i zagranicznych). Podmiotem, z którym bezpośrednio rozlicza się, jest zatem Spółka, która następnie sprzedaje wykonaną przez Niego usługę dalej do właściciela statku powietrznego/przewoźnika.


Zgodnie z umową zawieraną przez Wnioskodawcę ze Spółką Wnioskodawca na zlecenie Spółki wykonuje usługi jedynie na rzecz:


  • podmiotów posiadających siedzibę na terytorium RP znajdujących się na liście ogłaszanej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym publikowanej w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego (stanowiącej załącznik do umowy Wnioskodawcy ze Spółką), lub
  • podmiotów nieposiadających siedziby na terytorium RP posiadających uprawnienia do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub wpisania na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika (zgodnie z umową zawartą przez Wnioskodawcę ze Spółką kopie odpowiednich dokumentów są przekazywane przez Spółkę Wnioskodawcy).

Wątpliwości Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym budzi kwestia czy Wnioskodawca świadczący usługi konserwacji i naprawy środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich jest uprawniony jest do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla opodatkowania tych usług.


Co do zasady, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


W tym miejscu zauważyć należy, że oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.


W myśl art. 83 ust. 1a ustawy przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:


  1. przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  2. zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

    - wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

Stosownie do art. 83 ust. 1c ustawy Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1a, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.

Zgodnie z art. 83 ust. 1f ustawy, przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:


  1. uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub
  2. wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Art. 83 ust. 2 ustawy wskazuje że opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.


W opisie sprawy Spółka wyraźnie wskazuje, że świadczone usługi wykonywane są na samolotach pasażerskich używanych przez operatorów lotniczych w transporcie międzynarodowym zarówno zarejestrowanych w państwach Unii Europejskiej, jak i w państwach z poza Unii Europejskiej. Podmioty które posiadają siedzibę albo miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium RP, znajdują się na ogłaszanej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłaszanego w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Natomiast podmioty które nie posiadają siedziby na terytorium Polski posiadają uprawnienia do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub wpisania na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

W tym miejscu należy stwierdzić, że przepis art. 83 ust. 1 pkt 16 nie wskazuje, aby usługi w nim wymienione miały być wykonywane bezpośrednio na rzecz przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.


Zatem usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz polskiej Spółki, która następnie sprzedaje wykonaną przez Wnioskodawcę usługę do właściciela/przewoźnika statku powietrznego mogłyby korzystać z preferencyjnej stawki 0% przy spełnieniu warunków wynikających z art. 83 ust. 2 ustawy.


Ustawodawca nie określił katalogu takich dokumentów, w związku z tym należy uznać, że może nim być każdy dokument, który jednoznacznie potwierdza spełnienie warunków wynikających z art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy. Obowiązek udowodnienia spełnienia przesłanek spoczywa na Podatniku chcącym skorzystać z opodatkowania stawką preferencyjną 0 %.

Zatem zerową stawką podatku, na mocy pkt 16, objęto usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych do transportu międzynarodowego. Stawka 0% dotyczy wyłącznie usług wykonywanych na tych środkach transportu, które używane są w transporcie międzynarodowym, pod warunkiem posiadania dokumentów, które jednoznacznie potwierdzają spełnienie warunków wynikających z art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy.


Po analizie przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wykonywanych usług, gdyż jak wskazał usługi wykonywane są na samolotach pasażerskich używanych przez operatorów lotniczych w transporcie międzynarodowym zarówno zarejestrowanych w państwach Unii Europejskiej, jak i w państwach z poza Unii Europejskiej, a podmioty które posiadają siedzibę albo miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium RP, znajdują się na ogłaszanej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego liście przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłaszanego w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Natomiast podmioty które nie posiadają siedziby na terytorium Polski posiadają uprawnienia do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub wpisania na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj