Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-374/14-2/MZ
z 3 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do ulgi określonej w art. 16 ww. ustawy- jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do ulgi określonej w art. 16 ww. ustawy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Postanowieniem z dnia 13 stycznia 2014 roku, które uprawomocniło się z dniem 04 lutego 2014 roku, Sąd Rejonowy stwierdził, że spadek po R., zmarłym w dniu 16 maja 2012 roku nabywa na podstawie testamentu notarialnego z dnia 30 października 2001 roku – w całości K. - Wnioskodawczyni.


Dowód: akt notarialny;


W skład spadku wchodzi lokal nr 3 stanowiący odrębną nieruchomość, położony w W. o powierzchni wynoszącej 28,90 m2, którego wartość rynkowa wynosi około 260.000 złotych. Dla przedmiotowego lokalu Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą.


Dowód: odpis KW;


Pismem z dnia 11 marca 2014 roku, skierowanym do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wnioskodawczyni złożyła zeznanie SD-3 wraz z Oświadczeniem w sprawie ulgi z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.


Dowód: Oświadczenie w sprawie ulgi;


Decyzją z dnia 14 kwietnia 2014 roku, Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił nie wliczać do podstawy opodatkowania w podatku od spadków i darowizn po zmarłym R. kwoty 260.000 złotych, stanowiącej wartość lokalu nr 3 położonego w W. i nie ustalać zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od spadków i darowizn pod warunkiem spełnienia wymogów z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.


Dowód: Decyzja z dnia 14 kwietnia 2014 roku;


Opis zdarzenia przyszłego, podlegającego interpretacji – Przedmiotowy lokal o pow. 28,9 m2 składa się z 1 pokoju, kuchni i łazienki. Położony jest w starej kamienicy wzniesionej w 1955 r. w W.. Mieszkanie wymaga generalnego remontu, na który Wnioskodawczyni nie posiada środków, ściany są popękane, zawilgocone, przesiąknięte nikotyną, gdyż spadkodawca był osobą palącą, a mieszkanie nie było odnawiane ponad 20 lat. Jedno z dzieci Wnioskodawczyni cierpi na alergię i początki astmy oskrzelowej i niewskazane jest, aby zamieszkiwało w pomieszczeniu, w którym występuje zawilgocenie, kurz i roztocza. Ponadto przedmiotowy lokal składa się z 1 małego pokoju mieszkalnego i nie ma możliwości, aby zamieszkiwała tam 4 osobowa rodzina.


Wnioskodawczyni obecnie zamieszkuje z mężem i dziećmi w X., gdzie znajduje się ich centrum życiowe. Tam pracuje (jednoosobowa działalność gospodarcza). Starszy syn chodzi tam do szkoły, a młodszy w tym roku rozpocznie naukę w szkole.


Zatem, ze względu na konieczność zmiany warunków zamieszkania, Wnioskodawczyni chciałaby sprzedać przedmiotowy lokal i uzyskane środki przeznaczyć w całości na nabycie innego lokalu mieszkalnego dla siebie i męża na zasadach wspólności małżeńskiej w X., albowiem tam chore dziecko Wnioskodawczyni będzie miało lepsze warunki klimatyczne (świeże powietrze), co jest wysoce wskazane ze względów zdrowotnych. Ponadto, w X. Wnioskodawczyni będzie mogła nabyć większe mieszkanie w celu zaspokojenia potrzeb rodziny (chore dziecko mogłoby mieć swój pokój, a młodsze lepsze warunki do nauki). Wnioskodawczyni nie posiada wystarczających środków, aby nabyć mieszkanie zaspokajające potrzeby jej rodziny w W., natomiast całość środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania wystarczyłaby na nabycie mieszkania odpowiadającego jej potrzebom oraz potrzebom jej rodziny w X..


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku ze stanem faktycznym i planowanym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawczyni przysługuje zachowanie ulgi, o której mowa w art. 16 ust. 2 w zw. z art. 16 ust. 7 pkt 2 i ust. 8 ustawy z dnia 28 lipca 1983 roku o podatku od spadków i darowizn?


Zdaniem Wnioskodawcy, w ocenie Wnioskodawczyni, pomimo zbycia przedmiotowego lokalu będzie ona uprawniona do ulgi w podatku od spadków i darowizn, o której mowa w art. 16 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn ze względu na brzmienie przepisu art. 16 ust. 7 pkt 2 przedmiotowej ustawy, zgodnie z którym zbycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (udziału w budynku lub lokalu), jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia i łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały, wynosi 5 lat.


Ponadto zgodnie z art. 16 ust. 8 warunek określony w ust. 2 pkt 5 lit. b uważa się za spełniony również wtedy, gdy budynek lub lokal mieszkalny (udział w budynku lub lokalu) albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego (udział w takim prawie) został zbyty przed rozpoczęciem zamieszkiwania, ze względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia.


Należy zważyć, że środki uzyskane z tytułu zbycia lokalu zostaną w całości przeznaczone na nabycie nowego lokalu mieszkalnego na zasadach wspólności małżeńskiej, w którym Wnioskodawczyni zamierza zamieszkiwać ponad 5 lat. Ze względu na alergię dziecka Wnioskodawczyni, zły stan techniczny spornego lokalu (mieszkanie do generalnego remontu - zawilgocenie ścian, stare budownictwo, roztocza), brak środków na remont, a także fakt, że centrum życiowe Wnioskodawczyni i jej rodziny znajduje się w X., należy stwierdzić, że zaistniała w przedmiotowej sprawie konieczność zbycia spornego lokalu oraz nabycia innego lokalu z uzyskanych środków.


W doktrynie oraz aktualnym orzecznictwie wskazuje się, że z koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych mamy do czynienia wtedy, gdy wymagają one poprawy. Uzasadnieniem zbycia lokalu będzie więc konieczność ulokowania uzyskanych w ten sposób środków w inwestycję mającą na celu poprawę warunków mieszkaniowych, a dochowanie tego przeznaczenia należy rozumieć jako warunek zachowania ulgi (wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 lutego 2005 r., III SA/Wa 932/04, G. Prawna 2006, nr 105, s. 21). W literaturze prawniczej wskazuje się, że ustawa bierze pod uwagę, że zbycie może być uzasadnione nie tylko niezbędną zmianą warunków mieszkaniowych, ale i miejsca zamieszkania. Po drugie, ustawa precyzuje, że środki uzyskane ze zbycia lokalu, budynku lub prawa objętego ulgą powinny być w całości przeznaczone na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu najpóźniej w ciągu 2 lat od dnia zbycia, a łączny czas zamieszkiwania (potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały) w zbytym i nabytym lokalu (budynku) powinien wynieść 5 lat (Rusinek M. , Komentarz do zmiany ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz podatku od czynności cywilnoprawnych, LEX 2007), co w niniejszej sprawie zostanie przez Wnioskodawczynię spełnione.


Ponadto, na zasadność powyższego wskazuje Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 06 sierpnia 2010 roku, sygn. akt III SA/Wa 524/10, zgodnie z którym zbycie przedmiotu spadku w celu lepszego realizowania potrzeb mieszkaniowych podatnika mieści się w zakresie określonej w art. 16 ust. 7 u.p.s.d. przesłanki do zachowania ulgi mieszkaniowej. Treść art. 16 ust. 7 u.p.s.d. prowadzi do wniosku, że cel ulgi określonej w art. 16 ust. 1 pkt 1 u.p.s.d. jest zachowany, gdy oprócz fizycznego zaspokajania potrzeb mieszkaniowych podatnika przez przedmiot spadku dojdzie do ekonomicznego udziału przedmiotu spadku w zaspokajaniu osobistych potrzeb mieszkaniowych podatnika.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem dziedziczenia.

Stosownie do art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie:

  1. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
  2. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
  3. w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza

- nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.

W myśl art. 16 ust. 2 analizowanej ustawy, ulga, o której wyżej mowa, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:

  1. spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  3. nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
  5. będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
    1. od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
    2. od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że zasadniczym celem ustawodawcy jest zwolnienie bliskich spadkodawcy od obciążeń podatkowych z tytułu nabycia nieruchomości mieszkaniowej, gdy nie dysponują innym mieszkaniem czy domem i będą mieszkać w uzyskanej nieruchomości przez 5 lat.


Jednakże, w myśl postanowień art. 16 ust. 7 omawianej ustawy, nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji lub ustalenia zobowiązania podatkowego:

  1. zbycie udziału w budynku lub lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, albo spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych, albo
  2. zbycie budynku lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia i łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały, wynosi 5 lat.

Zgodnie z art. 16 ust. 8 ustawy o podatku od spadków i darowizn warunek określony w ust. 2 pkt 5 lit. b uważa się za spełniony również wtedy, gdy budynek lub lokal mieszkalny (udział w budynku lub lokalu) albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego (udział w takim prawie) został zbyty przed rozpoczęciem zamieszkiwania, ze względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia.


Pomimo nie sprecyzowania w akcie prawnym, co należy rozumieć przez „konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania” należy przyjąć, że może to być jedynie wyjątkowa sytuacja życiowa podatnika. Innymi słowy winna ona mieć charakter obiektywny i imperatywny. Dla spełnienia tej przesłanki nie wystarczy zwykła potrzeba zmiany warunków mieszkaniowych. Będzie nią również zmiana miejsca pracy, choroba spadkobiercy/obdarowanego lub członków jego najbliższej rodziny z nim zamieszkujących. Innymi słowy każda sytuacja, która uniemożliwia dalszą egzystencję w nabytej nieruchomości.


Podkreślić należy, że powołane powyżej przykłady ilustrujące „konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania” nie wyczerpują wszystkich okoliczności mieszczących się w zakresie przedmiotowym użytego przez ustawodawcę zwrotu, bowiem każda sytuacja w jakiej znajduje się podatnik winna być rozpatrywana indywidualnie. Niemniej jednak wskazać należy, że konieczna zmiana warunków lub miejsca zamieszkania występuje wówczas, gdy korzystający z ulgi spadkobierca z uwagi na zaistniałą sytuację życiową nie może dłużej zamieszkiwać w nabytej w spadku nieruchomości.


Drugą konieczną przesłanką zachowania ulgi, wynikającą z art. 16 ust. 7 ww. ustawy, jest przeznaczenie – w okresie dwóch lat od dnia zbycia - środków uzyskanych ze sprzedaży w całości na jeden ze wskazanych w tym przepisie celów mieszkaniowych oraz aby łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym budynku lub lokalu, potwierdzony był zameldowaniem na pobyt stały i wynosił 5 lat.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Postanowieniem z dnia 13 stycznia 2014 roku, które uprawomocniło się z dniem 04 lutego 2014 roku, Sąd Rejonowy stwierdził, że spadek po R., zmarłym w dniu 16 maja 2012 roku nabywa na podstawie testamentu notarialnego z dnia 30 października 2001 roku - w całości K.- Wnioskodawczyni. Dowód: akt notarialny.. W skład spadku wchodzi lokal nr 3 stanowiący odrębną nieruchomość, położony w W., o powierzchni wynoszącej 28,90 m2, którego wartość rynkowa wynosi około 260.000 złotych. Dla przedmiotowego lokalu Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Dowód: odpis KW. Pismem z dnia 11 marca 2014 roku, skierowanym do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wnioskodawczyni złożyła zeznanie SD-3 wraz z Oświadczeniem w sprawie ulgi z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Dowód: Oświadczenie w sprawie ulgi; Decyzją z dnia 14 kwietnia 2014 roku, Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił nie wliczać do podstawy opodatkowania w podatku od spadków i darowizn po zmarłym R. kwoty 260.000 złotych, stanowiącej wartość lokalu nr 3 położonego w W. i nie ustalać zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od spadków i darowizn pod warunkiem spełnienia wymogów z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Dowód: Decyzja z dnia 14 kwietnia 2014 roku; Opis zdarzenia przyszłego, podlegającego interpretacji – Przedmiotowy lokal o pow. 28,9 m2 składa się z 1 pokoju, kuchni i łazienki. Położony jest w starej kamienicy wzniesionej w 1955 r. w W.. Mieszkanie wymaga generalnego remontu, na który Wnioskodawczyni nie posiada środków, ściany są popękane, zawilgocone, przesiąknięte nikotyną, gdyż spadkodawca był osobą palącą, a mieszkanie nie było odnawiane ponad 20 lat. Jedno z dzieci Wnioskodawczyni cierpi na alergię i początki astmy oskrzelowej i niewskazane jest, aby zamieszkiwało w pomieszczeniu, w którym występuje zawilgocenie, kurz i roztocza. Ponadto przedmiotowy lokal składa się z 1 małego pokoju mieszkalnego i nie ma możliwości, aby zamieszkiwała tam 4 osobowa rodzina. Wnioskodawczyni obecnie zamieszkuje z mężem i dziećmi w X., gdzie znajduje się ich centrum życiowe. Tam pracuje (jednoosobowa działalność gospodarcza). Starszy syn chodzi tam do szkoły, a młodszy w tym roku rozpocznie naukę w szkole. Zatem, ze względu na konieczność zmiany warunków zamieszkania, Wnioskodawczyni chciałaby sprzedać przedmiotowy lokal i uzyskane środki przeznaczyć w całości na nabycie innego lokalu mieszkalnego dla siebie i męża na zasadach wspólności małżeńskiej w X., albowiem tam chore dziecko Wnioskodawczyni będzie miało lepsze warunki klimatyczne (świeże powietrze), co jest wysoce wskazane ze względów zdrowotnych. Ponadto, w X. Wnioskodawczyni będzie mogła nabyć większe mieszkanie w celu zaspokojenia potrzeb rodziny (chore dziecko mogłoby mieć swój pokój, a młodsze lepsze warunki do nauki). Wnioskodawczyni nie posiada wystarczających środków, aby nabyć mieszkanie zaspokajające potrzeby jej rodziny w W., natomiast całość środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania wystarczyłaby na nabycie mieszkania odpowiadającego jej potrzebom oraz potrzebom jej rodziny w X..


Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w powyższej sprawie można uznać, że zachodzi konieczność zmiany warunków mieszkaniowych. A zatem, jeżeli Wnioskodawczyni dokona zbycia mieszkania nabytego w drodze spadku, a następnie spełni warunki zawarte w art. 16 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn – zachowa prawo do ulgi mieszkaniowej uzyskanej na podstawie art. 16 ww. ustawy.


Dodatkowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj