Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-230/14/AZ
z 28 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 lutego 2014 r., (data wpływu 28 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z 3 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku w związku z realizacją projektu pn. „xxx” – jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku w związku z realizacją projektu pn. „xxx”. Wniosek został uzupełniony pismem z 3 kwietnia 2014 r. (data wpływu 7 kwietnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 27 marca 2014 r. nr IBPP3/443-230/14/AZ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 3 kwietnia 2014 r. został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Gmina) otrzymała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007–2013, Priorytet II „Społeczeństwo Informacyjne”, Działanie 2.2. „Rozwój elektronicznych usług publicznych”, na realizację projektu pn. „xxx”.

W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie interpretacji „Czy Gminie jako ostatecznemu Beneficjentowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT” w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Celem głównym projektu jest stworzenie warunków organizacyjnych i technicznych składających się na wzrost efektywności pracy administracji przez wykorzystanie bezpiecznych technik informatycznych oraz stworzenie możliwości świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną w Urzędzie Miejskim. Przedmiotem projektu jest rozwijanie e-usług przez platformę ePUAP i SEKAP, zakup sprzętu komputerowego oraz wdrażanie nowoczesnych systemów informatycznych w skład których wchodzą elektroniczny obieg dokumentów, integracja elektronicznego obiegu dokumentów z Platformą ePUAP oraz Regionalną Platformą SEKAP. Beneficjentami pośrednimi projektu są:

  • mieszkańcy gminy i regionu
  • przedsiębiorcy
  • wszyscy zainteresowani usługami świadczonymi przez Urząd Miejski.

Celem szczegółowymi w ramach powyższego działania jest zapewnienie mieszkańcom Gminy powszechnego, bezpłatnego dostępu do usług on-line (poprzez Platformę ePUAP, SEKAP) na całym obszarze regionu. Wśród innych celów szczegółowych projektu należy wymienić:

  • poprawa jakości usług świadczonych klientom urzędu i przedsiębiorcom oraz szybsze załatwianie interesantów,
  • szybkie informowanie w oparciu o zgromadzone w systemie dane, usprawniając tym samym proces podejmowani decyzji i zarządzania,
  • pełna współpraca wszystkich jednostek samorządu,
  • dostosowanie urzędu do przepisów prawnych dotyczących informatyzacji administracji publiczne,
  • podniesienie jakości usług publicznych,
  • obniżenie kosztów świadczenia usług publicznych,
  • dostosowanie usług świadczonych drogą elektroniczną do wymogów obowiązującego prawa,
  • zapewnienie podwyższonego bezpieczeństwa sieci i danych.

Projekt będzie długofalowo oddziaływał nie tylko na beneficjentów końcowych (społeczność lokalną) ale także na całe otoczenie. Realizacja projektu zakończyła się w III kwartale 2013 r., wydatki poniesione na potrzeby projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Zadania realizowane w ramach tego projektu należą do zadań własnych gminy na podstawie ustawy o samorządzie gminy. Realizacja ww. zadania nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Niniejszy projekt nie będzie generował żadnych przychodów. Zakłada się nieodpłatne korzystanie z produktów powstałych w wyniku realizacji niniejszego projektu.

W uzupełnieniu wniosku wyjaśniono, że przedmiotowy projekt polegał na:

  • rozwijaniu w Gminie e-usług przez platformę ePUAP i SEKAP,
  • doposażeniu Urzędu Miejskiego w sprzęt komputerowy,
  • wdrożeniu nowoczesnych systemów informatycznych w skład których wchodzą: elektroniczny obieg dokumentów, jego integracja z Platformą ePUAP oraz Regionalną Platformą SEKAP.

W wyniku realizacji projektu został zbudowany system w technologii trójwarstwowej, złożonej z kodu generowanego do interpretacji przez przeglądarkę internetową, serwera aplikacji, motoru bazy danych, zarządzającego SQL – ową bazą danych.

W ramach projektu Gmina zakupiła 5 szt. zestawów komputerowych stacjonarnych wraz z oprogramowaniem oraz 1 serwer wraz z UPS na potrzeby Urzędu Miejskiego. Ponadto został wdrożony kompleksowy system zarządzania w jednostkach publicznych (w tym SEOD) oraz uruchomiono następujące usługi:

  • usługa online na poziomie 1 - Informacja - 21 szt.
  • usługa online na poziomie 2 - Interakcja - 21 szt.
  • usługa online na poziomie 3 - Dwustronna interakcja - 22 szt.
  • usługa online na poziomie 4 - Transakcja - 22 szt.

Powstały w wyniku realizacji projektu produkt nie będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną są bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Na etapie tworzenia systemu informatycznego nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem. Powstały w wyniku realizacji projektu system nie jest wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym. Zakłada jedynie ewidencjonowanie, obsługę formalną wniosków, pism wpływających do Urzędu Miejskiego. Do obsługi czynności o charakterze cywilnoprawnym wykorzystywane są inne systemy, nie będące przedmiotem projektu. Powstały system będzie wykorzystywany do bezpłatnych usług świadczonych przez Urząd Miejski tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina nie rozlicza podatku naliczonego z zastosowaniem proporcji. Projekt był realizowany od 30 kwietnia 2012 r. do 30 października 2013 r. Zakupy związane z realizacją projektu były dokonywane w drodze przetargu nieograniczonego w II kwartale 2012 r. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z 3 kwietnia 2014 r.):


Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z 3 kwietnia 2014 r.):

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust.4.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) w okresie od 30 kwietnia 2012 r. do 30 października 2013 r. realizowała projekt pn. „…”. Przedmiotem projektu jest rozwijanie e-usług przez platformę ePUAP i SEKAP, zakup sprzętu komputerowego oraz wdrażanie nowoczesnych systemów informatycznych w skład których wchodzą elektroniczny obieg dokumentów, integracja elektronicznego obiegu dokumentów z Platformą ePUAP oraz Regionalną Platformą SEKAP. W ramach projektu Gmina zakupiła 5 szt. zestawów komputerowych stacjonarnych wraz z oprogramowaniem oraz 1 serwer wraz z UPS na potrzeby Urzędu Miejskiego Powstały w wyniku realizacji projektu produkt nie będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną są bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Na etapie tworzenia systemu informatycznego nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem. Powstały w wyniku realizacji projektu system nie jest wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym. Zakłada jedynie ewidencjonowanie, obsługę formalną wniosków, pism wpływających do Urzędu Miejskiego. Do obsługi czynności o charakterze cywilnoprawnym wykorzystywane są inne systemy, niebędące przedmiotem projektu. Powstały system będzie wykorzystywany do bezpłatnych usług świadczonych przez Urząd Miejski tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi na wstępie przepisami odliczenie podatku VAT przysługuje – co do zasady – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane na potrzeby czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej). Natomiast jeżeli podatnik nie przewiduje wykorzystania nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, prawo takie mu nie przysługuje w chwili nabycia.

Należy również zauważyć, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy.

Podatnikami w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Cytowany wyżej art. 15 ust. 2 ustawy, na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U z 2013 r. poz. 35), z dniem 1 kwietnia 2013 r., otrzymuje brzmienie: „działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Zgodnie z ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Ponadto w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 235) przepisy ustawy stosuje się do realizujących zadania publiczne określone przez ustawy organów administracji rządowej, organów kontroli państwowej i ochrony prawa, sądów, jednostek organizacyjnych prokuratury, a także jednostek samorządu terytorialnego i ich organów.

Natomiast w myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy Plan Informatyzacji Państwa, zwany dalej „Planem”, jest instrumentem planowania i koordynowania informatyzacji działalności podmiotów publicznych w zakresie realizowanych przez te podmioty zadań publicznych. Plan ma na celu m.in. modernizację oraz łączenie systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych (ust. 2 ww. artykułu).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W rozpatrywanej sprawie, powstały system będzie wykorzystywany do bezpłatnych usług świadczonych przez Urząd Miejski tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „xxx”. Tym samym na tle przedstawionego we wniosku opisu sprawy należy stwierdzić, że w stosunku do Wnioskodawcy nie będzie miała zastosowania regulacja prawna określona w art. 87 ust. 1 ustawy, zatem Wnioskodawca nie ma prawa do ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których w zawartych tam regulacjach.

W świetle powyższych ustaleń, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj