Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-558/14/RSz
z 5 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 czerwca 2014r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania upustu transakcyjnego na zakup produktów i sposobu dokumentowania (pytanie nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania upustu transakcyjnego na zakup produktów i sposobu dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność w zakresie produkcji podłoża pod uprawę pieczarek z wsianą grzybnią. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Rok obrotowy Wnioskodawcy rozpoczyna się 1 lipca danego roku, a kończy 30 czerwca kolejnego roku.

Wnioskodawca prowadzi program lojalnościowy skierowany do klientów nabywających podłoże pod uprawę pieczarek w trzech oddziałach Wnioskodawcy. Za terminowy odbiór produktu wg złożonego harmonogramu oraz regulowanie płatności w ustalonych terminach, Uczestnik programu gromadzi na indywidualnym koncie, prowadzonym przez Organizatora, wartości nazywane Bonusami. Ilość uzyskanych przez Uczestnika Bonusów jest uzależniona od ilości zakupionych produktów i stanowi iloczyn ilości odebranych produktów, ceny wg cennika oraz dwóch punktów procentowych. Zależność ta polega na istnieniu stałych przeliczników pomiędzy wartością cennikową odebranych produktów a liczbą przyznanych Bonusów. I tak, przykładowo odebranie 10 ton określonego produktu, którego cena za tonę wg cennika wynosi 680 zł, oznacza możliwość uzyskania 136 bonusów. Program rozpoczyna się 2 grudnia 2013 r. i trwa do dnia zakończenia Programu, z tym że naliczanie Bonusów następuje za okres od grudnia 2013 r. do czerwca 2014 r. Bonusy naliczane są po zakończeniu każdego etapu i gromadzone na indywidualnym koncie Uczestnika prowadzonym przez Dział Sprzedaży Organizatora. Naliczanie bonusów podzielone jest na trzy etapy, z tym że pierwszy obejmuje 4 kolejne tygodnie, natomiast drugi i trzeci - 13 kolejnych tygodni.

Po zgromadzeniu bonusów Uczestnik może zamienić je na upusty przy kolejnych zakupach produktów Organizatora, z tym że wg ustalonej w regulaminie proporcji, tj.:

  • 40%, zgromadzonych w pierwszym etapie, Bonusów może rozliczyć zamieniając je na upust przy zakupie produktów w kolejnym - drugim etapie, natomiast pozostałe 60% zgromadzonych Bonusów może rozliczyć zamieniając je na upust przy zakupie produktów po zakończeniu ostatniego etapu programu, tj. w okresie od lipca 2014 r. do dnia zakończenia programu.
  • 50%, zgromadzonych w drugim etapie, Bonusów może rozliczyć zamieniając je na upust przy zakupie produktów w kolejnym - trzecim etapie, natomiast drugie 50% zgromadzonych Bonusów może rozliczyć zamieniając je na upust przy zakupie produktów po zakończeniu ostatniego etapu programu, tj. w okresie od lipca 2014 r. do dnia zakończenia programu.
  • 100%, zgromadzonych w trzecim etapie, Bonusów może rozliczyć zamieniając je na upust przy zakupie produktów po zakończeniu tego etapu, tj. w okresie od lipca 2014 r. do dnia zakończenia programu.

Oznacza to, że najwięcej Bonusów pozostaje do rozliczenia po zakończeniu ostatniego etapu (60% z pierwszego etapu, 50% z drugiego etapu i 100% z trzeciego etapu), ale tylko pod warunkiem, że klient dokona kolejnych zakupów, już po etapie naliczania Bonusów. Za każdy zgromadzony wcześniej Bonus przyznawany jest upust w wysokości 1 zł. Udzielenie upustu w zamian za nagromadzone Bonusy dokumentowane jest na fakturze sprzedaży poprzez zastosowanie obniżonej ceny, w stosunku do ceny cennikowej. Zgromadzone Bonusy nie mogą być wymienione na gotówkę i wypłacone w takiej formie Uczestnikowi. Program ograniczony jest czasowo i na dzień jego zakończenia wszystkie nagromadzone bonusy, nie zamienione na upusty, są zerowane na indywidualnych kontach Uczestników.

Głównym celem prowadzonego programu jest utrzymanie długofalowej współpracy z klientami. Rezultatem ma być lojalność klientów poprzez budowanie współpracy na zasadach tworzenia długoterminowych harmonogramów dostaw. Program zachęca do stałego nabywania produktów Spółki, ponieważ im więcej klient zamawia produktów, tym więcej zdobywa Bonusów, które może później zamienić na upust, ale pod warunkiem dokonania kolejnych zakupów.

W związku z powyższym w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1):

Czy zgodnie z art. 29a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) Spółka w ramach prowadzonego programu lojalnościowego może zastosować upust transakcyjny na zakup kolejnych produktów, uwzględniony w wystawionej fakturze sprzedaży tych produktów, w zamian za uzyskane we wcześniejszym etapie Bonusy?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jednocześnie ustawodawca przewidział zdarzenia prawne wpływające na zmniejszenie obrotu, a więc na zmniejszenie podstawy opodatkowania VAT. Stosownie bowiem do treści art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen. Natomiast na podstawie ust. 13 obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres, w którym potwierdzenie to uzyskano. Z treści ww. artykułów wynika, że fakturę korygującą dokumentującą udzielony upust wystawia się w przypadku obniżenia ceny po dokonanej transakcji sprzedaży, czyli w przypadku udzielenia rabatu potransakcyjnego. Analizując powyższe przepisy dotyczące upustów i korekt sprzedaży, należy stwierdzić, że nie mają one zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż Spółka naliczając Bonusy na indywidualnym koncie klienta daje możliwość zamiany ich na upust nie do poprzednich, ale do kolejnych dostaw wg terminów określonych w programie lojalnościowym.

I w analizowanym zdarzeniu mamy więc do czynienia z udzieleniem rabatu transakcyjnego. Tego rodzaju rabat udzielany jest jeszcze przed dokonaniem transakcji, a więc uwzględnia się go przy ustalaniu ceny danego świadczenia. Jest elementem cenotwórczym wpływającym na ostateczna wysokość zapłaty. Rabat transakcyjny, czyli udzielony w momencie wystawienia faktury nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia na wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. W takim przypadku dostawca towarów wystawia odbiorcom faktury po cenach promocyjnych, przy czym kwotą zapłaty jest w tym przypadku kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o rabat, stanowiąca podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko dotyczące momentu rozliczenia rabatu transakcyjnego potwierdza m.in.:

  • wyjaśnienie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 lutego 2014r. (sygn. IBPP1/443-1068/13/LSz)
  • wyjaśnienie Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 6 listopada 2006r. (sygn. 1472/RPPI/443-556/06/BIK)
  • wyjaśnienie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 kwietnia 2010r. (sygn. ILPP2/443-331/10-2/MN).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w kwestii objętej pytaniem oznaczonym we wniosku nr 1, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumnie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle art. 29a ust. 6 ww. ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Podstawa opodatkowania – na mocy art. 29a ust. 7 ww. ustawy, nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Jak stanowi art. 29a ust. 10 ww. ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano (art. 29a ust. 13 ww. ustawy).

Zagadnienie podstawy opodatkowania zostało uregulowane także w art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.). Zgodnie z ww. przepisem w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Zatem, przepis Dyrektywy wskazuje, że jako podstawę opodatkowania przyjąć należy otrzymaną przez usługodawcę zapłatę, wynagrodzenie, za świadczone usługi.

Przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość danych towarów lub usług. Nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar, bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 385), przez cenę rozumie się wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Jak stanowi art. 2 ust. 1 ww. ustawy, ceny towarów i usług uzgadniają strony zawierające umowę (…).

Z powołanych przepisów wynika, że udzielenie rabatu, o ile nie sprzeciwiają się temu inne niż podatkowe przepisy prawa, jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczanych towarów lub świadczonych usług, wpływa na zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „bonifikata” czy „rabat” w związku z powyższym pojęcia te należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Bonifikata to zniżka, ustępstwo od ustalonej ceny towaru na rzecz nabywcy („Słownik języka polskiego PWN”, Wydawnictwo Naukowe PWN, rok wydania 2005, str. 62). Natomiast przez rabat, w myśl Słownika Języka Polskiego PWN, Warszawa 1996 r., należy rozumieć obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę.

Z punktu widzenia podstawy opodatkowania, można wyróżnić następujące rodzaje rabatów:

  • rabaty przyznane przed ustaleniem ceny i dokonaniem sprzedaży – niemające wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwotą należną z tytułu sprzedaży jest kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o udzielony rabat;
  • rabaty przyznane po dokonaniu sprzedaży – bonifikaty, opusty, uznane reklamacje i skonta – wpływające na obniżenie wcześniej ustalonej kwoty osiągniętego obrotu; do tych rabatów ma zastosowanie art. 29a ust. 4 ustawy, a udzielenie takiego rabatu wymaga odpowiedniego udokumentowania (w przypadku sprzedaży dokumentowanej fakturą VAT – fakturą korygującą; w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej – ewidencją korekt).

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej. Natomiast rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji podłoża pod uprawę pieczarek z wsianą grzybnią. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Rok obrotowy Wnioskodawcy rozpoczyna się 1 lipca danego roku, a kończy 30 czerwca kolejnego roku.

Wnioskodawca prowadzi program lojalnościowy skierowany do klientów nabywających podłoże pod uprawę pieczarek w trzech oddziałach Wnioskodawcy. Za terminowy odbiór produktu wg złożonego harmonogramu oraz regulowanie płatności w ustalonych terminach, Uczestnik programu gromadzi na indywidualnym koncie, prowadzonym przez Organizatora, wartości nazywane Bonusami. Ilość uzyskanych przez Uczestnika Bonusów jest uzależniona od ilości zakupionych produktów i stanowi iloczyn ilości odebranych produktów, ceny wg cennika oraz dwóch punktów procentowych. Zależność ta polega na istnieniu stałych przeliczników pomiędzy wartością cennikową odebranych produktów a liczbą przyznanych Bonusów.

Wnioskodawca przykładowo wskazał: odebranie 10 ton określonego produktu, którego cena za tonę wg cennika wynosi 680 zł, oznacza możliwość uzyskania 136 bonusów. Program rozpoczyna się 2 grudnia 2013 r. i trwa do dnia zakończenia Programu, z tym że naliczanie Bonusów następuje za okres od grudnia 2013 r. do czerwca 2014 r. Bonusy naliczane są po zakończeniu każdego etapu i gromadzone na indywidualnym koncie Uczestnika prowadzonym przez Dział Sprzedaży Organizatora. Naliczanie bonusów podzielone jest na trzy etapy, z tym że pierwszy obejmuje 4 kolejne tygodnie, natomiast drugi i trzeci - 13 kolejnych tygodni.

Po zgromadzeniu bonusów Uczestnik może zamienić je na upusty przy kolejnych zakupach produktów Organizatora, z tym że wg ustalonej w regulaminie proporcji, tj.:

  • 40%, zgromadzonych w pierwszym etapie, Bonusów może rozliczyć zamieniając je na upust przy zakupie produktów w kolejnym - drugim etapie, natomiast pozostałe 60% zgromadzonych Bonusów może rozliczyć zamieniając je na upust przy zakupie produktów po zakończeniu ostatniego etapu programu, tj. w okresie od lipca 2014 r. do dnia zakończenia programu.
  • 50%, zgromadzonych w drugim etapie, Bonusów może rozliczyć zamieniając je na upust przy zakupie produktów w kolejnym - trzecim etapie, natomiast drugie 50% zgromadzonych Bonusów może rozliczyć zamieniając je na upust przy zakupie produktów po zakończeniu ostatniego etapu programu, tj. w okresie od lipca 2014 r. do dnia zakończenia programu
  • 100%, zgromadzonych w trzecim etapie, Bonusów może rozliczyć zamieniając je na upust przy zakupie produktów po zakończeniu tego etapu, tj. w okresie od lipca 2014 r. do dnia zakończenia programu.

Oznacza to, że najwięcej Bonusów pozostaje do rozliczenia po zakończeniu ostatniego etapu (60% z pierwszego etapu, 50% z drugiego etapu i 100% z trzeciego etapu), ale tylko pod warunkiem, że klient dokona kolejnych zakupów, już po etapie naliczania Bonusów. Za każdy zgromadzony wcześniej Bonus przyznawany jest upust w wysokości 1 zł. Udzielenie upustu w zamian za nagromadzone Bonusy dokumentowane jest na fakturze sprzedaży poprzez zastosowanie obniżonej ceny, w stosunku do ceny cennikowej. Zgromadzone Bonusy nie mogą być wymienione na gotówkę i wypłacone w takiej formie Uczestnikowi. Program ograniczony jest czasowo i na dzień jego zakończenia wszystkie nagromadzone bonusy, nie zamienione na upusty, są zerowane na indywidualnych kontach Uczestników.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy zgodnie z art. 29a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonego programu lojalnościowego może on zastosować upust transakcyjny na zakup kolejnych produktów, uwzględniony w wystawionej fakturze sprzedaży tych produktów, w zamian za uzyskane we wcześniejszym etapie Bonusy.

Odnosząc przedstawione wyżej okoliczności sprawy do powołanych w sprawie przepisów prawa należy stwierdzić, że udzielane przez Wnioskodawcę upusty w zamian za nagromadzone Bonusy będą więc upustami udzielanymi przed ustaleniem ceny w ramach danej transakcji (dostawy), zatem zostają one uwzględnione w cenie towaru sprzedawanego w ramach tej transakcji. Tym samym, nie mają one wpływu na podstawę opodatkowania, w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ kwota należna z tytułu sprzedaży poszczególnych towarów tej transakcji uwzględnia te upusty.

Należy zauważyć, że podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu. Trzeba przy tym wyraźnie zaznaczyć, że stosowanie rabatów jest niedopuszczalne w zakresie, w jakim ma ono służyć tzw. obejściu przepisów prawa i uniknięciu opodatkowania danej czynności. Tak więc każdy zastosowany upust winien być uzasadniony ekonomicznie i prowadzić w końcowym efekcie do osiągnięcia celu jaki został wytyczony dla działalności gospodarczej, tj. zarobku.

Jak już zaznaczono powyżej, przepisy ustawy nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny (udzielenia rabatu), czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej (nawet znacznie) niż rzeczywista wartość danego towaru czy usługi.

Ponadto należy zauważyć, że podatnik stosując upusty cenowe ma obowiązek dokumentowania zdarzeń gospodarczych zgodnie ze stanem faktycznym, odpowiednimi dowodami, z których jednoznacznie wynika jakim odbiorcom towarów i w jakich okolicznościach oraz w jakim zakresie upust przysługuje.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W art. 106e ust. 1 ustawy o VAT, wymienione zostały elementy jakie faktura powinna zawierać.

W punktach 1-6 tego przepisu wskazano, że faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.

Natomiast zgodnie z art. 106j ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

-podatnik wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca, stosownie do art. 106j ust. 2 ww. ustawy, powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Natomiast w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2 stosownie do art. 106j ust. 3 ww. ustawy.:

  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Z powyższego wynika więc, że faktury są dokumentem sformalizowanym i muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106a – 106q ustawy o VAT mają znaczenie dowodowe.

Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, że skoro - jak wskazano wcześniej - przedmiotowe upusty stanowią rabat transakcyjny, a tym samym są one udzielone przed ustaleniem ceny, zatem winny być one uwzględnione na fakturze dokumentującej daną transakcję.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania oznaczonego nr 1, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie ponadto zauważyć, że poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 2) jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj