Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-702/14-2/DG
z 30 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy -przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2014 r. (data wpływu 23 lipca 2014r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na sprzedaż makuchów i poekstrakcyjnej śruty słonecznikowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 lipca 2014 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na sprzedaż makuchów i poekstrakcyjnej śruty słonecznikowej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Podstawową działalnością firmy A. jest produkcja wlotów powietrza i żaluzji ze sztywnej pianki poliuretanowej i polistyrenu oraz kominów ocieplonych pianką poliuretanową, stanowiących elementy systemu wentylacyjnego w obiektach inwentarskich KU 2229Z. Drugorzędową działalnością Strony są usługi polegające a wykonywaniu izolacji ze sztywnej pianki poliuretanowej metodą natrysku.


Firma A. w przyszłości zamierza zająć się handlem makuchami jako komponentami do produkcji pasz rolniczych stosowanych w hodowli trzody chlewnej z przeznaczeniem w szczególności dla loch prośnych i karmiących. Makuchy i pelet ze słonecznika zakupione zostaną ze stawką VAT 23%, kod celny CN 2306 3000 00 PKWiU 15.41.3. od kontrahenta, który importuje towar z Ukrainy.

Zakupiony towar może służyć do dalszej sprzedaży: pelet - jako materiał opałowy, makuchy jako komponent do produkcji pasz dla zwierząt stosowanej do chowu trzody chlewnej i bydła. Zakupione makuchy posiadają 40% białka surowego 6% tłuszczu oraz 16% włókna surowego. Aby zakupione makuchy mogły być wysokoenergetyczną paszą treściwą dla loch prośnych i karmiących firma zamierza poddać makuchy procesowi „naolejania”- podnieść zawartość tłuszczu z 6% do 12 %. W wyniku tego procesu wzrośnie wartość energetyczna paszy.


Śruta poekstrakcyjna słonecznikowa i makuchy są produktem ubocznym przemysłu olejarskiego. Śruta powstaje w wyniku ekstrakcji tłuszczu z nasion łuskanych i niełuskanych słonecznika za pomocą rozpuszczalników organicznych. Makuchy natomiast otrzymuje się przez tłoczenie drobno zmielonych podgrzanych nasion za pomocą prasy hydraulicznej.

Śruta słonecznikowa i makuchy są dobrym źródłem białka dla zwierząt, zawiera stosunkowo dużo włókna i jest wykorzystywana w żywieniu przeżuwaczy i trzody chlewnej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Jaką stawkę VAT należy zastosować w przypadku sprzedaży pasz:

  1. dla rolnika - podatnika podatku rolnego lub podatku dochodowego od podatku z działów specjalnych produkcji rolnej do wykorzystania we własnym gospodarstwie,
  2. dla Specjalistycznych Gospodarstw Rolnych typu Świniarnie,
  3. dla firm pośredniczących typu mieszalnie pasz?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W przypadku sprzedaży komponentów pasz dla:

  1. Rolnika - należy zastosować obniżoną stawkę podatku 8% - zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 970 ze zm. w Dz.U. Nr 145 poz. 1541). Obniżoną do wysokości 8% stawką podatku stosuje się do dostaw, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu:

    makuchów i innych stałych pozostałości po ekstrakcji tłuszczów lub olejów pochodzenia roślinnego; mąki i grysiku z nasion oleistych i owoców oleistych (PKWiU ex 15.41.3), (CN 2306) - wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Warunkiem zastosowania obniżonej stawki podatku, o której mowa w ww. przepisie, zgodnie z § 5 ust. 3 tego rozporządzenia jest to, że nabywca tych towarów przedłoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz.
  2. Specjalistycznych Gospodarstw Rolnych typu Świniarnie - zastosować należy obniżoną stawkę podatku 8% - zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 970 ze zm. w Dz.U. Nr 145 poz. 1541),
  3. Firm pośredniczących typu mieszalnie pasz - w oparciu o art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. l i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Przy dostawie na terytorium kraju ww. towarów nie będzie można stosować obniżonej stawki podatku VAT, ponieważ nie zostały one wymienione w załącznikach nr 3 i nr 10 do ustawy oraz rozporządzeniach Ministra Finansów zatem opodatkowane będą podstawową stawką podatku w wysokości 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Na mocy art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.


Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W poz. 27 załącznika nr 3 PKWiU ex 10.4 wymieniono oleje i tłuszcze roślinne – wyłącznie jadalne. Oznaczenie „ex” wskazuje, że obniżona stawka podatku dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania. W świetle powyższego 8% stawkę podatku stosuje się w przypadku dostawy olejów, tłuszczów zwierzęcych i roślinnych wyłącznie jadalnych.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 41 ust. 16 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2013 r., poz. 1719).


Stosownie do § 3 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu makuchów i innych pozostałości stałych z tłuszczów i olejów roślinnych; mąki i mączki z nasion lub owoców oleistych, z wyłączeniem gorczycy (PKWiU 10.41.4), (CN 2304 00 00, 2305 00 00, 2306 i 1208),

  • wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.


Przepis ust. 4 stosuje się do dostawy - pod warunkiem że nabywca tych towarów złoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej (§ 3 ust. 5 pkt 1).


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie handlu makuchami jako komponentami do produkcji pasz rolniczych stosowanych w hodowli trzody chlewnej. Makuchy i pelet ze słonecznika zakupione zostaną ze stawką VAT 23%, kod celny CN 2306 3000 00 PKWiU 15.41.3., od kontrahenta, który importuje towar z Ukrainy.

Zakupiony towar może służyć do dalszej sprzedaży: pelet - jako materiał opałowy, makuchy jako komponent do produkcji pasz dla zwierząt stosowanej do chowu trzody chlewnej i bydła. Zakupione makuchy posiadają 40% białka surowego, 6% tłuszczu oraz 16% włókna surowego. Aby zakupione makuchy mogły być wysokoenergetyczną paszą treściwą dla loch prośnych i karmiących firma zamierza poddać makuchy procesowi „naolejania”- podnieść zawartość tłuszczu z 6% do 12 %. Śruta poekstrakcyjna słonecznikowa i makuchy są produktem ubocznym przemysłu olejarskiego.


Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest prawidłowe zastosowanie stawki VAT na dostawę ww. komponentów paszowych dla rolników, dla gospodarstw rolnych specjalizujących się w hodowli świń oraz dla mieszalni pasz.


W tym miejscu należy wskazać, że przepis art. 98 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347) nie nakłada na państwa członkowskie obowiązku stosowania wyłącznie jednej metody określania zakresu stosowania stawek obniżonych opartej wyłącznie na nomenklaturze scalonej, lecz tylko przykładowo wskazuje państwom członkowskim możliwość zastosowania tej klasyfikacji. Państwa członkowskie przede wszystkim mają obowiązek precyzyjnie określić zakresy stosowania stawek obniżonych. Nie wyklucza to możliwości zastosowania innych bardziej rozwiniętych, o większym stopniu szczegółowości, klasyfikacji. Właśnie z tego powodu w Polsce dla potrzeb rozliczeń podatku od towarów i usług, w obrocie krajowym, stosowana jest PKWiU.


W stosowanej dla potrzeb ustawy o podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) zakres rzeczowy większości grupowań obejmujących wyroby został określony zakresem rzeczowym odpowiednich pozycji Nomenklatury Scalonej (CN). To znaczy, że każde grupowanie PKWiU odpowiada całej pozycji, części pozycji lub stanowi agregat kilku pozycji CN.

Zaznaczyć należy, że przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Stosownie do zapisów § 1 ww. rozporządzenia, wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 3 ww. rozporządzenia do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz.U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.


Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stosowanej dla potrzeb podatku VAT do dnia 31 grudnia 2010 r. grupowanie 15.41.3 obejmowało makuchy i inne stałe pozostałości po ekstrakcji tłuszczów lub olejów pochodzenia roślinnego; mąka i grysik z nasion lub owoców oleistych; grupowaniu temu odpowiada kod CN 2306, w którym mieszczą się makuchy i inne pozostałości stałe, nawet mielone lub w postaci granulek, pozostałe z ekstrakcji tłuszczów lub olejów roślinnych (z wyłączeniem z oleju sojowego i z orzeszków ziemnych). Natomiast pod kodem CN 2306 30 00 00 sklasyfikowane są makuchy i inne pozostałości stałe, nawet mielone lub w postaci granulek, pozostałe z ekstrakcji nasion słonecznika.


Jak wynika z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w grupowaniu 10.41.41.0, któremu odpowiadają kody CN 2304 00 00, 2305 00 00 oraz 2306, sklasyfikowane są makuchy i inne pozostałości stałe z tłuszczów i olejów roślinnych. Wnioskodawca wskazał, że będzie nabywał makuchy i pelet słonecznikowy, którym odpowiada kod CN 2306 30 00 00. Zatem nabywane makuchy i pelet ze słonecznika mieszczą się w grupowaniu 10.41.41.0. W konsekwencji Wnioskodawca sprzedając makuchy słonecznikowe rolnikom oraz specjalistycznym gospodarstwom rolnym prowadzącym hodowlę świń będzie miał prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%, jeśli wymienione grupy nabywców złożą oświadczenie, że są podatnikami podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywany towar przeznaczą do stosowania jako pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez nich gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.


Natomiast w odniesieniu do sprzedaży makuchów dla mieszalni pasz oraz peletu ze słonecznika jako materiału opałowego nie będzie miała zastosowania obniżona stawka podatku VAT. Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jak i rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek VAT nie przewidują do dostawy ww. towarów, a w przypadku makuchów – dla tego typu odbiorców – zastosowania obniżonej stawki VAT; zatem dostawa tych towarów będzie podlegała opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23%.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj