Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-518/14/RSz
z 12 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z 27 sierpnia 2014 r. (data wpływu 29 sierpnia 2014 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki VAT dla kompleksowej usługi budowlanej świadczonej w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki VAT dla kompleksowej usługi budowlanej świadczonej w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 sierpnia 2014 r. (data wpływu 29 sierpnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 12 sierpnia 2014r. znak: IBPP2/443-518/14/RSz.

W piśmie uzupełniającym z 27 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku z dnia 27 maja 2014 roku przesłał:

  1. Kserokopię wniosku podpisaną przez obydwóch wspólników spółki.
  2. Poprawioną poz. 69 i 70 wniosku, poprzez przyporządkowanie treści do zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca dalej również "Spółka" prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji betonu (PKD 23.63.Z - produkcja masy betonowej prefabrykowanej) i zamierza świadczyć specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 43.99.Z - pozostałe specjalistyczne roboty budowlane gdzie indziej niesklasyfikowane). Spółka świadczyła będzie na rzecz klientów kompleksową usługę budowlaną związaną z wykonywaniem robót betoniarskich i robót związanych z fundamentowaniem, to jest usługę pompowania masy betonowej na odpowiednie odległości i wysokości i wylania we wskazanych przez klienta miejscach, to jest elementach konstrukcyjnych powstającego budynku (szalunkach, ławach fundamentowych, stropach, filarach, etc.), pompowanie i wylewanie betonu we wskazane miejsca wymaga użycia specjalistycznego sprzętu-pompy, obsługiwanego przez wykwalifikowanych operatorów.

W ramach realizacji przedmiotowej usługi wnioskodawca zobowiązany będzie również do dostarczenia na miejsce wykonywania usługi (teren budowy) masy betonowej. Transport masy betonowej do miejsca wykonywania usługi odbywał się będzie przy pomocy betonomieszarki lub przy użyciu innego specjalistycznego środka transportu. Wykorzystywana do wykonania usługi masa betonowa będzie produkowana przez wnioskodawcę. Natomiast dostarczenie masy betonowej do miejsca wykonywania usługi oraz jej pompowanie i wylanie będzie odbywało się przy użyciu własnych środków transportu i sprzętu specjalistycznego oraz własnych wykwalifikowanych pracowników wnioskodawcy lub przy wykorzystaniu podwykonawców, świadczących w tym zakresie usług na rzecz wnioskodawcy i przy użyciu ich sprzętu.

Na opisaną wyżej kompleksową usługę budowlaną składać się będzie:

  • wyprodukowanie masy betonowej w ilości uzgodnionej w umowie lub zamówieniu,
  • transport masy betonowej na miejsce wykonania usługi,
  • pompowanie masy betonowej na odpowiednie odległości i wysokości i jej wylanie we wskazanych przez klienta miejscach, to jest elementach konstrukcyjnych powstającego budynku szalunkach, ławach fundamentalnych, stropach, filarach, etc.).

Usługa świadczona będzie w związku z budową, remontem lub przebudową budynków lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowy, w rozumieniu art. 41 ust. 12a-12c ustawy o VAT, to jest budynków mieszkalnych zaliczanych do grupowania Polskiej Klasyfikacji Budowlanych 111 (budynki mieszkalne jednorodzinne), 112 (budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe) i 113 (budynki zbiorowego zamieszkania) przy czym jeśli chodzi o budynki jednorodzinne, to ich powierzchnia nie będzie przekraczała 300 m2, a w budynkach wielorodzinnych - powierzchnia lokali mieszkalnych nie będzie przekraczała 150 m2. Usługa świadczona będzie na podstawie umowy zawieranej przez wnioskodawcę z klientem lub na podstawie zamówienia klienta, w których wskazany zostanie opisany wyżej zakres usługi, termin jej wykonania oraz wysokość wynagrodzenia, ewentualnie także sposób jego ustalenia. Umowa/zamówienie zawierać będzie oświadczenia klienta o spełnieniu przez budynek, w ramach budowy, przebudowy lub remontu, którego świadczona będzie przez wnioskodawcę usługa, że spełnia wszystkie wymogi określone w art. 41 ust. 12a-12c ustawy o podatku od towarów i usług. Wykonanie usługi będzie potwierdzone protokołem.

Z tytułu wykonania usługi wnioskodawca wystawi klientowi fakturę, która obejmować będzie wynagrodzenie za jej wykonanie (jedna pozycja na fakturze i jedna kwota). Wynagrodzenie za wykonanie opisanej usługi obejmować będzie łącznie wynagrodzenie za:

  • materiał wykorzystany do wykonania usługi (masy betonowej i ewentualnie innych materiałów),
  • transport masy betonowej na miejsce wykonywania usługi,
  • wykonanie pompowania i wylewania masy betonowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniającym z 27 sierpnia 2014 r.):

Czy prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym, kompleksowa usługa budowlana, na którą składać się będą:

  • wyprodukowanie masy betonowej w ilości uzgodnionej z klientem,
  • transport masy betonowej na miejsce wykonania usługi,
  • pompowanie masy betonowej na odpowiednie odległości i wysokości i jej wylanie we wskazanych przez klienta miejscach, to jest elementach konstrukcyjnych powstającego budynku (szalunkach, ławach fundamentowych, stropach, filarach, etc.),

świadczona przez wnioskodawcę zgodnie z zawartą z klientem umową lub w oparciu o udzielone zamówienie, w sytuacji, gdy będzie ona wykonywana w ramach budowy, remontu lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w rozumieniu art. 41 ust. 12a-12c ustawy o podatku VAT, może zostać opodatkowana jedną stawką podatku VAT wynoszącą 8%?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie uzupełniającym z 27 sierpnia 2014 r.).

Wobec czynności opisanych w zdarzeniu przyszłym, stanowiących kompleksową; usługę budowlaną będzie można zastosować opodatkowanie jedną stawką VAT w wysokości 8%.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast stosowanie do treści art. 146a pkt 2 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (8%), stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy budowy, remontu, modernizacji. termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkalnego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Z kolei zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W myśl zaś ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że na gruncie art. 41 ust. 2, 12, 12a i 12b ustawy o podatku VAT, zarówno do dostawy jak i świadczenia usług budowlanych wykonywanych (w ramach budowy, remontu, przebudowy) na rzecz budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym jest możliwość stosowania obniżonej stawki 8% podatku.

Zdaniem wnioskodawcy, zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i materiałów, wykorzystywanych do wykonania tej usługi (w opisanym stanie faktycznym - masy betonowej) uwarunkowane jest zakresem w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza, ale przede wszystkim przedmiotem umowy zawartej z klientem lub zamówieniem To strony w umowach cywilnoprawnych określają bowiem, co jest przedmiotem sprzedaży (takie stanowisko prezentuje m. in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 26 kwietnia 2012 roku IBPP2/443-85/12/RSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 25 lipca 2012 roku, ILPP1/443-440/12-4/AW, czy Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 27 lipca 2012 roku, ITPPI/443 566/12/ BK).

Przedmiotem sprzedaży będzie - jak wynika z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego - kompleksowa usługa budowlana (obejmująca dostarczenie masy betonowej, jej transport i pompowanie oraz wylewanie we wskazanych przez klienta miejscach, to jest elementach konstrukcyjnych powstającego budynku - szalunkach, ławach fundamentowych stropach, filarach, etc.) i dlatego nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów skradających się na tę usługę do odrębnej sprzedaży.

W takim przypadku, obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie całej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiał masa betonowa, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.) (por. m.in. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 grudnia 2012 r., IBPP2/443 965/12/WN).

Zatem, zdaniem wnioskodawcy, skoro przedmiotem umowy będzie usługa o wskazanym zakresie przedmiotowym, zaś cena tej usługi obejmować będzie w szczególności koszt całkowity materiału (masy betonowej) i usługi, przy czym będzie ona realizowana w ramach budowy, remontu, przebudowy budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 lub budynków wielorodzinnych z lokalami mieszkalnymi o powierzchni poniżej 150 m2, zaliczanych do obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to do całej wartości usługi zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i art. 41 ust. 2 ustawy o VAT.

Wskazać także należy, że zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów wykorzystywanych do wykonania tej usługi uwarunkowane jest specyfiką wykonywanych, w danych okolicznościach czynności i wiąże się z ustaleniem, która czynność jest świadczeniem głównym, a które czynności mają charakter pomocniczy W ocenie wnioskodawcy świadczeniem głównym we wskazanym zdarzeniu przyszłym będzie - usługa budowlana polegająca na pompowaniu masy betonowej na odpowiednie odległości i wysokości jej wylania we wskazanych przez klienta miejscach, to jest elementach konstrukcyjnych powstającego budynku (szalunkach, ławach fundamentowych, stropach, filarach, etc.), zrealizowana w budynkach spełniających wymogi budownictwa społecznego określone w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy. Transport i użycie wyprodukowanej przez wnioskodawcę masy batonowej, stanowiące element tej usługi, należy uznać, jako czynności pomocnicze do zrealizowania świadczenia zasadniczego, jakim jest usługa pompowania i wylewania masy betonowej (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 7.09.2012, IPP2/443-624/12-4/BH, tak też Dyrektor Izby Skarbowej w Karłowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 26.04.2012, IBPP2/443-85/12/RSz).

Dlatego też na gruncie opisanego wyżej stanu prawnego należy stwierdzić, że wykonywana przez wnioskodawcę usługa budowlana, obejmująca czynności wskazane we wniosku, będzie podlegać opodatkowaniu jedną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, w sytuacji gdy będzie wykonywana w ramach budowy, remontu lub przebudowy obiektów lub ich części spełniających wymogi określone dla budownictwa społecznego wskazane w art. 41 ust. 12a-12c ustawy.

W ocenie wnioskodawcy, bez wpływu na dopuszczalność opodatkowania takiej usługi jedną stawką podatku VAT wynoszącą 8% jest fakt, iż dla jej wyświadczenia wnioskodawca zużywać będzie masę betonową wyprodukowaną we własnym zakresie, jak również fakt, że usługa ta świadczona będzie przy wykorzystywaniu własnego sprzętu specjalistycznego i pracowników lub przy wykorzystaniu podwykonawców wnioskodawcy. Jednocześnie wnioskodawca wskazuje, że jego stanowisko w kwestii dopuszczalności opodatkowania jedną stawką VAT wynoszącą 8% opisanej wyżej kompleksowej usług budowlanej o wskazanym zakresie znajduje potwierdzenie w ugruntowanym stanowisku Ministra Finansów wyrażonym m. in. w następujących interpretacjach indywidualnych Dyrektorów Izb Skarbowych:

Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 grudnia 2012. IBPP2/443-965/12/WN

Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 kwietnia 2012, IBPP2/443-85/12/RSz

Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 maja 2012, IBPP2/443-162/12/AM

Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 maja 2009, IBPP1/443-252/09/BM

Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 maja 2008, IBPP2/443-209/08/LŻ

Dyrektora Izby Skarbowej w Poznanej z dnia 25 lipca 2012, ILPP1/443-440/12-4/AW

Dyrektora Izby Skarbowe) w Bydgoszczy z dnia 1 lutego 2011r. ITPP2/443-1132/10/EB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w przepisach ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ww. ustawy o VAT - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast, w myśl ust. 12b ww. art. 41 ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ww. ustawy o VAT).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

A zatem dla określenia właściwej stawki podatku VAT w przedmiotowej sprawie należy ustalić, czy określona czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku potocznym.

Również w uchwale z 24 czerwca 2013 r. sygn. akt I FPS 2/13 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził że „czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, w tym pojęcie modernizacji, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.(…)”

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2) przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w wyniku których przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji.

„Przebudowa” zaś to zgodnie z ww. słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia „roboty budowlane” należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w „Uniwersalnym słowniku języka polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie „robota” oznacza „zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś”.

Budowa, przebudowa podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów do wykonania tej usługi, uwarunkowane jest zakresem, w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca świadczyć będzie na rzecz klientów kompleksową usługę budowlaną związaną z wykonywaniem robót betoniarskich i robót związanych z fundamentowaniem, to jest usługę pompowania masy betonowej na odpowiednie odległości i wysokości i wylania we wskazanych przez klienta miejscach, to jest elementach konstrukcyjnych powstającego budynku (szalunkach, ławach fundamentowych, stropach, filarach, etc.), pompowanie i wylewanie betonu we wskazane miejsca wymaga użycia specjalistycznego sprzętu-pompy, obsługiwanego przez wykwalifikowanych operatorów.

W ramach realizacji przedmiotowej usługi wnioskodawca zobowiązany będzie również do dostarczenia na miejsce wykonywania usługi (teren budowy) masy betonowej. Transport masy betonowej do miejsca wykonywania usługi odbywał się będzie przy pomocy betonomieszarki lub przy użyciu innego specjalistycznego środka transportu. Wykorzystywana do wykonania usługi masa betonowa będzie produkowana przez wnioskodawcę. Natomiast dostarczenie masy betonowej do miejsca wykonywania usługi oraz jej pompowanie i wylanie będzie odbywało się przy użyciu własnych środków transportu i sprzętu specjalistycznego oraz własnych wykwalifikowanych pracowników wnioskodawcy lub przy wykorzystaniu podwykonawców, świadczących w tym zakresie usług na rzecz wnioskodawcy i przy użyciu ich sprzętu.

Na opisaną wyżej kompleksową usługę budowlaną składać się będzie:

  • wyprodukowanie masy betonowej w ilości uzgodnionej w umowie lub zamówieniu,
  • transport masy betonowej na miejsce wykonania usługi,
  • pompowanie masy betonowej na odpowiednie odległości i wysokości i jej wylanie we wskazanych przez klienta miejscach, to jest elementach konstrukcyjnych powstającego budynku szalunkach, ławach fundamentalnych, stropach, filarach, etc.).

Usługa świadczona będzie w związku z budową, remontem lub przebudową budynków lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowy, w rozumieniu art. 41 ust. 12a-12c ustawy o VAT, to jest budynków mieszkalnych zaliczanych do grupowania Polskiej Klasyfikacji Budowlanych 111 (budynki mieszkalne jednorodzinne), 112 (budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe) i 113 (budynki zbiorowego zamieszkania) przy czym, jeśli chodzi o budynki jednorodzinne, to ich powierzchnia nie będzie przekraczała 300 m2, a w budynkach wielorodzinnych - powierzchnia lokali mieszkalnych nie będzie przekraczała 150 m2. Usługa świadczona będzie na podstawie umowy zawieranej przez wnioskodawcę z klientem lub na podstawie zamówienia klienta, w których wskazany zostanie opisany wyżej zakres usługi, termin jej wykonania oraz wysokość wynagrodzenia, ewentualnie także sposób jego ustalenia. Umowa/zamówienie zawierać będzie oświadczenia klienta o spełnieniu przez budynek, w ramach budowy, przebudowy lub remontu, którego świadczona będzie przez wnioskodawcę usługa, że spełnia wszystkie wymogi określone w art. 41 ust. 12a-12c ustawy o podatku od towarów i usług. Wykonanie usługi będzie potwierdzone protokołem.

Z tytułu wykonania usługi wnioskodawca wystawi klientowi fakturę, która obejmować będzie wynagrodzenie za jej wykonanie (jedna pozycja na fakturze i jedna kwota). Wynagrodzenie za wykonanie opisanej usługi obejmować będzie łącznie wynagrodzenie za:

  • materiał wykorzystany do wykonania usługi (masy betonowej i ewentualnie innych materiałów),
  • transport masy betonowej na miejsce wykonywania usługi,
  • wykonanie pompowania i wylewania masy betonowej.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z możliwością zastosowania 8% stawki VAT w stosunku do całej kompleksowej usługi budowlanej polegającej na wyprodukowaniu masy betonowej, dostarczeniu jej na miejsce budowy w elementach konstrukcyjnych powstającego budynku, w przypadku świadczenia jej w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Pojedyncza czynność lub świadczenie traktowana jest zatem jako element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia pomocniczego jest zdeterminowany przez świadczenie główne, które nie może zostać wykonane lub wykorzystane bez świadczenia pomocniczego.

W tym miejscu wskazać należy, że zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów, wykorzystywanych do wykonania tej usługi uwarunkowane jest zakresem, w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą.

W sytuacji, gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym – świadczeniem dwóch lub więcej usług, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego. Zatem, należy ustalić charakter świadczonej usługi, a tym samym zidentyfikować dominujące składniki danego świadczenia.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę, czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz czy budynek mieszkalny zaliczony jest do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę, ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zgodnie z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Opodatkowanie pozostałych świadczeń, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym regulacjom, jakim podlega świadczenie główne.

Pogląd taki wyrażony został w orzeczeniu TSUE w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd. W orzeczeniu tym TSUE stwierdził, że „pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej”.

Stosowanie tych samych zasad opodatkowania do usługi zasadniczej oraz usług pomocniczych dotyczy również stawki VAT. Oznacza to, że całe świadczenie kompleksowe podlega opodatkowaniu taką stawką VAT, jaka jest właściwa dla świadczenia podstawowego. Stawka VAT dla świadczeń pomocniczych „podąża” za stawką VAT dla świadczenia podstawowego.

W przypadku świadczenia usług, opisanych we wniosku, mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą, która obejmuje świadczenie podstawowe, usługę betonowania związaną z elementami konstrukcyjnymi powstającego budynku (np. ławy fundamentowe, stropy, stropodachy, schody, etc.) wykonywaną w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (budowy, remontu lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Skoro przedmiotem sprzedaży jest kompleksowa usługa budowlana polegająca na:

  • wyprodukowanie masy betonowej w ilości uzgodnionej z klientem,
  • transporcie masy betonowej na miejsce wykonania usługi,
  • pompowaniu masy betonowej na odpowiednie odległości i wysokości i jej wylanie we wskazanych przez klienta miejscach, w elementach konstrukcyjnych powstającego budynku (szalunkach, ławach fundamentowych, stropach, filarach, etc.),

wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Ponadto podkreślić należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że skoro opisana we wniosku usługa polegająca na wyprodukowaniu masy betonowej w ilości uzgodnionej z klientem, transporcie masy betonowej na miejsce wykonania usługi, pompowaniu masy betonowej na odpowiednie odległości i wysokości i jej wylaniu we wskazanych przez klienta miejscach, jest wykonywana w ramach budowy, remontu lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w rozumieniu art. 41 ust. 12a-12c ustawy o podatku VAT, której cena obejmuje całość należności za wykonywane czynności od momentu rozpoczęcia produkcji masy betonowej, a skończywszy na wylaniu we wskazanych przez klienta miejscach, w elementach konstrukcyjnych powstającego budynku (szalunkach, ławach fundamentowych, stropach, filarach, etc.), świadczona jest przez Wnioskodawcę zgodnie z zawartą z klientem umową lub w oparciu o udzielone zamówienie, to podlega ona opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy. Do pozostałej części podstawy opodatkowania zastosować należy 23% podatek VAT.

Z treści wniosku wynika także, że w ramach ww. usługi dostarczenie masy betonowej do miejsca wykonywania usługi oraz jej pompowanie i wylanie będzie odbywało się przy wykorzystaniu podwykonawców, świadczących w tym zakresie usług na rzecz wnioskodawcy i przy użyciu ich sprzętu.

Odnosząc się zatem do kwestii zastosowania obniżonej stawki 8% dla tej kompleksowej usługi wykonywanej w ramach w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego na podstawie art. 41 ust. 12 cyt. wyżej ustawy o podatku VAT, w sytuacji gdy Wnioskodawca wykonuje ww. usługę przy pomocy firm podwykonawczych, z którymi posiada zawarte umowy o współpracy należy zauważyć, iż:

Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Powyższe oznacza, że podmiot nabywający daną usługę we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przerzucenie kosztów na inny podmiot, nie może być zatem potraktowane w żaden inny sposób niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Reasumując, odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w sytuacjach gdy przedmiotem umowy zawartej przez Wnioskodawcę będzie usługa obejmująca dostarczenie masy betonowej do miejsca wykonywania usługi oraz jej pompowanie i wylanie w ramach budowy, remontu lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w rozumieniu art. 41 ust. 12a-12c ustawy o podatku VAT, od momentu podpisania umowy do momentu jej zrealizowania, a podwykonawca wykonuje ww. prace i kosztami robocizny obciąża Wnioskodawcę fakturą VAT, które następnie są wkalkulowane w cenę usługi wykonanej przez Wnioskodawcę, to, zastosowanie znajduje stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone, w szczególności interpretacja niniejsza nie odnosi się do kwestii opodatkowania usług świadczonych przez podwykonawców na rzecz Wnioskodawcy.

Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie pozostaje fakt, że czynności te wykonywane są dla klientów indywidualnych, w oparciu o umowy cywilne zawierane z Wnioskodawcą. Istotnym jest, aby roboty te były związane z obiektami budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym i wykonywane w ramach czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy.

Wskazać trzeba, że ww. przepisy ustawy nie uzależniają stosowania stawki 8% od sporządzenia protokołu potwierdzającego wykonanie usługi.

Zaznaczenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnego zaklasyfikowania budynków do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a-12c ustawy o VAT, oraz gdyby wykonywanych czynności nie można było zaliczyć do czynności określonych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT) lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj